Persslang stuurbekrachtiging 1966 Mustang Coupe past niet

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Ivo

Persslang stuurbekrachtiging 1966 Mustang Coupe past niet

Bericht door Ivo »

Goedemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum, dus ik zal mij eerst even netjes voorstellen :-)

Mijn naam is Ivo en ben sinds 2002 in het bezit van een 1966 V8 Coupe. De eerste jaren was het mijn dagelijks auto, maar toen ik in 2011 ging verhuizen is de auto in de hoek geraakt door allerhande verbouwingen en een aantal mankementen aan de auto waar ik door die verbouwingen geen tijd voor had. Inmiddels is dat (na bijna 11 jaar) wel voor het grootste deel klaar, dus weer tijd voor de Mustang!

Vorig jaar ben ik met een deel revisie van de motor begonnen, om te zorgen dat hij weer de weg op kan. Inmiddels bijna zo ver dat ik weer kan gaan starten. Nu komt het: Ik heb de stuurpomp (Ford pomp) voorzien van nieuwe afdichtingen en nieuwe slangen. Punt is nu, dat als ik de persslang monteer de slangwartel volledig tegen de moer van de nippel aanligt, maar de slang dan nog niet vast zit. Ik weet niet of het met de nieuwe slang te maken heeft, of dat de nippel van de pomp op de een of andere manier niet ver genoeg naar buiten steekt. Dat laatste kan ik mij eigenlijk niet voorstellen, overigens.

Normaal gesproken zou ik de oude slang vergelijken, maar die kan ik nergens meer vinden. Verder een kleine moeite om de slangwartel iets in te korten, maar dat wil ik pas doen op het moment dat ik zeker weet dat de pomp verder goed in elkaar zit en het op zeker een afwijking van de slang is.

Mijn vraag: Heeft iemand hier dezelfde ervaring mee? Zo niet, heeft dan iemand dezelfde pomp, zodat we misschien de lengte van de slangwartel kunnen vergelijken. Of de lengte van het uitstekende deel van de nippel op de pomp. Bij mij steken er ongeveer 8 draadgangen uit de moer.

Ik kon deze vraag niet vinden op het forum, maar mocht ik hem over het hoofd hebben gezien dan hoor ik het ook graag.

Bedankt alvast!
1966 Ford Mustang - Coupe - 289 - Arcadia

Aanpassingen:

Holley Street Avenger 4V 670, Weiand Stealth High Rise Intake, Pertronix Flamethrower 3 Ignition
richard66coupe

Re: Persslang stuurbekrachtiging 1966 Mustang Coupe past niet

Bericht door richard66coupe »

Welkom op het forum!

Het is me wel opgevallen dat er verschil zit in de pompen. Zelf had/heb ik een 66 pomp met dikke vulnek. Deze werd minder(lager) en toen heb ik een gereviseerde pomp besteld. Deze was van het 67-er type met dunne nek en bleek dat het uitstekende deel van de pomp langer was(en in het midden van de pomp zat). Ook zit er verschil met in dikte van de moer waarmee je de behuizing vast draait. Ik kan me zo voorstellen dat de aftermarket wartel mogelijk net wat dikker is. Persoonlijk zou ik hem wat korter maken.
Uiteindelijk heb ik de 66 pomp behuizing e.d. over gezet op de 67 pomp. Als ik wat kan meten laat maar weten.
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Welkom op het forum Ivo,

Mijn 66'er pomp met dikke vulnek past ook maar net. Heb ook nog 2 pompen op zolder liggen en heb daar even een foto van gemaakt. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Alle pompen hebben een vrij dunne moer. Onderste foto is de drukslang aangesloten op de pomp.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Ivo

Bericht door Ivo »

Hartelijk dank voor de reacties en foto's!! Het lijkt er toch wel op dat het bij mij hetzelfde zit. Er steken ongeveer 7-8 draadgangen uit de moer en op de geplaatste foto's is dit ongeveer vergelijkbaar. De nippel is ook eigenlijk niet verkeerd te monteren.

Kunnen jullie me alleen wellicht nog vertellen hoe lang de wartel op de slang is bij jullie? Het gaat bij mij i.i.g. om een Scott Drake slang. Normaal gesproken toch wel redelijk accuraat.

Ik zal na werk even een foto van mijn situatie maken.

Groeten, Ivo

Aanpassingen:

Holley Street Avenger 4V 670, Weiand Stealth High Rise Intake, Pertronix Flamethrower 3 Ignition
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Ivo,

De wartel is bij mij ongeveer 17,5mm. Scott Drake is geen garantie voor accuraat of kwalitatief goed spul, in tegendeel zelfs.
Erwin

1966 convertible
peer

Bericht door peer »

Dakloos schreef: do 28 jul, 2022 13:21 Scott Drake is geen garantie voor accuraat of kwalitatief goed spul, in tegendeel zelfs.
Inderdaad, 15 jaar geleden was het redelijk goed, tegenwoordig ook gewoon goedkoop chinees spul
Ivo

Bericht door Ivo »

Heb zojuist even gekeken en gemeten. Bij mij is de wartel ook 17,5mm, maar ik heb maar 15mm op de nippel. Deze kan eigenlijk niet verkeerd gemonteerd zitten in de pomp, dus ik ga er vanuit dat de slang in deze afwijkt. De wartel is lang genoeg, dus ik kan er rustig een 2-3 mm afhalen met de Dremel.

Inmiddels ben ik er inderdaad ook wel achter dat heel veel van SD eigenlijk van een ander merk afkomstig is, waar eenvoudigweg een sticker overheen gezet wordt. Plus de nodige prijs ophoging. Op Summit Racing (waar ik vrij veel bestel) zijn de reviews ook niet mis.

Ik hoop dat t lukt met de foto...

[https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=62E8C9D4

https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=62E818CF

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik kan weer verder.

Aanpassingen:

sjirafje
Contacteer:

Bericht door sjirafje »

Dit soort onderdelen zijn vaak op de Amerikaanse sites ook van de reguliere grote merken te koop. Die vertrouw ik iets meer wat betreft kwaliteit en maat/pasvorm.
Verzonden vanaf mijn smartphone of pc zonder Tapatalk

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”