Vereenvoudigde keuring in belgie ?
Moderator: Shelby GT-H
Vereenvoudigde keuring in belgie ?
Een vraag voor de kenners in belgie.
Er zijn al vaker topics geweest over het verzekeren en keuren in belgie maar mijn vraag wordt nergens beantwoord.
Gezien de status van mijn auto op dit moment is er een kans dat ik dit jaar nog rond ga rijden. Nu is de auto gekeurd in belgie doormiddel van een vereenvoudigde keuring dus een 'o' plaat. Mag ik nu ook met de auto in nederland rijden. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat als ik aangehouden wordt en ik moet mijn papieren laten zien, dat het voor een nederlandse agent moeilijk te begrijpen is.
Ik bedoel dus als ik naar een meeting in nederland rij. Volgens de wet mag ik naar een meeting toe maar er staat niks in over grenzen en/of dat de meeting in nederland plaats moet vinden.
Er zijn al vaker topics geweest over het verzekeren en keuren in belgie maar mijn vraag wordt nergens beantwoord.
Gezien de status van mijn auto op dit moment is er een kans dat ik dit jaar nog rond ga rijden. Nu is de auto gekeurd in belgie doormiddel van een vereenvoudigde keuring dus een 'o' plaat. Mag ik nu ook met de auto in nederland rijden. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat als ik aangehouden wordt en ik moet mijn papieren laten zien, dat het voor een nederlandse agent moeilijk te begrijpen is.
Ik bedoel dus als ik naar een meeting in nederland rij. Volgens de wet mag ik naar een meeting toe maar er staat niks in over grenzen en/of dat de meeting in nederland plaats moet vinden.
Volgens mij wel heb het nergens op papier zien staan maar ik ben het gaan vragen voor de toerit in normandie die er aan komt en volgens de verzekeringsagent is dit geen enkel probleem zolang het maar een manifestatie, rondrit, bijeenkomst,..... is (vrij rekbare begrippen dus)
Gr. Dimitri
(ga eens kijken in belgisch oldtimergids)
Gr. Dimitri
(ga eens kijken in belgisch oldtimergids)
67 Fastback V8 289ci, 4 speed
67 Coupe V8 390ci, automatic
67 Coupe V8 390ci, automatic
In de gids staat er niets over vermeld tenminste ik kan het er niet uithalen. Er staat in dat je je naar een manifest mag verplaatsen maar niets over land beperkingen.
Volgens de verzekering mag het gewoon. Maar ze kunnen me alleen met zekerheid vertellen dat ik wel verzekerd ben.
Ik wil alleen niet in de situatie komen dat ik in het buiteland wordt aangehouden en dat de auto niet verder mag vanwege een ontbrekende keuring.
Volgens de verzekering mag het gewoon. Maar ze kunnen me alleen met zekerheid vertellen dat ik wel verzekerd ben.
Ik wil alleen niet in de situatie komen dat ik in het buiteland wordt aangehouden en dat de auto niet verder mag vanwege een ontbrekende keuring.
- Mustangdriver
- Contacteer:
Ter herhaling nog maar eens:
de O plaat inschrijving: niet verder dan 25km rond domicilie, niet in het buitenland, niet 's nachts. Mag verder dan 25km mits een officieel evenement (dus van een organisatie lid van de BFOV)
je verzekering is weer iets apart, dat hangt af van je polis.
Ik raad altijd een gewone keuring aan, maar de ervaring leert dat er quasi nooit controle is en ze het dan zelf ook niet zo goed weten, en dan zijn de regels nog voor interpretatie vatbaar.
Alles is altijd ok, tot er iets gebeurt met derden natuurlijk....
Geoffrey
de O plaat inschrijving: niet verder dan 25km rond domicilie, niet in het buitenland, niet 's nachts. Mag verder dan 25km mits een officieel evenement (dus van een organisatie lid van de BFOV)
Ik raad altijd een gewone keuring aan, maar de ervaring leert dat er quasi nooit controle is en ze het dan zelf ook niet zo goed weten, en dan zijn de regels nog voor interpretatie vatbaar.
Geoffrey
1966 fastback in Clearwater Aqua, 302ci en AOD
www.mustangdrivers.be The Belgian Mustangsite
Ik dacht dat het mocht. Let wel dat je verzekering je dekt in het buitenland.
Er zijn voor -en tegenstanders van deze wetgeving, zo stelt de keuring helemaal niets voor.
Remt je wagen en heb je een gevarendriehoek dan ben je gekeurd.
In principe mag je dus zonder stuur toekomen op de keuring.
Persoonlijk denk ik dat het gros van de oldtimerrijders genoeg uurtjes spenderen aan hun wagen om zeker te zijn dat deze perfect in orde is, de wet is er en laat je toe om goedkoper te rijden als oldtimerfan ... ik zou zeggen, gebruik hem dan ook.
