Loopt met vacuum vervroeging niet mooi rond op de snelweg

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Loka
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 27 feb, 2015 18:04
Locatie: Noord Limburg

Loopt met vacuum vervroeging niet mooi rond op de snelweg

Bericht door Loka »

Beste techneuten. Op mijn 1972 351 Cleveland met 4V koppen zat een verdeler zonder vacuüm vervroeging. (De auto liep overigens prima) Dus ik dacht, dat is niet origineel, dus een andere verdeler mét vacuüm vervroeging gemonteerd. Als ik nu 100 km/h op de snelweg rij, dus met het gas een beetje open en dus veel vacuüm in het spruitstuk, merk ik dat de motor continu een beetje "aarzelt" Zodra ik een klein beetje gas bij geef, het vacuüm valt dan weg, pakt hij goed op, aarzelt niet en trekt mooi door. Ga ik weer in cruise mode, dan komt dat aarzelen terug, als of hij het niet helemaal naar zijn zin heeft. Haal ik de vacuüm vervroeging los, loopt hij weer prima, zoals vroeger. Wat zou er aan de hand zijn? Ik zelf vermoed dat hij door het vacuüm vervroegt en daardoor niet meer lekker wil lopen, maar hoe kan dat? Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Cobretti
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 03 sep, 2017 09:33
Locatie: Gent

Re: Loopt met vacuum vervroeging niet mooi rond op de snelweg

Bericht door Cobretti »

Lees dit eens, erg nuttig en juist naslagwerk van Aaron.
http://www.mustang66.perronwei.nl/vacuu ... eging.aspx

Is de basis instelling gelijk gebleven na ombouw andere verdeler ? Of heb je volledige timing met stroboscoop gecontroleerd en aangepast ?

Grts, C. 8)
Loka
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 27 feb, 2015 18:04
Locatie: Noord Limburg

Re: Loopt met vacuum vervroeging niet mooi rond op de snelweg

Bericht door Loka »

Bedankt, ik ga het eens doorlezen. Ik heb de verdeler zo gedraaid dat de motor stationair het hoogste vacuüm afgaf. Dan zou een Cleveland op de juiste tijd moeten staan. (Staat op een Tomaso Pantera site) Hij rijdt verder prima, maar niet als ik de vacuumvervroeger aansluit. En deze lekt niet, het is dus geen valse lucht die hij erbij krijgt.
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Loopt met vacuum vervroeging niet mooi rond op de snelweg

Bericht door Big_fun_58 »

Je kunt de timingmarkeringen op een 55 jaar oude motor, distributie cover of balancer echt niet zomaar vertrouwen.
Je kunt proberen de timing in te stellen op de "de old scool" manier.
Stel eerst de carburateur (langzaam stationair lopend!) d.m.v. beide mengselschroeven af op het hoogste vacuüm met behulp van een vacuummeter
De slang van deze vacuummeter aansluiten op manifold vacuum (op een aansluiting op het manifold zelf). Als je motor sneller gaat lopen door het betere mengsel dan de gasklepschroef weer iets terugdraaien totdat hij weer langzaam stationair loopt. Net zo lang dat het vacuum stabiel toont en niet meer hoger te krijgen is.
Ik zou als je klaar bent daarna ook de vacuumvervroeging van je ontsteking op dit punt aansluiten. Wordt de motor minder warm als deze staionair draait. Handig in files...
Nu de ontsteking afstellen: eerst de onstekingsbout iets los draaien zodat de ontsteking iets te verdraaien is. Vacuumslang erop laten zitten!
Als je er klaar voor bent, draai je de gasklep schroef zover totdat de motor 3000 rpm draait (dan is de centrifugaalvervroeging maximaal (versteld)). Stel vervolgens de verdeler in door de timing zachtjes te vervroegen totdat je "hoort" dat hij minder toeren begint te draaien, dàn de ontsteking ca. 2 graden terug draaien (onsteking weer iets "later" zetten). Gasklep weer dichtdraaien tot deze weer stationair loopt.
Nu is de ontsteking ingesteld op de meest optimale "brandstofverbrandende" eigenschappen.
Hierna ter controle een testrit onder belasting (even vol gas optrekken). Als het pingelt, ga dan een beetje meer terug met de ontsteking. Deze motoren lopen beter met een beetje meer vervroeging dan de fabrieksspecificaties.
Hierna nog even éénmaal je mengselschroeven afstellen op hoogste vacuum en dan genieten van je Ford.
Ik doe het altijd op deze manier. Werkt altijd.
Succes.
Laat weten hoe het ging.
Laatst gewijzigd door Big_fun_58 op ma 27 mar, 2023 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Loopt met vacuum vervroeging niet mooi rond op de snelweg

Bericht door richard66coupe »

Ik zag net bovenstaande reactie maar had onderstaande al getypt.Kijk maar :).

