Motor blijft schudden.

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door Gearz »

mymustang schreef: di 17 sep, 2019 19:03 Mijn zoon zit op Facebook, ik ga kijken om een filmpje te maken en dan zie en hoor je alles.
Ik snap dat je vurig hoopt dat het wat anders is maar wees realistisch en stel of laat eerst een diagnose stellen, ga niet constant toch weer de motor starten in de hoop dat het wat anders kan zijn voordat je uitsluitsel hebt !
Als er metaal slijpsel in de olie of in het smeersysteem zit en/of er zijn nokken en stoters beschadigd dan loop je grote kans op lagerschade of zelfs erger.
Als het je zelf niet lukt, vraag dan hulp, ga naar een specialist (en niet naar een handelaar), etc. en zorg dat je eerst uitsluitsel of een diagnose hebt of krijgt voordat je de motor weer start.
Een nokkenas en lifters vervangen plus het reinigen van het oliesmeer systeem is prima en relatief simpel uit te voeren, slijpen van een krukas door lagerschade gaat al een stuk verder in de papieren lopen !

Ik wil hier absoluut geen doomscenario schetsen maar wel voorkomen dat je mogelijk verder in de problemen komt al hoop ik eveneens dat de oorzaak iets simpels is.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door Big_fun_58 »

Sluit me aan bij Gearz. Laat iemand met een meetklok (nauwkeurig!) en magneetstatief de lift meten van alle in en uitlaatkleppen (meetstift op de tuimelaar en meetweg in lijn met de hartlijn van de klepsteel!). Als je daar grote afwijkingen in ziet (meer dan 1 mm?) dan kan je er vanuit gaan dat daar de nok (en lifter!) van is beschadigd... Letterlijk: Meten is Weten....
Succes!
It's the M@DM@N.......... #>B-)
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door mymustang »

Ik ga de olie er eens aflaten en een nacht laten rusten. Als ik er geen sporen van metaaldeeltjes in zie dan mag ik er toch al voor een deel vanuit gaan dat er intern geen schade is. Ik heb de indruk dat hij koud iets slechter draait dan warm. Warm zie je hem stationair bijna niet schudden. Op mijn werk heb ik een meetstatief, dat kan ik in een tweede fase proberen om volledig uit te sluiten.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door mymustang »

De olie is er uit. Geen metaal deeltjes te vinden. Olie zag er wel heel donker uit. Het was nog de eerste olie van bij de revisie. Blijkbaar is dit niet abnormaal vertelde me iemand? Komt dit door de inloop, zinkpasta en of door de revisie? Nu de oorzaak van het schudden/ gestotter nog vinden...
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door Gearz »

mymustang schreef: do 19 sep, 2019 20:16 De olie is er uit. Geen metaal deeltjes te vinden. Olie zag er wel heel donker uit. Het was nog de eerste olie van bij de revisie. Blijkbaar is dit niet abnormaal vertelde me iemand? Komt dit door de inloop, zinkpasta en of door de revisie? Nu de oorzaak van het schudden/ gestotter nog vinden...
De eerste olie van bij de revisie ?
Die moet er sowieso altijd direct af na de break-in procedure aangezien daar dus kleine metaaldeeltjes van het op elkaar inslijten van de nokken en stoters (cam+lifters) in bevinden, vervolgens vervangen door een olie met een hoog zink gehalte, dan vervolgens rijden en de zuigerveren zich laten "zetten" op de cilinderwanden door een paar keer goed op te trekken en op de motor af te remmen, vervolgens een 5 a 6 honderd kilometer stevig inrijden zonder extreem hoog in toerental te gaan.

Zeer lastig/bijna onmogelijk om op afstand een diagnose te stellen zonder te weten wat er exact allemaal gebeurd is met die motor.
Je schrijft dat je de motor hebt laten inlopen door de mustang garage, weet je wat zij aan werk verricht hebben, wat hebben zij gedaan ?
Waren zij ervan op de hoogte dat je er voor de break-in procedure mee gereden hebt ? etc. etc.
Gaven ze een reden op waarom ze hem niet beter afgesteld kregen ?