Ik heb hier enkele kleine puntjes en opmerkingen uit de Belgische "oldtimer"wetgeving (wagens met een O-plaat dus):
Deze voertuigen mogen enkel op de openbare weg gebruikt worden:
- ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties,
- ofwel voor proefritten met het oog op deze manifestaties uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km,
- ofwel om zich naar die manifestaties te begeven.
Vanaf welk punt wordt de straal van 25 km berekend?
De wet heeft om deze straal van 25 km te berekenen niets voorzien.
De bedoeling van de wetgever, toen hij deze beperkingen invoerde, was enkel om te vermijden dat de oldtimers zonder technische keuring, te veel en te ver zouden rijden.
Het lijkt dus logisch dat de straal dient berekend te worden van de plaats waar het voertuig werd ondergebracht, maar dit is niet noodzakelijk het adres dat vermeld wordt op het inschrijvingsbewijs. Beide plaatsen kunnen trouwens meer dan 25 km van elkaar verwijderd zijn.
Wat is een behoorlijk toegelaten manifestatie?
De wet heeft geen enkele definitie gegeven betreffende een behoorlijk toegelaten manifestatie. Er wordt nergens melding gemaakt dat het moet gaan om een oldtimermanifestatie. Er werd ook niet bepaald dat de manifestatie moet georganiseerd worden door een club of erkende vereniging.
Het moet dus zeer ruim geïnterpreteerd worden en moet eigenlijk de toeristische rally’s en rondritten omvatten georganiseerd door clubs en andere oldtimerverenigingen maar ook andere samenkomsten georganiseerd door bepaalde instanties, zoals beurzen, tentoonstellingen, … deze opsomming is niet beperkend en hoeft niet noodzakelijk iets te maken te hebben met de oldtimers.
Het bijwoord « toegelaten » is enkel van toepassing als er werkelijk een toelating vereist is. Daar waar de hierboven vermelde manifestaties nooit aan een voorafgaandelijke toelating zijn onderworpen. Deze manifestaties zijn dus niet verboden, dus zijn ze toegelaten. Dit is het standpunt van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, vroeger Ministerie van Verkeer en Infrastructuur genoemd.
Een voetbalwedstrijd is dus ook een toegelaten manifestatie en er wordt met geen woord gerept over het terugkomen van die manifestatie, dat mag dus perfect na zonsondergang..
Hoe het bewijs leveren dat ik mij begeef naar een behoorlijk toegelaten manifestatie?
Op dat ogenblik is het voldoende om de uitnodiging van deze manifestatie bij zich te hebben in de vorm van een clubblad, een fax van de uitnodiging die bevestigen dat u met de oldtimer naar deze bestemming rijdt. Het is weliswaar geen verplichting dit document bij zich te hebben!!
Wat is een proefrit en mag ik passagiers vervoeren tijdens deze proefrit?
Ook hierover vinden we niets terug in de wetgeving. Algemeen wordt aangenomen dat men een proefrit gaat maken na een herstelling van een al dan niet mechanisch gedeelte van het voertuig, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van een nieuwe radiator, nieuwe banden, enz… maar het kan ook zijn dat u juist een klein of groot onderhoud laten doen heeft en dat u de motor wil laten warm lopen.
Nergens staat vermeld dat er tijdens een proefrit geen passagiers mogen vervoerd worden. Het kan soms belangrijk zijn voor nieuwe schokdempers om een volle belasting te hebben van het voertuig. U mag dus gerust passagiers vervoeren tijdens de proefritten.
Er zijn voor -en tegenstanders van deze wetgeving, zo stelt de keuring helemaal niets voor.
Remt je wagen en heb je een gevarendriehoek dan ben je gekeurd.
In principe mag je dus zonder stuur toekomen op de keuring.
Persoonlijk denk ik dat het gros van de oldtimerrijders genoeg uurtjes spenderen aan hun wagen om zeker te zijn dat deze perfect in orde is, de wet is er en laat je toe om goedkoper te rijden als oldtimerfan ... ik zou zeggen, gebruik hem dan ook.
Ik heb hier enkele kleine puntjes en opmerkingen uit de Belgische "oldtimer"wetgeving (wagens met een O-plaat dus):
Deze voertuigen mogen enkel op de openbare weg gebruikt worden:
- ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties,
- ofwel voor proefritten met het oog op deze manifestaties uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km,
- ofwel om zich naar die manifestaties te begeven.
Vanaf welk punt wordt de straal van 25 km berekend?
De wet heeft om deze straal van 25 km te berekenen niets voorzien.
De bedoeling van de wetgever, toen hij deze beperkingen invoerde, was enkel om te vermijden dat de oldtimers zonder technische keuring, te veel en te ver zouden rijden.
