Spiraalveren?
Moderator: Shelby GT-H
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 11:55
Spiraalveren?
Heren, ik heb recent mijn spiraalveren aan de voorzijde vervangen door een set van Adams, set is voor alle V8 behalve de Bigblocks geschikt.
Wat schets mijn verbazing? Ik had een set die 1 " lager was dan stock en na het monteren van bovengenoemde set zakte de auto 7 cm lager dan eerst !
Nu komt de vraag; die set komt uit een Mustang met een 289, het zal toch niet zo zijn dat de 351W zo veel zwaarder is ?
Op de site van Adams staat geen specifieke set voor een 351W uit 1970.
Enige reactie wordt gewaardeerd. Groet Eric.
Wat schets mijn verbazing? Ik had een set die 1 " lager was dan stock en na het monteren van bovengenoemde set zakte de auto 7 cm lager dan eerst !
Nu komt de vraag; die set komt uit een Mustang met een 289, het zal toch niet zo zijn dat de 351W zo veel zwaarder is ?
Op de site van Adams staat geen specifieke set voor een 351W uit 1970.
Enige reactie wordt gewaardeerd. Groet Eric.
Re: Spiraalveren?
Het internet zegt dat een 289 zo'n 460lbs weegt en een 351W zo'n 510lbs. dus zo'n 20~25kg verschil. tenzij je aluminium koppen e.d. hebt dan is het verschil kleiner/bijna verwaarloosbaar.
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Mach-E RWD standard range Technology+
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 11:55
Re: Spiraalveren?
OK, dus dat kan het verschil niet zijn...... waarom zou die auto zo doorzakken met die veren en bij de 289 niet?
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: Spiraalveren?
Was geen setje veren voor een eerder bouwjaar?
Groeten, Ando.
Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 11:55
Re: Spiraalveren?
Volgens verkoper zijn het deze: https://www.adamscc.nl/nl/67-70-spiraal ... ndaard-set
Sterker nog reden van verkoop was dat de auto te hoog stond met deze set en hij ging voor de 1" verlaagde versie.
Sterker nog reden van verkoop was dat de auto te hoog stond met deze set en hij ging voor de 1" verlaagde versie.
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: Spiraalveren?
Heb je de oude en de nieuwe nog naast elkaar gehad om de lengte te vergelijken?
Groeten, Ando.
Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 11:55
Re: Spiraalveren?
Ja heb ik opgemeten; de verlaagde veren die ik erin had: hoogte 33 cm, dikte spiraal is 18.5 mm.
de "originele" veren: 41.5 cm hoog en 15.5 mm dik.
Komen uit een 67er Mustang met een 289, heb foto gezien met deze veren, auto stond hoog op de pootjes.
de "originele" veren: 41.5 cm hoog en 15.5 mm dik.
Komen uit een 67er Mustang met een 289, heb foto gezien met deze veren, auto stond hoog op de pootjes.
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: zo 26 nov, 2017 00:21
Re: Spiraalveren?
Hey Eric ,
Ik heb vorig jaar ook mijn spiraalveren vervangen van mijn mustang 67 met een 351W .
Ik heb er de 1” verlagingsveren onder gestoken en mijn auto kwam 6 a 7 cm omhoog .
Met de originele veren hing mijn wielkast bijna op de band over de band heen
Groetjes Frederik
Ik heb vorig jaar ook mijn spiraalveren vervangen van mijn mustang 67 met een 351W .
Ik heb er de 1” verlagingsveren onder gestoken en mijn auto kwam 6 a 7 cm omhoog .
Met de originele veren hing mijn wielkast bijna op de band over de band heen
Groetjes Frederik
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 11:55
Re: Spiraalveren?
Dan heb ik waarschijnlijk jouw veren gekocht Frederick !
Raar verhaal blijft het toch.....
Ik heb wel de Shelby drop uitgevoerd bij mijn auto, maar dan praat je over 2.5 cm verlaging (1")
Of de 351W is stiekem veel zwaarder.....
Raar verhaal blijft het toch.....
Ik heb wel de Shelby drop uitgevoerd bij mijn auto, maar dan praat je over 2.5 cm verlaging (1")
Of de 351W is stiekem veel zwaarder.....
