Vibraties bij snelheid > 40 mph. Opgelost

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
musfa65
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 17 nov, 2021 16:02

Vibraties bij snelheid > 40 mph. Opgelost

Bericht door musfa65 »

Hallo,

De 1965 fastback met C4 automaat die ik nu anderhalf jaar heb, heeft al vanaf het begin dat ik de auto in bezit heb een vervelende vibratie die vanaf 40 mph begint.
Het is goed te vergelijken met zgn rammelstroken op de snelweg zoals dit:
Afbeelding

Onder de 40 mph is er niets aan de hand en boven de 40mph beginnen de vibraties in een vast patroon afhankelijk van de accelleratie waarbij de vibratie niet vanaf 1 punt lijken te komen maar gelijkmatig over de hele auto voelbaar zijn.

Bij 60 mph constante snelheid en een vlakke weg is dit het patroon:
Afbeelding

Bij accellereren voorbij 40 mph:
Afbeelding

Bij dalende weg, gas los (tunnel naar beneden)
Afbeelding

Lijkt (en voelt) niet als een wiellager of bandgerelateerd aangezien het niet een constante vibratie is die meer/minder wordt afhankelijk van de snelheid.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

edit:
Wat zoektochten online wijzen o.a in de richting van de u joints. Mogelijke andere oorzaken zouden een slechte koppelomvormer van de C4 kunnen zijn of spelling op lagers bij de aandrijving.
https://www.hotrodhotline.com/md/html/d ... monics.php
Laatst gewijzigd door musfa65 op za 12 aug, 2023 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- 1973 Ford 3000
- 1970 Whitlock / Ford 3000
- 1965 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 927
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Vibraties bij snelheid > 40 mph

Bericht door sjirafje »

Je kunt de frequentie van de trilling gebruiken om te bepalen waar de trilling vandaan komt:


Het is een oud en lang filmpje maar het is wel een heel grondig en duidelijk filmpje. Echt de moeite waard om te bekijken als je last hebt van trillingen.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5519
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Vibraties bij snelheid > 40 mph

Bericht door Gearz »

Meestal is het ophangrubber van de versnellingsbak de veroorzaker, bekend probleem bij de eerste generatie en geeft ook exact dezelfde symptomen.
Ziet er vaak op het oog prima uit echter is het rubber uitgehard, ingezakt of gescheurd.
Is niet duur en simpel te vervangen.
Wellicht daarna meteen ook de motorsteunen eens checken.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Vibraties bij snelheid > 40 mph

Bericht door richard66coupe »

Heb ik ook gehad en herken de patronen die je schetst bij gasgeven/constant rijden of gas los. Bij mij viel het me op na vervanging van de bak steun.
Het patroon komt volgens mij doordat er een trilling in de motor/koppel omvormer zit en in de aandrijflijn.
Het ene moment versterkt het elkaar en het andere moment heft het elkaar op. De motor draait net iets sneller dan de aandrijflijn.
Zoals Michel aangeeft zou ik eerst de motor en baksteun vervangen en u joints vervangen/checken op speling.
Als het dan nog niet goed is kan je verder kijken naar onbalans in aandrijflijn of motor.
Soms helpt het om de aandrijf as 180 graden te draaien.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Vibraties bij snelheid > 40 mph

Bericht door Dakloos »

Ik had dat ook bij mijn eerste coupe, nu al weer 25 geleden. Ik heb toen na lang zoeken de oude, perfect uitziende, baksteun vervangen en dat bleek de oorzaak. Verschil van dag en nacht!

richard66coupe schreef: zo 21 mei, 2023 13:58 Soms helpt het om de aandrijf as 180 graden te draaien.
Die tip lees ik vaker maar ik snap dat niet. De tussenas is gebalanceerd dus zou het niets uit mogen maken. Als het nu een gedeelde tussenas met een extra kruiskoppeling ertussen zou zijn kan ik me daar iets bij voorstellen.
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
musfa65
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 17 nov, 2021 16:02

Re: Vibraties bij snelheid > 40 mph

Bericht door musfa65 »

Bedankt voor alle info en tips. Erg waardevol!

Vanavond eindelijk de Mustang op de brug gezet en het viel me op dat er erg veel speling op de yoke zit. Dit kan komen door versleten bussen en/of yoke ?

Filmpje waarbij ik de aandrijfas op en neer beweeg:
https://photos.app.goo.gl/3RCxnW3stX36CnNY7

Daarnaast ziet de keerring (?) er ook bijzonder uit:
https://photos.app.goo.gl/dQwchNme52pVqx6a6

Ophangrubber van de C4 ziet er ook vrij oud uit dus die ga ik sowieso vervangen.
- 1973 Ford 3000
- 1970 Whitlock / Ford 3000
- 1965 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
musfa65
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 17 nov, 2021 16:02

Re: Vibraties bij snelheid > 40 mph

Bericht door musfa65 »

Vandaag de yoke er uit gehaald en die is op de plaats van de bus zo'n 0.2mm afgesleten. Voldoende om 'm te vervangen lijkt me?

