Waterpomp

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Waterpomp

Bericht door JaCo »

Ik heb er eigenlijk geen idee van hoeveel amp de meters trekken maar de 7805 werd niet echt warm,
Mijn temp sensor heb ik nieuw omdat de oude stuk was, op die nieuwe heb ik dus ingeregeld, ik kwam op 5.4volt.
De fuel gauge was al ver off en die heb ik redelijk kunnen krijgen door de "drijverstang" iets te verstellen. (weer eens de tank leegmaken :( )
Leeg is nu leeg, wijzer komt los bij 5ltr, midden is 30ltr en laatste streepje vol is 60ltr, voor mij goed genoeg om op tijd te gaan tanken :wink: maar met arduino kun je natuurlijk precies uitliteren en zo gewenst ook mooi digitaal presenteren.
Dit alles ten spijt blijft op tijd tanken toch nodig :( :lol:

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Waterpomp

Bericht door Cobretti »

Veel info en leesvoer vind je hier in mijn topic :)
-> viewtopic.php?f=87&t=31529

Greets, C. 8)
Gebruikersavatar
MAIELLO
Berichten: 148
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 14:16
Contacteer:

Re: Waterpomp

Bericht door MAIELLO »

Welk koelmiddel gebruiken julle?
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1628
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Waterpomp

Bericht door saf1908 »

MAIELLO schreef: ma 15 mar, 2021 20:10 Welk koelmiddel gebruiken julle?
Een mix van anti-vries met gedemineraliseerd water en een flesje Water Wetter.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Waterpomp

Bericht door peer »

Ik heb in de cabrio 'evans 180 classic waterless coolant' gebruikt. Is wat duurder, maar het werkt erg goed. Temperatuur is zeer stabiel (zelfs bij de 0.06 overbore) en het bouwt geen druk op. Met een warme motor kan je gewoon de radiator dop eraf draaien (natuurlijk heb ik dat ook even getest ;).

Dus ook geen problemen meer met los schietende slangen of freese plugs (Dat zou toch al niet mogen gebeuren...).

Ik denk dat ik dit altijd ga gebruiken, ook in de nieuwe fastback als het blok straks terug is.
Gebruikersavatar
MAIELLO
Berichten: 148
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 14:16
Contacteer:

Re: Waterpomp

Bericht door MAIELLO »

:ok: Ik had daar al eens over gelezen (evan classic), dat is een goed idee.

Ik denk dat mijn darm was losgesprongen omdat de veer verplaatst was in de buis en zo de darm toch dichtgeknepen is geraakt.
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Waterpomp

Bericht door richard66coupe »

Heb je ook een idee hoe hard je koelslangen worden?
Het is minder leuk maar het zou ook nog de koppakking kunnen zijn die wat doorlaat in het koelsysteem. Ik heb dit bij een andere auto gehad die heel iets doorliet bij warme motor met als gevolg harde slangen die er op een gegeven moment af schoten(zodoende merkte ik het ook).
Ik houd mijn 302 redelijk koel met +/- 25 jaar oude 3rij koper radiator en standaard waterpomp in vergelijkbare staat. Daarbij heb ik een standaard fan shroud en flexfan. Hij loopt wel wat op in temperatuur bij lang stil staan als het 30+ graden is buiten maar nog nooit gehad dat ie echt heet werd.

Qua koelvloeistof gebruik ik tot nu toe altijd G11 blauw van Kroon of vergelijkbaar. Bescherming lijkt goed te zijn geweest in afgelopen jaren, ik heb nu de koppen en aluminium inlaat eraf momenteel en zie vrijwel geen roest of oxidatie. Wel twijfel ik om er G12 of G12+ erin te doen vanwege verbeterde bescherming van aluminium en langere levensduur. G12+ zou zelfs mengbaar zijn met G11 maar op internet gaan wat verhalen de ronde dat het niet zo'n goed idee is in een oldtimer ivm aantasten van ouder type afdichtingen. Misschien dat Evans dan een betere oplossing is.
Gebruikersavatar
MAIELLO
Berichten: 148
Lid geworden op: do 13 sep, 2012 14:16
Contacteer:

Re: Waterpomp

Bericht door MAIELLO »

daar had ik ook al aan gedacht maar de darmen kan je nog knijpen dus dat valt wel mee.
ik zou dan ook wat schuim moeten zien in mijn koelmiddel denk ik.
koelmiddel en olie is nu afgetapt en zien er beide ok uit.
Mijn radiator is wel echt helemaal aangetast door de kalk dus ik ga nu eerst proberen deze te ontkalken met kokend azijn.
Indien ik zie dat het niet veel help dan wordt het een nieuwe.
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Waterpomp

Bericht door richard66coupe »

Ok, dan zal de koppakking nog wel goed zijn👍.
Mijn radiator had ook last van kalk. Deze heb ik toen met schoonmaak azijn gereinigd. Al met al een week of 2 er in gehad. Af en toe vullen, leeg gooien en spoelen. Het zou beter / sneller zijn om door te pompen denk ik. Het lost de kalk wel op want het was bijna melk wat eruit kwam.
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Waterpomp

Bericht door Cobretti »

MAIELLO schreef: za 20 mar, 2021 14:30 Mijn radiator is wel echt helemaal aangetast door de kalk dus ik ga nu eerst proberen deze te ontkalken met kokend azijn.
Hoe reinig je best het blok ? gewoon flushen met water ? (ik moet dat bij mijn blok namelijk ook nog doen, ligt al even open)
Grts, C. 😎
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Waterpomp

Bericht door JaCo »

JaCo schreef: vr 12 mar, 2021 12:16 Die aanslag in de pomp zit waarschijnlijk ook in de rest van het systeem,
ik adviseer je om het hele systeem met antikalk te spoelen, ik doe dat dan met paar "darmen" :wink: aan een externe pomp en een op te warmen reservoir, let wel; zonder thermostaat,
Een dagje circuleren en je systeem is blitse blank, bijkomend voordeel :? is dat een slechte radiateur dan begint te lekken :o
Zorg bij het weer in bedrijf nemen dat je op het hoogste punt kunt ontluchten,

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”