Is dit produkt wat ?

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

MarcoMustang1968

Is dit produkt wat ?

Bericht door MarcoMustang1968 »

Hee allemaal,
wanneer ik mijn Mustang na een ritje op zijn plek in de garage terug zet, ligt er de dag erna een kleine druppel rode automatische versnellingsbak olie
op het karton dat ik onder de auto heb liggen. Kan nog niet precies vinden waar het uit komt, maar is maar 1 druppel.
Nu heb ik een produkt gevonden, dat je via de peilstok bij de versnellingsbak olie kunt gieten en dat kleine lekjes zou kunnen dichten.
Heeft iemand al zo iets geprobeerd ? Zou het schade aan de bak kunnen brengen ?

Wynn's Automatic transmission treatment,
In olie oplosbare toevoeging voor automatische versnellingsbakken om lekkages te stoppen en te voorkomen en schakelen te versoepelen.
Wynn´s Automatic Transmission Treatment is een olie oplosbaar additief, ontwikkeld om lekkages te stoppen en te voorkomen en schakelen te versoepelen.
Afbeelding
Zo iets als deze dus.
Want voor 1 druppel de bak eronderuit halen........
Alvast bedankt voor jullie mening.
edgar
Retired Moderator

Re: Is dit produkt wat ?

Bericht door edgar »

Persoonlijk zou ik toch eerst proberen te achterhalen waar het lek is dan zo’n middel toepassen. En dan nog... Zoeken kan een lastige klus zijn zonder brug of smeerkuil. Misschien is er een sleutelclub, dhz garage of een lokale oldtimer club in de buurt waar je terecht kan.

Eerst de bak aan de buitenkant eens goed schoonmaken mocht deze vettig zijn. Het kan zijn dat door de rijwind de druppel zich op een andere plek manifesteert dan waar de lek is. Vaak wordt de tip gegeven om iets van talkpoeder te gebruiken om het lek te traceren.

Eerste verdachte is de oliepan van de bak. Tweede verdachte de keerringen van het schakelvorkje aan de zijkant vd bak (bestuurderskant). Derde is de keerring tussen aandrijfas en versnellingsbak. Deze drie zijn in het algemeen nog op te lossen zonder de versnellingsbak er onderuit te halen.

Complexer wordt het als het bij 1 van de servo behuizingen weg komt of aan de voorkant (keerring ingaande as, afdichting pomphuis/bak). Dan wordt het serieuzer en zal de bak eronder vandaan moeten komen. Je kunt eens kijken achter het inspectieplaatje aan de voorkant van de bak (aan de onderkant) of het daar droog is (torque converter en behuizing achter torque converter).

Eigen ervaring: bak lekte olie waardoor ik elk seizoen wel bij moest vullen. Oliepan los gehaald en dat is geen pretje omdat er geen aftapplug voorzien is; alle olie komt er uit! Randen leken recht, ook bij de boutgaten. Met nieuwe pakking teruggeplaatst en voorzichtig alle bouten weer op moment gezet. Resultaat: nog steeds lekken. Overgestapt op een aluminium pan met dikke rand. Nog steeds lekken. Nu wel makkelijker los te halen vanwege de aanwezige aftapplug. Uiteindelijk bleek lekkage bij pomphuis weg te komen, en alleen tijdens draaiende motor te lekken (pomp maakt druk). Door rijwind waait het langs de pan naar achteren. Ik kwam pas achter de lokatie van het lek door de auto een tijdje op 4 assteunen te laten ‘rijden’.

Ik denk dat er weinig automaten zijn die niet een klein beetje lekken of zweten. Bij 1 druppel zou ik overwegen het zo te laten als de eerste drie verdachten droog zijn. Koop een grote lekplaat die je in je garage onder de auto kan laten liggen en maak die een keer in het rijseizoen droog (als het echt zo weinig lekt).

Mocht je stuurbekrachtiging hebben, kijk daar ook eens naar. Misschien komt het daar vandaan?
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
sjirafje
Contacteer:

Bericht door sjirafje »

De stelmoeren van de rembanden (of hoe heten die dingen?).
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
MarcoMustang1968

Beste Edgar,
bedankt voor je zeer uitgebreide hulp en uitleg.
Ik heb inderdaad geen brug om hem op te zetten, maar binnenkort ga ik naar iemand die dit wel heeft en dan zal ik eens kijken.
Dat afdekplaatje zal ik zeker eens weghalen om de converter te kunnen bekijken. Lijkt me niet moeilijk.
Wat ik al langer zag, is dat het druppeltje hangt aan de onderkant van de snelheidsmeterkabel.
Deze gaat iets verder dan het blok in, en daar zit een O-ring. Die heb ik toen vervangen maar heeft niet geholpen.
Dus zal wel ergens anders vandaan komen.
En zoals je schrijft voor 1 druppel......
En ja, ook bij mij alleen als je ermee rijdt. Als hij stil staat is het dus 1 druppel en daarna zolang hij blijft staan niks meer.
Nogmaals bedankt en ik ga op onderzoek. :ok:
MarcoMustang1968

sjirafje schreef: za 26 jul, 2025 10:52 De stelmoeren van de rembanden (of hoe heten die dingen?).
Waar zitten die dan en wat is dit precies ? :shock:
sjirafje
Contacteer:

Bericht door sjirafje »

MarcoMustang1968 schreef: za 26 jul, 2025 13:38
sjirafje schreef: za 26 jul, 2025 10:52 De stelmoeren van de rembanden (of hoe heten die dingen?).
Aan de zijkant van de bak zit een vierkante moer om die band af te stellen. Daar op zit een zeskant moet met een geïntegreerde pakking/rubber ring.
Zie hier mijn poging om de bak lekvrij te krijgen: viewtopic.php?p=360439

