Ik rijd niet veel met mijn Mustang, uit februari 2015. Er zit nu 21.000 mijl op, en dat in bijna 10 jaar. Ik heb als excuus dat ik met pensioen ben, en verder aan huis werk.......
Als ik redelijk grote uitgaven doe verdiep ik me meer dan 'normaal' in de materie.
Ik ga dus nieuwe banden laten monteren. De banden die er op zitten zijn dus origineel, Pirelli P Zero, maat 255/40/19. Ik heb het even opgezocht , die zijn dus vrij prijzig. Het profiel is dus nog zeer goed, en en in februari voor de APK werd hij goedgekeurd.
Het komende probleem is echter dat er scheurtjes aan de zijkant van de band komen. En ik vind dat dat de laatste maanden steeds sneller gaat.
Wat te doen. De info op het internet is wat wazig. er is geen wet die zegt hoe oud banden worden als ze NIET slijten. Wel wordt her en der de stelling geschreven: na 6 jaar nieuwe banden (bij een auto dus). Ik dacht meteen: als dat zo is dan heb ik er lang mee gedaan.
Naar de garage, en door twee monteurs onafhankelijk van elkaar de banden laten zien. Beiden gaven me de indruk het niet zeker te weten wat ze zouden doen. Maar ja, ik heb in mijn achterhoofd wel zoiets van: als het straks ergens mis gaat sla ik mezelf voor mijn kop..........
Besloten dus voor nieuwe.....ik had thuis al wat banden vergeleken. Die originele zijn dus hele duur. En iedere nieuwe band heeft een keurmerk, ongeacht de prijs. Zijn goedkope dan slechter dan hele dure? Ik heb me gericht op een band die minder dan de helft van die Pirelli kost. Dat zijn Imperial all season driver banden. Dit verteld aan de monteur, die zei dat hij het zou uitzoeken. Later belde hij me dat hij ook tot die band gekomen was. Het merk zelf heeft goede recensies, maar van de maat die ik heb vind ik geen recensies.......
Er verder had ik nog een ietwat 'manke' gedachte: stel dat deze banden 5 jaar oud worden. Dan kan ik dus voor de Pirelli-prijs na 5 jaar nog een keer nieuw rijden. ......over een week of wat gaan ze er op.

photo sharing