Knik tijdens sturen

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Frederik812
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 nov, 2017 00:21

Knik tijdens sturen

Bericht door Frederik812 »

Ik hoop dat jullie hier raad mee weten :

Ik heb een mustang van 1967 met stuurbekrachtiging .
Maar als de motor warm is en ik draai mijn stuur naar links dan voel ik een klein knikje in mijn stuurwiel ( bij koude motor voel ik dit niet )
Dus als je bijvoorbeeld 3 keer je stuur moet draaien voor naar links af te slaan dan nog voel je dit alleen maar bij de start van het naar links draaien.

Bij het naar rechts draaien is dit niet .

Moeilijk uit te leggen dus als er bijkomende vragen zijn stel ze gerust .

Wat denken jullie dat er aan de hand is ?

Alvast bedankt .
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Knik tijdens sturen

Bericht door Gearz »

Krik de voorkant eens op en stuur dan eens van links naar rechts, is de "knik" dan nog goed voelbaar dan zit het 'm hoogstwaarschijnlijk in een stuur of spoorstang kogel. Is de knik dan weg, dan zou ik 't in het bekrachtigingscircuit gaan zoeken.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Frederik812
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 nov, 2017 00:21

Re: Knik tijdens sturen

Bericht door Frederik812 »

Gearz schreef:Krik de voorkant eens op en stuur dan eens van links naar rechts, is de "knik" dan nog goed voelbaar dan zit het 'm hoogstwaarschijnlijk in een stuur of spoorstang kogel. Is de knik dan weg, dan zou ik 't in het bekrachtigingscircuit gaan zoeken.

Michel.
Bedankt voor u reactie ,

Ik zal van de week dan eens een goede toer gaan doen en nadien opkrikken .

Ik hoop dat het in de spoor of stuurstang zit .
De rest nogal duur onderdelen :)

Groetjes frederik
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Knik tijdens sturen

Bericht door richard66coupe »

Het is goed om eerst te kijken of er ergens speling op zit. Mocht dat goed zijn kan het nog zijn dat je de instelling van de Control Valve van de stuurbekrachtiging even opnieuw moet instellen/aanpassen. Kost niks en ik kan me herinneren dat als dit niet goed staat dat je dan ook zo'n knik in het stuur gevoel krijgt als je naar 1 kant stuurt.
Als je het dekseltje aan het uiteinde van Control Valve met de 2 boutjes er af haalt vind je daar een moer met wat wat ringen en een veer erachter. De positie van de moer stelt als het ware het nulpunt in van het naar links of naar rechts bekrachtigen.
De standaard instelling is met de klok mee draaien tot hij niet meer wil(niet te vast want deze bout(spool bolt) wordt op zijn plek gehouden door een fragiele borg pin) en dan een kwart slag terug. Er zit wat speling in de bout(spool bolt) dus een beetje spelen met iets meer of minder slag is soms nodig. Oh ja. Voordat je de auto start draai het deksel weer vast met de 2 bouten anders schiet het geheel uit elkaar. :roll: .
Succes!
Frederik812
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 nov, 2017 00:21

Re: Knik tijdens sturen

Bericht door Frederik812 »

richard66coupe schreef:Het is goed om eerst te kijken of er ergens speling op zit. Mocht dat goed zijn kan het nog zijn dat je de instelling van de Control Valve van de stuurbekrachtiging even opnieuw moet instellen/aanpassen. Kost niks en ik kan me herinneren dat als dit niet goed staat dat je dan ook zo'n knik in het stuur gevoel krijgt als je naar 1 kant stuurt.
Als je het dekseltje aan het uiteinde van Control Valve met de 2 boutjes er af haalt vind je daar een moer met wat wat ringen en een veer erachter. De positie van de moer stelt als het ware het nulpunt in van het naar links of naar rechts bekrachtigen.
De standaard instelling is met de klok mee draaien tot hij niet meer wil(niet te vast want deze bout(spool bolt) wordt op zijn plek gehouden door een fragiele borg pin) en dan een kwart slag terug. Er zit wat speling in de bout(spool bolt) dus een beetje spelen met iets meer of minder slag is soms nodig. Oh ja. Voordat je de auto start draai het deksel weer vast met de 2 bouten anders schiet het geheel uit elkaar. :roll: .
Succes!
Hey Richard ,

Ook bedankt voor u reactie :)
Ik heb namelijk de laatste week nog geen tijd gehad voor er aan te werken maar ik wist dus ook niet dat je de control valve kon bijregelen .
Dat ga ik ook eens proberen moest er nergens speling op zitten .

