Leeftijd banden?
Moderator: Shelby GT-H
- petersdappie
- Berichten: 350
- Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 19:02
- Locatie: Noord-Holland
Re: Leeftijd banden?
Haha daarom moet ik me er niet mee bemoeien.... suc6
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Re: Leeftijd banden?
Juist wel !
Daar is het toch juist een forum voor
Alle verschillende zienswijzen leiden tot het kunnen maken van een juiste afweging, het vormen van een mening en het verschaffen van inzicht.
Zolang de discussie maar gaat over de inhoud..
Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Re: Leeftijd banden?
Vorig jaar heb ik ook eens onbedoeld een U turn gemaakt. Mijn banden waar ook zeer oud en dit was dus ook zeker de oorzaak,daar was ik van overtuigd. Echter twee weken daarna sprak ik met iemand op een oldtimerdag en die bleek op precies de zelfde dag zijn 1956 pick-up daar tegen een boom schoven te hebben. Dus of er lag al wat op de weg,, je zal het nooit weten. Ik heb trouwens ook de maxxis band gekocht. Prima band.
Groeten
Groeten
-Mustang Coupe 1966 289 V4 -- 4 Speed Toploader. (Sold)
Er zijn vele ogen die het beter zien,slechts weinig handen die het maken.
Er zijn vele ogen die het beter zien,slechts weinig handen die het maken.
Re: Leeftijd banden?
Banden maken wel degelijk een wereld van verschil. Met mijn 95er V6, met 137pk aan pure kracht, stond ik regelmatig achterstevoren. Mijn 98er, met supercharged V8, heeft nog nooit gegleden, ook niet in nat weer. Zelfde soort auto, zelfde bestuurder, andere banden.
Maar wat ook al eerder is opgemerkt: als het na een droge periode een beetje gaat regenen, komt alle rotzooi naar boven en wordt het extra glad.
Maar wat ook al eerder is opgemerkt: als het na een droge periode een beetje gaat regenen, komt alle rotzooi naar boven en wordt het extra glad.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
- petersdappie
- Berichten: 350
- Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 19:02
- Locatie: Noord-Holland
Re: Leeftijd banden?
Dit is wat ik bedoelde. Bij mij heel vaak wielspin bij iets teveel gas of kontje om. Na banden wissel geen centje pijn meer bij nat en droog wegdek. Remweg van 10 meter of 5 meter? Kies maar. Ga je voor mooi of veilig? Voor prijs/kwaliteit? Ehmmm... ik weet het wel.Mack schreef:Banden maken wel degelijk een wereld van verschil. Met mijn 95er V6, met 137pk aan pure kracht, stond ik regelmatig achterstevoren. Mijn 98er, met supercharged V8, heeft nog nooit gegleden, ook niet in nat weer. Zelfde soort auto, zelfde bestuurder, andere banden.
Maar wat ook al eerder is opgemerkt: als het na een droge periode een beetje gaat regenen, komt alle rotzooi naar boven en wordt het extra glad.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Re: Leeftijd banden?
Klopt, en op merknamen kan je ook niet altijd vertrouwen.Mack schreef: ↑ma 13 mei, 2019 07:37 Banden maken wel degelijk een wereld van verschil. Met mijn 95er V6, met 137pk aan pure kracht, stond ik regelmatig achterstevoren. Mijn 98er, met supercharged V8, heeft nog nooit gegleden, ook niet in nat weer. Zelfde soort auto, zelfde bestuurder, andere banden.
Maar wat ook al eerder is opgemerkt: als het na een droge periode een beetje gaat regenen, komt alle rotzooi naar boven en wordt het extra glad.
Er zijn best veel klachten van de pirelli banden onder de nieuwe mustang. Zelf glij ik achter regelmatig weg en bij vochtig weer is het helemaal een drama. Na de switch naar michelin super sport heb ik nergens meer last van.
Re: Leeftijd banden?
Toevallig / niet toevallig reed mijn 95er V6 ook op Pirelli's. Daar gleed ik dus ook volop mee.
De 98er rijdt op brede Nitto's achter.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5531
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: Leeftijd banden?
De Saleen PJ staat rondom op Pirelli P Zero's
Menig regenbuitje gehad, en tot nog toe geen problemen mee gehad (ff afkloppen)
Menig regenbuitje gehad, en tot nog toe geen problemen mee gehad (ff afkloppen)
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Re: Leeftijd banden?
Waar heb je die gekocht? De af-fabriek Pirelli's van Ford komen uit Mexico en hebben een heel ander soort kwaliteit dan die in Europa worden gemaakt. (Heb ik mij door iemand laten vertellen). De Pirelli's die je bij de Tyrerack koopt in de USA worden verkocht met de disclaimer that er geen garantie is dat de banden niet barsten onder de (omgerekend) 10 graden Celcius ...1970TwisterSpecial schreef: ↑ma 13 mei, 2019 19:22 De Saleen PJ staat rondom op Pirelli P Zero's
Menig regenbuitje gehad, en tot nog toe geen problemen mee gehad (ff afkloppen)
Erwin - 2015 GT Fastback (Roaring Thunder)
Previous: 2015 Ecoboost Fastback (1e levering in NL)
Previous: 2015 Ecoboost Fastback (1e levering in NL)
- NordicDawn
- Berichten: 2586
- Lid geworden op: wo 12 sep, 2007 14:34
- Locatie: Overijssel
Re: Leeftijd banden?
