Leeftijd banden?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
petersdappie
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 19:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Leeftijd banden?

Bericht door petersdappie »

Haha daarom moet ik me er niet mee bemoeien.... suc6


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Leeftijd banden?

Bericht door Gearz »

petersdappie schreef: zo 12 mei, 2019 13:37 Haha daarom moet ik me er niet mee bemoeien.... suc6
Juist wel !
Daar is het toch juist een forum voor :wink:
Alle verschillende zienswijzen leiden tot het kunnen maken van een juiste afweging, het vormen van een mening en het verschaffen van inzicht.
Zolang de discussie maar gaat over de inhoud.. :ok:

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Rmustang
Berichten: 191
Lid geworden op: za 23 jul, 2011 17:17

Re: Leeftijd banden?

Bericht door Rmustang »

Vorig jaar heb ik ook eens onbedoeld een U turn gemaakt. Mijn banden waar ook zeer oud en dit was dus ook zeker de oorzaak,daar was ik van overtuigd. Echter twee weken daarna sprak ik met iemand op een oldtimerdag en die bleek op precies de zelfde dag zijn 1956 pick-up daar tegen een boom schoven te hebben. Dus of er lag al wat op de weg,, je zal het nooit weten. Ik heb trouwens ook de maxxis band gekocht. Prima band.

Groeten
-Mustang Coupe 1966 289 V4 -- 4 Speed Toploader. (Sold)
Er zijn vele ogen die het beter zien,slechts weinig handen die het maken.
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Leeftijd banden?

Bericht door Mack »

Banden maken wel degelijk een wereld van verschil. Met mijn 95er V6, met 137pk aan pure kracht, stond ik regelmatig achterstevoren. Mijn 98er, met supercharged V8, heeft nog nooit gegleden, ook niet in nat weer. Zelfde soort auto, zelfde bestuurder, andere banden.

Maar wat ook al eerder is opgemerkt: als het na een droge periode een beetje gaat regenen, komt alle rotzooi naar boven en wordt het extra glad.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
petersdappie
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 19:02
Locatie: Noord-Holland

Re: Leeftijd banden?

Bericht door petersdappie »

Mack schreef:Banden maken wel degelijk een wereld van verschil. Met mijn 95er V6, met 137pk aan pure kracht, stond ik regelmatig achterstevoren. Mijn 98er, met supercharged V8, heeft nog nooit gegleden, ook niet in nat weer. Zelfde soort auto, zelfde bestuurder, andere banden.

Maar wat ook al eerder is opgemerkt: als het na een droge periode een beetje gaat regenen, komt alle rotzooi naar boven en wordt het extra glad.
Dit is wat ik bedoelde. Bij mij heel vaak wielspin bij iets teveel gas of kontje om. Na banden wissel geen centje pijn meer bij nat en droog wegdek. Remweg van 10 meter of 5 meter? Kies maar. Ga je voor mooi of veilig? Voor prijs/kwaliteit? Ehmmm... ik weet het wel. :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Leeftijd banden?

Bericht door peer »

Mack schreef: ma 13 mei, 2019 07:37 Banden maken wel degelijk een wereld van verschil. Met mijn 95er V6, met 137pk aan pure kracht, stond ik regelmatig achterstevoren. Mijn 98er, met supercharged V8, heeft nog nooit gegleden, ook niet in nat weer. Zelfde soort auto, zelfde bestuurder, andere banden.

Maar wat ook al eerder is opgemerkt: als het na een droge periode een beetje gaat regenen, komt alle rotzooi naar boven en wordt het extra glad.
Klopt, en op merknamen kan je ook niet altijd vertrouwen.

Er zijn best veel klachten van de pirelli banden onder de nieuwe mustang. Zelf glij ik achter regelmatig weg en bij vochtig weer is het helemaal een drama. Na de switch naar michelin super sport heb ik nergens meer last van.
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Leeftijd banden?

Bericht door Mack »

peer schreef: ma 13 mei, 2019 11:57Er zijn best veel klachten van de pirelli banden onder de nieuwe mustang. Zelf glij ik achter regelmatig weg en bij vochtig weer is het helemaal een drama.
Toevallig / niet toevallig reed mijn 95er V6 ook op Pirelli's. Daar gleed ik dus ook volop mee.

De 98er rijdt op brede Nitto's achter.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Leeftijd banden?

Bericht door 1970TwisterSpecial »

De Saleen PJ staat rondom op Pirelli P Zero's
Menig regenbuitje gehad, en tot nog toe geen problemen mee gehad (ff afkloppen)
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
ErwinM
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 18 mei, 2015 23:36

Re: Leeftijd banden?