Ik vind het gewoon raar dat het alleen is bij de “aanzet” van het naar links draaien .
En alleen als alles warm is
Eens je de knik hebt gehad heb je dit pas terug als je nog eens een andere bocht naar links neemt .

Moeilijk uit te leggen zo hahahaha .

Maar als ik dus dat dekseltje eraf haal , komt er dan ook al de olie mee af of zit aan die moer geen olie ?

Lompe vraag misschien maar ik ben liever voorbereid .

Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Knik tijdens sturen

Bericht door richard66coupe »

Als je het deksel er af haalt moet het droog zijn. Zo niet dan worden de afdichtingen slecht maar dan moet ie nu ook al lekken.
Nu ik je reactie zo lees zou het ook nog wel de idler arm kunnen zijn. Vooral als je eerst weer een rechter bocht moet nemen om de knik weer te voelen. Hoor je dan ook een clunk geluid?
Frederik812
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 nov, 2017 00:21

Re: Knik tijdens sturen

Bericht door Frederik812 »

richard66coupe schreef:Als je het deksel er af haalt moet het droog zijn. Zo niet dan worden de afdichtingen slecht maar dan moet ie nu ook al lekken.
Nu ik je reactie zo lees zou het ook nog wel de idler arm kunnen zijn. Vooral als je eerst weer een rechter bocht moet nemen om de knik weer te voelen. Hoor je dan ook een clunk geluid?

In het begin toen de wagen dit had was dat inderdaad een hele harde “knots” .

Nu is het alleen de knik .

De idler arm heb ik vorig jaar al vervangen , door een verbeterde versie die je kan smeren :)

Ikzelf heb al eens gedacht aan de pitman arm of misschien te weinig vet in het stuurhuis , maar dan zou die het ook met naar rechts draaien moeten heb en zou ik denken .

Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: Knik tijdens sturen

Bericht door Robinski »

Er zit in het stuurhuis ook een afstelling, hiermee kan speling in het stuur beperkt worden ( wordt veroorzaakt door slijtage) als deze stelbout te vast gedraaid is kan dit ook een knik met sturen geven.
Succes!
Groetjes, Robin
Frederik812
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 nov, 2017 00:21

Re: Knik tijdens sturen

Bericht door Frederik812 »

Robinski schreef:Er zit in het stuurhuis ook een afstelling, hiermee kan speling in het stuur beperkt worden ( wordt veroorzaakt door slijtage) als deze stelbout te vast gedraaid is kan dit ook een knik met sturen geven.
Succes!
Ook bedankt voor uw reactie ,
Er is een nieuw mankement bijgekomen , af en toe valt mijn stuurbekrachtiging uit .

Ik vermoed de pomp ,
Ik ga volgende maand de stuurbekrachtigingspomp en de control valve eens reviseren .

Eens zien waar we daar mee geraken :)

Is de knik er dan nog bij warme motor dan zal idd het stuurhuis eens open moeten .

Sommige zeggen voor de pomp te vervangen door een borgeson of een compleet nieuwe set zonder control valve van borgeson
Maar waar eindigt het dan he . :)

Groetjes Frederik
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: Knik tijdens sturen

Bericht door Robinski »

Dan gok ik eerder op de control valve. Revisiesets zijn lokaal bechikbaar. Halve zaterdag en het is gefixt.
Btw; stuurhuis iets losser zetten neemt 5 minuten in beslag.

Succes
Groetjes, Robin
Frederik812
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 nov, 2017 00:21

Re: Knik tijdens sturen

Bericht door Frederik812 »

Robinski schreef:Dan gok ik eerder op de control valve. Revisiesets zijn lokaal bechikbaar. Halve zaterdag en het is gefixt.
Btw; stuurhuis iets losser zetten neemt 5 minuten in beslag.

Succes
Hoe moet dat juist ?
Dat kapje bovenop het stuurhuis er af ?
En zit daar dan zen bout onder ? :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: Knik tijdens sturen

Bericht door Robinski »

Je moet het ding ff helemaal demonteren en op een werkbank reviseren. Kijk ff op youtube, dan leer je alles het snelst! Zoek op mustang power steering control valve rebuild oid.
Groetjes, Robin
Frederik812
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 nov, 2017 00:21

Re: Knik tijdens sturen

Bericht door Frederik812 »

Robinski schreef:Je moet het ding ff helemaal demonteren en op een werkbank reviseren. Kijk ff op youtube, dan leer je alles het snelst! Zoek op mustang power steering control valve rebuild oid.

Okej :)

Bedankt voor de info AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Als het gemaakt is laat ik iets weten .

Groetjes
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”