66 - startprobleem

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Sway »

Ik zat meer te denken aan een pre-heater aangesloten op de elektra van de garage of met een föhn van mijn vrouw :D

Was benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft met starten in de winterperiode.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Dakloos »

Sway schreef: zo 05 dec, 2021 15:58 Was benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft met starten in de winterperiode.
Eind jaren tachtig met mijn Kadettje met een solex PDSI35 carburateur. Gewoon een hand choke, niks preheat, niks automatisch maar wel altijd starten en lopen. Wel de eerste honderd meter met horten en stoten de wijk uit maar het ding sloeg niet af!
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 470
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: 66 - startprobleem

Bericht door richard66coupe »

Als je van E95 overstapt naar E98 hoef je de afstelling niet te veranderen. Er zit wel wat verschil in, E98 heeft een iets hoger octaan getal die iets stabieler is bij hogere compressie motoren en te vroege ontsteking (pingelen) voorkomt. Andersom zou ik wel iets alerter zijn vooral bij een snel blok(met hoge compressie). Ik wissel het weleens af maar vind het niet echt merkbaar.

Bijna 20 jaar geleden reed ik vrijwel dagelijks met de Mustang(destijds met stock 289, 2V, stock carb) ook met koud weer (zolang er geen pekel lag).
De automatische choke kan een drama zijn. In het werkplaatsboek staan wel procedures om het in te stellen maar als er ook maar iets ontbreekt, verstopt of versleten is werkt het niet meer. Zo had ik zo'n chrome hipo luchtfilter erop, dus de originele snorkel met heat riser was niet aanwezig. Dit betekent bij de koude start ijskoude lucht door een rijke carburateur op hoog toerental waarna die na een paar minuten helemaal bevroor en de motor afsloeg. Destijds had ik ook het idee om met een warmte spiraal de carb op te warmen maar kost inderdaad veel energie en moet toch niet nodig zijn.
Uiteindelijk heb ik de choke klep verder open gezet en de stationair toerental verhoging zo gezet dat ie na 10/20 seconden spelen met gas net stationair bleef draaien(zachtjes dus) en dan gewoon rustig weg rijden. Zo had ik geen last van bevriezen en starten deed ie eigenlijk altijd wel na wat pompen.

Ik zou het luchtfilter verwijderen en tijdens het starten de choke klep wat verdraaien om te kijken waar ie goed op reageert. Het kan zijn dat ie iets te ver dicht staat. Verder zou ik ook even de acceleratie pomp nakijken. Deze moet goed inspuiten als je gas geeft.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Sway »

Richard, veel dank voor de uitleg/het delen van de ervaringen. Ik herken een aantal zaken bij het starten bij lage temperaturen!

Belangrijk is in ieder geval volgens mij dat je block niet teveel ‘rich’ draait aangezien er dan onverbrande benzine in je cilinders kan achterblijven, wat kan leiden tot permanente schade tussen cilinder head en de cilinderwand.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: 66 - startprobleem

Bericht door Sway »

Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”