nieuwe startrelais en startmotor - bij starten soms geluid alsof motor al draait?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
rrommel
Berichten: 79
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

nieuwe startrelais en startmotor - bij starten soms geluid alsof motor al draait?

Bericht door rrommel »

Mustang V8 cabrio 1966

Recent heb ik de (nog originele) startrelais en startmotor moeten vervangen. Het is nu een paar keer gebeurd dat ik bij het willen starten (soms bij koude/eerste start , maar vaker wanneer de motor warm is), ik bij omdraaien van de sleutel ik dat 'schrapende' geluid hoor - wat je ook hoort als je de sleutel bij lopende motor weer omdraait om te starten.

Iemand enig idee waarom dit kan gebeuren? Bij warme motor moet ik soms wel 5x proberen - steeds dat schrapende geluid en dan opeens - wil de auto wel normaal starten?
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: nieuwe startrelais en startmotor - bij starten soms geluid alsof motor al draait?

Bericht door sjirafje »

Ik vermoed dat de bendix van je nieuwe startmotor misschien niet goed is. Je weet zeker dat je een startmotor met de juiste hoeveelheid tandjes hebt gemonteerd?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: nieuwe startrelais en startmotor - bij starten soms geluid alsof motor al draait?

Bericht door Dakloos »

Er zit ook verschil in een startmotor voor een handbak en automaat.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: nieuwe startrelais en startmotor - bij starten soms geluid alsof motor al draait?

Bericht door Big_fun_58 »

Het kan dat de startmotor mee blijf draaien als je gestart hebt.
Kan funest zijn voor de startmotor.
Meestal komt dit doordat het contact in je start relais vast blijft zitten. Geef maar eens een tikje met een hamer op het startrelais als je het weer hoort. Als het weggaat dan is het dus een klevend contact. Dit komt doordat een van de twee boutjes in het relais waar je de kabels op vastzet iets verdraait is tijdens het aandraaien van de moer.
Het beste is om er dan gewoon een nieuw relais op te zetten en opletten met het vastdraaien van de moeren (de boutjes mogen absoluut niet verdraaien!!).
Probeer maar eens. Succes. :mrgreen:
It's the M@DM@N.......... #>B-)
rrommel
Berichten: 79
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

Re: nieuwe startrelais en startmotor - bij starten soms geluid alsof motor al draait?

Bericht door rrommel »

Dank allemaal. De startrelais is ook vervangen ...
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: nieuwe startrelais en startmotor - bij starten soms geluid alsof motor al draait?

Bericht door Gearz »

Startmotor anders eens verwijderen en kijken of de vertanding van de starterkrans beschadigd is.
Als deze ingeslagen is, komt de vertanding van het rondsel niet goed in de vertanding van het vliegwiel/flexplate.
Er zit inderdaad ook verschil in diverse startmotoren m.b.t. onder andere manueel of automatische bakken, de vertanding en hoever het rondsel uitkomt.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”