stuurhuis revisie

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

stuurhuis revisie

Bericht door mymustang »

Binnenkort wil ik mijn stuurhuis eens aanpakken.
Mijn 65er is niet bekrachtigd en ik merkte afgelopen zomer, bij heel warm weer, dat bij het draaien er telkens een knikkend geluid uit het stuurhuis kwam.
Of het vet wordt te warm, of er is iets met de lagers...
Een revisiekit bij adams is bijna 200€, wat ik wel aanzienlijk vind voor enkele kogel en stiftlagers...
Iemand ervaring met zo'n revisie of zijn er andere oorzaken die het knikken veroorzaken?
Als het niet zo warm is merk ik niets.
Hij heeft wel nooit heel strak gestuurd, maar dat is misschien wel normaal met niet bekrachtigde stuurhuizen?
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: stuurhuis revisie

Bericht door JaCo »

Eerst effe demonteren en kijken of de spindel of tandwiel beschadigd is,
kun je gelijk de lagers controleren,
is er niks mis mee dan nieuw in het vet en goed afstellen, anders nieuwe lagers,
Knikkend geluid als je over de middenstand gaat? mogelijk te strak afgesteld,
hier meer info http://www.stangerssite.com/HowItWorksSteeringBox.html
http://www.stangerssite.com/lubrication.html

succes en groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: stuurhuis revisie

Bericht door peer »

Stuurhuizen zijn altijd een zwak punt geweest. Speling zijn vaak de tandwielen en afstelling, knikken de lagers of te strak afgesteld. Maar het kan ook een gebrek aan vet zijn. Als er ooit verkeerd vet in is gedaan (moet iets speciaals in) dan loopt het er zo uit als het een beetje warm wordt.

200 euro is veel te duur, volgensmij heb ik er een jaar geleden iets van 60 dollar voor betaald via ebay. Met verzendkosten en invoer zit je dan aan max 75 euro. (let op dat je de juiste besteld, vanaf 67 is het een ander setje)
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: stuurhuis revisie

Bericht door mymustang »

Op mijn werk hebben ze van dat blauw lagervet dat goed tegen hoge temperaturen kan. stuurhuis zit kort bij de uitlaatcollector en daar kan het wel eens warm worden.
wat bedoel je met strak afgesteld?
je hebt de drie schroeven van het deksel, dan nog een vuldopje voor het vet en dan zit daar die regelschroef nog bij vermoed ik?
Hoe stel je dat dan best af? uitdraaien, indraaien of moet dat op een bepaald koppel staan?
Heb wel al eens filmpje ervan gezien, maar van dat afstellen was me toch niet duidelijk.
En ja, ik heb dat eens bijgevuld met gewoon bruin vet, maar er lekt niets uit nergens tot op heden....
Dus ik zou het geheel, als er geen zichtbare schade is, gewoon kunnen reinigen en terug monteren met voldoende vet en dan nog juist afstellen zonder ergens iets te vervangen?
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: stuurhuis revisie

Bericht door mymustang »

ff te snel!
het knikje is idd telkens over het midden punt.
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: stuurhuis revisie

Bericht door JaCo »

Effe goed de werking bestuderen (eerste link),
daar staat ook hoe af te stellen,

succes en groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: stuurhuis revisie

Bericht door peer »

Het afstellen is een precisie werkje, ga niet simpelwel de boel zo vast mogelijk zetten ;) Dan kan het tandwiel wel eens afbreken tijdens een ritje en dat wil je niet meemaken. Dus lees de omschrijving hierboven heel goed.

Schoonmaken en nieuw vet (moly based, geen lager vet, het moet ook hoge druk bestendig zijn) is iets wat je altijd kan doen. Ik gebruik MoS2 grease van kroon.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: stuurhuis revisie

Bericht door mymustang »

Update van de revisie van mijn stuurhuis.
Na alle lagers vervangen te hebben dacht ik eindelijk een goed stuurhuis te hebben... niets is minder waar. Het is nog erger dan daarvoor nu!😲
Alles gemonteerd en als ik draai dan begint hij te schokken. Ervoor was het enkel in het middenpunt maar nu constant.
Ik heb de regeling op het deksel al eens anders afgesteld, niets verhelpt het probleem. Stuurhuis er maar weer vanonder gehaald en weet niet waar het probleem zit.
Ik wou misschien dan toch maar eens met een ander stuurhuis proberen... iemand die er eentje wil verkopen van een 65' ?
Gebruikersavatar
RonCuijpers
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 17 apr, 2020 20:26
Locatie: limburg

Re: stuurhuis revisie

Bericht door RonCuijpers »

Zo een revisie kit kost in america ook 96 dollar als je alles bij elkaar telt kost het ook 150 euro ik bestel veel vanuit duitsland is goedkoper maar niemand heeft zo,n revisie kit
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: stuurhuis revisie

Bericht door peer »

Het afstellen van het huis is om speling te verwijderen, als je het hebt over schokkerig, dan ligt dat niet aan de afstelling. Tenzij je hem te strak hebt afgesteld in de midden positie en daardoor het tandwiel hebt beschadigd. Want zoals ik al eerder zei, dit is een nauwkeurig klusje. In het midden hoor je speling te hebben want de tandjes staan in de uitslag pasitie dichter bij elkaar. Zet je hem te strak in het midden dan beschadig je de boel bij het draaien.

