Koppen vervangen of geheel nieuw blok?

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Frankknol
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 23 feb, 2022 15:09

Koppen vervangen of geheel nieuw blok?

Bericht door Frankknol »

Goedemiddag,

ik ben met mijn vader samen een mustang uit 1965 aan het opknappen, echter staat deze ook al 20 jaar stil.
er moet dus het nodige vervangen worden. we zijn al een heel eind gekomen, maar stuiten nu toch wel op een wat groter probleem en ik kan dus wel wat advies gebruiken.

de draad van een van de studs in de koppen waar de tuimelaars/stoterstangen zitten, was bijna helemaal glad gedraaid en die hebben wij toen vervangen. Nou is er bij het vervangen een klein scheurtje ontstaan in het gat waar de stud in moet.

nou neem ik eigenlijk aan dat dit eigenlijk niet te repareren is en dat er dus een compleet nieuwe kop op zou moeten. en dan eigenlijk meteen alle twee (als je toch al bezig bent)

Dan is mijn vraag eigenlijk of het niet misschien beter is om meteen het complete motorblok met koppen en intake te vervangen?
en of dat misschien ook qua kosten niet zo een groot verschil is?
zijn er hier mensen die ervaring hebben met een 302 swap?

misschien handig om te zeggen dat alle onderdelen momenteel nog origineel zijn, dus al bijna 60 jaar oud.

ik hoor graag wat ideeën en adviezen!
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2486
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Koppen vervangen of geheel nieuw blok?

Bericht door peer »

Het vervangen van cilinderkoppen of een blok is toch wel een groot verschil. Als de wagen al 20 jaar stil staat is het onderblok misschien ook niet meer in een geweldige staat er staan namelijk altijd kleppen open en er kan dus vocht enz ingetrokken zijn met alle gevolgen van dien.

Een kop met een scheurtje is misschien nog wel te redden, maar daarvoor zal je het naar een specialist moeten brengen.

Een 2e hands blok erin hangen kan altijd, het verschil tussen een 302 en 289 is niet echt merkbaar het verschil tussen een 2v of 4v carb/intake wel ;) Hou er rekening mee dat je vaak ook niet weet wat je koopt als je iets 2e hands koopt een gereviseerd marktplaats blok is in mijn ogen niets waard zonder de facturen, onderdelen specs (hoeveel overbore) en eventueel foto's. 9 op 10 heb je dat er niet bij. En er zijn er genoeg die het vervangen van de bougies en de olie filter een blok revisie noemen....

Ik zou persoonlijk de koppen eraf halen en kijken hoe het met de rest van het blok staat, vanuit daar bedenken wat je ermee wil doen.
Frankknol
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 23 feb, 2022 15:09

Re: Koppen vervangen of geheel nieuw blok?

Bericht door Frankknol »

Dank voor je reactie!
We hebben al heel veel gedemonteerd en tot nu toe ziet eigenlijk alles er nog wel heel goed uit. 20 jaar geleden heeft mn vader wel de meeste vloeistoffen eruit laten lopen en heeft ie altijd goed droog gestaan. we komen tot nu toe nagenoeg geen roest tegen.
enige dingen die we in ieder geval op de lijst hebben is Waterpomp+huis, Distributie, Olie en Benzine filter+pomp, bougies en de carb.

de intake is een 4V.

Het gaat om dit scheurtje:
Afbeelding
Gebruikersavatar
JaCo
Berichten: 888
Lid geworden op: zo 12 sep, 2004 12:09
Locatie: Stein

Re: Koppen vervangen of geheel nieuw blok?

Bericht door JaCo »

Dit lijkt niet door te lopen, je zou het kunnen laten penetranten ,
of zelf doen, setjes zijn in de handel verkrijgbaar.

Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Frankknol
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 23 feb, 2022 15:09

Re: Koppen vervangen of geheel nieuw blok?

Bericht door Frankknol »

Top bedankt, gaan we naar kijken :wink:
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1808
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Koppen vervangen of geheel nieuw blok?

Bericht door Big_fun_58 »

De scheur is ontstaan door het erin persen van de stud als ik het goed begrijpt. Dan moet dat goed gerepareerd worden. Daar de stud door de scheur zijn klemkracht verliest stel ik voor om de scheur te repareren en overal screw-in studs te plaatsen of de gescheurde kop te vervangen (welk gietnumnertje op de hoek van de kop of gietnummer zichtbaar vanaf de onderkant?).
Dan kan je de juiste kop erbij zoeken.
Misschien kan ik wel de koppen rijklaar maken (kleppen en klepzittingen.onder de juiste hoeken slijpen), nakijken, opvoeren (? :mrgreen: ) of anders...
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Frankknol
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 23 feb, 2022 15:09

Re: Koppen vervangen of geheel nieuw blok?

Bericht door Frankknol »

Klopt, de scheur is ontstaan bij het persen van de nieuwe stud.
Zal je voorstel even onthouden :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”