Mustang 1966 289 V8 opgeblazen (?) - en nu?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

rrommel
Berichten: 78
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

Mustang 1966 289 V8 opgeblazen (?) - en nu?

Bericht door rrommel »

Hallo allemaal, na alle aanpassingen aan mijn Mustang 1966 289 cabrio V8 (autmoaatbak gereviseerd, Holley sniper EFI erin, multi belt, nieuwe dynamo/waterpomp/stuurbekrachtiging) denk ik dat ik de motor om zeep heb geholpen - ik vermoed een zuiger kapot oid.
Wordt uitgezocht maar nu de vraag - wat is wijsheid voor het vervolg?

- motor honen/stroken? Dat stond al op mijn wensenlijst ... iemand enig idee van de kosten - ongeveer?

- nieuwe crate engine? (moet dan ook nieuwe bak op denk ik - wordt kostbaar verhaal.

- of bijvoorbeeld de 302 motor welke op Marktplaats te koop staat plaatsen - deze motor is volledig gereviseerd (heb al gevraagd wat precies
gedaan is). Grote vraag hierbij dan is of deze motor zomaar in mijn Ford gaat passen (zijn de motorsteunen hetzelfde, past de custom uitlaat
die nu op mijn standaard headers zit hierop etc.) - en past de standaard automaatbak (weet het type niet maar ik heb P, N, R , Drive, 2 en 1).
Deze motor heeft allemaal snelle onderdelen - 375 pk - ook leuk. Prijs vind ik wat hoog (bijna 11000) maar wellicht is dat normaal?

- iemand nog een grote goede V8 liggen?

Ik heb ook een volledige kabelboom gekocht - wil de electonica geheel vervangen. Komt dan weer mooi uit dat ik gelijk de motor kan aanpakken -
motor/bak moet er dan uit - meer ruimte om de bekabeling erin te hangen

Dank!
Laatst gewijzigd door rrommel op vr 21 okt, 2022 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Gebruikersavatar
Kuupertie
Berichten: 1199
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 14:07
Locatie: Ommen

Re: Mustnag 1966 289 V8 opgeblazen (?) - en nu?

Bericht door Kuupertie »

https://www.marktplaats.nl/v/auto-onder ... -289-motor

Maar ik begrijp dat je nog niet weet wat er precies aan de hand is. Dan zou ik eerst maar eens kijken wat en hoe groot de schade is.
302 moet trouwens volgens mij passen; die blokken schelen elkaar enkel in slag en enkele interne onderdelen als ik me niet vergis.
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Mustnag 1966 289 V8 opgeblazen (?) - en nu?

Bericht door richard66coupe »

De 289 en 302 zijn hetzelfde qua motor ophanging.
Hele vroege 289’s kunnen een 5 bout aansluiting naar de bak hebben.
Verder zit er verschil in tegengewicht in de balancer en flexplate. 289 en vroege 302’s hebben 28 ounce en latere 50 ounce(vanaf 78 dacht ik). Dit kun je dus mogelijk niet overzetten.
Ook kan er verschil zitten in olie pan en peilstok,front sump of rear sump. Dit is allemaal relatief eenvoudig om te bouwen.
Intern zijn delen ook uitwisselbaar zoals koppen, krukas, nokkenas. Bij revisie bedrijven is de kans groot dat ze alles door elkaar gooien of “upgraden”dus eigenlijk weet je nooit wat je koopt.Die motor in de marktplaats link lijkt me eerder een 302 gezien de rear sump en peilstok. Kleine bougies is volgens mij ook altijd 302.
Ik zou idd eerst kijken wat de schade is en wat de toestand van je huidige blok is.
rrommel
Berichten: 78
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

Re: Mustang 1966 289 V8 opgeblazen (?) - en nu?

Bericht door rrommel »

Dank voor de reacties. Volgens de garage (hebben peilstok eruit gehaald) zit de olie op die peilstok vol met metaal gruis.
Boosdoener lijkt krukas. Komt dan mooi uit met de wens om te stroken ;-)
Er zat voldoende olie in - wellicht is oliepomp stuk - of verrotte lager - met dit als gevolg.
Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door rrommel op vr 21 okt, 2022 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Mustnag 1966 289 V8 opgeblazen (?) - en nu?

Bericht door Gearz »

Wellicht gewoon nieuwe lagers?
Of krukas laten slijpen en overmaat lagers er in.
Ik zou de boel eerst een laten checken bij een bedrijf dat er verstand van heeft en niet een garage welke niet enkel de diagnose stelt aan de hand van een peilstokcheck.


Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
rrommel
Berichten: 78
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

Re: Mustang 1966 289 V8 opgeblazen (?) - en nu?

Bericht door rrommel »

Nou ...

https://www.dropbox.com/s/0rlmrfbac4w4i ... 1.mkv?dl=0

gewoon een stevige vastloper denk ik. Blok wordt er nu uitgehaald maar er zit dus koelvloeistof in de carter ...

Tijd voor een 302 stroker ;-)
Laatst gewijzigd door rrommel op vr 21 okt, 2022 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Mustnag 1966 289 V8 opgeblazen (?) - en nu?

Bericht door Gearz »

Er zat dus geen olie maar enkel zuivere koelvloeistof in het blok ??
Je houdt ons voor de gek..

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
rrommel
Berichten: 78
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

Re: Mustang 1966 289 V8 opgeblazen (?) - en nu?

