E10 Bezine

Van alles en nog wat Ford/Mustang gerelateerd.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Shelby GT-H
Site Admin
Berichten: 1878
Lid geworden op: wo 11 nov, 2009 22:45
Locatie: Kop van N-H
Contacteer:

E10 Bezine

Bericht door Shelby GT-H »

Vanaf 1 oktober moeten de Nederlandse tankstations verplicht E10-benzine aanbieden. Deze brandstof bevat tot 10% bio-ethanol, wat zorgt voor minder CO2-uitstoot. Kleine(re) tankstations, die slechts één benzinesoort aanbieden, zijn vrijgesteld. Ongeveer 90% van alle benzineauto’s in Nederland kan probleemloos op deze E10-brandstof rijden.

Heeft u een oudere auto: let dan op!
Voor 10% van de benzineauto’s in Nederland kan E10 schadelijke gevolgen hebben. Gaat u met zo’n auto voortaan E10 tanken, dan kan dat op de lange termijn mogelijk schade aan de brandstofleidingen, de brandstofpomp en zelfs de motor opleveren.

Weet iemand of mijn Shelby '07 dit wel aan kan?
Groet,

Jeroen
-------------------------------------------------------------------
2007 Shelby GT-H CSM No. 07H340
Under Construction! http://www.shelbygth.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
RedGt
Berichten: 509
Lid geworden op: ma 17 sep, 2012 21:02
Locatie: Prov.Groningen

Re: E10 Bezine

Bericht door RedGt »

Tank altijd V power,is ethanol vrij. Hier onder een berichtje van Shell.

Meer dan 90% van benzinevoertuigen is geschikt voor Euro 95 E10. Op e10check.nl kunt u controleren of uw voertuig geschikt is voor Euro 95 E10. In het geval uw auto niet geschikt is, kunt u Shell V-Power Benzine gebruiken. Deze bevat geen bio-ethanol.

RedGT
Mustang 2006 Coupe GT.
-Torch Red-
- 4.6 V8 -
-Shaker 500 -
-GT500KR Mufflers -
-One piece driveshaft-
-Shelby GT wheels-
Gebruikersavatar
petersdappie
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 19:02
Locatie: Noord-Holland

Re: E10 Bezine

Bericht door petersdappie »

Mustang V6 2008. Tank altijd al V-power. Zuiniger en betere loop verdient zichzelf terug.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
351-V8-power
Berichten: 1316
Lid geworden op: do 03 aug, 2006 20:04
Locatie: Scheveningen

Re: E10 Bezine

Bericht door 351-V8-power »

ik rij mijn beide auto's op BP ultimate. rijdt super. Voor mijn gevoel beter dan V-power.
69 Grandé 351W Copper Flame
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5305
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: E10 Bezine

Bericht door Neko- »

Als ik dit https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=26092 mag geloven:
Almost all U.S. gasoline is blended with 10% ethanol
Dan zou je zeggen dat alles wat nu in de USA tankt als 'moderne' auto dus E10 moet kunnen verwerken. Dan kun je er nog over discusseren of de amerikaanse E10 gelijk is aan de Europese E10 (de octaan gehaltes (RON en MON) verschillen immers ook). Maar E10 zijnde 10% ethanol is weinig mis te verstaan lijkt me.

Ik heb (opnieuw) een vraagje lopen bij Ford inzake het benzine systeem dat af-fabriek is ingebouwd, en of dat voor mijn auto ook geschikt is voor E10. Op basis van bovenstaande zou ik zeggen van wel.

Ford USA zegt alleen, omdat ik geen amerikaans staatsburger ben, dat zij me niet mogen helpen, en verwijst naar Ford Nederland of mijn Ford dealer. En die beiden stellen dat ze de auto niet kennen, en dat je bij Ford USA aan moet kloppen - Kastje naar de muur gebeuren. Ik probeer het in ieder geval nog wel even.

