Brake Warning Light

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Brake Warning Light

Bericht door Hamster »

Zet net de pony terug in de garage en ontdek een nieuw lampje in het dashboard: BRAKE. De verrassingen blijven zich opvolgen :)

Nu heb ik recent flink lopen pielen in het circus der draden maar het kan zomaar zijn dat een of andere sensor z'n werk gewoon goed doet. Wat zijn de mogelijkheden?
- sensor handrem?
- sensor remvloeistof niveau?
- anders?
Iedere dag is een schooldag
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: Brake Warning Light

Bericht door Hamster »

Zelf al wat field research gedaan :wink:

De start :roll:
Afbeelding

Eerst gecontroleerd of de switch het nog wel deed. Die zit tegen de linker wielkast aan, bovenop de brake pressure differential (PD). De stekker heeft twee bruine-witte steep draden (bij de mijne). Bovenaanzicht (stekker is los):
Afbeelding

Zijaanzicht:
Afbeelding

Vanaf '67 heeft de Mustang een zgn dual brake system, dus twee 'helften' in het reservoir (voor- en achterwielen). Duidelijk dat hier de voorwielen niet optimaal meer zullen remmen :oops:
Afbeelding

Remvloeistof verdampt maar slecht geloof ik, dus zal er wel sprake zijn van een lekkage ergens. Wat is de juiste aanpak?
1. Giet ff wat remolie in dat reservoir, pomp een paar keer het rempedaal en gassen maar weer
2. Giet ff wat remolie in dat reservoir en ga het systeem 'bleeden'
3. Optie 1 en 2 zijn volkomen zinloos als je niet eerst de lekkage opzoekt (die er nl. altijd moet zijn?). Dus: alle wielen eraf en remcylinders controleren (en wat nog meer?) en de boosdoener(s) vervangen
4. Iets anders, nl. .....
Iedere dag is een schooldag
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Brake Warning Light

Bericht door Dakloos »

Achterste remreservoir (tegen het schutbord) is van de voorwielen, voorste voor de achterwielen.

Ik zou alle remcilinders controleren op lekkage, eventueel vervangen en zeker, gezien de kleur, de remvloeistof vervangen
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Brake Warning Light

Bericht door peer »

Bij een 'leeg' reservoir ALTIJD bleeden. Het zijn wel je remmen!
Maar als ik die achterste zie dan zit die remvloeistof (wat zover ik zie de naam remvloeistof niet meer mag hebben) er al lang in. Maar ik zou gaan voor optie 4 als ik dit zie. Alle cilinders eraf en eens controleren en schoonmaken en dan beginnen met bleeden tot er overal schone remvloeistof uitkomt want dit ziet er niet echt gezond uit. Bij de controlle heb je als het goed is al je probleem gevonden zoniet kom je die wel tegen tijdens het bleeden.
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: Brake Warning Light

Bericht door Hamster »

Conform mijn vermoeden. Thanks guys!

Zijn het betrekkelijk standaard remcylinders die bij wijze van op voorraad liggen bij de betere automaterialenhandel of iets bijzonders? Kan ik in één keer klaar zijn als ik 'm op de gehuurde brug heb staan.

Ook las ik iets over 'bleeding sequence', wat weer anders kan zijn dan 'het verste wiel eerst'. Hoe zit dat bij de Mustang?
Iedere dag is een schooldag
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Brake Warning Light

Bericht door peer »

Ik doe altijd het verste wiel eerst, rechts achter, links achter, rechts voor, links voor.

Heb je voor en achter trommel remmen en twijfel je dan zou ik gewoon 4 nieuwe rem cilinders bestellen op rockauto 40 euro incl verzenden, komt nog 15 euro import kosten op dus voor 55 euro zijn ze alle 4 nieuw.
Eventueel met Master cilinder erbij 90 euro incl verzenden.

Nu bestellen vrijdag de 22e in huis 😉 of voor 20 euro extra komende dinsdag al in huis
Gebruikersavatar
Roel1957
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 05 aug, 2020 20:39
Locatie: Berkelland

Re: Brake Warning Light

Bericht door Roel1957 »

Hetzelfde probleem ervaren in mijn '67er, het lampje bleef branden ondanks dat remsysteem geheel in orde was.
De plunjer in de brake pressure differential zat compleet vastgerot..
Plunjer uit zijn cilinder kunnen krijgen, schoongemaakt en de 2 keerringetjes vervangen, het werkte weer.
Alleen bij hard remmen licht het lampje op, welke weer dooft bij opnieuw remmen. Vreemd..
'67 Mustang 302 Coupé
'59 Thunderbird 352 Hardtop
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: Brake Warning Light

Bericht door Hamster »

Een kapotte plunjer kan ook maar gezien een leeg reservoir zal dat wrs de oorzaak zijn.

Binnenkort maar ´s de wielen eraf en een eerste schouw plegen. Dan trekken we een plan voor de oplossing.
Iedere dag is een schooldag
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: Brake Warning Light

Bericht door Hamster »

Vandaag de pony op de brug kunnen zetten en zag direct de waarschijnlijke oorzaak: rechtsachter een lekke remcylinder. Niet eens de naaf eraf gehaald. Eerst maar 's spullenboel bestellen en dan aan de slag. Kom ik tot de vragen:

- meteen beide kanten (li-re) aanpakken of is dat niet nodig?
- klopt het dat de remvoering (trommelremmen) wrs verzadigd is door de lekkage en dus ook vervangen?
- er zitten nogal wat veren in/aan het systeem (kijk ik nu al naar uit :|). Ook die vervangen?
- what else? bv. "Altijd remcylinderbouten, ontluchter nippels en zelfstelkabel meebestellen, geeft altijd gez**k"

Onder het mom "als 'ie dan toch op de brug staat" beide naven aan de voorzijde wél los gehad. Zag er zodanig netjes uit dat met wat pufjes om het stof eruit te blazen en een miniscuul likje extra lagervet de zaak "as-is" weer terug gemonteerd is. :up:

Image
Laatst gewijzigd door Hamster op zo 17 okt, 2021 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere dag is een schooldag
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Brake Warning Light

Bericht door edgar »

- de rubber plugjes die in de ovale afstel gaten horen. :D
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: Brake Warning Light

Bericht door Hamster »

Oh mèn, diepteinvestering! :blink2:
(zitten overigens bij de verenset)
Iedere dag is een schooldag
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: Brake Warning Light

Bericht door Hamster »

Het laatste onderdeel werd eerder deze week bezorgd dus de pony weer op de brug gezet. Remtrommel eraf en ..... :shock: ... alles zo droog als wat. Geen lekkage, remschoenen zagen er prima uit, geen enkele reden om het circus los te trekken. De 'lekkage' komt wrs van de achteras :roll: . Waar ik remolie verlies (if any) vraagt nader onderzoek, remwerking is iig prima (volgens de meetapparatuur).

Zul je net zien, bij het van de brug af willen rijden slaat de motor niet meer aan :evil: . Zou kunnen, brandstofslang is los geweest. Bleek het niet te zijn, er is gewoon nul vonk meer. Op het fietsje naar huis (altijd fijn, die regen) en een bobine + contactpunten opgehaald. Bood geen oplossing. Had to call it a day.

Vind het nu even niet leuk meer. :zip:
Iedere dag is een schooldag
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”