Bericht door rrommel »

Nee - ik hou jullie niet voor de gek. De garagae heeft het blok erui gehaald en bekeken:
- krukas lagers waren geheel weggesleten - toen dat gepiep (krukas op staal)
- krukas heeft alles meegenomen: krukas krom, 3 zuigestangen krom, 2 zuigers gebrokken, onderblok heeft op 2 plekken een gat

https://www.dropbox.com/sh/0a4jpws1g83c ... vu1qa?dl=0

302/331 stroker wordt nu gebouwd ...
Laatst gewijzigd door rrommel op vr 21 okt, 2022 17:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
EeVeeWee
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 06 dec, 2021 17:45

Re: Mustnag 1966 289 V8 opgeblazen (?) - en nu?

Bericht door EeVeeWee »

rrommel schreef: do 13 okt, 2022 22:47 Nee - ik hou jullie niet voor de gek. De garagae heeft het blok erui gehaald en bekeken:
- krukas lagers waren geheel weggesleten - toen dat gepiep (krukas op staal)
- krukas heeft alles meegenomen: krukas krom, 3 zuigestangen krom, 2 zuigers gebrokken, onderblok heeft op 2 plekken een gat

blokje:
https://www.dropbox.com/s/irfxsu6t1m1hh ... 5.jpg?dl=0

krukas:
https://www.dropbox.com/s/3p19bmh7k2qsr ... 6.jpg?dl=0

302/331 stroker wordt nu gebouwd ...
Wat een ravage! :shock:
Sterkte met het herstel.
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 928
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Mustnag 1966 289 V8 opgeblazen (?) - en nu?

Bericht door sjirafje »

Heb je enig idee hoe dit heeft kunnen gebeuren?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
arjanmustang
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 03 aug, 2018 11:02
Locatie: Veluwe

Re: Mustnag 1966 289 V8 opgeblazen (?) - en nu?

Bericht door arjanmustang »

Zat er uberhaupt wel olie in het blok?
Ik heb nog nooit zulke schone koelvloeistof uit een carterpan zien komen.. :shock:
1966 Ford Mustang Coupe 289
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Mustnag 1966 289 V8 opgeblazen (?) - en nu?

Bericht door Big_fun_58 »

Als ik alles leest en de schade zie dan vraag ik me af of mensen niet doorhebben dat er iets aan de motor niet goed is...
Die schade aan de krukas is echt niet binnen een minuut gebeurd. Daar is even mee doorgereden (ben ik bang) terwijl dat zeker herrie heeft gemaakt..... Jammer...
Alles dumpen en opnieuw beginnen lijkt mij het beste...
Succes. :o
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Mustnag 1966 289 V8 opgeblazen (?) - en nu?

Bericht door Gearz »

arjanmustang schreef: vr 14 okt, 2022 13:39 Zat er uberhaupt wel olie in het blok?
Ik heb nog nooit zulke schone koelvloeistof uit een carterpan zien komen.. :shock:
Dat bedoelde ik dus ook!
Big_fun_58 schreef: vr 14 okt, 2022 20:31 Als ik alles leest en de schade zie dan vraag ik me af of mensen niet doorhebben dat er iets aan de motor niet goed is...
Die schade aan de krukas is echt niet binnen een minuut gebeurd. Daar is even mee doorgereden (ben ik bang) terwijl dat zeker herrie heeft gemaakt..... Jammer...
Alles dumpen en opnieuw beginnen lijkt mij het beste...
Succes.
Heb je dat filmpje wel gezien Jan?
(De foto's zijn helaas niet meer zichtbaar in de links dus de motorschade is voor mij niet zichtbaar).

Als er echter koelvloeistof bij de motorolie komt in een motor en er wordt meegereden, dan veranderd dit in een soort grote chocolade milkshake.
Dit is echter hier niet het geval, in het filmpje (zie screencapture) is het pure 'schone' koelvloeistof dat uit het carter stroomt.

Afbeelding

Wederom de vraag dus, heeft er iemand koelvloeistof in gedaan in plaats van olie ?
Waar is de olie gebleven?
Geen wonder dat de boel dan in de soep loopt, "zonder smering loopt alles naar de tering"

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Mustnag 1966 289 V8 opgeblazen (?) - en nu?

Bericht door Big_fun_58 »

Hoi Michel. Filmpje had ik gezien. Verbaasd...
Op de foto's zag ik een zwaar ingelopen en beschadigde krukastap zonder drijfstang big-ends dus ga er vanuit dat de drijfstangen de geest hebben gegeven en door het blok zijn gegaan. Dan stopt alles en heb je niet eens tijd om er een smurry van te maken (denk ik). Dan loop al je koelvloeistof zo je blok in..
Vandaar mijn opmerking... :D :D
It's the M@DM@N.......... #>B-)
rrommel
Berichten: 78
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

Re: Mustnag 1966 289 V8 opgeblazen (?) - en nu?

Bericht door rrommel »

Ik had de foto's op DropBox gezet en daar weer verplaatst -- dan zijn ze hier weg ;-(

Nieuwe foto's:
https://www.dropbox.com/sh/0a4jpws1g83c ... vu1qa?dl=0

(toch maar ook aangepast in eerdere posts ...)

Het vermoeden:
- krukas lagers versleten
- ondertussen was ik onderweg naar de garage voor nieuw harnas (bekabeling) - maar er was file dus ik reed 30-40km/uur
- ineens 'kraak, piep' - motor sloeg vast en ik kon de auto net laten uitrijden tot op de uiterste graspunt tussen de A9 en A22
- weggesleept door Bergnet

Er zat wel degelijk olie in - maar olie drijft op de koelvloeistof dus dat kwam er als eerste uit. Ook 2 grote gaten in het onderblok.

302 -> 331 stroker in progress ;-) Elk nadeel heb ze voordeel ..
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”