66 - startprobleem
Moderator: Shelby GT-H
- mustang66coupe
- Berichten: 1259
- Lid geworden op: ma 19 nov, 2012 14:26
Re: 66 - startprobleem
Wat betreft probleem, ik zou eerst de choke werking nakijken zoals Erwin zegt.
Kijk bijv. of de chokeklep wel juiste wijze sluit bij koude motor als je de gaspedaal hebt ingetrapt of juist (te ver) open blijft staan.
Alleen een kwestie van luchtfilter verwijderen en je kan het al zien.
Werkt het wel dan is je stationair circuit van je carburateur waarschijnlijk vervuild.
Zou wel raar zijn zo drastisch ineens maar theoretisch natuurlijk mogelijk.
Kijk bijv. of de chokeklep wel juiste wijze sluit bij koude motor als je de gaspedaal hebt ingetrapt of juist (te ver) open blijft staan.
Alleen een kwestie van luchtfilter verwijderen en je kan het al zien.
Werkt het wel dan is je stationair circuit van je carburateur waarschijnlijk vervuild.
Zou wel raar zijn zo drastisch ineens maar theoretisch natuurlijk mogelijk.
66 coupe aut. V8 in progress
Re: 66 - startprobleem
Veel dank allemaal.
Ik ga nu 2 dingen doen in de komende dagen:
- starten met vol gas (kans toch wel aanzienlijk dat motor verzopen is)
- eens kijken onder t air filter of de choke nog goed functioneert
Ik heb wel nog een laatste vraag over de Euro 98 benzines die hierboven werden genoemd, moet daar bij elke tankbeurt ook nog wat loodvervanger bij?
Ik ga nu 2 dingen doen in de komende dagen:
- starten met vol gas (kans toch wel aanzienlijk dat motor verzopen is)
- eens kijken onder t air filter of de choke nog goed functioneert
Ik heb wel nog een laatste vraag over de Euro 98 benzines die hierboven werden genoemd, moet daar bij elke tankbeurt ook nog wat loodvervanger bij?
Re: 66 - startprobleem
Ik tank altijd 98 en doe er altijd loodvervanger bij. 1 ml voor 1 ltr benzine. Die loodvervangers die ze overal verkopen zijn volgens mij bijna altijd van Wynn’s. Je hoeft hier niet iets speciaals voor te zoeken.
1966 Mustang Fastback
Re: 66 - startprobleem
OK, veel dank. Ga ik in het vervolg ook doen, en over van E95 naar E98 van Shell of BP.
Re: 66 - startprobleem
Ik gooi er 98 in van de Tango. Loodvervanger gebruik ik niet omdat ik geharde klepzittingen heb.
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: 66 - startprobleem
OK, dank. Is duidelijk.
Voor het ‘winterklaar maken’ van de auto deze altijd met een volle tank wegzetten in de garage als je die paar maanden niet rijdt?
Voor het ‘winterklaar maken’ van de auto deze altijd met een volle tank wegzetten in de garage als je die paar maanden niet rijdt?
Re: 66 - startprobleem
Zo doe ik het wel. 3.5 bar in de banden, doekje er overheen en wachten maar . Maart/april even 10-20 seconden doorstarten en het ding loopt weer alsof ik 'm de dag ervoor heb weggezet.
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: 66 - startprobleem
Van de Fehac site (https://www.fehac.nl/altijd-98-benzine- ... problemen/)
Bericht is van 30 dec 2020, dus ik hoop dat dat nog steeds klopt qua aanbieders.Tank ethanolvrij
De ethanol is de boosdoener, dus het simpelste en beste advies is: tank altijd 98-octaan-benzine zonder toegevoegde ethanol. Lang niet elke 98-benzine is ethanolvrij. De E5 sticker aan de pomp zegt weinig omdat dit staat voor maximaal 5 procent ethanol. 98-benzine zonder ethanol en 98-benzine met een beetje ethanol hebben beide de E5-aanduiding bij de pomp en dat is verwarrend. Een E0-sticker voor ethanolvrije benzine zou veel duidelijker zijn. Van de grote merken met een 98- benzine zijn Shell V-Power, Esso Supreme+ en BP Ultimate zonder ethanol. Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP. Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, Tango en bij regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij.
1966 GT Fastback 6R09A113211
Re: 66 - startprobleem
Goed om te weten, dank voor delen.
Ben wel benieuwd waarom ‘de kenners’ een voorkeur dan hebben voor BP?
Ben wel benieuwd waarom ‘de kenners’ een voorkeur dan hebben voor BP?
