'66 mustang achteras verhouding aanpassen?

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

'66 mustang achteras verhouding aanpassen?

Bericht door richard66coupe »

Onlangs heb ik het differentieel uit elkaar gehaald omdat deze een beetje jankt bij 80km/h en dan met name bij gas geven. Dit doet ie al een tijd, niet heel erg maar wou het toch eens bekijken.

Eenmaal uit elkaar gehaald viel op dat de lagers van de ring gear wat te los stonden, beetje speling. De lagers van de pinion waren versleten en hadden wat pitting maar geen speling. De backlash, de tandspeling tussen ring en pinion, was nog wel binnen spec.

Het contactvlak van ring gear en pinion was niet optimaal en volgens werkplaatsboek zou de pinion iets naar binnen gesteld moeten worden. Er is nauwelijks slijtage aan zowel de ring gear als de pinion dus ik denk eraan om het op te frissen en af te stellen met nieuwe lagers etc. en dan maar kijken of ie wat stiller is.

Aan de andere kant is dit natuurlijk dé gelegenheid om er een andere verhouding in te zetten. Momenteel heb ik een 2.8 verhouding 8 inch met C4 en 302 V8 met roller nokkenas uit een '93 Foxbody mustang en rijdt eigenlijk prima. Maar nu ik er zo over nadenk en je toch niet meer harder dan 100km/h mag op de snelweg denk ik dat een 3.25 leuker rijdt. Ik vind de 2e versnelling nu wel vrij zwaar als je even lekker weg wil trekken bijv. bij het verlaten van een rotonde. Kickdown naar 1 vind ik dan weer te heftig. In 3 is ie dan ook nog wat vlotter maar heeft natuurlijk als nadeel dat ie meer toeren maakt op de snelweg.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke aanpassing?
Als iemand nog een goed bruikbare 3.25 of iets in die trant heeft liggen hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: '66 mustang achteras verhouding aanpassen?

Bericht door Gearz »

Ik zeg doen!
Maakt de boel een heel stuk levendiger.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: '66 mustang achteras verhouding aanpassen?

Bericht door edgar »

deze ga ik even volgen.

Ik heb er ook al eens aan zitten denken. En dan meteen de C4 eruit voor een AOD-e bak (tja, ik weet het is geen 4r70(w) maar deze heb ik al jaren liggen :lol: :lol: )

@richard: heb je al een idee waar je de spullen vandaan gaat halen? Overweeg je nog iets van LSD?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: '66 mustang achteras verhouding aanpassen?

Bericht door richard66coupe »

Ja, dat zijn allemaal dingen die je je dan ook meteen afweegt. Het zou zonde zijn als je nu een 3.25 erin doet en over een jaar een overdrive bak plaatst. Dan is een 3.55 of 3.70 wellicht mooier. Een 3.55 schijnt wel een beetje de max te zijn zonder overdrive. Zelf wil ik de C4 voorlopig houden en daarom lijkt mij 3.25 wel wat.

Bij Amazon, Ebay en sites zoals bijv. Summit, Rockauto of Quickperformance is het allemaal te vinden.
Zelf denk ik aan Rockauto vanwege toch wat voordeliger verzenden etc. Quickperformance hoor ik ook goede dingen over. Ik vind het lastig om een keuze te maken. De goedkopere sets kunnen lawaaiig en/of slecht af te stellen zijn. Er wordt volgens mij ook genoeg gerommeld met re-boxen dus wat koop je nou eigenlijk...
LSD heb ik wel overwogen maar doe ik toch maar niet. Burnouts doe ik eigenlijk nooit(bang dat ie stuk gaat :) )
Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1718
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: '66 mustang achteras verhouding aanpassen?

Bericht door 67gt500 »

Hoi, ik heb nog een 3,40 los liggen en een achteras met een 4,11 erin.
De 3.40 mag je van mij proberen en als het wat is tegen een kleine vergoeding over te nemen.
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: '66 mustang achteras verhouding aanpassen?

Bericht door richard66coupe »

Hé Marco,
Dank voor je reactie. Ik had wel interesse gehad maar had de knoop al doorgehakt en een 3.25 besteld uit de States. Ik ga het hier eerst maar eens mee proberen.

Hij is al binnen en de lagers zitten er al op. Binnenkort maar even de pinion preload afstellen met zo’n crush sleeve eliminator setje.
Gebruikersavatar
67gt500
Donateur 2014
Berichten: 1718
Lid geworden op: di 21 feb, 2006 10:31
Locatie: Wierden (overijssel)
Contacteer:

Re: '66 mustang achteras verhouding aanpassen?

Bericht door 67gt500 »

Geen probleem, weet je iig als je nog iets feller wilt ik nog iets heb liggen.
Succes met het instaleren.
'66 conv. 289ci zilver bleu, pony int. ps en airco.
'67 GT500E Eleanor met 418ci stroker
'66 coupé deelnemer Historische rally's
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”