Het is denk ik verstandig om even te meten met een stroboscoop welke waardes je hebt.
Het hoogste vacuüm bij stationair wil niet zeggen dat het dan bij cruise, optrekken en vol gas ook goed is.
Wellicht heeft je nieuwe verdeler een lange curve en heb je veel te veel vervroeging nu Met vacuüm erbij.

Ik zou eerst zonder vacuüm meten wat initieel is. Daarna even kijken wat max is. Dan heb je de centrifugale vervroeging curve.
Vervolgens kun je de vacuüm weer aansluiten. Als je manifold(niet ported) vacuum hebt kun je stationair mooi zien hoever hij vervroegd met vacuüm.
Je kunt vacuüm pot op de verdeler vaak wel afstellen door een schroefje in de slang aansluiting.
Momenteel rij ik met
12 initieel, 36 Max
13 graden vacuüm.
Toen ik een nieuwe vacuüm pot had stond ie op 20 graden en dat was bij mij te veel. Als ik me goed herinner plofte die toen ook een beetje bij hoge toerentallen zonder last.

Wat ook dat aarzelende gedrag kan veroorzaken is een te arm mengsel in het Cruise gebied. Doordat ie zonder vacuüm dat niet heeft kan het zijn dat ie in het “light acceleration” gebied zit en dat maskeert het probleem eigenlijk door een rijker mengsel en daardoor loopt ie ook wat duurder vermoedelijk. Wat voor carburateur heb je?
Loka
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 27 feb, 2015 18:04
Locatie: Noord Limburg

Re: Loopt met vacuum vervroeging niet mooi rond op de snelweg

Bericht door Loka »

Allereerst bedankt voor de reacties. Mijn TDC markering heb ik vooraf gecontroleerd. Dit door een zelfgemaakt soort stopper in het bougie gat te draaien en dan de krukas linksom draaien totdat de zuiger de stopper raakt. Dan een markering op balancer zetten daar waar het TDC pijlpuntplaatje zit. Daarna de krukas rechtsomdraaien (voor alle duidelijkheid, dit doe je met de hand, niet middels de startmotor. Lijkt logisch , maar ik vermeld het toch maar even) totdat de zuiger de stopper wederom raakt. Precies tussen deze twee markeringen op je balancer is jouw TDC (Top dead Center, bovenste dode punt) Dat was bij mij het geval. Balancers kunnen in de jaren wel eens over hun rubberring verschuiven. Wat bij mij mee speelt, is dat ik de balancer bijna niet kan zien ivm een beugel die ervoor zit en wat v-snaren, dat is klote. Vandaar de vacuum methode. Enfin, Ik ga een dezer dagen nogmaals met jullie advies aan de gang. Zal daarna, kan een weekje duren, de uitkomst hier vermelden.
Loka
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 27 feb, 2015 18:04
Locatie: Noord Limburg

Re: Loopt met vacuum vervroeging niet mooi rond op de snelweg

Bericht door Loka »

Carburateur is een Motorcraft 4300 . Geen originele maar een geconditioneerde.
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 472
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Loopt met vacuum vervroeging niet mooi rond op de snelweg

Bericht door richard66coupe »

Jammer dat de timing markeringen niet echt zichtbaar zijn om hem zo af te stellen.
Met de Motorcraft 4300 ben ik niet echt bekend. Zelf heb ik een edelbrock en met zo’n calibratie kitje kan je dat cruise gedeelte mooi finetunen. Misschien dat bij de Motorcraft iets met de power valve of sproeier kan doen.
Ik zou denk ik eerst de stappen van Jan doen en even kijken of je met een stelschroef oid het bereik van de vacuüm vervroeging in kan korten. Bij die van mij (std. Ford)kan je de nippel eraf draaien en shimmetjes toevoegen.
Succes !
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1807
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Loopt met vacuum vervroeging niet mooi rond op de snelweg

Bericht door Big_fun_58 »

Ben je nog wat opgeschoten Richard? :wink:
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”