Persoonlijk rij ik bijna de helft in snelheid in de regen (of nat wegdek). Ik heb 255's achterop liggen met niet op regen ontworpen bandprofiel (BF's) dus doe het in de regen rustig aan. Verder over de leeftijd; ik hou een maximum van 8 jaar aan. Ik bezuinig niet op slijtage en verbruiksmiddelen (banden, olie, benzine etc.).
1970 Mustang Hardtop
- Shelby GT-H
- Site Admin
- Berichten: 1878
- Lid geworden op: wo 11 nov, 2009 22:45
- Locatie: Kop van N-H
- Contacteer:
Re: Leeftijd banden?
Ik heb deze er ook onder en ben een keer rond gegaan door regen, nieuw asfalt en ik een klein beetje gas!1970TwisterSpecial schreef: ↑ma 13 mei, 2019 19:22 De Saleen PJ staat rondom op Pirelli P Zero's
Menig regenbuitje gehad, en tot nog toe geen problemen mee gehad (ff afkloppen)
Vandaag zitten mijn banden er precies 8 jaar onder. Maar eens controleren van de week.
Groet,
Jeroen
-------------------------------------------------------------------
2007 Shelby GT-H CSM No. 07H340
Under Construction! http://www.shelbygth.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeroen
-------------------------------------------------------------------
2007 Shelby GT-H CSM No. 07H340
Under Construction! http://www.shelbygth.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Leeftijd banden?
Ben na het lezen van alle antwoorden niet echt veel wijzer geworden. Wat ik op internet kan vinden over banden op leeftijd met voldoende profiel en het vervangen daarvan komt vooral van de fabrikanten en de leveranciers .
Kan nergens een vergelijkingstest vinden tussen bijvoorbeeld een oude en nieuwe band van hetzelfde type. Bovendien, als het echt zo'n issue is waarom wordt er dan niet bij de APK naar gekeken?
Kan nergens een vergelijkingstest vinden tussen bijvoorbeeld een oude en nieuwe band van hetzelfde type. Bovendien, als het echt zo'n issue is waarom wordt er dan niet bij de APK naar gekeken?
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5531
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: Leeftijd banden?
Ik denk dat het ook lastig valt in te schatten.
Levensduur is nogal afhankelijk van invloeden van buitenaf afhankelijk.
Als een auto alleen sporadisch buitenkomt voor een ritje, en de rest van de tijd in een garage staat zijn de gevolgen van UV straling heel anders dan bij een auto die altijd buiten staat.
Bij de APK wordt wel gelet of er droogte-scheurtjes te zien zijn in de banden, wat afkeur tot gevolg heeft.
Levensduur is nogal afhankelijk van invloeden van buitenaf afhankelijk.
Als een auto alleen sporadisch buitenkomt voor een ritje, en de rest van de tijd in een garage staat zijn de gevolgen van UV straling heel anders dan bij een auto die altijd buiten staat.
Bij de APK wordt wel gelet of er droogte-scheurtjes te zien zijn in de banden, wat afkeur tot gevolg heeft.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: Leeftijd banden?
Een klein jaartje geleden ben ik hier ook naar op zoek geweest en trok dezelfde conclusies. Hier in het dorp hebben we een ervaren bandenhandelaar die altijd zegt 'Als de banden koel en donker zijn opgeslagen gebeurd daar helemaal niets mee'. Van anderen hoor ik weer dat het vulcanisatie-proces gewoon door gaat waardoor de banden harder worden. Geen idee wat ik er van moet denken. APK keurt wel op uitdroging, niet op leeftijd.Dakloos schreef: ↑ma 20 mei, 2019 11:17 Ben na het lezen van alle antwoorden niet echt veel wijzer geworden. Wat ik op internet kan vinden over banden op leeftijd met voldoende profiel en het vervangen daarvan komt vooral van de fabrikanten en de leveranciers .
Kan nergens een vergelijkingstest vinden tussen bijvoorbeeld een oude en nieuwe band van hetzelfde type. Bovendien, als het echt zo'n issue is waarom wordt er dan niet bij de APK naar gekeken?
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Re: Leeftijd banden?
ff gek gedacht hier;
als je erg rustig rijdt, slijt het rubber minder snel af. Misschien door gebrek aan 'rub' bij acceleratie of een strak bochtje zo af en toe blijft of wordt het oppervlak erg glad.
Krijgen de banden zo af toen flink wat te verwerken, blijft het oppervlak ruwer (slijt wat sneller ook) en is er meer grip.
Dat zou pleiten voor zo af toe ff een streepje trekken en een paar keer hard remmen. Blijven je remvoeringen ook scherp.
Just a thought.
Ik weet nog dat als je vroeger een auto van een 'oudere' overnam je het beste ook eens een paar keer hard moest remmen en een lang stuk met snelheid rijden om het autootje weer wakker te krijgen.
als je erg rustig rijdt, slijt het rubber minder snel af. Misschien door gebrek aan 'rub' bij acceleratie of een strak bochtje zo af en toe blijft of wordt het oppervlak erg glad.
Krijgen de banden zo af toen flink wat te verwerken, blijft het oppervlak ruwer (slijt wat sneller ook) en is er meer grip.
Dat zou pleiten voor zo af toe ff een streepje trekken en een paar keer hard remmen. Blijven je remvoeringen ook scherp.
Just a thought.
Ik weet nog dat als je vroeger een auto van een 'oudere' overnam je het beste ook eens een paar keer hard moest remmen en een lang stuk met snelheid rijden om het autootje weer wakker te krijgen.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.