Auto (over)spuiten

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
arjanmustang
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 03 aug, 2018 11:02
Locatie: Veluwe

Auto (over)spuiten

Bericht door arjanmustang »

Afgelopen tijd wat contact gehad met autospuiters/schadeherstelbedrijven voor het spuiten van mijn Mustang.
De meesten beloven langs te komen omdat ze de auto willen bekijken, maar komen gewoon niet opdagen (gerenommeerde schadeherstel bedrijven hier in de buurt). Ik heb nu uiteindelijk 2 prijzen gekregen voor het spuiten (niet strak maken, geen primer, echt alleen de kleur spuiten) van minimaal € 3.500,-!
Hier schrok ik toch wel erg van, zelf heb ik 10+ jaar terug veel auto onderdelen en delen van auto's gespoten (we hadden toen nog een spuitcabine in het autobedrijf), maar toen was het ondenkbaar om zoveel geld te vragen voor alleen het overspuiten. Ik weet dat alles wel duurder is geworden, maar zoveel! :cry:

Wat zijn jullie (recente) ervaringen kwa prijs voor het overspuiten van een Mustang?
1966 Ford Mustang Coupe 289
Gebruikersavatar
BullitTV
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 27 okt, 2014 13:03

Re: Auto (over)spuiten

Bericht door BullitTV »

Ik weet het niet meer zeker maar ik was 1,5 jaar geleden dacht ik €2000 kwijt maar dit was wel via via geregeld, zonder garanties. Lak zit er erg goed op, maar geen grote hoeveelheid aan lagen (bij opbouwen auto gemerkt dat met een beetje pech je toch wel herstelplekjes kreeg waar de lak eraf gechipt was). Geen idee of er nog een verschil in zit in hoeveelheid laklagen of dat dit altijd een 'standaard' hoeveelheid lagen heeft.

Zal ook nog wel verschil zitten in binnen of buiten kantooruren spuiten, het mijne was flexibel. Bedrag betrof ook enkel spuiten, had zelf de auto strak aangeleverd en zoveel mogelijk gedemonteerd.
Laatst gewijzigd door BullitTV op ma 23 sep, 2019 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Mustang Coupe 289 '68
Mach-E RWD standard range Technology+
Gebruikersavatar
Mack
Super User
Berichten: 5108
Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 13:43
Locatie: Rotterdam

Re: Auto (over)spuiten

Bericht door Mack »

Als stelregel gebruiken veel mensen dat spuiten zo'n 500 Euro per deel kost voor een moderne auto. Bumper een deel, elke deur een deel, elk scherm een deel etc.

Natuurlijk geen regel die erg precies is maar het geen wel een indicatie.

Persoonlijk vind ik 3500 Euro voor het spuiten van een complete auto zonder demontage etc. ook niet echt duur, eerlijk gezegd. Ik zou zo'n prijs wel verwachten, waarschijnlijk meer.
Mack
1998 Ford Mustang GT
Because BLUE
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Auto (over)spuiten

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Hou er ook rekening mee dat niet iedere spuiter blij is als hoj niet het voorwerk kan doen, en hij wellicht ook geen garantie zal geven op de lak.

Als er in de eerdere spuit/plamuur opbouw iets fout is gegaan, zal dit na verloop van tijd pas naar voren komen in de uiteindelijke laklaag.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Auto (over)spuiten

Bericht door Eric »

Ik vind 3.500 voor enkel en alleen spuiten ook erg veel. Een groot deel van spuitkosten zit in (de)montage en voorbewerken, dus als je dat allemaal zelf doet kun je volgens mij nooit op zo'n bedrag uitkomen.
Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: Auto (over)spuiten

Bericht door Aron66 »

Wij hebben de auto zelf voorbewerkt en zelfs nog afgeplakt in de spuiterij. 3 lagen rood en blanke lak erover, kostte 1/3 van jouw offertes.
Gebruikersavatar
arjanmustang
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 03 aug, 2018 11:02
Locatie: Veluwe

Re: Auto (over)spuiten

Bericht door arjanmustang »

1970TwisterSpecial schreef: ma 23 sep, 2019 19:45 Hou er ook rekening mee dat niet iedere spuiter blij is als hoj niet het voorwerk kan doen, en hij wellicht ook geen garantie zal geven op de lak.

Als er in de eerdere spuit/plamuur opbouw iets fout is gegaan, zal dit na verloop van tijd pas naar voren komen in de uiteindelijke laklaag.
Dat begrijp ik helemaal, voor de bedrijven die ik heb gesproken was dit echter geen probleem, mits ik in overleg met hun de juiste primer koos om dit soort problemen te voorkomen.

