Toevoeging benzine

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Toevoeging benzine

Bericht door mymustang »

Hallo,
Moet je tegenwoordig nog loodvervanger toevoegen bij de benzine of kunnen nieuwe kleppen er tegen?
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Toevoeging benzine

Bericht door Gearz »

Het betreft niet zozeer de kleppen echter wel de klepzittingen (ook wel klepzetels of valve seats genoemd).
Zijn er geen geharde klepzittingen in de koppen gemonteerd dan is loodvervanger toevoegen aan te raden.
Heb je modernere koppen (meestal vanaf ± 2e helft jaren 80 & up) , aftermarket koppen of gereviseerde koppen dan zitten er nagenoeg altijd geharde klepzittingen gemonteerd.

Het is echter niet zo dat de kleppen binnen no-time inslaan of dat de zittingen slijten of pitten binnen een paar duizend kilometer, er zijn legio mensen die al jaren op LPG rijden zonder enige hinder, het blijft echter wel aan te raden loodvervanger te gebruiken bij moderne benzine als er geen geharde zittingen gemonteerd zijn, het slijt nu eenmaal harder.


Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Toevoeging benzine

Bericht door mymustang »

De koppen zijn van 72'. Dan maar wat toevoeging aankopen. Is er een product dat goede referenties heeft?
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Toevoeging benzine

Bericht door mymustang »

Klepzetels zijn opnieuw geslepen. Maar de machine bouwer heeft niets verteld van geharde zittingen.
jvdiest
Berichten: 146
Lid geworden op: do 02 jun, 2016 15:51

Re: Toevoeging benzine

Bericht door jvdiest »

Denk dat het probleem tegenwoordig vooral de ethanol is die in de brandstof zit.
Vooral belangrijk om ethanol killer toe te voegen. Anders gaan je carburateur en leidingen er aan.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Toevoeging benzine

Bericht door Gearz »

jvdiest schreef: di 01 okt, 2019 17:43 Denk dat het probleem tegenwoordig vooral de ethanol is die in de brandstof zit.
Vooral belangrijk om ethanol killer toe te voegen. Anders gaan je carburateur en leidingen er aan.
Beter nog ~ Premium benzine tanken..

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Toevoeging benzine

Bericht door mymustang »

Maar dat kan je niet overal tanken!
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 348
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Toevoeging benzine

Bericht door Cobretti »

"Premium benzine" is dat Euro 98 in België, wat tegenwoordig E5 heet ofte maw max 5% ethanol ?

Grts, C. 😎
Gebruikersavatar
Swordfish79
Berichten: 828
Lid geworden op: zo 05 jul, 2015 13:20

Re: Toevoeging benzine

Bericht door Swordfish79 »

En ook niet vergeten dat ze al vanaf de jaren 70 in staten als California al loodvrije benzine gebruikte. Dus kwaad kan het niet maar echt nodig? Ik maak me meer zorgen over het ethanol gedoe. Mijn leidingen al vervangen bij restauratie. Maar hoe de pakkingen in de carb zich gaan houden ? zal mij benieuwen. Misschien toch maar naar de monopoint injectie oplossingen van bv Holley of andere.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Toevoeging benzine

Bericht door Gearz »

Cobretti schreef: wo 02 okt, 2019 11:04 "Premium benzine" is dat Euro 98 in België, wat tegenwoordig E5 heet ofte maw max 5% ethanol ?

Grts, C. 😎
Nee,
Premium benzines zoals in Shell V-Power, BP Ultimate, Firezone Competition 102, deze zijn naar verluidt nog steeds ethanolvrij (en allen minimaal met een octaangetal van minimaal 98).

Verwarrend is echter dat er eveneens "E5" bij deze "premiumfuels" op de pomp staat terwijl er echter geen ethanol in zit, e.e.a is echter middels regelgeving verplicht om aan te geven dat er maximaal 5% Ethanol in mag zitten.

https://www.fehac.nl/wp-content/uploads ... 018011.pdf

Hoe echter de regelgevingen en aanduidingen in België zijn, daar durf ik mijn vingers niet aan te branden.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: Toevoeging benzine

Bericht door mymustang »

Ondertussen al loodvervanged additief aangekocht. En zoveel km zal het beestje nu ook niet meer moeten rijden. Leidingen zijn allemaal vernieuwd en carburator heeft een revisie gehad. Zal dan wel een tijd goed gaan. En waar kan goede benzine tanken.
jvdiest
Berichten: 146
Lid geworden op: do 02 jun, 2016 15:51

Re: Toevoeging benzine

Bericht door jvdiest »

Ik tank alleen maar brandstof zonder bio ethanol als het kan en anders gaat er ethanol killer in. Ook al heb je je leidingen e.d. vervangen, je zal niet de eerste zijn wiens oldtimer in vlammen opgaat.
Mark1992
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 06 okt, 2019 08:00

Re: Toevoeging benzine

Bericht door Mark1992 »

Hier in nederland willen ze overal verplicht E10 gaan invoeren. Ik ga nu zelf beginnen aan een restauratie project moet ik dan ergens op letten of rekening houden ?
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Toevoeging benzine

Bericht door Gearz »

Mark1992 schreef: di 08 okt, 2019 17:26 Hier in nederland willen ze overal verplicht E10 gaan invoeren. Ik ga nu zelf beginnen aan een restauratie project moet ik dan ergens op letten of rekening houden ?
Koop en gebruik ethanolbestendige brandstofleidingen, pakkingen, filters, (electrische?) brandstofpomp, vlotter en evt een RVS brandstoftank en you're good to go.
In wezen is alles goed verkrijgbaar.

Andere optie is LPG tank er in of op de duurdere premium fuels blijven rijden, vraag is echter hoe lang deze nog ethanol vrij blijven.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Mark1992
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 06 okt, 2019 08:00

Re: Toevoeging benzine

Bericht door Mark1992 »

Ja dat is waar maar scheelt woon la gs de duitse grens daar krijg je alles nog die zullen niet zo gek gaan doen als hier in nederland
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”