Remvloeistof vervangen

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Remvloeistof vervangen

Bericht door saf1908 »

Hallo allen,

Wat een simpele klus zou moeten zijn, wil ik toch graag goed doen. Het gaat immers om de remmen…

Sinds ik mijn auto heb (1966 Mustang) is de remvloeistof niet vervangen. Die zit er dus al een paar jaar in, maar ik weet niet welke vloeistof het is. Heb hem uit Amerika gehaald, dus geen idee wat er toen in is gedaan.

Kan ik het systeem zelf het best doorspoelen met DOT 5.1 op de handmatige manier?

Of beter deze “eerste” keer door een garage laten doen? Nog ergens anders rekening mee houden?

Bedankt voor de tips.

Stephan
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
B67FSTB
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 25 jul, 2016 19:09

Re: Remvloeistof vervangen

Bericht door B67FSTB »

Alle 2 jaar met DOT4 is goed genoeg.
Als je totaal geen ervaring hebt met het doorspoelen , best door iemand laten doen die er ervaring mee heeft.
Het gaat tenslotte om de remmen !
Liever eraan sleutelen dan ermee rijden.
EeVeeWee
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 06 dec, 2021 17:45

Re: Remvloeistof vervangen

Bericht door EeVeeWee »

Het is alleen handig om te weten of er DOT 5 (siliconenbasis) of een andere remvloeistof gebruikt is.
Dot 3, 4 en 5.1 zijn met elkaar te mengen, maar niet met DOT 5.
Ik zou sowieso net zolang doorpompen/-zuigen totdat alles nieuw is, dan is het geen probleem.
Zie hier:

https://www.bardahl.nl/assets/uploads/p ... 3500NL.pdf
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1627
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Remvloeistof vervangen

Bericht door saf1908 »

EeVeeWee schreef: zo 12 mar, 2023 08:40 Het is alleen handig om te weten of er DOT 5 (siliconenbasis) of een andere remvloeistof gebruikt is.
Dot 3, 4 en 5.1 zijn met elkaar te mengen, maar niet met DOT 5.
Ik zou sowieso net zolang doorpompen/-zuigen totdat alles nieuw is, dan is het geen probleem.
Zie hier:

https://www.bardahl.nl/assets/uploads/p ... 3500NL.pdf
Goede tip, maar dat had ik inderdaad al gelezen.

Ik ben alleen benieuwd hoe ik dusdanig kan doorpompen totdat ik weet dat alle remolie is vervangen, zeker omdat ik niet weet wat voor spul er nu in zit.
1966 Mustang Fastback
EeVeeWee
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 06 dec, 2021 17:45

Re: Remvloeistof vervangen

Bericht door EeVeeWee »

saf1908 schreef: zo 12 mar, 2023 17:03
EeVeeWee schreef: zo 12 mar, 2023 08:40 Het is alleen handig om te weten of er DOT 5 (siliconenbasis) of een andere remvloeistof gebruikt is.
Dot 3, 4 en 5.1 zijn met elkaar te mengen, maar niet met DOT 5.
Ik zou sowieso net zolang doorpompen/-zuigen totdat alles nieuw is, dan is het geen probleem.
Zie hier:

https://www.bardahl.nl/assets/uploads/p ... 3500NL.pdf
Goede tip, maar dat had ik inderdaad al gelezen.

Ik ben alleen benieuwd hoe ik dusdanig kan doorpompen totdat ik weet dat alle remolie is vervangen, zeker omdat ik niet weet wat voor spul er nu in zit.
Misschien kun je wat remvloeistof eruit halen en kijken of het mengt met nieuwe DOT 4 of 5.1? Dan is het niet heel spannend mocht er een beetje achterblijven.
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Remvloeistof vervangen

Bericht door richard66coupe »

Ik heb geen ervaring met DOT 5 en hoe je dat kan zien. In het verhaal staat wel dat het purper rood is en je zou inderdaad denken dat je het wel kan zien als je het mengt in een doorzichtig potje oid.

Normaal als je DOT 4 oid gebruikt dan zie je wel dat het wat bruinig is geworden na een paar jaar. Wat ik altijd doe is zoveel mogelijk oude olie uit de hoofdremcylinder maar absoluut niet helemaal leegmaken ivm lucht! Daarna nieuw remolie erin en net zolang doorpompen of zuigen tot er mooie heldere remolie uit komt. De laatste tijd doe ik het verversen met vacuüm. Dit werkt redelijk zolang je het reservoir maar volhoud. Pompen werkt ook prima met ventiel of met 2 man maar smeert wat meer is mijn ervaring. Het wil nog weleens wat omhoog sputteren bij de hoofdremcylinder dus leg daar in ieder geval telkens de deksel op als je gaat pompen.
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”