inschrijven oldtimer; op welke manier best? en bij wie?

Van alles en nog wat Ford/Mustang gerelateerd.

Moderator: Shelby GT-H

upriser
Contacteer:

inschrijven oldtimer; op welke manier best? en bij wie?

Bericht door upriser »

Hallo,

eindelijk is mijn oldtimer meer dan 25 jaar geworden. Nu heb ik een beetje geinformeerd en je mag eigenlijk zo goed als nooit op straat komen dan, dat is ook niet echt de bedoeling.

Mijn vraag nu concreet. Op welke manier schrijf ik het beste mijn mustang in? Tis eentje (mastang 3) van 1979 op lpg. (2.3). Ik ben ook uit België. Dus waarschijnlijk is de regeling ook iets anders dan in Nederland.

Al merci
Laatst gewijzigd door upriser op vr 16 jun, 2006 16:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Rij nooit sneller dan je

beschermengel vliegen kan?!?

* Ford Mustang 1979 2.3 op LPG
* Porsche 924 1982 2.0 op LPG (bijna oldie! ;-)
*

Mitsu Colt 1.3 op LPG

Webmaster ABP:
www.AllBoutPoker.eu
78ghiaT5
Super User

Bericht door 78ghiaT5 »

allereerst: welkom hiero.

allertweest: met een 25 jaar oude wagen zou je de weg niet meer op mogen?? lijkt me sterk.

allerdriest: en waar wou je je inschrjven? bij de BMCC? die xitten hier ook op het Forum, dus...

harry
8F04F175384 = Ford T5 II Ghia 1978 Gold-Brown metallic
6F04F211683 = Mustang II Ghia 1976 'Silver Luxury Group'
Goud en Zilver... een Olympische combinatie!
8F02Z138253 = Mustang II Coupe 1978 (deceased)
Edze
Retired Moderator
Contacteer:

Bericht door Edze »

:welkom: hier op het forum.

Ik denk dat jij een oldtimerverzekering bedoeld.
De verzekeringen in Belgie zijn anders dan hier dat weet ik wel.
Er zitten genoeg belgische forumleden hier dus ik verwacht dat je snel een passend antwoord op je vraag zult krijgen.
[color=darkred][i]'66 mustang coupe 302-5.0 Cobra EFI , AODW-trans. , March underdrive-pully's , 9" locked-rear.[/i][/color] [color=orange]///under-constuction\\\[/color]
upriser
Contacteer:

Bericht door upriser »

Wat ik bedoel dat je niet meer op straat mag komen is hetvolgende:

- als je auto ingeschreven is als oldtimer dan:

* mag je alleen de baan op tussen zonsopgang/zonsondergang
* als je op we bent naar/of van een manifestatie komt
* in een straal van maximum 25 km van je garage.

Dus ja dit lijkt me niet het aangewezen juiste manier om mijn auto in te schrijven. Ik ga graag eens in de ardennen gaan rondrijden met de auto, dus als iemand een manier weet om deze reglementair in te schrijven, alle tips welkom.
Laatst gewijzigd door upriser op vr 16 jun, 2006 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Rij nooit sneller dan je

*

Mitsu Colt 1.3 op LPG

Webmaster ABP:
www.AllBoutPoker.eu
easy1

Bericht door easy1 »

Hey upriser ... wat is je bedoeling met de wagen?
Ga je hem dagelijks gebruiken, schrijf hem dan zeker in als dagelijks voertuig.
Gebruik je hem als weekend/vrij tijdswagen dan zou ik hem als oldtimer laten keuren.

De wetgeving is in België zo vaag dat je ze met een korrel zout moet nemen.
Als ze u tegenhouden moet je gewoon de juiste uitleg kunnen geven en ze kunnen u niets maken.
Hier nog eens wat ik in een ander topic reeds zei over de oldtimer keuring in België:

Er zijn voor -en tegenstanders van deze wetgeving, zo stelt de keuring helemaal niets voor.
Remt je wagen en heb je een gevarendriehoek dan ben je gekeurd.
In principe mag je dus zonder stuur toekomen op de keuring.
Persoonlijk denk ik dat het gros van de oldtimerrijders genoeg uurtjes spenderen aan hun wagen om zeker te zijn dat deze perfect in orde is, de wet is er en laat je toe om goedkoper te rijden als oldtimerfan ... ik zou zeggen, gebruik hem dan ook.

Ik heb hier enkele kleine puntjes en opmerkingen uit de Belgische "oldtimer"wetgeving (wagens met een O-plaat dus):

Deze voertuigen mogen enkel op de openbare weg gebruikt worden:
- ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties,
- ofwel voor proefritten met het oog op deze manifestaties uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km,
- ofwel om zich naar die manifestaties te begeven.