Desnoods denk ik dat ik iemand in de USA eens vraag om de vraag te stellen. Dan hebben ze dat excuus ook niet meer ;)
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: E10 Bezine

Bericht door keesie25 »

Inmiddels ben ik er ook maar eens 'ingedoken'. Ford Nederland verwijst me naar de dichtstbijzijnde Ford dealer, en die verwijzen me naar een 'expert' bij een ander filiaal. Als ik zeg dat ik van het Mustang forum ben en dat meerdere mensen graag een antwoord willen VOOR 1 oktober, wordt dat toegezegd maar het gebeurt vervolgens niet. Dit is nu zo'n twee weken aan de gang.
Mijn plaatselijke dealer denkt in ieder geval WEL mee: tank eenmalig E10 en kijk eerst eens of de auto anders dan normaal reageert. (ik ga dus morgen tanken). Als dat anders is, dan zou ik E5 gaan tanken.
Ik begrijp dat E5 EN E10 op vrijwel alle stations aanwezig is vanaf vandaag. E5 bevat net als Euro95 'maar' 5 % van die nieuwe stoffen, dus Euro95= E5, denk ik.
Het schijnt dat E10 bij langere tijd stil staan de binnenzijde van de tank aantast, dus dan we dat. Als je de wagen dus langer niet gaat gebruiken kun je misschien het beste de laatste tankbeurt E5 tanken.
Gebruikersavatar
TimD
Berichten: 33
Lid geworden op: do 17 sep, 2015 10:19
Locatie: Andelot-Blancheville, FR
Contacteer:

Re: E10 Bezine

Bericht door TimD »

Hier in Frankrijk is E10 al jaren te verkrijgen.

Ik heb altijd gewoon E10 in mijn GT'07 gedaan.
Geen enkel probleem.
Groet,

Tim

'68 Ford Mustang Coupé V8 4.7L
('07 Ford Mustang GT V8 4.6L)
Gebruikersavatar
petersdappie
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 12 jan, 2014 19:02
Locatie: Noord-Holland

Re: E10 Bezine

Bericht door petersdappie »

Zolang er nog ethanol vrije benzine te koop is snap ik niet waarom er e5 of e10 getankt word. Namelijk BP 98 ultimatum of Shell V-Power is ethanol vrij. Er zijn alleen maar nadelen aan e5 of e10. En alleen maar voordelen aan ethanol vrij tanken. De mustang loopt aanmerkelijk mooier en aanmerkelijk zuiniger dan e5 en e10. Het dient ook niet het milieu. Dat is een fabel. Gewoon boeren verstand. ;);) Waarom dit risico nemen. Als iemand goedkoop wilt rijden of wil besparen neem een andere auto. Doe met mijn info wat je wilt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: E10 Bezine

Bericht door keesie25 »

Ik lees het en der dat het geen kwaad kan om E10 een keer uit te proberen. En dat heb ik gisteren gedaan. Mijn tank was bijna leeg en zit dus nu vol met E10. Ik merk met rijden total geen verschil.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: E10 Bezine

Bericht door Eric »

keesie25 schreef: do 03 okt, 2019 14:29 Ik merk met rijden total geen verschil.
Met verbruik waarschijnlijk wel.
hoogie35
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 13 aug, 2017 16:19
Locatie: Gorredijk

Re: E10 Bezine

Bericht door hoogie35 »

petersdappie schreef: vr 27 sep, 2019 10:09 Mustang V6 2008. Tank altijd al V-power. Zuiniger en betere loop verdient zichzelf terug.
Maar v-power of BP ulitmate kost ook nogal wat meer, zo'n 25/30 cent duurder dacht ik.
A dream costs nothing unless you want it to come true.

Mustang V6 Convertible 2012 (2013 model)
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5305
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: E10 Bezine

Bericht door Neko- »

E10 zorgt dat er wat meer benzine nodig is voor een goede ontbranding, waardoor de auto onzuiniger zal rijden. Ook bij tunes kan dit voor problemen zorgen, omdat daarmee meestal ook de inspuiting van benzine expliciet geregeld word, en de computer daar maar beperkt op kan corrigeren.

Het gevaar van E10 met betrekking tot het benzine systeem zit echter niet in het lopen van de motor. E10 is wat aggressiever in zijn inwerking op de materialen dan E5.