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door mymustang »

De garage was ervan op de hoogte.
Die 500km moet toch hopelijk niet in één keer? Daar heb ik nu niet direct tijd voor omdat te doen.
Ik heb vandaag nog eens wat olie afgelaten en daar waren een paar kleine metaaldeeltjes in te zien.
Minuscul weliswaar. Hij rijdt niet slecht maar onderweg hoor je hem in de uitlaat wat licht ploffen.
Volgens de garage konden ze hem niet beter krijgen en dachten ze dat het een carburator probleem zou kunnen zijn maar met 100% zekerheid konden ze het niet zeggen.
Ik begrijp je wel Michel dat je via het forum natuurlijk moeilijk een diagnose kan stellen. Ik stel het al op prijs dat je de info deelt.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1805
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door Big_fun_58 »

Als je een nieuwe non-billit nokkenas gebruikt dan kunnen daar redelijk wat stukjes metaal van de randen van de geharde nok afbreken als de nokkenas met flat tappet lifters een tijdje gedraaid heeft. Dit zijn donker gekleurde (zwarte?) scherpe brokjes (kleiner dan 1 mm). Ze liggen meestal in je carter. Ze onstaan door het grove oppervlakt van het gegoten deel van een nieuwe nokkenas. Kijk maar eens naar alle randen van de nokken op een nieuwe nokkenas, dan begrijp je het (ik braam deze zelf altijd voorzichtig af met een klein hardmetalen freesje).
Als je daarentegen glimmende schilfers in je olie ziet dan moeten die ergens anders vanaf komen.
Ik vrees dan van je lifters..
In ieder geval succes. :D
It's the M@DM@N.......... #>B-)
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door mymustang »

Hey Big fun! De deeltjes zijn zwart van kleur. Toen ik de nokkenas monteerde vond ik al dat die ruwe randen had en dat zal dan wel veel verklaren.
Na het inrijden ga ik de olie weer verversen en dan zal de motor wel oké zijn denk ik.
Ik heb een liter olie afgetapt en daar lagen enkele deeltjes in. Ik ga me moeten concentreren op carburator of ontsteking denk ik om dat stotteren eruit te krijgen.
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 846
Lid geworden op: zo 13 feb, 2005 15:22
Locatie: Hier en niet daar

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door stefke »

Welke nokkenas heb je/is er gemonteerd?
'71er grande
'66er coupe,
'69 Mach 1 Project
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door mymustang »

Gewone standaard nokkenas. Ik heb de motor gewoon standaard gereviseerd. Niks speciaals of performance.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5518
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door Gearz »

mymustang schreef: zo 22 sep, 2019 20:09 Ik heb een liter olie afgetapt en daar lagen enkele deeltjes in.
Je moet alles aftappen en vervangen. de meeste zooi komt pas bij de laatste halve liter mee, tevens het filter !

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door mymustang »

Update naar de oorzaak van het schudden/ploffen.
Vandaag compressie gemeten. Alle cilinders een nette 9a9.5bar.
Bougies op 0.8mm gezet, ze stonden ervoor wat kort.
Enkel cilinder 4 maakt me zorgen. De draad van de bougies hing olie aan en de bougie was ook wat lichtjes vettig. Niet goed dus! Aangezien de compressie goed is begin ik te denken aan een klepseal waardoor er wat olie in de cilinder komt maar hij rookt niet als hij draait. Of kent er iemand nog een oorzaak? Koppen zijn nochtans volledig gereviseerd. Olie is ook vrij donker vind ik, maar ben hem nog aan het inrijden. Olie is gewisseld na de break in procedure. Moet het blok er nu weer uit en open? 😯
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door richard66coupe »

Mooi dat de compressie goed is! Heb je die nr 4 bougie al eens vervangen door een andere? Je kunt soms gekke dingen krijgen door een bougie.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door mymustang »

Ik moet er één halen gaan. Klinkt misschien gek, maar kan de olie van het kleppendeksel komen en zo naar de bougie lopen? Pakking is van kurk maar is nog vrij nieuw.
Anders zou ik het niet direct weten. Mooie verbranding en goede compressie zou interne fout toch moeten uitsluiten, niet?
Tevens stel ik vast dat hij iets beter draait nu de bougies op 0.8mm afgesteld staan.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Motor blijft schudden.

Bericht door peer »

Beste kan je een bougie even wisselen met een goede van de andere bank (5t/m8).

Dan nog een tijdje rijden en kijken of het probleem mee verschuift met de bougie (dus slechte bougie) of blijft in die cilinder.
Dan weet je toch weer iets meer.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”