Vanaf welk punt wordt de straal van 25 km berekend?
De wet heeft om deze straal van 25 km te berekenen niets voorzien.
De bedoeling van de wetgever, toen hij deze beperkingen invoerde, was enkel om te vermijden dat de oldtimers zonder technische keuring, te veel en te ver zouden rijden.
Het lijkt dus logisch dat de straal dient berekend te worden van de plaats waar het voertuig werd ondergebracht, maar dit is niet noodzakelijk het adres dat vermeld wordt op het inschrijvingsbewijs. Beide plaatsen kunnen trouwens meer dan 25 km van elkaar verwijderd zijn.

Wat is een behoorlijk toegelaten manifestatie?
De wet heeft geen enkele definitie gegeven betreffende een behoorlijk toegelaten manifestatie. Er wordt nergens melding gemaakt dat het moet gaan om een oldtimermanifestatie. Er werd ook niet bepaald dat de manifestatie moet georganiseerd worden door een club of erkende vereniging.
Het moet dus zeer ruim geïnterpreteerd worden en moet eigenlijk de toeristische rally’s en rondritten omvatten georganiseerd door clubs en andere oldtimerverenigingen maar ook andere samenkomsten georganiseerd door bepaalde instanties, zoals beurzen, tentoonstellingen, … deze opsomming is niet beperkend en hoeft niet noodzakelijk iets te maken te hebben met de oldtimers.
Het bijwoord « toegelaten » is enkel van toepassing als er werkelijk een toelating vereist is. Daar waar de hierboven vermelde manifestaties nooit aan een voorafgaandelijke toelating zijn onderworpen. Deze manifestaties zijn dus niet verboden, dus zijn ze toegelaten. Dit is het standpunt van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, vroeger Ministerie van Verkeer en Infrastructuur genoemd.

Een voetbalwedstrijd is dus ook een toegelaten manifestatie en er wordt met geen woord gerept over het terugkomen van die manifestatie, dat mag dus perfect na zonsondergang..

Hoe het bewijs leveren dat ik mij begeef naar een behoorlijk toegelaten manifestatie?
Op dat ogenblik is het voldoende om de uitnodiging van deze manifestatie bij zich te hebben in de vorm van een clubblad, een fax van de uitnodiging die bevestigen dat u met de oldtimer naar deze bestemming rijdt. Het is weliswaar geen verplichting dit document bij zich te hebben!!

Wat is een proefrit en mag ik passagiers vervoeren tijdens deze proefrit?
Ook hierover vinden we niets terug in de wetgeving. Algemeen wordt aangenomen dat men een proefrit gaat maken na een herstelling van een al dan niet mechanisch gedeelte van het voertuig, zoals bijvoorbeeld het plaatsen van een nieuwe radiator, nieuwe banden, enz… maar het kan ook zijn dat u juist een klein of groot onderhoud laten doen heeft en dat u de motor wil laten warm lopen.

Nergens staat vermeld dat er tijdens een proefrit geen passagiers mogen vervoerd worden. Het kan soms belangrijk zijn voor nieuwe schokdempers om een volle belasting te hebben van het voertuig. U mag dus gerust passagiers vervoeren tijdens de proefritten.

Sinds kort is het zelfs verplicht om op je handvat van de schakelpook een scema te hebben staan van de schakelstanden.
Zoniet word je auto afgekeurd !! Triestig België.
If money is your hope for independence you will never have it - Henry Ford-

-----------------------------------------------------
'66 Coupe, V8 302,

Performer RPM, HEI, Holley 4150, Dual Exhaust
Lenny71

Bericht door Lenny71 »

Amai, easy1, daar heb ik niets meer aan toe te voegen, denk dat zijn vragen nu wel beantwoord zijn.
Ik heb een O-plaat en moet dus niet meer naar de keuring waar ze de mustang dan weer afkeuren voor belachelijke dingen die niets meer met veiligheid te maken hebben. Vind ik toch ook een voordeel van een O-plaat.
1971 coupe 302 2V
Voor foto's

ea info:
http://spaces.msn.com/members/lennymanialand/
easy1

Bericht door easy1 »

Inderdaad ... geen zorgen betreffende niet reglementaire bandenmaat of koplampen.
Over de uitlaat doen ze tegenwoordig ook moeilijk ... je moet een originele uitlaat met E-stempel hebben ... vind die maar eens voor een Amerikaan.

Je zal ooit wel eens een ambetante flik tegenkomen maar val dan gewoon terug op die onduidelijke regelgeving!
Bedenk wel, als je 's nachts gaat rijden of verder dan die straal van 25 km moet je verzekering dit ook dekken!
Ikzelf rij ook met O-plaat en met een verzekering die onbeperkt dekt qua afstand of tijdstip. (Erard)

'66 Coupe, V8 302,

Wilfried

Bericht door Wilfried »

Lenny71 schreef:Ik heb een O-plaat en moet dus niet meer naar de keuring waar ze de mustang dan weer afkeuren voor belachelijke dingen die niets meer met veiligheid te maken hebben. Vind ik toch ook een voordeel van een O-plaat.
Het is ook afhankelijk van welk keuringsstation je bezoekt.
Ik heb mijn Mustang ingeschreven als Classic Car, en moet dus ook jaarlijks naar de keuring.
De wagen is reeds 6 keer door de keuring gepasseerd zonder één enkele opmerking. En dit ondanks de "Sealed Beams", de oranje parkeerlichten, de kilometerteller in mijlen, het ontbreken van gelijkvormigheidsattest, ......
Blijkbaar hangt het er vanaf of er in een station mierenn**kers zitten of personen die respect hebben voor een goed onderhouden oldtimer.

