Cursus C4 / Automatische Transmissie / Diagnose
Moderator: Shelby GT-H
Cursus C4 / Automatische Transmissie / Diagnose
Mensen,
Ik heb wat kleine issues aan mijn C4 transmissie en heb de ambitie om (op termijn) de C4 zelf helemaal te reviseren. Wil dat in ieder geval 1x zelf helemaal doen in mijn leven.
Ik heb 2 vragen:
Voordat ik dit zelf ga doen, wil ik eerst ergens een cursus volgen bij een specialist, zo’n training die in 2006 op dit forum ook werd aangekondigd. Bestaan er ergens nog dit soort cursussen?
viewtopic.php?t=5801
Is er een goede en betrouwbare specialist aan te bevelen de buurt van Amsterdam/Utrecht/Almere (of wat verder) die een goede check/diagnose van mijn C4 te doen?
Ik heb een lichte olielekkage en wil graag van een specialist horen waar hij denkt dat het waarschijnlijk zit (zonder dat direct wordt geadviseerd de C4 geheel te reviseren).
Dank alvast!
Ik heb wat kleine issues aan mijn C4 transmissie en heb de ambitie om (op termijn) de C4 zelf helemaal te reviseren. Wil dat in ieder geval 1x zelf helemaal doen in mijn leven.
Ik heb 2 vragen:
Voordat ik dit zelf ga doen, wil ik eerst ergens een cursus volgen bij een specialist, zo’n training die in 2006 op dit forum ook werd aangekondigd. Bestaan er ergens nog dit soort cursussen?
viewtopic.php?t=5801
Is er een goede en betrouwbare specialist aan te bevelen de buurt van Amsterdam/Utrecht/Almere (of wat verder) die een goede check/diagnose van mijn C4 te doen?
Ik heb een lichte olielekkage en wil graag van een specialist horen waar hij denkt dat het waarschijnlijk zit (zonder dat direct wordt geadviseerd de C4 geheel te reviseren).
Dank alvast!
- 1967coupe
- Adverteerder
- Berichten: 7968
- Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: Cursus C4 / Automatische Transmissie / Diagnose
Volgens mij heeft Edgar dit zelf gedaan aan de hand van YouTube video's. Vraag hem eens.
Gr
Rene
Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Re: Cursus C4 / Automatische Transmissie / Diagnose
Dank je wel. Ik heb van Edgar eerder al veel info gezien van het hele onderwerp, heel nuttig!
Ik zoek een goede specialist (ergens in het midden van het land) die een eerste diagnose over de ‘health’ van mijn C4 kan maken voordat ik ‘m uberhaupt onder de auto vandaan ga halen.
By the way: na hoeveel miles en/of jaar moet sowieso alle olie en het filter worden vernieuwd?
Ik zoek een goede specialist (ergens in het midden van het land) die een eerste diagnose over de ‘health’ van mijn C4 kan maken voordat ik ‘m uberhaupt onder de auto vandaan ga halen.
By the way: na hoeveel miles en/of jaar moet sowieso alle olie en het filter worden vernieuwd?
Re: Cursus C4 / Automatische Transmissie / Diagnose
Video Badshoe Productions van Ken Collins schijnt top te zijn. Is een betalende DVD. Voor oplossen lekkage heb je echter geen full revisie nodig, enkel vervangen van de dichtingen en (klassieke fout) de carterpan niet te sterk aandraaien.
Grts. C.
Grts. C.
Re: Cursus C4 / Automatische Transmissie / Diagnose
Hi Bobretti, veel dank. Helemaal mee eens.
Ik heb de laatste paar dagen wat verder onderzoek gedaan (aan de C4 en op Internet)
Ik denk dat mijn probleem zit bij de tail shaft/output seal. Zie mijn andere post:
https://dmff.nl/viewtopic.php?f=10&t=18 ... 03#p362103
Het fijne is dat de C4 waarschijnlijk niet onder de auto vandaan hoeft.