Het lijkt dus logisch dat de straal dient berekend te worden van de plaats waar het voertuig werd ondergebracht, maar dit is niet noodzakelijk het adres dat vermeld wordt op het inschrijvingsbewijs. Beide plaatsen kunnen trouwens meer dan 25 km van elkaar verwijderd zijn.
Wat is een behoorlijk toegelaten manifestatie?
De wet heeft geen enkele definitie gegeven betreffende een behoorlijk toegelaten manifestatie. Er wordt nergens melding gemaakt dat het moet gaan om een oldtimermanifestatie. Er werd ook niet bepaald dat de manifestatie moet georganiseerd worden door een club of erkende vereniging.
Het moet dus zeer ruim geïnterpreteerd worden en moet eigenlijk de toeristische rally’s en rondritten omvatten georganiseerd door clubs en andere oldtimerverenigingen maar ook andere samenkomsten georganiseerd door bepaalde instanties, zoals beurzen, tentoonstellingen, … deze opsomming is niet beperkend en hoeft niet noodzakelijk iets te maken te hebben met de oldtimers.
Het bijwoord « toegelaten » is enkel van toepassing als er werkelijk een toelating vereist is. Daar waar de hierboven vermelde manifestaties nooit aan een voorafgaandelijke toelating zijn onderworpen. Deze manifestaties zijn dus niet verboden, dus zijn ze toegelaten. Dit is het standpunt van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, vroeger Ministerie van Verkeer en Infrastructuur genoemd.
Een voetbalwedstrijd is dus ook een toegelaten manifestatie en er wordt met geen woord gerept over het terugkomen van die manifestatie, dat mag dus perfect na zonsondergang..
Hoe het bewijs leveren dat ik mij begeef naar een behoorlijk toegelaten manifestatie?
Op dat ogenblik is het voldoende om de uitnodiging van deze manifestatie bij zich te hebben in de vorm van een clubblad, een fax van de uitnodiging die bevestigen dat u met de oldtimer naar deze bestemming rijdt. Het is weliswaar geen verplichting dit document bij zich te hebben!!
Wat is een proefrit en mag ik passagiers vervoeren tijdens deze proefrit?
Ook hierover vinden we niets terug in de wetgeving. Algemeen wordt aangenomen dat men een proefrit gaat maken na een herstelling van een al dan niet mechanisch gedeelte van het voertuig, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van een nieuwe radiator, nieuwe banden, enz… maar het kan ook zijn dat u juist een klein of groot onderhoud laten doen heeft en dat u de motor wil laten warm lopen.
Nergens staat vermeld dat er tijdens een proefrit geen passagiers mogen vervoerd worden. Het kan soms belangrijk zijn voor nieuwe schokdempers om een volle belasting te hebben van het voertuig. U mag dus gerust passagiers vervoeren tijdens de proefritten.
If money is your hope for independence you will never have it - Henry Ford-
-----------------------------------------------------
'66 Coupe, V8 302,
Performer RPM, HEI, Holley 4150, Dual Exhaust
'66 Coupe, V8 302,
- Mustangdriver
- Contacteer:
hey Bart,easy1 schreef:Persoonlijk denk ik dat het gros van de oldtimerrijders genoeg uurtjes spenderen aan hun wagen om zeker te zijn dat deze perfect in orde is, de wet is er en laat je toe om goedkoper te rijden als oldtimerfan ... ik zou zeggen, gebruik hem dan ook.
er zijn inderdaad heel wat liefhebbers die zo zijn, de meest forummers hier denk ik. Er zijn er ook heel veel in België die nauwelijks rijden met hun mustang en nauwelijks kennis hebben van techniek. Dat zijn die heren met de mooiste mustang die in de garage staat. En daar staan met de diesel "das goedkoper"
Goedkoper rijden, ik betaal gewoon 27 euro voor keuring elk jaar. Gewoon mijn mening he
Tot zondag op Spoele ?
Geoffrey
Idd maar als ze op de keuring beginnen zagen dat je geen reglementaire lichten hebt, je bandenmaat niet origineel is enz dan vind ik het maar logisch dat je voor een oldtimerkeuring gaat.
De heren die hun wagen 2x per jaar buitenhalen en met een wagen rondrijden die mogelijk technisch niet perfect in orde is, zijn minder gevaarlijk dan de dronken gekken die iedere dag de weg op gaan.
Ik vrees dat ik ga moeten passen, m'n arm zit al 2 weken in het gips en ik heb nog een kleine 2 weken te gaan.
Als het toch zou lukken (moet ik de vriendin achter het stuur krijgen) zie je mij wel verschijnen!
De heren die hun wagen 2x per jaar buitenhalen en met een wagen rondrijden die mogelijk technisch niet perfect in orde is, zijn minder gevaarlijk dan de dronken gekken die iedere dag de weg op gaan.
