motor loopt niet soepel (verdeler)

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Frans1305
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 03 jun, 2019 07:15

motor loopt niet soepel (verdeler)

Bericht door Frans1305 »

Ik heb een 289 C blok met een 2100 2 barrel carburator er op.
De motor liep heel slecht en het was niet mogelijk om er fatsoenlijk mee te rijden. De vorige eigenaar had alle vacuum leidingen afgedopt.
Het lijkt mij dat de vorige eigenaar zeker niet alles volgens het boekje gedaan heeft, dit kan eventueel ook meegenomen worden in het denken naar een oplossing :)
wat heb ik momenteel al gedaan.

- carburator een revisie gegeven (setje + ultrasoon gereinigd)
- Alle vacuum leidingen terug aangesloten
- vacuum vervroeging op de verdeler vernieuwd. (rubber was kapot dus werkte niet meer)

De motor loopt slecht stationair. hij valt niet stil, maar ik heb het idee dat niet alle cylinders een vonkje krijgen. Als ik rustig gas geef dan gaat de motor met horten en storen in toeren. Als ik in één keer plankgas geef dan klinkt de motor goed.

Als de motor stationair loopt en ik leg mijn hand op de verdeler kap en ik oefen zijwaartse druk uit naar de de bestuurderkant dan gaat de motor hoger in toeren lopen. Als ik zijwaartse druk uitoefen naar de passagierkant dan zakt de motor in toeren tot een punt waar deze wil stilvallen. (ik draai niet aan de verdeler ik duw lichtjes zijwaart tegen de kap).

Zou het kunnen dat de kap er te 'los' op zit ?
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: motor loopt niet soepel (verdeler)

Bericht door Cobretti »

Hallo Frans,

De verdelerkap behoort vast te zitten.

Enkele dingen die je snel kan checken :
- zijn de contactpunten aan de binnenkant van de verdelerkap nog OK of zijn ze ingesleten door de rotor ?
- Is de rotor nog ok of vertoont die slijtage ?
- Hoe oud zijn de bougies ? mogelijks te vervangen, dan is die onzekerheid al weg.
- Welke ontsteking heb je : zijn het contactpunten of is het een elektronische ombouw ?

Hopelijk helpt dit je een beetje op weg.

Greets, C. 8)
Frans1305
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 03 jun, 2019 07:15

Re: motor loopt niet soepel (verdeler)

Bericht door Frans1305 »

Beste Corbretti,

bedankt voor de reactie.
De bougies zijn door de vorige eigenaar pas vervangen, maar aangezien ik van niets zeker ben ga ik toch eens dubbel checken en eventueel zelf vervangen.
Het is een ontsteking met contactpunten, maar ik heb zelf al besloten als ik er dingen aan ga vervangen dat het zeker een elektronische ombouw gaat worden.
Eens zien of ik dit straks nog kan doen, misschien krijg ik het voor elkaar om een filmpje te maken.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 347
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: motor loopt niet soepel (verdeler)

Bericht door Cobretti »

Hallo Frans,

Even wat info ivm elektronische ombouw vd ontsteking :

Voor elektronische ombouw koos ik destijds voor een Pertronix 2 + Petronix Flamethrower 2 coil.
De 30min ombouw heeft uiteindelijk maanden geduurd. Een lange leerschool + vaststelling dat het specifiek P2 model voor mijn originele Bosch verdeler af-fabriek minstens 2 mechanische constructiefoutjes heeft.
Het werkt nu wel naar behoren, en ben zeer tevreden. maar eigenlijk heb ik een P2 die -in tijd- goud waard is. :D
Als je veel tijd hebt lees mijn verhaal -> viewtopic.php?t=30111

Ik heb tijdens dat leerproces geleerd dat de Ford Duraspark ignitions eigenlijk beter zijn. Maar mijn P2 setje was destijds reeds in bestelling.
En vooral als je meer geld kan besteden neem dan een full MSD ignition.

Mijn verdeler bleek mechanisch in zeer goede toestand, maar weet dat als je enkel de contactpunten vervangt je uiteraard met oude verdeler en lagers achterblijft.

Mocht ik herdoen zou ik voor full MSD ignition kiezen, maar OK ik heb veel geleerd, en wie weet wat had ik dan als problemen gehad.

Greets,
C. 8)
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”