Duidelijk filmpje over werking choke

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
eleanor
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 05 nov, 2006 14:57
Locatie: Eijsden

Duidelijk filmpje over werking choke

Bericht door eleanor »

Dit is in mijn ogen het meest duidelijke filmpje over de werking van de choke van een carburateur. Met name het gedeelte dat de choke plaat in eerste instantie volledig dicht moet zijn en pas NA (en niet tijdens) het starten van de motor een stukje door vacuüm open getrokken moet worden heb ik nooit goed begrepen. Andere filmpjes over carburateurs brengen dit gedeelte niet goed in beeld. Ook de werking van de high idle cam en het 1 keer op het gaspedaal trappen voor een koude start wordt goed beschreven.

https://youtu.be/_BTEdWt2V3s
Gr,
Ruud

'67 Mustang V8 coupe
Gebruikersavatar
mustang66coupe
Berichten: 1259
Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26

Re: Duidelijk filmpje over werking choke

Bericht door mustang66coupe »

De automatische choke van een Edelbrock werkt op elektriciteit. Als je voor wat voor reden ook het contact al even hebt aanstaan voordat je start dan staat de choke al vol open door de warme veer en heeft gaspedaal intrappen om choke klep te sluiten ook geen zin meer.
Dan start je dus een koude motor met open choke klep.

Doordat de veer in de automatische choke eerder afkoeld dan een warme motor kan je de situatie krijgen dat na een poosje stil te hebben gestaan je een warme motor gaat starten met een dichte choke klep als je je gaspedaal een keer intrapt zoals in filmpje.

Persoonlijk heb ik de beste start resultaten door iedere keer het gaspedaal een beetje in te trappen. Zowel met koude motor na inderdaad eerst een keer intrappen voor de choke, en ook bij warme motor.
66 coupe aut. V8 in progress
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Duidelijk filmpje over werking choke

Bericht door sjirafje »

Wanneer ik de 'correct starting procedure' toepas slaat de auto vrij snel aan maar valt ook direct weer uit. Dat suggereert voor mij dat er iets niet helemaal goed gaat in mijn carburateur (autolite). Klopt dat?

De manier waarop ik hem nu start is als volgt:
pedaal helemaal intrappen, loslaten en dan een heel klein beetje intrappen. Met warme motor bedien ik het gaspedaal niet voor het starten. Deze manier werkt voor mij maar het is niet zoals het hoort.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”