Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

berRpee
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 mei, 2017 20:31
Locatie: Zuid Limburg

Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door berRpee »

Goedemiddag allemaal!

Ik ben nu al enige tijd bezig met mn schijfrem conversiekit voor mijn '66er 6cyl. (En daarnaast gelijk de bladveren vervangen)
Heb de booster met vacuumslang en de hrc erop zitten, de leidingen aangesloten en de proportioning valve aangesloten aan de achterremleiding.
De hrc is "ge-bench bleed".. de proportioning valve zit goed om aangesloten (In/Out ports).
Uiteraard zitten de discs erop met de klauwen.

Ik heb nu waarschijnlijk zo'n 8x per ventiel ontlucht (in de volgorde RA-LA-RV-LV) maar heb nog geen hard pedaal.
Bij het aanzetten van de motor werkt de booster en is er heel weinig tegendruk op t pedaal. Als de motor uit staat is er wel tegendruk, maar nog niet optimaal..
Ontluchten heb ik met 2 man gedaan, pedaal pompen en ontluchten. Ik heb er nu bijna een liter doorheen gepompt..
Kan er iets anders zijn dan ergens een verborgen belletje in de leiding?
Lekkages kan ik niet vinden.
Dr zit minimaal vrije slag in het pedaal, maar ik kan het pedaal nog iets naar beneden afstellen.
De booster pushrod heb ik nagemeten voordat ie de hrc indrukt en dat zou qua lengte moeten uitkomen..

Na een aantal weken ben ik radeloos en probeer ik jullie als vraagbaak :cry: Met dit weer is het afzien om niet te kunnen rijden. Alvast bedankt voor de reacties.
1964 Mercedes Benz 220 SE Heckflosse (w111)

Former car:
1966 Mustang Convertible, 200 straight six..
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 13 feb, 2005 15:22
Locatie: Hier en niet daar

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door stefke »

Waarschijnlijk nog een belletje in de hrc, wellicht nog een keertje op de bench bleeden. Ander trucje wat wel eens wil helpen is de rem oppompen en een nachtje op druk laten staan en daarna opnieuw ontluchten.

Ik heb bij mijn 69er remschijven rondom en die met een vacuum ontluchter/ververser gedaan. Uiteraard wel eerst de hrc op de bench gebleed.
'71er grande
'66er coupe,
'69 Mach 1 Project
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door peer »

Achter nog wel trommelremmen?

Ik vermoed of lucht in de leiding (nog een keer bench bleeden en echt tot het einde doorduwen, daar is het benchbleeden voor, dit kan je niet op de auto zelf)
Of je achterremmen zijn (heel) slecht afgesteld. Makkelijk te testen, trek de handrem er eens op en controleer het rempedaal nog eens, groot verschil = issue met de achterremmen. Zelfde probleem waarschijnlijk lucht of issue met voorremmen.

Je hebt weinig vrije slag, maar stopt je rempedaal wel op een punt of kun je hem tot de vloer indrukken?
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door Ando »

Met dezelfde set heb ik uiteindelijk de hoofdremcilinder uit elkaar gehaald. Deze bleek vol te zitten met metaal krullen en schaafsel van de productie. Goed schoongemaakt en werken.


Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
berRpee
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 mei, 2017 20:31
Locatie: Zuid Limburg

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door berRpee »

peer schreef: wo 24 apr, 2019 13:48 Achter nog wel trommelremmen?

Ik vermoed of lucht in de leiding (nog een keer bench bleeden en echt tot het einde doorduwen, daar is het benchbleeden voor, dit kan je niet op de auto zelf)
Of je achterremmen zijn (heel) slecht afgesteld. Makkelijk te testen, trek de handrem er eens op en controleer het rempedaal nog eens, groot verschil = issue met de achterremmen. Zelfde probleem waarschijnlijk lucht of issue met voorremmen.

Je hebt weinig vrije slag, maar stopt je rempedaal wel op een punt of kun je hem tot de vloer indrukken?
Achter idd nog trommelremmen..die waren voorheen goed afgesteld en zijn bij aflevering van de auto in 2017 nog vernieuwd.
Verschil met of zonder handrem is dr niet..
Ik kan het pedaal niet compleet tot de vloer indrukken merk ik..

