Waterpomp vervangen

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Waterpomp vervangen

Bericht door saf1908 »

Ik wil volgende week de waterpomp van mijn 289 vervangen en heb hiervoor al de juiste spullen in huis.

Het enige dat ik ben vergeten na de laatste keer dat ik dit deed is wat ik op de bouten van de waterpomp moet smeren.

Ik heb nog kopervet (op de draadeinden?) tegen het vastroesten liggen, maar zit nu ook aan draadborging (threadlocker) te denken?

Iemand een tip?
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door Gearz »

Gewoon dunnetjes wat siliconenkit op de bouten, geen water/zuurstofcontact is ook geen (vast)roest(en).
Hoop niet dat je er vorige keer treathlocker op gesmeerd hebt anders kan je nog wel eens een uitdaging krijgen om ze los te draaien.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door saf1908 »

Nee, Loctite vloeibare pakking was het volgens mij. Ik heb nu een andere Mustang, dus hoop dat de bouten makkelijk los komen.

Siliconenkit, moet die nog hittebestendig zijn?
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door Cobretti »

Dag Saf,
Waar heb je jouw waterpomp en onderdelen besteld ? Ik plaats nl. een nieuwe radiator (zie mijn topic) en denk erover om maar meteen waterpomp en thermostaat na te zien evt te vervangen. Het is nog nooit opengewerkt. Is ook het aandraaimoment van je waterpomp boutjes belangrijk ?
Grts. C. 8)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door Gearz »

saf1908 schreef: za 21 mar, 2020 21:49 Nee, Loctite vloeibare pakking was het volgens mij. Ik heb nu een andere Mustang, dus hoop dat de bouten makkelijk los komen.

Siliconenkit, moet die nog hittebestendig zijn?
Ah juist, jij bedoeld dan waarschijnlijk Loctite 577 draadafdichting, dit is een sealant en zou je kunnen gebruiken, echter is deze hier niet specifiek voor bedoeld, dit is eigenlijk voor afdichting van pijpdraad en niet voor tapeinden, bouten etc.

Het beste kun je RTV kit gebruiken, dit is een siliconenkit geschikt voor automotive doeleinden welke hittebestendig is, niet uithardt en o.a uitstekend geschikt is als pakking, ik gebruik het voor de waterpomp en thermostaat maar ook voor de afdichting van het intake manifold in plaats van de kurken pakkingstrips en rond de waterpoorten. Na montage wel even een uurtje of twee, drie laten drogen voordat je het systeem af vult.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door Dakloos »

Ik heb altijd de papieren pakkingen gebruikt in combinatie met "Form a Gasket" vloeibare pakking. Zorg dat de vlakken goed schoon zijn, beide zijden van de pakking insmeren met dit goedje en monteren die waterpomp....een dun laagje "Blue RTV" zou ook prima kunnen.

Kijk uit met het losdraaien van de bouten! Vaak lijken ze zo los te komen maar dan is het alleen de kop die draait :x :x . Ik heb bij het monteren van mijn waterpomp voor de zekerheid maar een nieuw setje bouten gebruikt en de uiteinden voorzien van wat kopervet.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door saf1908 »

Cobretti schreef: zo 22 mar, 2020 10:27 Dag Saf,
Waar heb je jouw waterpomp en onderdelen besteld ? Ik plaats nl. een nieuwe radiator (zie mijn topic) en denk erover om maar meteen waterpomp en thermostaat na te zien evt te vervangen. Het is nog nooit opengewerkt. Is ook het aandraaimoment van je waterpomp boutjes belangrijk ?
Grts. C. 8)
Waterpomp was van eBay, een high flow exemplaar van Flowkooler. Heb ik ook op mijn vorige Mustang gezet. De thermostaat kwam van Amazon (Edelbrock high flow 180 graden). De radiateur die ik heb besteld (CJ Pony Parts) is van ACP Radiator en heeft 2 rijen van 1.25” tubes.

Aandraaimoment (en kruiselings) van de waterpomp is ook belangrijk. Hoeveel dat ook alweer is moet ik nog terug zoeken.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door saf1908 »

Gearz schreef: zo 22 mar, 2020 10:29
saf1908 schreef: za 21 mar, 2020 21:49 Nee, Loctite vloeibare pakking was het volgens mij. Ik heb nu een andere Mustang, dus hoop dat de bouten makkelijk los komen.

Siliconenkit, moet die nog hittebestendig zijn?
Ah juist, jij bedoeld dan waarschijnlijk Loctite 577 draadafdichting, dit is een sealant en zou je kunnen gebruiken, echter is deze hier niet specifiek voor bedoeld, dit is eigenlijk voor afdichting van pijpdraad en niet voor tapeinden, bouten etc.