Ik vrees dat ik ga moeten passen, m'n arm zit al 2 weken in het gips en ik heb nog een kleine 2 weken te gaan.
Als het toch zou lukken (moet ik de vriendin achter het stuur krijgen) zie je mij wel verschijnen!
'66 Coupe, V8 302,
'66 Coupe, V8 302,
- Mustangdriver
- Contacteer:
Je kan de wet op een simpele en juiste manier interpreteren:
Wat niet verboden is, is toegelaten.
Punt...andere lijn....Dat was het.
Emiel
:grandpa:
Wat niet verboden is, is toegelaten.
Punt...andere lijn....Dat was het.
Emiel
:grandpa:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
In dat geval MOET er ook een andere dagelijkse wagen op uw eigen naam ingeschreven staan. Aangezien ik geen eigen wagen heb, maar wel een firmawagen kom ik ook daarvoor niet in aanmerking.Mustangdriver schreef: Goedkoper rijden, ik betaal gewoon 27 euro voor keuring elk jaar. Gewoon mijn mening he
Geoffrey
Waarvoor dank aan de heren politiekers
'66 Coupe, V8 302,
'66 Coupe, V8 302,
- Mustangdriver
- Contacteer:
Dit is de eerste keer dat ik tussen de regels in zie staan niet in het buitenland.... Ik heb diverse website's bekeken en ik heb dat er nog nooit bij zien staan. Het gaat me nu ook niet om het goedkope rijden...... als je een mustang moet rijden wat intresseerd je dan die 27 euro voor de keuring. Goedkoop verzekeren kan je dan nogsteeds.Mustangdriver schreef:Ter herhaling nog maar eens:
Geoffrey
Als hij helemaal klaar is dan ga ik alsnog naar de keuring maar dat zal dit jaar niet zijn. En ik wil toch rond gaan rijden ondanks de kleine mankementen die de mustang zal hebben.
Denk na AUB niet dat ik met een uitelkaar vallende levensgevaarlijke mustang de weg op wil maar het zijn die kleine dingen als:
- geen werkende handrem.... ik heb in mijn hele leven nog nooit de handrem gebruikt (alleen bij het lessen (ben ook pas 23)).
- ontbrekend mistlicht
- alleen maar mijlen op de teller
- nog meer van dit soort kleine dingen.
Dit wordt volgende winter wel weer bekeken.
Nu is de vraag dat stuk niet in het buiteland is dit echt een regel wat ergens vast staat?
Ik had geïnformeerd en als ik hem als enige daily wou inschrijven ging het mij en pak meer aan verzekering kosten.Mustangdriver schreef:Bij mij niet hoor,
voor de inschrijving is het trouwens een "gewone" wagen en voor de verzekering was dat bij mij niet het geval.
Geoffrey
Die handrem is inderdaad nog zoiets belachelijk.
Als ik mijn Mustang parkeer zet ik hem in P, dus waarom zou die fucking handrem dan moeten werken?
'66 Coupe, V8 302,
'66 Coupe, V8 302,
- Mustangdriver
- Contacteer:
Als jij in het buitenland bent en er is toevallig controle, zorg dan gewoon voor een geldig inschrijvings- en verzekeringsformulier. Dan is alles wel ok, zoals je zegt, ze zullen daar de Belgische wetgeving niet op hun duimpje kennen.
Geoffrey
Geoffrey
- Mustangdriver79
In het buiten land zijn ze al tevereden als je een nummerplaat hebt EN eengeldig verzekerings bewijs . De meeste agenten hier kennen de wetgeving betreffende O platen nog niet laat staan in het buitenland . Mijn (de III) is ingeschreven als oldtimer en heb geen ander wagen , ben trouwens ook geen lid van een club ofzo .Mustangdriver schreef:Als jij in het buitenland bent en er is toevallig controle, zorg dan gewoon voor een geldig inschrijvings- en verzekeringsformulier. Dan is alles wel ok, zoals je zegt, ze zullen daar de Belgische wetgeving niet op hun duimpje kennen.
Geoffrey
Mijn verzekering komt van hier : http://www.oldtimersweb.be/indexb.html
Verzekering kost 87,- euro per jaar en een tweede voertuig als oldimer kost slechts 15,- euro per jaar .
Greetz , Chris
If it ain't American
made , it ain't worth shit !!
'74 Mustang II V6 2.8 ( under
restauration )
'77 Mustang II V6 2.8 Ghia ( under restauration )
'79 Mustang III 4L 2.3 On the road !!
made , it ain't worth shit !!
'74 Mustang II V6 2.8 ( under
restauration )
'77 Mustang II V6 2.8 Ghia ( under restauration )
'79 Mustang III 4L 2.3 On the road !!