Ik denk dat ik alle seals maar ga vervangen die te bereiken zijn zonder de hele C4 uit te bouwen:
- seal van de pan
- tail shaft seal + bushing
- seal bij gear handle
- seal bij pijlstok
- de vacuum modulator
- schoonmaken van valve body en vervangen oliefilter.
Of is het allemaal handiger en sneller door toch de C4 helemaal onder de wagen vandaan te halen?
Ik heb de laatste paar dagen wat verder onderzoek gedaan (aan de C4 en op Internet)
Ik denk dat mijn probleem zit bij de tail shaft/output seal. Zie mijn andere post:
https://dmff.nl/viewtopic.php?f=10&t=18 ... 03#p362103
Het fijne is dat de C4 waarschijnlijk niet onder de auto vandaan hoeft.
Ik denk dat ik alle seals maar ga vervangen die te bereiken zijn zonder de hele C4 uit te bouwen:
- seal van de pan
- tail shaft seal + bushing
- seal bij gear handle
- seal bij pijlstok
- de vacuum modulator
- schoonmaken van valve body en vervangen oliefilter.
Of is het allemaal handiger en sneller door toch de C4 helemaal onder de wagen vandaan te halen?
Re: Cursus C4 / Automatische Transmissie / Diagnose
Mijn ervaring met het vervangen van een groot deel van de seals vind je hier: https://dmff.nl/viewtopic.php?f=82&t=31013#p360471
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Re: Cursus C4 / Automatische Transmissie / Diagnose
Veel dank! Mooi verhaal met foto’s. Ik ga het eens goed lezen
Re: Cursus C4 / Automatische Transmissie / Diagnose
Ik heb in 2006 de cursus van Speetjens transmissie gevolgd. Stel je daar echter niet zoveel bij voor, het was een introductie tot de werking van automatische transmissie en er werden globale zaken behandeld. Was hoofdzakelijk gericht op GM bakken.
De bedoeling was ooit om daarop een vervolgcursus uit te schrijven waarbij je ook echt vette vingers krijgt.
Anyway, diagnosestelling vooraf is belangrijk, anders weet je niet waar je het zoeken moet. Lekkages zijn soms lastig te vinden; ik dacht dat mijn pan seal lekte, maar het bleek uiteindelijk de pakking tussen pomphuis en bak te zijn. En deze lekte alleen bij draaiende motor. Pas bij het op bokken zetten van de auto en de motor lang te laten draaien was de bron te vinden. Dit omdat door ontbreken van rijwind en lucht wervelingen de olie niet om de pan verzamelde.
Is er een mechanisch probleem, dan zijn er voldoende diagnose tabellen te vinden met mogelijke storingsbronnen. Deze stuk voor stuk controleren leert je waar je probleem zit. Ik had verder geen probleem met de C4, behalve dat er een behoorlijke speling op de ingaande as zat. Daar had ik vast nog wel verder mee kunnen rijden met de afstanden die ik rij. Maar als je in mijn geval al zoveel moeite gedaan hebt om dat ding op je werkbank te krijgen, dan wil ik ook all the way
De bedoeling was ooit om daarop een vervolgcursus uit te schrijven waarbij je ook echt vette vingers krijgt.
Anyway, diagnosestelling vooraf is belangrijk, anders weet je niet waar je het zoeken moet. Lekkages zijn soms lastig te vinden; ik dacht dat mijn pan seal lekte, maar het bleek uiteindelijk de pakking tussen pomphuis en bak te zijn. En deze lekte alleen bij draaiende motor. Pas bij het op bokken zetten van de auto en de motor lang te laten draaien was de bron te vinden. Dit omdat door ontbreken van rijwind en lucht wervelingen de olie niet om de pan verzamelde.