Denk idd dat ik de hrc nog eraf haal en dan bench bleed en controleer op evt achtergebleven ijzerslijpsel ..

Kan de proportioning valve nog een rol spelen in het gebrek aan druk? Die heb ik zowel volledig open gehad als ook voor de helft open, maar merkte geen verschil.
Een monteur zei zelfs dat ie met draaiende motor ontlucht moet worden, maar dat lijkt me sterk aangezien alleen de booster zn vaccum krijgt waardoor je de rem met minder weerstand moet kunnen indrukken..
Een andere monteur gaf aan dat ie met gesloten hrc ontlucht moet worden (klepje erop en dicht) maar merk ook niet echt verschil in gesloten of open hrc. En ja, hoe kan je dan zorgen dat je reservoir minimaal 1/3 vol blijft :lol:
1964 Mercedes Benz 220 SE Heckflosse (w111)

Former car:
1966 Mustang Convertible, 200 straight six..
berRpee
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 mei, 2017 20:31
Locatie: Zuid Limburg

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door berRpee »

stefke schreef: wo 24 apr, 2019 13:05 Waarschijnlijk nog een belletje in de hrc, wellicht nog een keertje op de bench bleeden. Ander trucje wat wel eens wil helpen is de rem oppompen en een nachtje op druk laten staan en daarna opnieuw ontluchten.

Ik heb bij mijn 69er remschijven rondom en die met een vacuum ontluchter/ververser gedaan. Uiteraard wel eerst de hrc op de bench gebleed.
Zo'n vacuumpomp heb ik ook voor op de compressor, maar twijfel wat er beter werkt.. Als ik een van de nippels open schroef komt er geen belletje uit, voor zover ik kan zien in de slang..
1964 Mercedes Benz 220 SE Heckflosse (w111)

Former car:
1966 Mustang Convertible, 200 straight six..
berRpee
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 mei, 2017 20:31
Locatie: Zuid Limburg

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door berRpee »

Ando schreef: wo 24 apr, 2019 16:03 Met dezelfde set heb ik uiteindelijk de hoofdremcilinder uit elkaar gehaald. Deze bleek vol te zitten met metaal krullen en schaafsel van de productie. Goed schoongemaakt en werken.


Groeten, Ando.
Thnx..die hrc ga ik er sowieso afhalen er checken. Volgens mij kan die uit elkaar gehaald worden door t klemmetje los te halen, daar waar normaal de pushrod in komt toch? Zou ie zo uit elkaar moeten schuiven?
1964 Mercedes Benz 220 SE Heckflosse (w111)

Former car:
1966 Mustang Convertible, 200 straight six..
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door Gearz »

peer schreef: wo 24 apr, 2019 13:48 Ik vermoed of lucht in de leiding (nog een keer bench bleeden en echt tot het einde doorduwen, daar is het benchbleeden voor, dit kan je niet op de auto zelf)
Waarom zou dat niet op de auto zelf kunnen ?
Gewoon leidingen loshalen en de benchbleed slangetjes net zo aansluiten als op de werkbank.
Enige voorwaarde is zorgen dat de HRC horizontaal staat.
berRpee schreef: wo 24 apr, 2019 16:12 Kan de proportioning valve nog een rol spelen in het gebrek aan druk? Die heb ik zowel volledig open gehad als ook voor de helft open, maar merkte geen verschil.
Een monteur zei zelfs dat ie met draaiende motor ontlucht moet worden, maar dat lijkt me sterk aangezien alleen de booster zn vaccum krijgt waardoor je de rem met minder weerstand moet kunnen indrukken..
Een andere monteur gaf aan dat ie met gesloten hrc ontlucht moet worden (klepje erop en dicht) maar merk ook niet echt verschil in gesloten of open hrc. En ja, hoe kan je dan zorgen dat je reservoir minimaal 1/3 vol blijft :lol:
Paar zaken om op te letten...

