nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci
Moderator: Shelby GT-H
Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci
Dat pinnetje je bedoeld om lucht door te laten, maar zodra er waterdruk op komt om af te sluiten zodat je geen constante bypass in je thermostaat hebt. Klein beetje overdreven systeem, maar zo is het bedacht.
Zo'n inbus set kan je vaak wel vinden in de grotere bouwmarkt in de 'euro' bakken. Ik heeb ooit eens een set metrisch en inch in 1 gevonden voor een paar euro. Maar online heb je ook een set voor 5 euro
Zo'n inbus set kan je vaak wel vinden in de grotere bouwmarkt in de 'euro' bakken. Ik heeb ooit eens een set metrisch en inch in 1 gevonden voor een paar euro. Maar online heb je ook een set voor 5 euro
Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci
Wat Peer zegt. Ik vond het ook wat merkwaardig en heb het voor de zekerheid Edelbrock gevraagd destijds, maar zij gaven ook aan het pinnetje te laten zitten. Je hebt er ook geen last van, dus prima.
Het is inderdaad wat overdreven, want alleen een gaatje had ook prima gewerkt.
Niet vergeten het gaatje op de 12:00 uurpositie te plaatsen en de thermostaat in de goede richting.
Het is inderdaad wat overdreven, want alleen een gaatje had ook prima gewerkt.
Niet vergeten het gaatje op de 12:00 uurpositie te plaatsen en de thermostaat in de goede richting.
1966 Mustang Fastback
Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci
Een korte update :
- de radiator wordt momenteel op 2 plaatsen herlast (ik heb 2 lassen moeten opkuisen/bijslijpen voor de fanshroud montage, en ik vond de doorlassing op de 2 watertanks niet goed genoeg)
- de fanshroud is gepolierd
- de voorste chasisbeam is herspoten (daar kan ik namelijk niet meer aan als alles gemonteerd is)
- de stuurstang is herspoten inclusief de beugeltjes + nieuwe borgmoeren en rondsels gestoken
Greets, C.
- de radiator wordt momenteel op 2 plaatsen herlast (ik heb 2 lassen moeten opkuisen/bijslijpen voor de fanshroud montage, en ik vond de doorlassing op de 2 watertanks niet goed genoeg)
- de fanshroud is gepolierd
- de voorste chasisbeam is herspoten (daar kan ik namelijk niet meer aan als alles gemonteerd is)
- de stuurstang is herspoten inclusief de beugeltjes + nieuwe borgmoeren en rondsels gestoken
Greets, C.
Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci
Hallo iedereen,
Opnieuw wat tijd kunnen besteden aan de Cobra, dus hierbij een nieuwe update :
- nieuwe waterpomp nagezien : backingplate verwijderd en met dichting+pasta beter gehermonteerd
- nieuwe waterpomp gemonteerd
- nieuw thermostaathuis + nieuwe 180F thermostaat gemonteerd
- bobine en timingtab opnieuw gemonteerd
de nieuwe radiator :
- ik heb intussen alle 4 de lasverbindingen aan de watertanks (zowel met de boven als onderplaten) laten herlassen
- radiator/fanshroud/fan opnieuw samengebouwd voor de testfit
en dan de testfit :
Na veel paswerk met houten steunblokken en afwegen van verschillende opties heb ik een perfecte radiatorpositie gevonden :
licht gekanteld (bovenkant helt over richting auto-achterkant) in lijn met de bestaande profielen van de motorkap draagstructuur.
De foto's hieronder maken het wel duidelijk.
Ik ben ook zeer tevreden over de radiator breedte en hoogte.
Dit moet zowat de grootst mogelijke (3row) radiator zijn zonder de chasisbalken aan te passen.
Bij het testen heb ik wel de fan opnieuw moeten demonteren, die zat in de weg om de radiator te laten indalen, maar dat is dus verder geen probleem.
De radiator komt ook nog 1cm hoger. Ik heb gezien dat dat mogelijk is en wil de bodemspeling zo groot mogelijk maken.
Daarvoor moet ik een profieltje van het bovenliggende motorkapscharnier 1cm afslijpen. (zie foto hieronder)
Dus ook dat scharnier gedemonteerd om binnenkort af te slijpen, te herspuiten en door te smeren.
Ik heb opgeschetst welke radiatorsupport ik nu moet maken.
Kort gezegd wordt het een U-beugel die tussen de 2 voorste chassisbalken wordt gebout.
De radiator zal dan op een rubber in die U-beugel steunen.
Ik moet wel nog iets verzinnen om hem ook bovenaan te klemmen.
Wordt vervolgd.
Grts, C.