Is er een mechanisch probleem, dan zijn er voldoende diagnose tabellen te vinden met mogelijke storingsbronnen. Deze stuk voor stuk controleren leert je waar je probleem zit. Ik had verder geen probleem met de C4, behalve dat er een behoorlijke speling op de ingaande as zat. Daar had ik vast nog wel verder mee kunnen rijden met de afstanden die ik rij. Maar als je in mijn geval al zoveel moeite gedaan hebt om dat ding op je werkbank te krijgen, dan wil ik ook all the way
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: Cursus C4 / Automatische Transmissie / Diagnose
Edgar, veel dank voor de extra info. Is duidelijk: als je met de C4 aan de slag gaat is het beste om eigenlijk alles in 1x te doen.
Kwam deze interessante video nog tegen: deze kerel in de US (in een net overhemd!!) haalt de hele C4 uit elkaar in 30 min en knalt alle onderdelen gewoon in een bak; kennelijk weet hij precies hoe hij later een en ander weer in elkaar moet zetten
Kwam deze interessante video nog tegen: deze kerel in de US (in een net overhemd!!) haalt de hele C4 uit elkaar in 30 min en knalt alle onderdelen gewoon in een bak; kennelijk weet hij precies hoe hij later een en ander weer in elkaar moet zetten
Re: Cursus C4 / Automatische Transmissie / Diagnose
Nou ja, je hoort mij niet zeggen dat als er alleen een pakking lekt, je alles moet vervangen of overhoop moet gooien. Bij mij was de reden de inputshaft endplay, die zat tegen max aan. Dan moet je verder kijken en zie je de nodige thrust washers die ingelopen zijn. Gezien de prijs van de onderdelen vond ik het een goed idee om zoveel mogelijk te vernieuwen. Dan gaat die bak mijn autoleven wel mee hoop ik. En om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen. Toch weer iets wat je kan afstrepen op je bucket list he
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: Cursus C4 / Automatische Transmissie / Diagnose
Ik heb de mijne onlangs laten reviseren bij automaat revisie eferink in Ede. Super service bij die mensen met heel goede technische bijstand. Op you tube is er een filmpje van deomse workshop. How to rebuild a c4 tranny. Heel duidelijk uitgelegd om een c4 te reviseren.
Re: Cursus C4 / Automatische Transmissie / Diagnose
Doen ze in Ede ook automaat plaatsen ?mymustang schreef: ↑za 14 sep, 2019 16:38 Ik heb de mijne onlangs laten reviseren bij automaat revisie eferink in Ede. Super service bij die mensen met heel goede technische bijstand. Op you tube is er een filmpje van deomse workshop. How to rebuild a c4 tranny. Heel duidelijk uitgelegd om een c4 te reviseren.
Mustang C-code 289Cu V8 1965
Ford Mustang S-CODE 390Cu (6.4L) Big BLOCK uit 1967
Ford Mustang S-CODE 390Cu (6.4L) Big BLOCK uit 1967
Re: Cursus C4 / Automatische Transmissie / Diagnose
Dat doen ze niet meer. Als je een brug hebt kan je dit zelf.
Gewoon zorgen dat je omvormer zeker diep genoeg zit, anders krijg je hem er niet op.
Gewoon zorgen dat je omvormer zeker diep genoeg zit, anders krijg je hem er niet op.
Re: Cursus C4 / Automatische Transmissie / Diagnose
bad shoe company : geeft goede intell en video.
Liever eraan sleutelen dan ermee rijden.
Re: Cursus C4 / Automatische Transmissie / Diagnose
Er is op you tube een filmpje eigenlijk zijn het 3 lange, van deome workshop " how to install c4 transmission".
Een Fransman met wat gebroken Engels, maar heel duidelijk stap voor stap uitleg.
Film over ontmanteling, één voor de revisie van de bak en dan nog één voor de complete valv body.
Moet je zeker eens opzoeken.
Een Fransman met wat gebroken Engels, maar heel duidelijk stap voor stap uitleg.
Film over ontmanteling, één voor de revisie van de bak en dan nog één voor de complete valv body.
Moet je zeker eens opzoeken.