Ze worden dichtgehouden door een slappe veer, verder geen aansluitingen.
Weet iemand wat het nut hiervan is?
Net bovenaan de foto te zien.

Moderator: Shelby GT-H
Nee ze zijn verder niet aangesloten.
Inderdaad Jan, dat is de functie.Big_fun_58 schreef: ↑wo 23 mar, 2022 22:01 Zitten ze aan beide zijden? Ik dacht dat er maar aan een kant een zat (om het inlaatspruitstuk sneller te verwarmen bij -40 graden vorst.....).
OK helder verhaal, bedankt!Gearz schreef: ↑wo 23 mar, 2022 22:12Inderdaad Jan, dat is de functie.Big_fun_58 schreef: ↑wo 23 mar, 2022 22:01 Zitten ze aan beide zijden? Ik dacht dat er maar aan een kant een zat (om het inlaatspruitstuk sneller te verwarmen bij -40 graden vorst.....).
Je ziet ze vaker, voornamelijk bij FE en FT motoren en dus waarschijnlijk ook bij deze LTD.
De "slappe" veer zorgt dat de klep dicht staat bij koude motor en dat de uitlaatgassen niet direct wegstromen de uitlaatpijpen in maar eerst de onderzijde manifold/carb opwarmen en de motor zodoende sneller op bedrijfstemperatuur kan komen.
Als de uitlaat warmer wordt zal de veer zijn voorspanning verliezen en gaat de klep in de uitlaat open en vice versa als de motor afkoelt.
We hebben het dan over een dergelijk apparaat...
Het betreft dan dus geen exhaust cutouts en het heeft niets met meer decibellen te maken.
Michel.