Opnieuw wat tijd kunnen besteden aan de Cobra, dus hierbij een nieuwe update :
- nieuwe waterpomp nagezien : backingplate verwijderd en met dichting+pasta beter gehermonteerd
- nieuwe waterpomp gemonteerd
- nieuw thermostaathuis + nieuwe 180F thermostaat gemonteerd
- bobine en timingtab opnieuw gemonteerd
de nieuwe radiator :
- ik heb intussen alle 4 de lasverbindingen aan de watertanks (zowel met de boven als onderplaten) laten herlassen
- radiator/fanshroud/fan opnieuw samengebouwd voor de testfit
en dan de testfit :
Na veel paswerk met houten steunblokken en afwegen van verschillende opties heb ik een perfecte radiatorpositie gevonden :
licht gekanteld (bovenkant helt over richting auto-achterkant) in lijn met de bestaande profielen van de motorkap draagstructuur.
De foto's hieronder maken het wel duidelijk.
Ik ben ook zeer tevreden over de radiator breedte en hoogte.
Dit moet zowat de grootst mogelijke (3row) radiator zijn zonder de chasisbalken aan te passen.
Bij het testen heb ik wel de fan opnieuw moeten demonteren, die zat in de weg om de radiator te laten indalen, maar dat is dus verder geen probleem.
De radiator komt ook nog 1cm hoger. Ik heb gezien dat dat mogelijk is en wil de bodemspeling zo groot mogelijk maken.
Daarvoor moet ik een profieltje van het bovenliggende motorkapscharnier 1cm afslijpen. (zie foto hieronder)
Dus ook dat scharnier gedemonteerd om binnenkort af te slijpen, te herspuiten en door te smeren.
Ik heb opgeschetst welke radiatorsupport ik nu moet maken.
Kort gezegd wordt het een U-beugel die tussen de 2 voorste chassisbalken wordt gebout.
De radiator zal dan op een rubber in die U-beugel steunen.
Ik moet wel nog iets verzinnen om hem ook bovenaan te klemmen.
Wordt vervolgd.
Grts, C.
Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci
Mooi werk. Dat gaat wel werken straks.
Ben benieuwd naar je bevindingen als hij weer de weg op kan.
Ben benieuwd naar je bevindingen als hij weer de weg op kan.
1966 Mustang Fastback
Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci
Hallo iedereen,
Opnieuw wat kunnen verderdoen.
Het zwembad is klaar en de trillingdempertjes zijn geleverd.
Het ene duurde al wat langer dan het andere
Jawel, ik heb het ontwerp met de U-beugel onderaan nog verbeterd met trillingsdempertjes.
De radiator zal nu als volgt gesteund worden :
onderkant : U-beugel vast verbonden met de radiator, aan de zijkanten 2x2 trillingsdempers die de vaste U-beugel/radiator verbinden met het chassis.
bovenkant : Aluminium geplooide plaatjes, deze dienen in feite enkel om het kantelen van de radiator te verhinderen. Voldoende flexibel om een trilling op te vangen, en voldoende sterk om de ganse (lege) radiator aan te hangen.
Alles zelf op maat gemaakt, wat een paswerk...
Alles wordt gebout in dezelfde voorziene schroefdraden onder en bovenaan voor de fanshroud.
Ik kan beginnen met alles opnieuw te monteren zodat ik de ontbrekende stukken kan meten en bestellen (nog wat bouten, 45° koelslang naar koelwaterfilter,...)
Daarna opnieuw demonteren om finaal te polieren of lakken.
Ik ben nog wel even bezig, maar zie licht aan het eind van de tunnel
Nog enkele foto's :
Greets,
C.
Opnieuw wat kunnen verderdoen.
Het zwembad is klaar en de trillingdempertjes zijn geleverd.
Het ene duurde al wat langer dan het andere
Jawel, ik heb het ontwerp met de U-beugel onderaan nog verbeterd met trillingsdempertjes.
De radiator zal nu als volgt gesteund worden :
onderkant : U-beugel vast verbonden met de radiator, aan de zijkanten 2x2 trillingsdempers die de vaste U-beugel/radiator verbinden met het chassis.
bovenkant : Aluminium geplooide plaatjes, deze dienen in feite enkel om het kantelen van de radiator te verhinderen. Voldoende flexibel om een trilling op te vangen, en voldoende sterk om de ganse (lege) radiator aan te hangen.
Alles zelf op maat gemaakt, wat een paswerk...
Alles wordt gebout in dezelfde voorziene schroefdraden onder en bovenaan voor de fanshroud.
Ik kan beginnen met alles opnieuw te monteren zodat ik de ontbrekende stukken kan meten en bestellen (nog wat bouten, 45° koelslang naar koelwaterfilter,...)
Daarna opnieuw demonteren om finaal te polieren of lakken.
Ik ben nog wel even bezig, maar zie licht aan het eind van de tunnel
Nog enkele foto's :
Greets,
C.
Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci
Vakwerk!
Wat voor fan controller ga je gebruiken?
Wat voor fan controller ga je gebruiken?
1966 Mustang Fastback
Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci
Dag Saf,
Thanks, hoop dat het allemaal goed zal werken.
Mijn plan is om de huidige fan controller en kablage te behouden.
Vroegere sturing was start/stop, destijds nog getest en gemerkt dat de fan bleef doordraaien nadat de motor was stilgezet.
De nieuwe SPAL fan vraagt ook een eenvoudige start/stop sturing. (zie sema 2018 filmpje ergens eerder in dit topic)
Ik moet eigenlijk nog verder uitvolgen waar die controller nu precies zit en wat voor iets het is...
Ik verwacht/hoop dat het iets eenvoudig is...
Grts, C.
Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci
Je zou ook een PWM controller kunnen overwegen. Die laat de fan bijv. eerst op 60% draaien en alleen indien nodig daarna op 100%.Cobretti schreef: ↑ma 17 okt, 2022 20:56Dag Saf,
Thanks, hoop dat het allemaal goed zal werken.
Mijn plan is om de huidige fan controller en kablage te behouden.
Vroegere sturing was start/stop, destijds nog getest en gemerkt dat de fan bleef doordraaien nadat de motor was stilgezet.
De nieuwe SPAL fan vraagt ook een eenvoudige start/stop sturing. (zie sema 2018 filmpje ergens eerder in dit topic)
Ik moet eigenlijk nog verder uitvolgen waar die controller nu precies zit en wat voor iets het is...
Ik verwacht/hoop dat het iets eenvoudig is...
Grts, C.
Dat is iets minder hard aan- en uit en dus een mindere belasting op het systeem.
Ik overweeg ook om weer terug te gaan naar een elektrische fan, maar was nooit een fan van dat harde aan/uit. Bovendien maakt de fan op 60% een stuk minder geluid.
1966 Mustang Fastback
Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci
Ik heb sinds dit jaar eindelijk een PWM fan controller op mijn auto kunnen installeren. Ik heb hem van flex-a-lite. Op de TR4 van mijn vader zit deze ook geinstalleerd, die gaat al zo'n 12 jaar mee. Betrouwbaar genoeg lijkt mij.
We hebben Maradyne 16" en 14" curved fans er op zitten en die koelen meer dan genoeg. De Maradyne is dun genoeg om genoeg ruimte over te houden bij een normale setup; de ruimte tussen waterpomppoelie en radiator is de beperkende faktor. Voor je Cobra zal dat geen probleem zijn.
We hebben beide geen shroud achter de radiator zitten. Wat ik hierboven al zei, ze houden het nu ook goed bij. En, als je al een beetje gang hebt (zeg 20 km/u) dan springen ze al helemaal niet meer aan omdat er genoeg lucht door de radiator kan stromen. Ik kan bij wijze van spreken uren stationair draaien, controller zie je netjes aan en af schakelen. De duty cycle varieert met buitentemperatuur natuurlijk, maar bij een graad of 20 is het iets van 15 seconden op en 50 seconden af. Enige dat ik nog eens wil testen is de drempelwaarde wat hoger zetten, die zit nog iets te dicht op de openingstemperatuur van de thermostaat.
We hebben Maradyne 16" en 14" curved fans er op zitten en die koelen meer dan genoeg. De Maradyne is dun genoeg om genoeg ruimte over te houden bij een normale setup; de ruimte tussen waterpomppoelie en radiator is de beperkende faktor. Voor je Cobra zal dat geen probleem zijn.
We hebben beide geen shroud achter de radiator zitten. Wat ik hierboven al zei, ze houden het nu ook goed bij. En, als je al een beetje gang hebt (zeg 20 km/u) dan springen ze al helemaal niet meer aan omdat er genoeg lucht door de radiator kan stromen. Ik kan bij wijze van spreken uren stationair draaien, controller zie je netjes aan en af schakelen. De duty cycle varieert met buitentemperatuur natuurlijk, maar bij een graad of 20 is het iets van 15 seconden op en 50 seconden af. Enige dat ik nog eens wil testen is de drempelwaarde wat hoger zetten, die zit nog iets te dicht op de openingstemperatuur van de thermostaat.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci
Bedankt Saf en Edgar voor de reacties
Ik heb bij SPAL headquarters Italië nagevraagd of je op hun brushed motoren een variable speed controller MAG monteren.
Antwoord was gelukkig ja:
"the fan can be driven at your choice
on/off
PWM
Soft start"
Dus gezien de voordelen zal ik dat mss wel doen.
Maar later, ik ga eerst verder uitzoeken of het kan werken met de huidige aansluitingen.
Greets, C.