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: zo 26 nov, 2017 00:21
Re: Spiraalveren?
blackmercury schreef:Dan heb ik waarschijnlijk jouw veren gekocht Frederick !
Raar verhaal blijft het toch.....
Ik heb wel de Shelby drop uitgevoerd bij mijn auto, maar dan praat je over 2.5 cm verlaging (1")
Of de 351W is stiekem veel zwaarder.....
Miss heeft die 351 veel gegeten ?
Nee is wel kut maar ik denk dat het komt omdat de originele veren dunner zijn en net zo stug al de 1” verlagingsveren
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 11:55
Re: Spiraalveren?
Ik heb nog een reactie ontvangen van GJ Adams op mijn vraag:
Ik zie dat Drake niet aangeeft dat de spiraal veren C7ZZ-5310-B geschikt zijn voor de Cougar.
Als ik naar de specs kijk denk ik dat het gewicht hiermee te maken heeft. Een (65-70) Mustang weegt rond de 1200 kg, een 1970 Cougar rond de 1560kg, ruim 300kg meer.
Wat niet verklaart waarom Frederick met een 67er hetzelfde probleem had...….
Michel waar ben je?
Ik zie dat Drake niet aangeeft dat de spiraal veren C7ZZ-5310-B geschikt zijn voor de Cougar.
Als ik naar de specs kijk denk ik dat het gewicht hiermee te maken heeft. Een (65-70) Mustang weegt rond de 1200 kg, een 1970 Cougar rond de 1560kg, ruim 300kg meer.
Wat niet verklaart waarom Frederick met een 67er hetzelfde probleem had...….
Michel waar ben je?
-
- Berichten: 71
- Lid geworden op: zo 26 nov, 2017 00:21
Re: Spiraalveren?
Een oldtimer is altijd mysterieusblackmercury schreef:Ik heb nog een reactie ontvangen van GJ Adams op mijn vraag:
Ik zie dat Drake niet aangeeft dat de spiraal veren C7ZZ-5310-B geschikt zijn voor de Cougar.
Als ik naar de specs kijk denk ik dat het gewicht hiermee te maken heeft. Een (65-70) Mustang weegt rond de 1200 kg, een 1970 Cougar rond de 1560kg, ruim 300kg meer.
Wat niet verklaart waarom Frederick met een 67er hetzelfde probleem had...….
Michel waar ben je?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Spiraalveren?
Zie onderstaande OEM gegevens.
Een Mustang small block met de originele gietijzeren delen heeft een baseline springrate van +/- 450 lb./in
Met alu intake en koppen etc. -50 lbs
Big Block +100 lbs
Road Race +50 lbs (handling)
Drag Race -50 lbs
Michel.
Part# C7ZZ-5310-AN - Standard factory front spring for 1970 Sportsroof 351C-4V with powersteering built after 8/28/69.
Free length: 16.25
Amount of coils: 9.5
Wire diameter: .600
Normal load: 1520 lbs
Markings: 1 red 1 yellow stripe
part # C7ZZ-5310-AA - Heavy duty/Competition suspension factory front spring for 1970 Sportsroof 351C-4V with powersteering built after 8/28/69.
Free length: 14.375
Amount of coils: 8
Wire diameter: .635
Normal load: 1580 lbs
Markings: 1 gold 1 orange stripe
Een Mustang small block met de originele gietijzeren delen heeft een baseline springrate van +/- 450 lb./in
Met alu intake en koppen etc. -50 lbs
Big Block +100 lbs
Road Race +50 lbs (handling)
Drag Race -50 lbs
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: vr 12 okt, 2012 11:55
Re: Spiraalveren?
Dank Michel, ga nog eens rekenen.
Hier een link naar Summit met het oroiginele nummer: https://www.summitracing.com/int/parts/ ... lications/
Rare is dat bij Application de 351 wel genoemd wordt......
Hier een link naar Summit met het oroiginele nummer: https://www.summitracing.com/int/parts/ ... lications/
Rare is dat bij Application de 351 wel genoemd wordt......
Re: Spiraalveren?
