Nou, ik heb mijn best gedaan op deze koppen want, ondanks dat ze van een Belgisch "revisie bedrijf" (

) afkwamen, mankeerde er genoeg aan.
Het aanligvlak van de manifoldpakking was vakkundig verknoeid met een roterend schuurschijfje. Het vlakje tussen de "poorten" was bol geworden (zie foto's waar licht tussendoor schijnt) en kan een bron van valse lucht (lekkage) zijn.
Er zaten grotere A-kwaliteit Manley kleppen in maar er was niets aan de poorten of aan het weghalen van scherpe kanten gedaan.
Tevens waren er geharde uitlaatzittingen in gezet (dat was positief!) maar de 45 graden zitting van de uitlaat was soms maar 0.5 mm breed (zie foto). Véél te weinig voor een wegauto (of race auto).
De inlaatklepzitting was niet veel beter. Helemaal aan de binnenzijde van het 45 graden vlak op de klep en 1 mm breed (of minder).
Vakkundig braswerk....
Netjes de klepzittingen allemaal opnieuw in de kop geslepen (in 5 hoeken voor een vloeiende kelkvorm van de zitting en poort) en zodanig dat deze mooi in het midden van de klepzitting afdicht (zie foto's).
Uitlaat minimaal 1,8 mm breed, inlaat minimaal 1,5 mm breed (ongeveer). Veel beter voor op de weg.
De inlaatmanifoldpakkingvlakken van de koppen heb ik gelukkig, na een hoop werk, weer vlak kunnen schuren en de koppen zelf zijn nu wèl gevlakt (dat bleek óók nodig

)
Alles is een stuk beter geworden en ik hoop dat we hiermee de piep óók aangepakt hebben. We zullen zien.
Zo, heb ik lekker al mijn frustatie van mij afgeschreven.
Dàt lucht op!
Hier wat foto's:

Dit zou "vlak" moeten zijn maar zit vol met dieptes (donkere delen).

Dit zou vlak moeten zijn maar dat is "bol" geschuurd (licht schijnt erdoor).

Idem

Mogelijke vacuumlek route die piep zou kunnen veroorzaken.

Een voorbeeld van de veel te smalle uitlaatzittingen met de scherpe hoek voor de gassen.

De rode lijnen zijn de (juiste) klepzetel breedtes (hier komt de klep op te liggen). Nu zijn ook de vloeiende klepzittingvormen zichtbaar om de gassen beter langs de kleppen te laten stromen (meer koppel èn vermogen).

Bijna niet te zien een voorbeeld van hoe het revisie bedrijf het aanligvlak van een inlaat klep had afgeleverd (te smal en op de binnenrand van de klepzitting). Er zit koolaanslag op de plaats waar de klep hoort af te dichten......

Zoals het moet wezen. Voldoende breedte en naar het midden.
It's the M@DM@N.......... #>B-)