Jongens,
lees je goed in over draaddiktes en amperages. Verlichting vraagt veel vermogen, en in automotive toepassingen (trillingen, warmte, vocht) kan je beter wat veiliger gaan zitten en een stapje dikker kiezen. Ga niet draad van 1,5 of 2mm aan een connector van 1mm frotten (superseal connector) want dat geheid niet goed. Superseal connectoren gebruik je beter voor signaal overdracht (TPS, oliedruk, watertemp, etc) waar een goede verbinding zeer belangrijk is.
Voor grootverbruikers kun je beter kijken naar multistekkers waarin faston stekers gebruikt worden.
Verder:
- Ga niet prutsen met tangetjes en bankschroef om de klemmetjes dicht te krijgen, of een mesje in plaats van een goede automatische draadstripper. Investeer in een goede knijptang met uitwisselbare bekken. Heb je een leven lang plezier van en je kan ook nog eens met de goede bek er in je bougiekabels krimpen.
- Soldeer niet (eerst) de uiteinden van draden. Dat kan je niet klemmen want soldeer kruipt er onder weg en je draad komt dus weer los te liggen met alle gevolgen van dien. Goed strippen (geen adertjes mee strippen of insnijden), connector er op krimpen en klaar. Ik zou daarna zelfs niet eens solderen om een tweetal redenen: 1) je moet heeeel goed reinigen en alle soldeerflux wegspoelen 2) er kruipt soldeer je draad in voorbij je connector en creert daar een buigpunt waar de mechanische bewegingen opgevangen moeten worden. Aan te bevelen is om alleen accukabels middels solderen aan connectoren te verbinden als krimpen niet kan.
- Er zijn sprays te koop waarmee je je connectoren kunt inspuiten waarmee ze minder gevoelig zijn voor weersinvloeden.
- Kijk op een goede site voor autobedrading; daar zul je meer keuze in diktes, basiskleuren en kleurstrepen voor je codering vinden, alsmede voor elke toepassing een goede steker. Kies kleuren die origineel ook gebruikt worden (of de inverse daarvan bijvoorbeeld na een relais).
Ik heb ongeveer 10 jaar geleden een nieuwe kabelboom voor de Triumph TR4 van mijn vader gemaakt. Met spul van de al genoemde Rick Donkers (rdae.nl). Meerdere keren hem ook gesproken op beurzen. Aardige, kundige man die je aan alle kanten wil helpen en meedenken in oplossingen. Ondanks mijn elektro-technische achtergrond zijn sommige zaken in een auto best listig, en krijg je hele aparte effecten als je bijvoorbeeld de massa van een duplo lampje vergeet of slecht aansluit.
Als laatste tip: pak een lang stuk ijzerdraad en meet daar alle lengtes mee door de kabeltrajecten te volgen. Maak een tabel met de draadnummers, kleuren, en waar ze in of uit een draadboom gaan. Zet dit daarna uit op een brede plank met spijkers op de posities waar er draden in en uit een boom komen. Zet de nummers er bij en ga dan de draden leggen. Laat aan alle uiteinden genoeg lengte over. Heb je alle draden gelegd, tape dan eerst alles om de 25 a 30 cm af met goede (!) elektra tape. Maak de extensies op lengte en knijp de connectoren er op. Wikkel eerst alle extensies in naar de boom, daarna de boom zelf.
Ben ik nog iets vergeten?

1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.