Ik denk niet dat dit hier het geval is, maar pas er voor op... Schokkerig is meestal de lagers. Heb je ze goed ingevet met het juiste vet voor monteren en heb je ze wel juist geplaatst. Zonder op het lager te slaan, want daar kunnen ze niet tegen.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: stuurhuis revisie

Bericht door mymustang »

Ik stel vast dat er wat speling zit op het rackblok. Als ik de ingaande as vastneem dan kan ik die nog wat op en neer bewegen in het blok. Ik neem toch aan dat dit strak moet zijn. Ik kan hem eens hermonteren maar misschien is het verloren tijd. Bij rockauto heb ik één gevonden voor 400€ aan huis. Maar als ik een goeie 2de hands kon vinden dan probeer ik daar liever mee.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: stuurhuis revisie

Bericht door mymustang »

mymustang schreef: di 20 jul, 2021 21:44 Ik stel vast dat er wat speling zit op het rackblok. Als ik de ingaande as vastneem dan kan ik die nog wat op en neer bewegen in het blok. Ik neem toch aan dat dit strak moet zijn. Ik kan hem eens hermonteren maar misschien is het verloren tijd. Bij rockauto heb ik één gevonden voor 400€ aan huis. Maar als ik een goeie 2de hands kon vinden dan probeer ik daar liever mee.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: stuurhuis revisie

Bericht door peer »

mymustang schreef: di 20 jul, 2021 21:46
mymustang schreef: di 20 jul, 2021 21:44 Ik stel vast dat er wat speling zit op het rackblok. Als ik de ingaande as vastneem dan kan ik die nog wat op en neer bewegen in het blok. Ik neem toch aan dat dit strak moet zijn. Ik kan hem eens hermonteren maar misschien is het verloren tijd. Bij rockauto heb ik één gevonden voor 400€ aan huis. Maar als ik een goeie 2de hands kon vinden dan probeer ik daar liever mee.
Je hebt nogal wat dingen om af te stellen, maar waar ik denk dat het mis gegaan is, is het afstellen van de 'input shaft' Deze moet geen speling hebben, maar zeker ook niet te 'strak'. Deze moet je vast draaien tot het lager net geraakt wordt. Doe je dit te strak, dan gaat het lager stuk.

Overigens was het al even geleden dat ik een stuurhuis gerepareerd heb, en mijn bovenste info is precies verkeerd om :(
Het centerstuk is juist het nauwste stuk. Dus je moet zorgen dat je stuurhuis in de center positie staat als je de afstelling doet. Doe je dit niet dan kan het zijn dat je de tanden beschadigd bij het recht zetten van het stuur.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: stuurhuis revisie

Bericht door mymustang »

Ik heb het huis terug open. De inputshaft met het rackblok is eruit. Ik kan de shaft ligt heen en weer bewegen in het blok en ik weet niet of dat wel zo hoort te zijn. In ieder kanaal zitten 31 balletjes maar kan het zijn dat de worm teveel speling heeft en het blok zo teveel bewegen tov de outputshaft?
Ik was een electrisch bekrachtigd stuur dan het plaatsen en de input is ingekort maar dat kan er niets mee te maken hebben. De moer om de input vast te zetten had ik ook maar net aangetrokken dat de lagers geen speling hadden. Heb dus geen idee wat er mis is.
mymustang
Berichten: 374
Lid geworden op: do 15 jun, 2017 21:52
Locatie: Heusden-Zolder

Re: stuurhuis revisie

Bericht door mymustang »

mymustang schreef: wo 21 jul, 2021 09:02 Ik heb het huis terug open. De inputshaft met het rackblok is eruit. Ik kan de shaft ligt heen en weer bewegen in het blok en ik weet niet of dat wel zo hoort te zijn. In ieder kanaal zitten 31 balletjes maar kan het zijn dat de worm teveel speling heeft en het blok zo teveel bewegen tov de outputshaft?
Ik was een electrisch bekrachtigd stuur dan het plaatsen en de input is ingekort maar dat kan er niets mee te maken hebben. De moer om de input vast te zetten had ik ook maar net aangetrokken dat de lagers geen speling hadden. Heb dus geen idee wat er mis is.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”