Mustang Coupe - 1965
MarcoMustang1968

sjirafje schreef: za 26 jul, 2025 14:45
Aan de zijkant van de bak zit een vierkante moer om die band af te stellen. Daar op zit een zeskant moet met een geïntegreerde pakking/rubber ring.
Zie hier mijn poging om de bak lekvrij te krijgen: viewtopic.php?p=360439
Bedankt voor de uitleg. En ik ga me dat allemaal eens aankijken hoe je dat gedaan hebt.
Ook die youtube filmpjes lijken me interessant.
Wordt vervolgd :ok:
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Ja die kunnen ook nog lekken idd. Marco noemde ook nog de snelheidsmeter kabel, die aansluiting mag ook op de lijst En als laatste toevoeging nog de vacuüm modulator.

Ben heel benieuwd wat het uiteindelijk zal zijn.
Laatst gewijzigd door edgar op za 26 jul, 2025 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Tip: Koop de bijbel aangaande alles mechanisch betreffende de Mustang: het officiele Ford Shop Manual voor jouw model jaar. Het handboek dat elke garagist op de plank had staan en waar werkelijk alles in behandeld wordt. Niet prutsen met Hayes of andere boeken, FSM is 'straight from the source" en helpt je bij dagelijks onderhoud, storingen en procedures.

Eigenlijk onmisbaar in onze hobby.
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

MarcoMustang1968 schreef: za 26 jul, 2025 15:02 Wordt vervolgd :ok:
That's the spirit! :D
MarcoMustang1968

Tip: Koop de bijbel aangaande alles mechanisch betreffende de Mustang: het officiele Ford Shop Manual voor jouw model jaar. Het handboek dat elke garagist op de plank had staan en waar werkelijk alles in behandeld wordt. Niet prutsen met Hayes of andere boeken, FSM is 'straight from the source" en helpt je bij dagelijks onderhoud, storingen en procedures.

Eigenlijk onmisbaar in onze hobby.
Die ga ik dus eens zoeken, heb me zelf wel al die van Hayes gekocht, maar als die FSM nog uitgebreider is....
Oja, zoals ik al schreef, het is in ieder geval niet de snelheidsmeterkabel die het blok ingaat, die O-ring had ik al vervangen.
richard66coupe

Bericht door richard66coupe »

Als er olie aan de snelheidsmeter kabel hangt dan zou het ook nog kunnen dat ie lekt waar de buiten kabel gekrompen is aan het deel in de bak. Deze lekte bij mijn (nieuwe) kabel ook.
Ik heb dit opgelost door krimpkous eroverheen te doen. Via Amazon kan je die o.a. krijgen met een groot bereik en lijm erin. Ik heb het onder de auto gedaan maar ik raad aan om de kabel te demonteren.
MarcoMustang1968

richard66coupe schreef: wo 06 aug, 2025 18:37 Als er olie aan de snelheidsmeter kabel hangt dan zou het ook nog kunnen dat ie lekt waar de buiten kabel gekrompen is aan het deel in de bak. Deze lekte bij mijn (nieuwe) kabel ook.
Ik heb dit opgelost door krimpkous eroverheen te doen. Via Amazon kan je die o.a. krijgen met een groot bereik en lijm erin. Ik heb het onder de auto gedaan maar ik raad aan om de kabel te demonteren.
Dat ga ik dan ook eens goed inspecteren zodra ik er komende week onder kruip. Maar aangezien ik die O-ring pas vervangen heb die aan die kabel het blok in gaat, zou ik dit normaal wel hebben moeten zien....
Maar je weet maar nooit, bedankt voor de tip :ok:
MarcoMustang1968

Ondertussen heb ik de “lekkage” 1 druppel, kunnen vinden.
Het is aan 1 kant, 1 van de afstelmoeren van de band adjuster.
Dus die moer met de rubber pakking erin.
Die zijn voor beide kanten hetzelfde, dus ik heb er 2 besteld en zodra die arriveren ga ik eraan beginnen.
Doe dan gelijk nieuwe transmissie olie en oliefilter erin, is dat ook weer klaar voor een tijdje.
Ook nog een ander onderdeel besteld voor de carburateur, de membraan voor de acceleratorpomp, daar “zweet” hij benzine :D
Ook haal ik nog een keer de vlotter met aanzuiging uit de benzinetank. Ik blijf, ondanks het een nieuwe is, een verkeerde aanduiding hebben. Als de tank nokkie vol is, geeft de meter slechts ongeveer 60% vol aan.
Als hij zo goed als leeggereden is, met nog 15 liter erin geeft hij wel ongeveer juist aan.
Dus ik denk dat de vlotter niet geheel omhoog kan komen in de tank, tevens kan ik dan ook de weerstand meten als ik hem eruit heb, misschien is de nieuwe vlotterunit toch niet helemaal juist.
Dus….werk genoeg nog, maar ondertussen gewoon lekker rondrijden bij goed weer.
Wordt weer vervolgd dus :ok:
sjirafje
Contacteer:

Bericht door sjirafje »

Kan ook zijn dat die nieuwe vlotterunit niet goed is. Ik heb begrepen dat veel reproducties niet de juiste waarden aangeven. Ik heb hier op het forum 2 verschillende oplossingen gezien 1 de windingen op de sending unit aanpassen of, 2 het signaal met behulp van een arduino aanpassen zodat de meter toch de juiste waarde aangeeft. De moeite waard om hier op het forum even te zoeken.

Mustang Coupe - 1965
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”