Ik begin meer een beetje het gevoel te krijgen dat ze niet zo zitten te wachten op dit soort klussen en dat ze daarom maar de hoofdprijs vragen. Volgens mij hebben ze meer dan genoeg (verzekerings)werk, die zijn minder kritisch dan zo'n oldtimer-eigenaar. :lol:
1966 Ford Mustang Coupe 289
Gebruikersavatar
arjanmustang
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 03 aug, 2018 11:02
Locatie: Veluwe

Re: Auto (over)spuiten

Bericht door arjanmustang »

Aron66 schreef: di 24 sep, 2019 08:44 Wij hebben de auto zelf voorbewerkt en zelfs nog afgeplakt in de spuiterij. 3 lagen rood en blanke lak erover, kostte 1/3 van jouw offertes.
Dat was ook een beetje mijn verwachting kwa kosten. Ook aangegeven dat ik zelf nog wel wil helpen met afplakken enzo (ik heb zelf stage gelopen bij één van die bedrijven, weliswaar een jaar of 10 terug, maar dat maakt voor afplakken niet uit).
1966 Ford Mustang Coupe 289
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Auto (over)spuiten

Bericht door Swordfish79 »

Is het alleen de buitenkant spuiten? of ook binnenkant en onderkant?

Moet het echt goedkoop dan zou ik met je auto richting Roemenië of Bulgarije gaan. Dat scheelt nog al in uurloon.
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Auto (over)spuiten

Bericht door Swordfish79 »

Aron66 schreef: di 24 sep, 2019 08:44 Wij hebben de auto zelf voorbewerkt en zelfs nog afgeplakt in de spuiterij. 3 lagen rood en blanke lak erover, kostte 1/3 van jouw offertes.
Hoe heb je de voorbewerking gedaan? daar zit nog al verschil in.
Terug naar kale metaal gegaan of de oude lak opgeschuurd en dan er een primer op gedaan die de oude jaren zestig lak isoleert van de moderne 2k lak ?

gewoon even een vraag van uit interesse.
Gebruikersavatar
arjanmustang
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 03 aug, 2018 11:02
Locatie: Veluwe

Re: Auto (over)spuiten

Bericht door arjanmustang »

Swordfish79 schreef: wo 25 sep, 2019 10:33 Is het alleen de buitenkant spuiten? of ook binnenkant en onderkant?

Moet het echt goedkoop dan zou ik met je auto richting Roemenië of Bulgarije gaan. Dat scheelt nog al in uurloon.
Eigenlijk voornamelijk de buitenkant, maar wel de sponningen enzo uiteraard. De motor ruimte hoeft niet mee gespoten te worden.

Ik ben niet opzoek naar een adresje om hem zo goedkoop mogelijk gespoten te krijgen. Ik heb liever dat het wat meer kost en dat hij goed gespoten wordt. Heb zelf ook wel wat spuitervaring en ben nogal precies daarmee. Maar ik was verbaast over de prijzen die ze er voor vragen. Ik had niet verwacht dat het zó duur zou zijn.
Swordfish79 schreef: wo 25 sep, 2019 10:37
Aron66 schreef: di 24 sep, 2019 08:44 Wij hebben de auto zelf voorbewerkt en zelfs nog afgeplakt in de spuiterij. 3 lagen rood en blanke lak erover, kostte 1/3 van jouw offertes.
Hoe heb je de voorbewerking gedaan? daar zit nog al verschil in.
Terug naar kale metaal gegaan of de oude lak opgeschuurd en dan er een primer op gedaan die de oude jaren zestig lak isoleert van de moderne 2k lak ?

gewoon even een vraag van uit interesse.
Ik weet niet hoe Aron het heeft gedaan, maar ik ben momenteel bezig de hele auto kaal te krijgen. Dan weet je zeker dat je geen problemen tegen komt als de lak er eenmaal opzit.
1966 Ford Mustang Coupe 289
Gebruikersavatar
Aron66
Retired Moderator
Berichten: 3907
Lid geworden op: vr 05 nov, 2004 17:17
Locatie: Mestreech
Contacteer:

Re: Auto (over)spuiten

Bericht door Aron66 »

Helemaal kaal...
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Auto (over)spuiten

Bericht door Swordfish79 »

Aron66 schreef: wo 25 sep, 2019 11:10 Helemaal kaal...
Dat is de manier mijn inziens. :)
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Auto (over)spuiten

Bericht door Ando »

Helemaal kaalmaken, strakmaken en spuiten kostte me 10 jaar geleden zo’n. 6.500,00. Daar zat ook een deuk onder in het achterscherm en een slecht A-stijl bij. Dak ging vinyl op, geen idee hoe ze dat gedaan hebben. Binnenkant ook niet gespoten.


Groeten, Ando.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”