Re: 66 - startprobleem
De handdoeken van het spaarprogramma zijn zo lekker zacht
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: 66 - startprobleem
Ik heb nog even een vraag over de carb-klep in relatie tot de automatisch (thermische) choke.
Bij de eerste koude start van de motor en in een koude periode (winter), hoe moet deze klep bij voorkeur staan?
Ik weet dat die klep normaal (bij motor uit) bij mij dicht staat en als je het gaspedaal helemaal intrapt (contact nog steeds uit), die klep deels open staat.
Daarnaast kan de automatische choke m ook wat extra open zetten.
En als 3e heb je de optie m ook met de hand flink open te zetten.
Wat nu het beste te doen met deze klep bij koude start en lage buitentemperatuur om zo makkelijk mogelijk te starten?
Bij de eerste koude start van de motor en in een koude periode (winter), hoe moet deze klep bij voorkeur staan?
Ik weet dat die klep normaal (bij motor uit) bij mij dicht staat en als je het gaspedaal helemaal intrapt (contact nog steeds uit), die klep deels open staat.
Daarnaast kan de automatische choke m ook wat extra open zetten.
En als 3e heb je de optie m ook met de hand flink open te zetten.
Wat nu het beste te doen met deze klep bij koude start en lage buitentemperatuur om zo makkelijk mogelijk te starten?
Re: 66 - startprobleem
Re: 66 - startprobleem
Ik denk trouwens dat mijn motor een tijdje te ‘te rijk’ heeft gelopen doordat ik de auto van een volledige koude start enkele minuten stationair had laten draaien in de garage (op wat verhoogd toerental door de automatisch choke), en daarna niet ben gaan rijden.
Ik heb daar nooit eerder over nagedacht, maar waarschijnlijk moet je dat nooit doen. Altijd na een start en enig moment stationair draaien een flink stuk gaan rijden.
https://www.vintage-mustang.com/threads ... ne.426527/
Mogelijk heb ik mijn bougies vervuild (ook al niet de nieuwste meer = ca 14 jaar oud) door een te rijk mengsel.
Verder kwam ik dit nog tegen:
http://track-techniek.blogspot.com/2012 ... l.html?m=1
Als je van een situatie komt van E95 benzine + loodvervanger en overgaat naar E98 tanken (Ethanol-vrij) zonder loodvervanger er bij, moet dan eigenlijk ook de carb/ontstekingsafstellingen dan ook opnieuw gedaan worden?
Ik heb daar nooit eerder over nagedacht, maar waarschijnlijk moet je dat nooit doen. Altijd na een start en enig moment stationair draaien een flink stuk gaan rijden.
https://www.vintage-mustang.com/threads ... ne.426527/
Mogelijk heb ik mijn bougies vervuild (ook al niet de nieuwste meer = ca 14 jaar oud) door een te rijk mengsel.
Verder kwam ik dit nog tegen:
http://track-techniek.blogspot.com/2012 ... l.html?m=1
Als je van een situatie komt van E95 benzine + loodvervanger en overgaat naar E98 tanken (Ethanol-vrij) zonder loodvervanger er bij, moet dan eigenlijk ook de carb/ontstekingsafstellingen dan ook opnieuw gedaan worden?
Re: 66 - startprobleem
Heeft iemand trouwens wel eens geprobeerd om in de winterperiode een pre-heater of warmtekabel te gebruiken om de carb voor te verwarmen voor de 1e poging van een koude motorstart bij vrij lage temperaturen?
Door de lage temperatuur in de winter verdampt de benzine veel minder goed in een carb, waardoor het lucht/brandstof mengsel niet in goede verhouding is en dat daardoor een classic Mustang motor regelmatig een stuk minder goed start in de wintertijd.
Door de lage temperatuur in de winter verdampt de benzine veel minder goed in een carb, waardoor het lucht/brandstof mengsel niet in goede verhouding is en dat daardoor een classic Mustang motor regelmatig een stuk minder goed start in de wintertijd.
Re: 66 - startprobleem
Ik denk dat het zoveel energie kost dat je accu bijna leeg is tegen de tijd dat je met je, voorverwarmde carburateur, kunt starten.Sway schreef: ↑zo 05 dec, 2021 14:23 Heeft iemand trouwens wel eens geprobeerd om in de winterperiode een pre-heater of warmtekabel te gebruiken om de carb voor te verwarmen voor de 1e poging van een koude motorstart bij vrij lage temperaturen?
Door de lage temperatuur in de winter verdampt de benzine veel minder goed in een carb, waardoor het lucht/brandstof mengsel niet in goede verhouding is en dat daardoor een classic Mustang motor regelmatig een stuk minder goed start in de wintertijd.
Erwin
1966 convertible
1966 convertible