Ik heb bij SPAL headquarters Italië nagevraagd of je op hun brushed motoren een variable speed controller MAG monteren.
Antwoord was gelukkig ja:
"the fan can be driven at your choice
on/off
PWM
Soft start"
Dus gezien de voordelen zal ik dat mss wel doen.
Maar later, ik ga eerst verder uitzoeken of het kan werken met de huidige aansluitingen.
Greets, C.
Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci
SPAL had voorheen ook een PWM Controller in het assortiment, maar die wordt al jaren niet meer aangeboden.
1966 Mustang Fastback
Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci
Hallo iedereen,
Even een korte vraag.
Aan bovenzijde van mijn alu radiator is een nipple gelast. Bedoeld om de radiator op zich te kunnen ontluchten.
Zie linksboven op de foto
Ik zou dit na het ontluchten gewoon kunnen afdoppen met metalen spanbandje (zo was het bij mijn oude radiator).
Maar kan ik er een kraantje voor kopen ? Een kraantje dat ik dan op zich ook kan afdoppen.
Ik had verwacht 'ik Google dat even', maar blijkbaar bestaat het niet zomaar.
carradiator vent valve of purge valve...
Advies welkom,
Grts, C.
Even een korte vraag.
Aan bovenzijde van mijn alu radiator is een nipple gelast. Bedoeld om de radiator op zich te kunnen ontluchten.
Zie linksboven op de foto
Ik zou dit na het ontluchten gewoon kunnen afdoppen met metalen spanbandje (zo was het bij mijn oude radiator).
Maar kan ik er een kraantje voor kopen ? Een kraantje dat ik dan op zich ook kan afdoppen.
Ik had verwacht 'ik Google dat even', maar blijkbaar bestaat het niet zomaar.
carradiator vent valve of purge valve...
Advies welkom,
Grts, C.
Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci
Een kleine update :
- testfit van de radiatorsteun is klaar.
- testfit van de koelwaterdarmen is ook klaar.
Mijn plan was om de originele silicone darmen te hergebruiken, maar dat bleek niet mogelijk.
De 90° bochten waren niet kort genoeg om de voorophanging te ontwijken. Na veel kijken en meten, uiteindelijk beslist om allemaal nieuwe koelwaterdarmen te kopen, met kortere 90° bochten. Ik koos voor QSP, zeer mooi spul. De 45° koeldarm aan het thermostaathuis moest ik sowieso al nieuw kopen. Voor de ontluchtingsnipple bovenop de koelradiator heb ik geen kraantje gevonden, ik heb er gewoon een silicone cap opgezet, dat was bij mijn oude radiator ook zo.
Alle koeldarmen heb ik op maat gesneden volgens de regels van de kunst.
Precies een puzzel voor gevorderden.
Ik heb enkel nog een bedenking hoe ik de slangenklemmen het best/mooiste monteer ? Goed zichtbaar aan bovenzijde, of alles juist zoveel mogelijk uit het zicht. Ik denk dat het mag gezien zijn en dat ik alles zo laat zoals op de volgende 2 foto's.
Volgende stap is de fan elektrisch goed aansluiten.
En dan opnieuw alles demonteren om alle stukken te polieren of lakken.
Greets,
C.
- testfit van de radiatorsteun is klaar.
- testfit van de koelwaterdarmen is ook klaar.
Mijn plan was om de originele silicone darmen te hergebruiken, maar dat bleek niet mogelijk.
De 90° bochten waren niet kort genoeg om de voorophanging te ontwijken. Na veel kijken en meten, uiteindelijk beslist om allemaal nieuwe koelwaterdarmen te kopen, met kortere 90° bochten. Ik koos voor QSP, zeer mooi spul. De 45° koeldarm aan het thermostaathuis moest ik sowieso al nieuw kopen. Voor de ontluchtingsnipple bovenop de koelradiator heb ik geen kraantje gevonden, ik heb er gewoon een silicone cap opgezet, dat was bij mijn oude radiator ook zo.
Alle koeldarmen heb ik op maat gesneden volgens de regels van de kunst.
Precies een puzzel voor gevorderden.
Ik heb enkel nog een bedenking hoe ik de slangenklemmen het best/mooiste monteer ? Goed zichtbaar aan bovenzijde, of alles juist zoveel mogelijk uit het zicht. Ik denk dat het mag gezien zijn en dat ik alles zo laat zoals op de volgende 2 foto's.
Volgende stap is de fan elektrisch goed aansluiten.
En dan opnieuw alles demonteren om alle stukken te polieren of lakken.
Greets,
C.
- Big_fun_58
- Berichten: 1811
- Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
- Locatie: Mierlo
Re: nieuwe radiator, fan en waterpomp voor 302ci
Lekker bezig. Ziet er goed uit!
It's the M@DM@N.......... #>B-)