-De adjustable propvalve helemaal open draaien met ontluchten.
-Check of alle remleidingen zich onder het niveau van de HRC bevinden, anders kan daar een luchtbel op het hoogste punt blijven zitten.
-Zitten de remklauwen wel aan de juiste zijde gemonteerd met de ontluchtingsnippels helemaal boven aan ?
-Heb je een hoofdremcilinder voor Disc/Drum ? Met twee ongelijke kamers ? (Drum/Drum HRC gaat niet werken!) Grote kamer naar de voorremmen ?
-Heb je het/een distribution block juist aangesloten (en staat deze gecentreerd ?)
-Is de pushrod tussen booster en HRC juist afgeteld met voldoende vrije speling (0.020”) ?
-Heb je de juiste rode 10 lb Residual Pressure Valve achter de adj. propvalve gemonteerd ?
-Soms helpt het om de handrem een paar keer aan te trekken en weer los te laten.
-Tik met een hamertje tijdens het ontluchten een paar keer tegen de remklauw.
-Geen remleidingen verbogen en dichtgedrukt ?


Ontluchten doe je met een gesloten HRC, simpelweg om te voorkomen dat de vloeistof er uit spuit.
Uiteraard niet met draaiende motor.

Succes,
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door peer »

Gearz schreef: wo 24 apr, 2019 19:32
peer schreef: wo 24 apr, 2019 13:48 Ik vermoed of lucht in de leiding (nog een keer bench bleeden en echt tot het einde doorduwen, daar is het benchbleeden voor, dit kan je niet op de auto zelf)
Waarom zou dat niet op de auto zelf kunnen ?
Gewoon leidingen loshalen en de benchbleed slangetjes net zo aansluiten als op de werkbank.
Enige voorwaarde is zorgen dat de HRC horizontaal staat.

Ik heb ooit eens gelezen dat de rembekrachtiger niet tot het einde van de kamers kan gaan waardoor je niet alle lucht eruit krijgt. Geen idee of het waar is...
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door saf1908 »

Geen idee hoe/wat precies, maar zowel MustangCountry (Ton) als MovieCars kregen mijn CSRP conversieset ook niet voor elkaar om een harder rempedaal te krijgen. De pedaalslag blijft fors en ik kan er nog steeds niet goed aan wennen. Er is veel over dit probleem te vinden, maar wat nu precies de oplossing is... Zou het ook graag beter hebben, maar heb die hoop inmiddels wel opgegeven.
1966 Mustang Fastback
berRpee
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 mei, 2017 20:31
Locatie: Zuid Limburg

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door berRpee »

Gearz schreef: wo 24 apr, 2019 19:32
peer schreef: wo 24 apr, 2019 13:48 Ik vermoed of lucht in de leiding (nog een keer bench bleeden en echt tot het einde doorduwen, daar is het benchbleeden voor, dit kan je niet op de auto zelf)
Waarom zou dat niet op de auto zelf kunnen ?
Gewoon leidingen loshalen en de benchbleed slangetjes net zo aansluiten als op de werkbank.
Enige voorwaarde is zorgen dat de HRC horizontaal staat.
berRpee schreef: wo 24 apr, 2019 16:12 Kan de proportioning valve nog een rol spelen in het gebrek aan druk? Die heb ik zowel volledig open gehad als ook voor de helft open, maar merkte geen verschil.
Een monteur zei zelfs dat ie met draaiende motor ontlucht moet worden, maar dat lijkt me sterk aangezien alleen de booster zn vaccum krijgt waardoor je de rem met minder weerstand moet kunnen indrukken..
Een andere monteur gaf aan dat ie met gesloten hrc ontlucht moet worden (klepje erop en dicht) maar merk ook niet echt verschil in gesloten of open hrc. En ja, hoe kan je dan zorgen dat je reservoir minimaal 1/3 vol blijft :lol:
Paar zaken om op te letten...

