Koppeling vervangen

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Koppeling vervangen

Bericht door saf1908 »

Hallo allen,

Het is hier wat rustig de laatste tijd, dus ik zou jullie graag willen voorzien van een verslag van mijn nieuwe project: het vervangen van de koppeling van mijn auto. Voor mij de eerste keer, dus ik kan jullie tips goed gebruiken.

Auto: 1966 Mustang
Motor: 302 - V8
Versnellingsbak: Tremec T5, gemonteerd met een adapterplaat. Dit was al zo toen ik hem kocht en werkt verder prima.

Probleem: Ik voel wat geschok (is dit wat ze met 'chatter' in het Engels bedoelen?) bij het optrekken op een heuveltje en rook de koppeling ook al eens. Heb getest op volgas bij lage snelheid in hoge versnelling, maar dat viel me nog mee. Hij zal wel langzaam aan het eind van zijn Latijn raken. Wil het nog een keer testen met de handrem, voor de zekerheid.

Het is voor mij de eerste keer om een koppeling te vervangen, maar op YouTube heb ik al wat aardige video's gevonden. Ook heb ik een kennis met een brug en sleutelervaring, dus ik wil het graag proberen. Wegbrengen kost weer een hoop centen en ik steek er niets van op.

Wat ik wel lastig vind is het bepalen van de juiste onderdelen. Wat is er allemaal nodig op de boodschappenlijst, maar vooral uiteraard welke koppeling/drukgroep en vliegwiel? Zoveel merken, zoveel soorten en zelfs maten...?

Ik wil eigenlijk e.e.a. in huis hebben wanneer we de bak er onderuit halen. Anders gaat het project een paar weken duren, als ik de onderdelen pas bestel als de bak er onderuit is.

Bedankt voor jullie tips en ik zal er een mooi verslag van maken.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
B67FSTB
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 25 jul, 2016 19:09

Re: Koppeling vervangen

Bericht door B67FSTB »

Een T5 met adapterplaat roept toch vraagtekens op.
Welke bellhousing heb je ?
Ik zou eerst onderzoeken of mijn huidige setup wel up to standarts is.Of het technisch in orde is.
Zo te zien slipt de koppeling.
Een koppeling gaat gemakkelijk 100.000Km mee ...als ze fatsoenlijk kan functioneren.
Misschien is er van in het begin iets verkeerd mee geweest of geinstalleerd??
Ken je de vorige eigenaar ? Of is het iemand van de states ?? Dan zeker eerst onderzoeken welk vlees je in de kuip hebt .
Hoe wekt de koppelingspedaal ? Z-bar ? Kabel ? hydraulisch ?
Drukgroep . welk type ?
B.
Liever eraan sleutelen dan ermee rijden.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Koppeling vervangen

Bericht door saf1908 »

Ik heb mijn auto van een oldtimerdealer in Michigan gekocht 2,5 jaar geleden. De vorige eigenaar ken ik niet.
Koppeling werkt nog met een Z-bar. Oude techniek, maar het werkt wel prima. Maakt dat iets uit eigenlijk?
Drukgroep weet ik niet en kom ik dus (helaas) pas achter als de bak er onderuit is? Is het onverstandig een nieuwe te bestellen, voordat ik de bak demonteer?

Hierbij een foto van mijn set-up. Let niet op de olie, ik moest de pakking van een kleppendeksel vervangen.

Afbeelding
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Koppeling vervangen

Bericht door peer »

Normaal is een koppeling vervangen zo gebeurd, maar met zo'n ombouw kan het nog wel eens een uitdaging zijn. Dit zit allemaal krapper in elkaar en er bestaat een kans dat je het blok er zelfs een stuk voor naar voren moet krijgen of flink moet kantelen om ruimte te hebben om de bellhouse naar achter te krijgen.

Het kan ook zijn dat je de Z bar wat bij moet stellen als je koppeling al ontkoppeld meteen bij het indrukken van de koppeling (op de hoogste stand).

Verder is het bijna onmogelijk om de spullen te bestellen zonder eerst de bak eraf te halen, je weet nu niet wat voor vliegwiel/koppeling/drukgroep je hebt. Dus moet je een 9.5 of 10 of 10.5 inch koppeling erop zetten enz...

Z-bar werkt trouwens prima, oude techniek, maar het werkt goed, ik had zelfs bij mijn trans-am build gewoon een Z-bar laten zitten. Ging prima.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Koppeling vervangen

Bericht door saf1908 »

Bedankt voor de tips Peer. Dat klinkt toch wat lastiger dan.

Z-bar werkt nu prima met de koppeling, dus wat mij betreft hoef ik hier niets aan te veranderen.

Een nieuwe bellhousing kopen om van de adapterplaat af te zijn is een optie, maar als het gewoon goed werkt nu?

Maakt het iets uit of je een 9.5, 10 of 10,5 inch koppeling bestelt? Past het anders niet?

Zo’n T5 achter een small block is toch behoorlijk gebruikelijk, dacht ik. Ik hoopte een simpel boodschappenlijstje aan onderdelen te kunnen samenstellen voor deze set-up.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Koppeling vervangen

Bericht door peer »

Het ligt aan het vliegwiel wat je hebt, daar moet een bepaalde koppeling met drukgroep op en dat is niet onderling te mixen.
Het boutpatroon (afstand) is per drukgroepmaat anders dus een 10.5 inch koppeling heeft een vliegwiel voor een 10.5 inch nodig. Sommige vliegwielen kunnen wel verschillende aan en je hebt ook weer 9.5 inch koppelingen die op een 10.5 inch vliegwiel passen door een aangepaste drukgroep. Het is ooit een hele puzzel.