Rubbers en leidingen kunnen door inwerking van E10 poreus worden waardoor deze gaan lekken. Let op: dat kan ook inhouden dat oudere pakkingen lekkages gaan vertonen. Leuk met het oog op brandgevaar onder de motorkap. Je vlotter in de tank, de brandstofpomp, en bijvoorbeeld de benzinetank zelf zou ook geraakt kunnen worden door de inwerking van E10.

De vraag is dus niet 'rijd mijn auto goed op E10', maar 'kunnen de onderdelen van mijn benzinesysteem goed tegen de inwerking van E10'?

De site https://www.e10check.nl/auto/ford/ meld dat 1992 en later Ford in Europese modellen in ieder geval veilig is. Omdat Ford redelijk standaard materialen gebruikt is 1992 denk ik ook een datum om voor Ford USA vast te houden. Maar we weten het uiteraard liever zeker :)

Mocht er niets uitkomen bij Ford, dan ga ik in ieder geval even in beraad met mijn dealer. Volgens zeggen zou je aan de brandstoffilter moeten kunnen zien of de leidingen aangevreten worden of niet. Als dat een indicatie kan opleveren van problemen, weet ik in ieder geval wel gelijk waar ik aan toe ben.
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
Gebruikersavatar
Neko-
Donateur 2014
Berichten: 5305
Lid geworden op: di 04 jul, 2006 19:05
Locatie: Utrecht

Re: E10 Bezine

Bericht door Neko- »

Overigens: https://autorai.nl/e10-alles-wat-je-moe ... e-benzine/
Uit Brits onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat een benzineauto met E10-benzine ongeveer 8 procent onzuiniger is dan wanneer er Euro95 getankt wordt. Wel stoot een auto die op E10 rijdt minder CO2-emissies uit, maar omdat het brandstofverbruik hoger is, ligt de gemiddelde CO2-uitstoot van een benzinemotor met E10 toch hoger dan die van een benzinemotor met Euro95 of Euro98. Met E10 kan de CO2-uitstoot 11 gram per kilometer hoger uitvallen ten opzichte van Euro95. Hoe dat kan? Onder meer omdat ethanol ongeveer 30 procent minder energie bevat dan Euro95-benzine. De motor moet dus meer brandstof inspuiten voor hetzelfde resultaat.
Dus het helpt niet tegen CO2 uitstoot...
Het streven van de overheid is dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. “Met de grotere beschikbaarheid van groenere benzine rijden ook de auto’s die mensen reeds in bezit hebben schoner, want met het gebruik van E10 worden minder fossiele brandstoffen verbruikt”, stelt de overheid. Dat is dus de hoofdreden: het verbruik van fossiele brandstoffen reduceren. De toevoeging van bio-ethanol lijkt dus vooral marketing dan dat het CO2-voordelen oplevert.
Het is dus puur iets op papier. En niet vanuit de praktijk.
Current ride: 2019 EB 2.3 - Zwart - 2023-?
Gone, but not forgotten: 2002 GT 4.6 V8 - Silver (SMR #0009) - 2006-2023
hoogie35
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 13 aug, 2017 16:19
Locatie: Gorredijk

Re: E10 Bezine

Bericht door hoogie35 »

Je kunt trouwens ook RON102 tanken bij oa vooral Firezone. Ook wel iets duurder, maar dan heb je wel benzine waar je auto blij van wordt. Voorheen tankte ik dit vooral met de motor omdat je dat niet gelijk zo merkt met hooguit 19 liter :-)
A dream costs nothing unless you want it to come true.

Mustang V6 Convertible 2012 (2013 model)
Gebruikersavatar
SanQ
Berichten: 453
Lid geworden op: vr 23 mei, 2014 09:21
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: E10 Bezine

Bericht door SanQ »

Dar 102 verhaal duurt niet zo heel lang meer : https://www.ad.nl/auto/waarom-deze-race ... ~a546a15f/
Ticking away the moments that make up a dull day......
Plaats reactie

Terug naar “Lounge”