-De adjustable propvalve helemaal open draaien met ontluchten.
-Check of alle remleidingen zich onder het niveau van de HRC bevinden, anders kan daar een luchtbel op het hoogste punt blijven zitten.
-Zitten de remklauwen wel aan de juiste zijde gemonteerd met de ontluchtingsnippels helemaal boven aan ?
-Heb je een hoofdremcilinder voor Disc/Drum ? Met twee ongelijke kamers ? (Drum/Drum HRC gaat niet werken!) Grote kamer naar de voorremmen ?
-Heb je het/een distribution block juist aangesloten (en staat deze gecentreerd ?)
-Is de pushrod tussen booster en HRC juist afgeteld met voldoende vrije speling (0.020”) ?
-Heb je de juiste rode 10 lb Residual Pressure Valve achter de adj. propvalve gemonteerd ?
-Soms helpt het om de handrem een paar keer aan te trekken en weer los te laten.
-Tik met een hamertje tijdens het ontluchten een paar keer tegen de remklauw.
-Geen remleidingen verbogen en dichtgedrukt ?


Ontluchten doe je met een gesloten HRC, simpelweg om te voorkomen dat de vloeistof er uit spuit.
Uiteraard niet met draaiende motor.

Succes,
Michel.
Ik zal de adj propvalve open draaien. Alle remleidingen zitten onder het hrc niveau. Remklauwen zijn idd met nippel naar boven gemonteerd.
Hrc is voor disc/drum (dubbele pot) standaard voor de SSBC A120-5 kit. Grote kamer (dichtst bij firewall) naar voorleidingen via distibution blokje.
Distribution blok is nog de orginele. Niet anders geplaatst o.i.d.
Pushrod nagemeten en zou moeten kloppen..
Residual prussure valve ?? Niet erbij :? Is dit wel echt nodig? Want kwam niet bij de complete kit erbij..
Handrem aantrekken ga ik proberen.
Hamertje tik heb ik ook nog niet geprobeerd. Misschien idd nog wat belletjes in de klauw achter gebleven..
De remleidingen zijn gebogen, maar zover bekend niet verbogen.
Heb alleen de nieuwe korte stukjes toegevoegd en die zijn zo kort mogelijk gehouden.

En de hrc zal ik dan gesloten houden om het iig te kunnen uitsluiten.

Dankjewel voor al je tips. Ik ga het zeker checken!! :thanks: :thanks: :thanks:
1964 Mercedes Benz 220 SE Heckflosse (w111)

Former car:
1966 Mustang Convertible, 200 straight six..
berRpee
Berichten: 99
Lid geworden op: di 02 mei, 2017 20:31
Locatie: Zuid Limburg

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door berRpee »

Afbeelding

Afbeelding
1964 Mercedes Benz 220 SE Heckflosse (w111)

Former car:
1966 Mustang Convertible, 200 straight six..
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door Ando »

saf1908 schreef:Geen idee hoe/wat precies, maar zowel MustangCountry (Ton) als MovieCars kregen mijn CSRP conversieset ook niet voor elkaar om een harder rempedaal te krijgen. De pedaalslag blijft fors en ik kan er nog steeds niet goed aan wennen. Er is veel over dit probleem te vinden, maar wat nu precies de oplossing is... Zou het ook graag beter hebben, maar heb die hoop inmiddels wel opgegeven.
Ik zou in jouw geval de hoofdremcilinder demonteren en de travel van de zuigers tov de poorten eens controleren.
Het is echt geen rocket sience.


Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
blackmercury
Berichten: 143
Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 11:55

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door blackmercury »

Nog het originele drum-drum rempedaal?
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Front disc brake conversion kit SSBC - A120-5

Bericht door Gearz »

berRpee schreef: do 25 apr, 2019 13:54 Residual prussure valve ?? Niet erbij :? Is dit wel echt nodig? Want kwam niet bij de complete kit erbij..
De (rode) residual pressure valve zorgt dat er 10 lb remdruk in de achterleiding blijft staan op het moment dat er geen pedaaldruk wordt uitgeoefend, dit druk residu is gelijk aan de veerdruk van de achterremschoenen.
Heb je deze er niet tussen zitten dan ben je een gedeelte van je remdruk (en dus pedaalslag) al kwijt om de veerdruk van de remschoenen te compenseren voordat de remschoen zich überhaupt naar buiten beweegt. Zit de residual pressure valve er wel tussen dan bewegen de remschoenen zich direct naar buiten bij de eerste neergaande beweging van het rempedaal.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”