Afstandbediening

Van alles en nog wat Ford/Mustang gerelateerd.

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Afstandbediening

Bericht door keesie25 »

Hoewel ik een 2015 heb denk ik dat dit onderwerp het beste hier past omdat het vrij algemeen is.

Zoals de meesten van ons met een vrij moderne Mustang of andere auto heb ik twee afstandbedieningen (AB's).
In iedere AB zitten twee knoopcel batterijen.

Bij beide AB's heb ik de batterijen op 7 oktober 2020 vernieuwd. Daarna heb ik maar voortdurend EEN AB gebruikt en de andere in huis bewaard en nooit gebruikt. Vandaag dacht ik ineens: kom laat ik die AB eens proberen die ik nooit gebruik......hij deed dus niets meer. Nieuwe batterijen ingezet en hij functioneerde weer uitstekend.

Vragen: kunnen de batterijen leeglopen binnen een jaar, en waarom is degene die ik steeds gebruikte dan nog goed?
Is het misschien zo dat ik de AB 'actief' moet houden, dus af en toe omwisselen met de andere?

Omdat de batterijen leeg waren dacht ik dat het geheugen van de AB ook gewist was maar dat is dus niet zo. Er moet dus ergens een soort back-up zijn, zelfs al zijn de batterijen leeg, toch?

Is het niet beter om de AB die je niet gebruikt gewoon ZONDER batterijen er in te bewaren?
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Afstandbediening

Bericht door peer »

Onze sleutels hebben geen geheugen meer zoals dat vroeger was. De sleutels hebben een vast gecodeerde 'key' en je leert de auto deze 'key' te accepteren. Vroeger was dat andersom en leerde je juist de sleutel de auto te kennen.

Mijn reserve sleutel heeft nog de originele batterij en doet het nog. Als die van jou leeglopen zou je denken dat er iets in de buurt is wat ervoor zorgt dat je AB constant een signaal zend?
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Afstandbediening

Bericht door Eric »

Kees, heb je het hier over de originele sleutels of over afstandsbedieningen van een achteraf ingebouwd alarmsysteem?
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Afstandbediening

Bericht door Dakloos »

Zelfde merk knoopcellen? Ooit de fout gemaakt om een paar knoopcellen bij de Action te kopen voor de daily Toyo AB. Die waren na een paar maanden al leeg :censored: . Nu zit er al enkele jaren(!) iets van GP of Varta in.... :)
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Afstandbediening

Bericht door keesie25 »

Ik heb het dus over de orginele AB's. Veel gegoogled over dit onderwerp en GP batterijen schijnen erg goed te zijn. Die van mij waren/zijn van Varta,

De reserve AB heeft dus een jaar in een metalen trommel gelegen, en is dus verder nooit geactiveerd. Ik zal vanaf nu de AB's om en om gebruiken.

Als onze AB's dus een ingebouwde key hebben kan ik dus straffeloos de batterijen er uit laten, toch?
Laatst gewijzigd door keesie25 op vr 12 nov, 2021 22:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FredB
Berichten: 81
Lid geworden op: di 29 jul, 2014 18:18
Locatie: Bodegraven

Re: Afstandbediening

Bericht door FredB »

Zonder batterijen kan je de reserve AB ook weer aan de kapstok hangen en je trommeltje weer voor de koekjes gebruiken :D
live today nobody promised you tomorrow

2016 GT Convertible
2013 V6 Convertible Premium
2007 V6 Convertible
Grey Mustang Registry #8604
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Afstandbediening

Bericht door keesie25 »

FredB schreef: do 14 okt, 2021 19:19 Zonder batterijen kan je de reserve AB ook weer aan de kapstok hangen en je trommeltje weer voor de koekjes gebruiken :D
Nee hoor, want als de AB die normaal gebruikt leeg is kun je batterijen in de tweede AB zetten en die weer gebruiken. Het punt is: blijft de 'memory' dus in de AB zitten ZONDER dat er er batterijen in zitten????? Overigens is het koektrommeltje met koek bij mij altijd heel snel leeg.......
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Afstandbediening

Bericht door Eric »

keesie25 schreef: do 14 okt, 2021 20:03 Het punt is: blijft de 'memory' dus in de AB zitten ZONDER dat er er batterijen in zitten?
Ja. De data staan op een eprom, dat kun je qua werking vergelijken met een usb stick. Daar blijft de data ook gewoon op staan als je hem niet gebruikt.
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Afstandbediening

Bericht door keesie25 »

Dank je Eric, dan haal ik de batterijen dus UIT die extra AB.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Afstandbediening

Bericht door peer »

In het verlengde van dit topic, ik heb de mustang nu 4 jaar en moet nu voor de 3e keer de batterijen van mijn sleutel vervangen. Dat is dus bijna elk jaar.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 2329
Lid geworden op: di 06 jul, 2010 13:21
Contacteer:

Re: Afstandbediening

Bericht door Eric »

Das opmerkelijk. Die van mij zijn binnenkort 6 jaar oud en nog nooit vervangen...
Gebruikersavatar
keesie25
Berichten: 1609
Lid geworden op: vr 05 feb, 2010 14:50
Locatie: Noord Holland

Re: Afstandbediening

Bericht door keesie25 »

Op de forums van andere merken wordt vermeld 'enkele maanden' tot wel zes jaar.

Ik vond dit op een ander forum:

Als u de ‘dicht knop’ ingedrukt houdt
En 2 x op de ‘open knop’ drukt dan schakelt de sleutel over op de energiebesparende stand.
Dit herkent u aan het rode lampje wat 4 keer gaat knipperen.
Let op! de functie schakelt weer uit als u één knop indrukt.

Ik heb inmiddels de batterijen UIT mijn AB gehaald die ik toch niet gebruik. Verder wordt op sommige sites vermeld dat als je je AB opbergt DICHT bij de auto het kan zijn dat de AB een signaal blijft uitzenden, zelfs al wordt er niet op een knop gedrukt. Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, maar aan de andere kant, waarom moet je anders je AB in een speciaal mapje en in een trommeltje bewaren......hij zal dan toch wel een standaard signaal uitzenden.
Plaats reactie

Terug naar “Lounge”