Het beste kun je RTV kit gebruiken, dit is een siliconenkit geschikt voor automotive doeleinden welke hittebestendig is, niet uithardt en o.a uitstekend geschikt is als pakking, ik gebruik het voor de waterpomp en thermostaat maar ook voor de afdichting van het intake manifold in plaats van de kurken pakkingstrips en rond de waterpoorten. Na montage wel even een uurtje of twee, drie laten drogen voordat je het systeem af vult.

Michel.
Ik heb even in mijn garage gekeken en heb nog Bison High Temp siliconen kit. Deze is als vloeibare pakking geschikt voor automotive toepassingen staat er. Is een azijnzuurafsplitsende kit, maar dat is alleen slecht voor koper, lood, zink, etc. staat er.

En heb ook nog een koker Bison siliconen kit voor de bouw die zuurvrij is, en ook als afdichtkit voor een auto geschikt is. Is echter voor -40 tot +120 graden toepassingen.

Zal ik die eerstgenoemde kit maar gebruiken? (Heb niet zoveel zin speciaal weer een koker/tube kit online te bestellen met verzendkosten, voor die paar bouten.)
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door Dakloos »

Waarom siliconen voor de bouten? Die staan niet in contact met koelwater....zie onderstaand plaatje van de pakking:

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door Gearz »

Dakloos schreef: zo 22 mar, 2020 12:31 Waarom siliconen voor de bouten? Die staan niet in contact met koelwater....zie onderstaand plaatje van de pakking:
Je hebt gelijk Erwin, als je het goed monteert inderdaad niet.
Ik denk echter dat de corrosie niet direct door de koelvloeistof zelf komt maar door elektrolyse welke veroorzaakt wordt door enerzijds de materiaalverschillen (aluminium vs. ijzer/staal) van bouten, timingcover, waterpomp en motorblok en anderzijds het te lang doorrijden met de (verouderde/verontreinigde) koelvloeistof.


Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door saf1908 »

Om die reden gebruik ik altijd een Flex-a-Lite zinken anode i.p.v. een aftapplug in mijn radiateur om corrosie te voorkomen/beperken.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door Cobretti »

Ik vond nog wat 'youtube-wijsheid' :D

Ik begrijp dat je vooral het boutgedeelte zonder schroefdraad wat insmeert met anti-seize.
saf1908 schreef: zo 22 mar, 2020 16:30 Om die reden gebruik ik altijd een Flex-a-Lite zinken anode i.p.v. een aftapplug in mijn radiateur om corrosie te voorkomen/beperken.
Zit zo 'n anode dan onderaan in de radiator ?
(Ifso, moet ik dat zeker vragen om de nozzlet te voorzien)

Grts, C. 8)
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door saf1908 »

Cobretti schreef: zo 22 mar, 2020 17:50 Ik vond nog wat 'youtube-wijsheid' :D

Ik begrijp dat je vooral het boutgedeelte zonder schroefdraad wat insmeert met anti-seize.
saf1908 schreef: zo 22 mar, 2020 16:30 Om die reden gebruik ik altijd een Flex-a-Lite zinken anode i.p.v. een aftapplug in mijn radiateur om corrosie te voorkomen/beperken.
Zit zo 'n anode dan onderaan in de radiator ?
(Ifso, moet ik dat zeker vragen om de nozzlet te voorzien)

Grts, C. 8)
Je hebt ook radiateurdoppen met een anode eraan, die als een stokje de radiateurnek in steken (die zie je ook in jouw video). Die ik gebruik vervangen gewoon de aftapplug en het maakt dus bij mijn weten niet uit waar in je systeem die anode zit. Het gaat erom dat dit materiaal als eerste wordt aangetast en daarmee je andere onderdelen in tact blijven.

Wat ze zeggen klopt: geen leidingwater gebruiken. Alleen geven zij gedestilleerd water aan, maar wat ze omschrijven en bedoelen is gedemineraliseerd water.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door Cobretti »

Nu ik erover nadenk, op mijn (huidige) radiator zit geen pressurecap, die zit op mijn expantietankje.
Dus opdat de anode steeds gegarandeerd water zou zien, zit die inderdaad best in de aftapnozzle onderaan.

Thunderhead289 gebruikt ook anti-seize.
En inderdaad vanwege het materiaalvershil alu (cover) <-> bouten (CS) zoals Gears beschrijft.
->

Grts,
C. 8)
Mustangpower
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 30 jul, 2017 12:01

Re: Waterpomp vervangen

Bericht door Mustangpower »

Zit er nog verschil in waterpompen van een 1964.5 en 1965?

Afgelopen zomer had ik last dat de auto te warm werd (met optocht) was ook erg warm en geen rij wind.

Daarnaast wordt hij sowieso wel snel warm vind ik.

Ligt dit dan aan de radiator of evt thermostaat, dat die niet meer heel goed is en te laat aanslaat?

Ben benieuwd naar jullie gedachtegang
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”