afstellen kleppen revisiemotor 302

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

afstellen kleppen revisiemotor 302

Bericht door mymustang »

Hallo,
ik ga naar het einde van de revisie van mijn 302blok.
ik probeer al een tijdje de kleppen af te stellen, maar dat lukt niet te best.
ik heb de info over het afstellen gekregen als volgt; als de lifters nog zonder olie zitten dan kan je blijkbaar de stoter naar beneden duwen en moet je tussen tuimelaar en klep min1.7mm en max 4.75mm spelling hebben.
is het de bedoeling om de lifter volledig in te duwen aan de achterkant van de tuimelaar en is het normaal dat de stoters zo los zitten dan?
ook heb ik nieuwe borgmoeren, maar die kan ik vrij gemakkelijk met de hand aandraaien, heb daar geen ratelsleutel voor nodig.
heb de indruk of het gevoel dat die moeren gewoon nadien gaan loskomen of mis ik hier ergens iets?
ben niet zo'n motorenbouwer en misschien is het gevoel aan feeling dat wat ontbreekt.
iemand met kennis zou me goed kunnen voorthelpen.
grtz,
Gebruikersavatar
arjanmustang
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 03 aug, 2018 11:02
Locatie: Veluwe

Re: afstellen kleppen revisiemotor 302

Bericht door arjanmustang »

Heeft je blok hydraulische klepstoters? (Volgens mij werkt onderstaande niet voor 302 blokken na 1968, die hebben positive stop rockerstuds)
Ik heb toevallig vanmiddag deze bij mijn 289 (1966) na revisie 'gesteld'. Vond onderstaande wel een handig lijstje:
1. Pick a cylinder.
2. Bump the motor until the Exhaust valve starts up. Intake is now on base circle.
3. Loosen the intake lock nut.
4. WAIT a minute or so, to let the plunger relax.
5. Twirl intake pushrod between thumb and forefinger (hold gently) and tighten the lock nut until you feel the pushrod stop turning. A little practice is all it takes. You will know - it stops right away, unless you are turning it with pliers. This is zero lash.
6. Tighten locknut 1/2~3/4 turn.
7. Bump the motor until the Intake is almost down. Exhaust is now on base circle.
8. Loosen the exhaust lock nut.
9. WAIT a minute or so, to let the plunger relax.
10. Twirl exhaust pushrod between thumb and forefinger (hold gently) , etc...
11. Tighten locknut 1/2~3/4 turn.
12. Repeat as necessary.
Bron: http://raceabilene.com/kelly/hotrod/valveadj.html
1966 Ford Mustang Coupe 289
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: afstellen kleppen revisiemotor 302

Bericht door mymustang »

Ik heb nieuwe hydraulisch lifters en stoters.
De lifters zijn nog leeg en ik kan ze nog met de hand indrukken.
Ik begin ook stilaan te vermoeden dat het positieve stop studs zijn.
Ik zoek nog de methode om hier de speling te meten of is het gewoon op moment aantrekken als alles toch nieuw is?
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: afstellen kleppen revisiemotor 302

Bericht door mymustang »

Afbeelding
Gebruikersavatar
arjanmustang
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 03 aug, 2018 11:02
Locatie: Veluwe

Re: afstellen kleppen revisiemotor 302

Bericht door arjanmustang »

Wellicht heb je wat aan de info in dit topic: https://dmff.nl/viewtopic.php?t=25785&start=15?
1966 Ford Mustang Coupe 289
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: afstellen kleppen revisiemotor 302

Bericht door mymustang »

Even een update.
na het lezen van dat topic, maak ik er op uit dat het dus positieve stop rockerstuds zijn.
ik heb dus de moeren aangetrokken op 20ft lbs.
ik meet een speling van 4.3mm wat kort bij het max is.
ik heb telkens de uitlaatklep gesteld als de inlaat net zakte en de inlaatklep gesteld als de uitlaatklep net op zijn max stond.
ik hoop dat ik met deze procedure de tuimelaars goed heb staan.
zelf vind ik het wel veel speling en ik heb destijds standaard pushrods gekocht bij Cor Heufs en hij vertelde me dat deze de correcte zijn.
duimen maar dat er nier teveel speling is.
wat kunnen de gevolgen zijn bij teveel speling trouwens?
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: afstellen kleppen revisiemotor 302

Bericht door Ando »

Ik begrijp je verhaal niet zo. Er valt niets te stellen, wat heb je dan gedaan?


Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: afstellen kleppen revisiemotor 302

Bericht door mymustang »

Hoi Ando,
Dat klopt.
Ik stel vast dat ik na het aantrekken van de tuimelaars nog aanzienlijk speling heb.
De stoterstang zijn standaard 6.8inch lang.
Op het topic (kleppen stellen 302) las ik dat deze voor non positive stop rockerstuds zijn en anders moeten deze 6.9inch zijn blijkbaar.
Dit verklaard denk ik de speling.
Ik zit echt op het randje van...
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: afstellen kleppen revisiemotor 302

Bericht door mymustang »

Nu het is wat dubbel.
Je kan de tuimelaar helemaal vanachter indrukken en dan duw je de stoter volledig in de plunjer, en de tuimelaar kantelt dan helemaal naar achter.
Of je drukt tussen de borgmoer en de stoter, dan kantelt de tuimelaar natuurlijk niet zover en is de speling aanvaardbaar.
Het is natuurlijk feeling en dat heb ik niet bij de oude motoren :oops:
Zit daar nu al twee avonden mee te worstelen en dan begint de onzekerheid op te komen.
Teveel speling... genoeg speling...
Met lege lifters kan je de plunjer goed indrukken waardoor de stoter goed diep kan gaan, maar ik geraak er niet goed uit.
Ik heb dan ook Amerikaanse sites bezocht en die spreken van de stoter juist te laten raken en dan 3/4 aantrekken en klaar.
Nou... en nu?
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

afstellen kleppen revisiemotor 302

Bericht door Ando »

Dat 3/4 geld niet voor positive, alleen voor de oudere motoren. Als jij de moeren van de tuimelaars hebt aan gedraaid moeten de hydraulische stoters gedeeltelijk zijn ingedrukt en heb je de voor spanning van de veer in de stoters op de stoterstangen/tuimelaars staan en geen speling. Je moet met wat kracht de stoterstang tegen de veerdruk in nog wel wat verder de stoter in kunnen drukken, mits deze natuurlijk niet met olie gevuld en dus hard is.


Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: afstellen kleppen revisiemotor 302

Bericht door Ando »

Wat bedoel jij precies met 'speling'? Zit er een kier tussen klep en tuimelaar als je de moeren hebt aangetrokken en de klep staat dicht?


Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: afstellen kleppen revisiemotor 302

Bericht door mymustang »

Hoi Ando, ik heb de tuimelaar ingedrukt met de lifters naar beneden en dan de speling gemeten.
Je kan de tuimelaar ook helemaal achteraan indrukken en dan kantelt hij natuurlijk volledig naar achter en dan is dat een hele opening tussen klepsteel en tuimelaar.
Michel (Gearz), zei dat je niet veel kan veranderen enkel aandraaien op moment.
Ik heb enkel stoters van 6.876inch en origineel zijn ze 6.905inch.
Ook dat kleine verschil maakt niet zoveel uit zei hij.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: afstellen kleppen revisiemotor 302

Bericht door Ando »

Aaaaaaa nu snap ik wat jij bedoeld met speling. Ik dacht dat je bedoelde dat je een kier had zonder druk uit te oefenen. Dat heb je met solid liters. Daar stop je dan een voeler maat tussen voor de juiste afstand. Jij hebt dus eigenlijk helemaal geen speling, zit netjes ergens in het stel gebied van de stoter. Dichtbouwen en starten!


Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1811
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: afstellen kleppen revisiemotor 302

Bericht door Big_fun_58 »

Ando schreef: vr 15 mar, 2019 17:44 Dichtbouwen en starten!
Goed idee ( :) ). Het werd tijd maar ik zou hem vooraf primen door met een afgekoppelde bobine net zo lang te starten op de startmotor tot uit elke tuimelaar (lees: het kleine gaatje boven de stoterstang) olie begint te lopen. Dan kleppendeksels erop, bobinekabel erop en gaan met die banaan!! Potverdomme!!!
Succes! :mrgreen: :mrgreen:
It's the M@DM@N.......... #>B-)
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: afstellen kleppen revisiemotor 302

Bericht door mymustang »

Dus het is niet erg dat de stoters 6.876 inch zijn?
Deze zijn standaard voor solid lifters en de 6.905 inch standaard voor hydraulische lifters.
heeft dit geen invloed op de kleplift? (lees kleppen niet ver genoeg open)
Ik wacht nog op een damper uit Amerika want mijn bdp stond op 12 uur en niet op 11uur of 14uur, ik vermoed dat de buitenring van mijn oude verschoven is.
En dan compleet afbouwen en kijken of hij start :wink:
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”