Scott Drake wil jou een set "universele" spiraalveren verkopen voor een relatief laag bedrag, "een koopje" zeg maar.
Ze verwachten daarvoor dat je geen lastige vragen stelt aangaande de springrate, materiaal samenstelling, herkomst etc.
Afijn, ze geven dus bij Scott Drake aan dat deze C7ZZ-5310-B veren geschikt zijn voor 289,302,351W en 351C
Ter illustratie het gewicht van de specifieke motorblokken en het verschil hiertussen.
289/302 = 460lbs
351C = 550lbs
351W = 525lbs
Een 289/302 versus een 351C scheelt dus zo'n 40 kg !!
Dat is nogal wat, en al helemaal als dezelfde veer dus geschikt geacht wordt voor een 289 zonder rembekrachtiging, stuurbekrachtiging en airco en tevens voor een 351W of 351W die dit allemaal wel heeft, scheelt al snel een kleine 100 kg !
Dan heb jij ook nog te dealen met het volgende verschil..
1970 Cougar wheelbase: 2822 mm , base curb weight: 1568 kg
1970 Mustang coupe wheelbase: 2743 mm , base curb weight: 1395 kg (302) / base curb weight: 1455 kg (351W 2V)
Ook een behoorlijk verschil zoals je ziet, je kunt dus ernstig betwijfelen of de Scott Drake geschiktheidsinfo wel klopt.
Om dan vervolgens een andere aanbieder te bekijken, in dit geval Eaton Detroit Springs...
21 verschillende soorten coil springs specifiek voor de 1970 Cougar Hardtop Coupe met 351W, de keuze is reuze.
https://www.eatondetroitspring.com/db/e ... -%20351cid
https://www.eatondetroitspring.com/application/cougar/
Als je dus een beetje meer zekerheid en kwaliteit wilt dan zou ik voor wat anders shoppen dan Scott Drake, er zijn genoeg aanbieders die wel veren voor specifiekere applicaties bieden, waar je zelfs kunt aangeven of je wel of geen stuurbekrachtiging, airco etc hebt, uiteraard betaal je hiervoor dus wel wat meer.
Michel.
Ze verwachten daarvoor dat je geen lastige vragen stelt aangaande de springrate, materiaal samenstelling, herkomst etc.
Afijn, ze geven dus bij Scott Drake aan dat deze C7ZZ-5310-B veren geschikt zijn voor 289,302,351W en 351C
Ter illustratie het gewicht van de specifieke motorblokken en het verschil hiertussen.
289/302 = 460lbs
351C = 550lbs
351W = 525lbs
Een 289/302 versus een 351C scheelt dus zo'n 40 kg !!
Dat is nogal wat, en al helemaal als dezelfde veer dus geschikt geacht wordt voor een 289 zonder rembekrachtiging, stuurbekrachtiging en airco en tevens voor een 351W of 351W die dit allemaal wel heeft, scheelt al snel een kleine 100 kg !
Dan heb jij ook nog te dealen met het volgende verschil..
1970 Cougar wheelbase: 2822 mm , base curb weight: 1568 kg
1970 Mustang coupe wheelbase: 2743 mm , base curb weight: 1395 kg (302) / base curb weight: 1455 kg (351W 2V)
Ook een behoorlijk verschil zoals je ziet, je kunt dus ernstig betwijfelen of de Scott Drake geschiktheidsinfo wel klopt.
Om dan vervolgens een andere aanbieder te bekijken, in dit geval Eaton Detroit Springs...
21 verschillende soorten coil springs specifiek voor de 1970 Cougar Hardtop Coupe met 351W, de keuze is reuze.
https://www.eatondetroitspring.com/db/e ... -%20351cid
https://www.eatondetroitspring.com/application/cougar/
Als je dus een beetje meer zekerheid en kwaliteit wilt dan zou ik voor wat anders shoppen dan Scott Drake, er zijn genoeg aanbieders die wel veren voor specifiekere applicaties bieden, waar je zelfs kunt aangeven of je wel of geen stuurbekrachtiging, airco etc hebt, uiteraard betaal je hiervoor dus wel wat meer.
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.