capri v8 driver schreef: do 02 dec, 2021 09:18
Sway schreef: wo 01 dec, 2021 22:43
Zijn er mensen hier op het forum die bij een volledige motorrevisie een slag verder zijn gegaan om de overal performance van het loopwerk en de ignition, brandstofinjectie nog verder te verbeteren dan de ‘stock’ engine had? En wat is er toen gedaan?
Ik heb het niet over het toevoegen van een compressor, performance headers, etc om het vermogen nog verder op te voeren, dat is weer een heel ander verhaal.
Of je nu een straat blok bouwt of een race blok, behalve in de gebruikte onderdelen en het beter meten van bv. spellingen van de zuigers, zuiger veren en lagers ect en de afwerking van de onderdelen, zijn de machinale bewerkingen aan het blok vrijwel het zelfde. Een betere "overal performance" bereik je alleen door onderdelen te gebruiken die op elkaar afgestemd zijn.
Met alleen een wilde nokkenas en wat headers op een standaard blok zal niet echt de performance verhogen maar pas je de cilinderkoppen, inductie en uitlaat aan op die nokkenas dan krijg je een veel betere performance. Voor dat je die kant op gaat zul je eerst eens bij je zelf te rade moeten gaan: wat is het doel van die motor (straat gebruik, race doel eindes) en wat voor een vermogen wil ik van dat blok? 300 pk? 400 pk? 500pk? Als je dat weet ga je eerst eens kijken wat je nu hebt en dan pas ga je eens kijken welke onderdelen je nog nodig hebt en welke onderdelen samen werken om dat doel te bereiken maar ook dat het blok heel blijft bij hogere vermogens. Daar gaat wel wat tijd in zitten om dat goed uit te zoeken. Daarnaast speelt geld ook wel een belangrijke factor want je praat nu niet meer over wat lagers, veren of pakkingen vervangen.
En dan heb je eindelijk je 300pk, 400 pk of 500pk blok gebouwd dan kom je er snel achter dat je ook de rest van de auto, zoals de versnellingsbak, achter as, ophanging, remmen ect moet gaan aanpassen om een goed presterend geheel te krijgen. Iets wat mensen nog al eens vergeten en waar ook veel tijd en geld in kan gaan zitten.
Als je dit wil, dan wordt de puzzel wel een stuk groter en de kans op fouten natuurlijk ook. De kosten van een fout worden ook een stuk hoger

Maar als je aan 'bewezen recepten' houdt dan is het nog altijd wel te doen. Wil je zelf alles uitzoeken dan zou ik daar niet aan beginnen als eerste bouw en weinig tot geen kennis.
Een nokkenasje geeft een ander gevoel, maar op voegt niet zo heel veel toe op zich zelf. De standaard koppen en manifolds zijn vooral de bottleneck. Maar alleen headers voegt dus ook niet heel veel (lees voegt niets) toe. Het is een combi van de type zuigers, de koppen, intake en carb en de headers. Maar ik zeg altijd een motor opvouwen doe je niet in laagjes. Zet er niet eerst een andere nokkenas in, daarna een keer andere koppen, Daarna de carb enz... Stem af wat je wil hebben en bouw dan je blok in 1 keer goed.
Op de ontsteking: een standaard petronix setje voegt vooral betrouwbaarheid toe. En heeft minder onderhoud nodig. Op een stock block moet je niet aankomen met komplete msd upgrades enz, totaal zinloos.
Brandstof injectie is een heel ander verhaal: dat is toch ook al een serieuze upgrade. Ja dit kan het vermogen een boost geven maar hier zijn zoveel opties in dat het weinig zin heeft om hier echt diep op in te gaan.
Bedoelde je een andere carb, ook dan hangt het af van je onderblok. Een 2v onderblok is anders dan een 4v onderblok. andere zuigers andere compressie. Dus simpelweg een 4v intake en carb op een 2v blok zetten voegt wat toe, maar geeft bij lange na niet het vermogen van een echt 4v blok.
In kader van het topic, als je voor het eerst een blok zelf wil doen, is mijn advies, hou het op stock. Wil je verder gaan, neem professioneel advies.