Ik zou zelf geen andere bellhouse kopen, hij moet er nu toch af, als hij er dan met de nieuwe koppeling terug op zit dan hoef je hier waarschijnlijk nooit meer naar te kijken. Zonde van je geld, die bellhouses zijn niet goedkoop.

Als je echt zeker wil zijn dan zou je een set kunnen kopen met vliegwiel, dan past het zeker, maar dan moet je wel weer kijken of je startmotor op dat vliegwiel past, daar zit ook weer onderling verschil aan in met de hoeveelheid tanden. En je loopt een kans dat je voor niets geld uit geeft aan een vliegwiel wat vrij duur (zwaar) is in verzenden ;)

Je kan de gok nemen en de meest standaard kopen en hopen dat het past, maar dan loop je het risico dat als het eraf is en het past niet, dan heb je een set waar je niets mee kan, je moet alsnog alles opnieuw bestellen en je auto staat op de brug en je kan hem niet afmaken....

Ik ben ook benieuwd of de bellhouse tussen/voorbij je headers gaat, anders moet je die ook losmaken, maar dat is nog niet de grootste uitdaging.

Waarschijnlijk gaat het een lastigere klus zijn dan je in eerste instantie gedacht had.
Laatst gewijzigd door peer op di 25 jan, 2022 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Koppeling vervangen

Bericht door JaCo »

Toen ik achter mijn L6 een T5 heb gehangen met adaptorplaat op dezelfde belhouse heb ik ook de drukgroep aangepast,
Ga er dus maar van uit dat hier ook gebeurde en dus eerst demonteren en dan bestellen.

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Koppeling vervangen

Bericht door saf1908 »

Update:

Ik heb gisteren met hulp van een dorpsgenoot (met veel sleutelervaring en brug) mijn koppelingsplaat, drukgroep en vliegwiel gedemonteerd.
Zie foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was voor mij de eerste keer dat ik zulke onderdelen demonteer, maar ik neem aan dat e.e.a. er behoorlijk versleten uit ziet?

Zoals gezegd heb ik een 302 met T5 Tremec handbak.
Ik kan nu uiteraard dezelfde koppelingsset kopen en het 1-op-1 vervangen. Alhoewel e.e.a. waarschijnlijk al behoorlijk gebruikt was toen ik mijn auto 2 jaar geleden kocht, functioneerde het nog wel enige tijd prima vanaf de dag dat ik de auto in mijn bezit kreeg (plus alle jaren bij de vorige eigenaar).

Maar mijn vraag is: Kan ik nu het beste dezelfde onderdelen bestellen of een andere koppeling en drukgroep? Er is zoveel te koop...
Mijn doel is niet er een circuitauto van te maken, maar de 250 pk (geschat) wil ik toch wel sporadisch kunnen gebruiken tijdens mijn zondagse rit in de zomermaanden.

Tot slot: Ik zie dat de 1966 Mustangs - en zo ook die van mij - een drukgroep heeft met 3 vingers aan de binnenkant, zoals ik ze even noem:
Ter indicatie zoals de drukgroep hier:
Afbeelding

Alleen mijn boerenverstand zegt dat een drukgroep met vele tanden (noem je dit 'diaphragm style'?) beter zou moeten zijn?
Is het een idee om zoiets te nemen i.p.v. de standaard versie met 3 vingers?

Afbeelding

Bedankt voor jullie tips.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Koppeling vervangen

Bericht door saf1908 »

Update:

Project is goed gegaan. Zoals aangegeven is het niet zomaar te doen en ik begrijp niet dat sommigen dit met jack stands weten te realiseren...
Het was erg handig dat ik de brug en hulp van een dorpsgenoot kon gebruiken.

Demonteren van uitlaat, handrem, aandrijfas, versnellingsbak, bellhousing, koppeling en vliegwiel ging goed. Het lastigste was nog het uitzoeken welke onderdelen ik moest bestellen, omdat er zoveel keuze is. Daarnaast moet je goed kijken naar de setup, zoals mijn Tremec T5 versnellingsbak. Ben heel lang bezig geweest goed uit te zoeken welke olie ik hiervoor moest gebruiken.

Uiteindelijk besloten dezelfde soort koppelingsset (long style/fingers) te bestellen, omdat dit goed werkte. In elkaar zetten ging ook goed en hij koppelt stukken beter! Nu hopen dat alles heel blijft en de koppeling een paar honderd kilometer 'normaal' inrijden.

Met het juiste huiswerk, een brug en enkele speciale tools was dit project goed te doen. Veel voldoening ook als het succesvol achter de rug is.

Evt. vragen beantwoord ik graag.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Hamster
Berichten: 241
Lid geworden op: do 14 jul, 2016 12:49

Re: Koppeling vervangen

Bericht door Hamster »

Goed werk! :up:
Iedere dag is een schooldag
jhboss302
Berichten: 16
Lid geworden op: za 25 dec, 2021 09:22

Re: Koppeling vervangen

Bericht door jhboss302 »

Mooi werk Stephan!
Ben blij dat ik er bij mocht zijn, veel geleerd zo :mrgreen:
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Koppeling vervangen

Bericht door saf1908 »

jhboss302 schreef: wo 22 jun, 2022 13:45 Mooi werk Stephan!
Ben blij dat ik er bij mocht zijn, veel geleerd zo :mrgreen:
Ja jij nog bedankt voor je hulp! :ok:
1966 Mustang Fastback
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”