welke 'stall' (rpm)?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
rrommel
Berichten: 78
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

welke 'stall' (rpm)?

Bericht door rrommel »

Dag allemaal, ik heb een Mustang 66 V8 cabrio - met professioneel gereviseerde automaat (kan ~600pk aan).
Ik ben bezig met een 289 -> boren/honen (40) + stroker kit, alu intake, alu koppen, EFI injectie en nog meer - levert uiteindelijk
ongeveer 430 pk uit de motor - 300 op de wielen? Geen idee nog.

De motorbouwer kwam met de vraag welke "stall" er nu op zat - men denkt 1500 rpm. Leuk als ik als een raket kan wegrijden,
maar normaal toeren en optrekken moet ook kunnen.
Ik heb werkelijk -geen- idee wat ik ga merken als ik van 1500 naar 2000 (optie1) of 2500 (optie2) rpm ga.
Optie1/optie2 zijn op voorraad - optie 3 - andere rpm 2200? 2400? moet besteld worden.

Graag jullie advies?? Ik kan het beter meteen goed doen - de motor wordt nu gebouwd en de bak ligt los ...
Dank!
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: welke 'stall' (rpm)?

Bericht door Cobretti »

Ik volg dit topic even uit interesse.

De stall rpm is ongetwijfeld afhankelijk van het gewicht van de auto en koppelcurve van de motor...
Maar hoe je dit dan best bepaalt of berekent weet ik dus nog niet.

Grts, C. 8)
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: welke 'stall' (rpm)?

Bericht door Gearz »

De stallspeed is het toerental waarbij de converter aangrijpt.
430pk an-sich zegt niet zo veel. De keuze voor de stallspeed van de converter hangt o.a samen met de effectieve RPM operating range van de motor.

Om twee uiteenlopende voorbeelden te noemen...
Een converter met stall speed van 1200RPM is weinig effectief bij een motor met een 3000-6500 RPM operating range.
Een converter met stall speed van 2500RPM is weinig effectief bij een motor met een 1000-4200 RPM operating range.

Heb je een relatief grote motor met veel koppel onderin en in het midden, dan hoeft de stallspeed niet persé hoog te zijn.
Heb je een relatief kleine motor welke pas in de midden of hogere RPM regionen PK's gaat leveren dan heb je een hogere stallspeed nodig.

Een motor in een auto is qua performance zo effectief als de optelsom van de op elkaar afgestemde componenten.
Over het algemeen geldt voor straatgebruik dat de stallspeed gelijk moet zijn aan het aantal RPM waar de operating range van de nokkenas begint.
Voor (drag)race gebruik geldt dat de stall speed nabij het max. koppel RPM moet liggen.

Een stallconverter voor een 289 zal in een gestrookte 289 vanwege het verhoogde koppel pas aangrijpen bij een iets hoger RPM als in een ongestrookte 289.
Als je wil weten wat er nu in ligt, dan voet stevig op de rem, transmissie in drive en gas geven, het toerental dat de motor haalt zonder dat de wielen draaien is de stallspeed van de huidige torque converter.

Zo uit mijn hoofd zal een naar 347cui gestrookte (straat) 289 om 430 PK te kunnen halen een operating range hebben van ergens rond de 2000-5500RPM, de benodigde converter stall zal dan voor straatgebruik 2000RPM zijn.
Uiteraard is het voor het "lekker wegkomen" ook van belang dat de achteras overbrengingsratio ook liefst ergens rond de 3:50 ligt.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
rrommel
Berichten: 78
Lid geworden op: do 24 mar, 2022 12:09

Re: welke 'stall' (rpm)?

Bericht door rrommel »

Dank je Michel - helder en duidelijk. Keuze inmiddels gemaakt - nu wachten op levering vanuit de US ...
Mustang 66 cabrio - 333 stroker V8 - Holley EFI injection - AFR heads - MSD - Purple Rain colored block ;-)
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”