Bericht door ErwinM »

1970TwisterSpecial schreef: ma 13 mei, 2019 19:22 De Saleen PJ staat rondom op Pirelli P Zero's
Menig regenbuitje gehad, en tot nog toe geen problemen mee gehad (ff afkloppen)
Waar heb je die gekocht? De af-fabriek Pirelli's van Ford komen uit Mexico en hebben een heel ander soort kwaliteit dan die in Europa worden gemaakt. (Heb ik mij door iemand laten vertellen). De Pirelli's die je bij de Tyrerack koopt in de USA worden verkocht met de disclaimer that er geen garantie is dat de banden niet barsten onder de (omgerekend) 10 graden Celcius ... :shock:
Erwin - 2015 GT Fastback (Roaring Thunder)
Previous: 2015 Ecoboost Fastback (1e levering in NL)
Gebruikersavatar
NordicDawn
Berichten: 2586
Lid geworden op: wo 12 sep, 2007 14:34
Locatie: Overijssel

Re: Leeftijd banden?

Bericht door NordicDawn »

Persoonlijk rij ik bijna de helft in snelheid in de regen (of nat wegdek). Ik heb 255's achterop liggen met niet op regen ontworpen bandprofiel (BF's) dus doe het in de regen rustig aan. Verder over de leeftijd; ik hou een maximum van 8 jaar aan. Ik bezuinig niet op slijtage en verbruiksmiddelen (banden, olie, benzine etc.).
1970 Mustang Hardtop
Gebruikersavatar
Shelby GT-H
Site Admin
Berichten: 1878
Lid geworden op: wo 11 nov, 2009 22:45
Locatie: Kop van N-H
Contacteer:

Re: Leeftijd banden?

Bericht door Shelby GT-H »

1970TwisterSpecial schreef: ma 13 mei, 2019 19:22 De Saleen PJ staat rondom op Pirelli P Zero's
Menig regenbuitje gehad, en tot nog toe geen problemen mee gehad (ff afkloppen)
Ik heb deze er ook onder en ben een keer rond gegaan door regen, nieuw asfalt en ik een klein beetje gas!

Vandaag zitten mijn banden er precies 8 jaar onder. Maar eens controleren van de week.
Groet,

Jeroen
-------------------------------------------------------------------
2007 Shelby GT-H CSM No. 07H340
Under Construction! http://www.shelbygth.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Leeftijd banden?

Bericht door Dakloos »

Ben na het lezen van alle antwoorden niet echt veel wijzer geworden. Wat ik op internet kan vinden over banden op leeftijd met voldoende profiel en het vervangen daarvan komt vooral van de fabrikanten en de leveranciers :wink: .

Kan nergens een vergelijkingstest vinden tussen bijvoorbeeld een oude en nieuwe band van hetzelfde type. Bovendien, als het echt zo'n issue is waarom wordt er dan niet bij de APK naar gekeken?
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Leeftijd banden?

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Ik denk dat het ook lastig valt in te schatten.
Levensduur is nogal afhankelijk van invloeden van buitenaf afhankelijk.
Als een auto alleen sporadisch buitenkomt voor een ritje, en de rest van de tijd in een garage staat zijn de gevolgen van UV straling heel anders dan bij een auto die altijd buiten staat.
Bij de APK wordt wel gelet of er droogte-scheurtjes te zien zijn in de banden, wat afkeur tot gevolg heeft.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Leeftijd banden?

Bericht door Ando »

Dakloos schreef: ma 20 mei, 2019 11:17 Ben na het lezen van alle antwoorden niet echt veel wijzer geworden. Wat ik op internet kan vinden over banden op leeftijd met voldoende profiel en het vervangen daarvan komt vooral van de fabrikanten en de leveranciers :wink: .

Kan nergens een vergelijkingstest vinden tussen bijvoorbeeld een oude en nieuwe band van hetzelfde type. Bovendien, als het echt zo'n issue is waarom wordt er dan niet bij de APK naar gekeken?
Een klein jaartje geleden ben ik hier ook naar op zoek geweest en trok dezelfde conclusies. Hier in het dorp hebben we een ervaren bandenhandelaar die altijd zegt 'Als de banden koel en donker zijn opgeslagen gebeurd daar helemaal niets mee'. Van anderen hoor ik weer dat het vulcanisatie-proces gewoon door gaat waardoor de banden harder worden. Geen idee wat ik er van moet denken. APK keurt wel op uitdroging, niet op leeftijd.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Leeftijd banden?

Bericht door edgar »

ff gek gedacht hier;

als je erg rustig rijdt, slijt het rubber minder snel af. Misschien door gebrek aan 'rub' bij acceleratie of een strak bochtje zo af en toe blijft of wordt het oppervlak erg glad.

Krijgen de banden zo af toen flink wat te verwerken, blijft het oppervlak ruwer (slijt wat sneller ook) en is er meer grip.

Dat zou pleiten voor zo af toe ff een streepje trekken en een paar keer hard remmen. Blijven je remvoeringen ook scherp.

Just a thought.

Ik weet nog dat als je vroeger een auto van een 'oudere' overnam je het beste ook eens een paar keer hard moest remmen en een lang stuk met snelheid rijden om het autootje weer wakker te krijgen.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”