Nieuwe yoke is nog lastig zag ik want die is bij zowel adams als bij mustangclinic out of stock. Nog even verder kijken voor wat alternatieven.

Volgende stap is om stuk gereedschap te maken om bus er uit te halen zonder achterste stuk automaatbak los te halen


Foto: https://photos.app.goo.gl/2VRJnvHF4HJou55S6
Laatst gewijzigd door musfa65 op ma 31 jul, 2023 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- 1973 Ford 3000
- 1970 Whitlock / Ford 3000
- 1965 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
musfa65
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 17 nov, 2021 16:02

Re: Vibraties bij snelheid > 40 mph

Bericht door musfa65 »

Een stukje gereedschap gemaakt op basis van deze leuke video https://youtu.be/c0AFUHHbJRg

Resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende stap is keerringen en bus met stuk gereedschap verwijderen
- 1973 Ford 3000
- 1970 Whitlock / Ford 3000
- 1965 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
musfa65
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 17 nov, 2021 16:02

Re: Vibraties bij snelheid > 40 mph

Bericht door musfa65 »

Klein beetje voortgang.

Bus is er uit en die meet 38.3 binnenmaat. Yoke is 37.9 buitenmaat dus daar zit duidelijk (teveel?) speling.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afwachten wat een nieuwe bus+yoke+kruiskoppeling gaat doen
Laatst gewijzigd door musfa65 op di 01 aug, 2023 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- 1973 Ford 3000
- 1970 Whitlock / Ford 3000
- 1965 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Vibraties bij snelheid > 40 mph

Bericht door Dakloos »

Had je de baksteun al vervangen? Dat is veel minder werk :wink:
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
musfa65
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 17 nov, 2021 16:02

Re: Vibraties bij snelheid > 40 mph

Bericht door musfa65 »

Dakloos schreef: di 01 aug, 2023 17:03 Had je de baksteun al vervangen? Dat is veel minder werk :wink:
Nog niet. Die doe ik tegelijk met nieuwe bus en keerring. Omdat er best wat speling op de yoke zat was dat verdachte nummer 1. Voorste kruiskoppeling loopt ook niet echt soepel op de aandrijfstang dus die uit voorzorg ook maar vervangen. En uit voorzorg ook de baksteun vervangen. Hopelijk hebben we dan de boosdoener te pakken.

Uiteindelijk is het allemaal hobby en kom je met de Pippi-Langkous-mentaliteit een heel eind en is het daarnaast een aangename afleiding naast een fulltime IT job :)
- 1973 Ford 3000
- 1970 Whitlock / Ford 3000
- 1965 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
richard66coupe
Berichten: 471
Lid geworden op: do 01 apr, 2004 10:21
Locatie: Drenthe

Re: Vibraties bij snelheid > 40 mph

Bericht door richard66coupe »

Mooi stukje gereedschap! Zelf heb ik destijds het staartstuk gedemonteerd. Dit was ook wel te doen maar dit is praktischer. Goed om het eerst even op te frissen. Bij mij viel me op dat het nog lang niet speling vrij was met nieuwe bus. De splines in de yoke kunnen ook uitgesleten zijn. Een beetje speling hier hoeft niet direct trillingen te geven.
De keerring is een versie met “rubber boot” geweest vermoedelijk ooit bijgesneden of de as er te ver in gehad. Ik heb deze ook van Timken en dicht goed af.

@dakloos: het 180 graden draaien heeft zin als er runout zit in de achteras en in de aandrijf as. Met een beetje geluk draai je dan de onbalans tegen elkaar weg. Het is jaren 60 spul met een verleden. Als het helpt, waarom niet.
Gebruikersavatar
musfa65
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 17 nov, 2021 16:02

Re: Vibraties bij snelheid > 40 mph

Bericht door musfa65 »

Weer een update. Afgelopen dagen onderstaande zaken uitgevoerd:

- baksteun vervangen
- bus in staartstuk vervangen
- keerring staartstuk vervangen
- kruiskoppeling bij yoke vervangen
- bakfilter + pakking vervangen
- aandrijfas kaal gemaakt en opnieuw gespoten (zat veel vuil aangekoekt)
- nieuwe ATF-F versnellingensbakolie

Zit nog wel beetje speling tussen yoke en bus, dus daar kan nog iets verbeterd worden, maar het goede nieuws is dat de trillingen weg zijn en dat we weer wat aangenamer kunnen rijden. Wat de oorzaak uiteindelijk geweest is, is lastig te zeggen maar aangezien het rubber van de baksteun wat ingezakt was en niet meer zo stug was als de nieuwe, verwacht ik dat dat de oorzaak geweest is.


Allemaal bedankt voor de tips!
- 1973 Ford 3000
- 1970 Whitlock / Ford 3000
- 1965 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
falconman
Berichten: 6
Lid geworden op: do 15 nov, 2012 07:19

Re: Vibraties bij snelheid > 40 mph. Opgelost

Bericht door falconman »

Indrukwekkend mooi verslag van je probleem en de oplossing, @musfa, dank je wel!
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”