De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
78ghiaT5
Super User
Berichten: 7053
Lid geworden op: do 07 apr, 2005 15:09
Locatie: Den Haag

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door 78ghiaT5 »

prachtige foto! nog een tip voor je: als je dan toch nog wel eens in Arnhem komt en je wilt de onderkant van je ride schoon hebben, parkeer 'm dan op de Bedriegertjes in Park Rosendael, haha.
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door Dakloos »

78ghiaT5 schreef: do 14 mei, 2020 13:14 prachtige foto! nog een tip voor je: als je dan toch nog wel eens in Arnhem komt en je wilt de onderkant van je ride schoon hebben, parkeer 'm dan op de Bedriegertjes in Park Rosendael, haha.
Dat is al lang niet meer Harry :(
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
78ghiaT5
Super User
Berichten: 7053
Lid geworden op: do 07 apr, 2005 15:09
Locatie: Den Haag

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door 78ghiaT5 »

is dat zo? zijn ze weg, dan? ik herinner me een bezoek aan die fonteintjes nog heel goed, ruim dertig jaar terug.
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door Dakloos »

78ghiaT5 schreef: do 14 mei, 2020 14:20 is dat zo? zijn ze weg, dan? ik herinner me een bezoek aan die fonteintjes nog heel goed, ruim dertig jaar terug.
Begin nu toch te twijfelen..... :oops: , geen kinderen hé dan krijg je dat :lol: Rij vanaf die kant nog weleens de Posbank op met de Mustang. Niet aan te raden op zon en feestdagen overigens!!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door Dakloos »

The story continues....ondanks dat de achterklep veel beter aansluit moest ik nog steeds met veel geweld de achterklep dichtgooien. Vaak lukte dit niet eens in één keer maar waren meerdere pogingen nodig! Het rubber leek niet (meer) in de weg te zitten maar wat was er dan aan de hand? Filmpjes vanuit de kofferbak gemaakt, het hele internet afgezocht en afstellen en maar afstellen: niets hielp.

Toen geprobeerd het slot uit elkaar te halen. Dat lukte met enige moeite! Werking eens goed bekeken en hier en daar contactvlakken glad gemaakt. Zaak weer in elkaar gezet. Slot liep veel soepeler maar nog steeds hetzelfde probleem.

Afbeelding

Slot weer opengemaakt en eens heel kritisch gekeken naar de werking maar nu in combinatie met de (originele Ford) vanger en toen werd het me duidelijk: het lag aan de vanger! Deze is aan de onderzijde waar het slot in moet haken omgebogen. Bij mij zat deze bijna dubbel gevouwen!

Afbeelding

Zo hoort het te zitten:

Afbeelding

Door de materiaaldikte kreeg ik het niet voor elkaar de lip terug te buigen. Ik heb het dus maar opgelost door er een plaatje op te lassen en deze netjes rond te vijlen. Alles weer in elkaar gezet, even afstellen en de klep sluit weer als een nieuwe!!!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door richard66coupe »

Dank voor het delen!
Dit zijn van die dingen waar je niet gauw aan denkt.
Eigenlijk zorgt die schuine lip er dus voor dat bij het sluiten van de klep na de klik dat ie dan niet meer zover naar boven komt.
Het wordt nog weleens wat😀
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door peer »

Hmm dat wist ik ook niet. Goed om in de gaten te houden.
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door mustang66coupe »

Ik heb hetzelfde probleem, en ja hoor..... ook omgebogen bij mij.
Bedankt voor de tip :ok:
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door Dakloos »

mustang66coupe schreef: za 23 mei, 2020 17:19 Ik heb hetzelfde probleem, en ja hoor..... ook omgebogen bij mij.
Bedankt voor de tip :ok:
Das mooi. Ik kan er helemaal niets over terug vinden op het www. Denk dat er veel meer 65-66 bezitters zijn met het zelfde euvel en het dan misschien oplossen met een nieuwe vanger.

Als je 'm terug kunt buigen moet je de vanger iets hoger (!) zetten als voorheen.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door mustang66coupe »

Ik heb hem om kunnen buigen door eerst te verwarmen met een standaard gasbrander :up:
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door Dakloos »

mustang66coupe schreef: za 23 mei, 2020 21:18 Ik heb hem om kunnen buigen door eerst te verwarmen met een standaard gasbrander :up:
Waarom heb ik daar niet aan gedacht? Heb al aardig wat "Special tools" gemaakt zo. Sluit de klep nu makkelijker?
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door mustang66coupe »

Dakloos schreef: za 23 mei, 2020 21:35
mustang66coupe schreef: za 23 mei, 2020 21:18 Ik heb hem om kunnen buigen door eerst te verwarmen met een standaard gasbrander :up:
Waarom heb ik daar niet aan gedacht? Heb al aardig wat "Special tools" gemaakt zo. Sluit de klep nu makkelijker?
Ja sluit nu veel makkelijker. Dus of het lag inderdaad aan die slotvanger of ik heb de slotvanger nu beter afgesteld :mrgreen:
Maar ik vermoed het eerste :ok:
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door peer »

Dakloos schreef: vr 01 mei, 2020 12:34
En dan nog even dit: gebruik voor het lijmen van rubbers Bisonkit.
Welke bisonkit heb je gebruikt? Ik heb dit weekend geprobeerd met pattex contactlijm, maar dat bleef uiteindelijk niet aan het rubber hangen. Ondertussen ben ik al uren bezig het van de kofferdeksel af te krijgen (daar plakt het goed...) dus ik wil dit niet nog een keer met het verkeerde product doen ;)
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door Dakloos »

peer schreef: ma 18 jan, 2021 13:42
Dakloos schreef: vr 01 mei, 2020 12:34
En dan nog even dit: gebruik voor het lijmen van rubbers Bisonkit.
Welke bisonkit heb je gebruikt? Ik heb dit weekend geprobeerd met pattex contactlijm, maar dat bleef uiteindelijk niet aan het rubber hangen. Ondertussen ben ik al uren bezig het van de kofferdeksel af te krijgen (daar plakt het goed...) dus ik wil dit niet nog een keer met het verkeerde product doen ;)
Ja dat is gigantisch k?t werk ! Ik heb het ook cm voor cm schoon moeten maken :censored:

Het allereerste rubber (rubber wel goed ontvetten!) wat ik na de restauratie van mijn convertible gelijmd heb is het kofferbak rubber. Die had ik met 3M8008 (niet de 8001 die ik eerder melde) gelijmd. Gigantische zooi en het plakte lang niet zo goed als de Bisonkit die ik eerder bij het vervangen van de deurrubbers van mijn oude coupe gebruikt had.

Ik heb nu gewoon de goede ouwe Bisonkit contactlijm gebruikt. Busje gekocht en die even in de zon gezet zodat het lekker vloeibaar werd en toen met een kwastje op het rubber (wel goed ontvetten) en binnenzijde kofferdeksel opgebracht (in delen). 20 minuten wachten en dan voorzichtig beetje bij beetje vastlijmen. Gaat veel makkelijker als met die 3M kit! Af fabriek werden de rubbers er ook met een gele contactlijm ingelijmd en dat ging echt niet netjes zoals op onderstaande foto te zien is.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dakloos op ma 18 jan, 2021 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: De reden dat mijn achterklep niet mooi (aan)sluit?

Bericht door JaCo »

Ik gebruik acrylaatlijm oftewel secondenlijm,
natuurlijk stukje voor stukje en niet alles ineens insmeren :wink:

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”