Ter illustratie :
Mijn Mustang lekt steeds een klein beetje versnellingsbakolie, en ik had kort voor ik naar de keuring moest een beetje bijgevuld en daarbij nog wat gemorst ook. Even niet nagedacht en vergeten de onderkant van de wagen schoon te vegen. Resultaat was dus dat er aan de onderkant van de wagen door het rijden een oliespoor zat met her en der druppeltjes.
Bij de keuring kwam de man die de onderkant inspecteerd onder de wagen uitkijken en zei "meneer, hier hangt nogal wat rode olie aan de onderzijde." Ik dacht natuurlijk dadelijk aan afkeur voor olieverlies of op zijn minst een opmerking. In antwoorde dus maar "Ja, dat zou kunnen, ik heb een beetje gemorst tijdens het bijvullen". En tot mijn verrassing zei hij "Ja maar, het is niet erg hoor, maar ik zou niet willen dat je je wagen stuk rijdt omdat er te weinig olie in zit".

Let wel, op veiligheidsitems zijn ze wel strikt. Dus slechte remmen of remleidingen, slechte banden en dergelijke zullen steeds voor afkeur zorgen.
Mustangdriver
Contacteer:

Bericht door Mustangdriver »

Easy1 heeft inderdaad goed uitgelegd. Ikzelf rij met een gewone plaat (dus jaarlijkse keuring) en met een classic car verzekering. Ik heb voor het ogenblik (touch wood) nog geen problemen gehad op de keuring. Ik rij ongeveer 6000km per jaar.
In ieder geval, succes met gelijk welke beslissing en we zien je wel eens op een meeting of zo !

Geoffrey
1966 fastback in Clearwater Aqua, 302ci en AOD

www.mustangdrivers.be The Belgian Mustangsite
upriser
Contacteer:

Bericht door upriser »

Al merci voor de reacties.

Ik denk dat ik deze zal proberen inschrijven onder gewone jaarlijkse keuring, is tot hiertoe altijd blanco gekeurd geweest dus verwacht nu ook geen problemen.

De persoon van wie ik deze gekocht heb, heeft die altijd als classic car ingeschreven (ouder dan 15 jaar) . Nu hij effectief 25 jaar is, is er dan nog een goedkopere formule om deze in te schrijven?
Want naar ik vernomen heb, moet je de volledige verkeersbelasting en lpg belasting nog steeds betalen plus nog ongeveer 200 euro aan verzekering. LPG is wettelijk en gekeurd tot 2013. Ik doe ongeveer 2000-4000km/jaar ermee.

al bedankt
Rij nooit sneller dan je

*

Mitsu Colt 1.3 op LPG

Webmaster ABP:
www.AllBoutPoker.eu
easy1

Bericht door easy1 »

Ja, veel zal waarschijnlijk afhangen van het keuringsstation.
Hier bij mij deden ze al moeilijk omtrengt het gelijkvormigheidsattest, ondanks dat ik die kerel 10x had gezegd dat mijn wagen van '66 is en het attest pas in 68 werd ingevoerd.
Ik heb daar meer dan een half uur moeten onderhandelen om die kerel zo ver te krijgen dat hij een collega met kennis wou bellen.
Na dat telefoontje heb ik de brave man zelfs niet meer terug gezien.

Upriser ... heeft jouw wagen TRX banden?
Want ik geloof dat ze daar ook wel eens willen over vallen omdat die maten niet in het Europees systeem staan ...

'66 Coupe, V8 302,

Mustangdriver79

Bericht door Mustangdriver79 »

easy1 schreef:Upriser ... heeft jouw wagen TRX banden?
Want ik geloof dat ze daar ook wel eens willen over vallen omdat die maten niet in het Europees systeem staan ...

Als het een wagen is met belgische papieren zijn die TRX banden geen probleem . De mijne heeft ook van die banden en heb hem in Geel zonder probleem laten keuren , wel als oldtimer .

Greetz , Chris
If it ain't American

made , it ain't worth shit !!
'74 Mustang II V6 2.8 ( under

restauration )
'77 Mustang II V6 2.8 Ghia ( under restauration )
'79 Mustang III 4L 2.3 On the road !!
Wilfried

Bericht door Wilfried »

upriser schreef:De persoon van wie ik deze gekocht heb, heeft die altijd als classic car ingeschreven (ouder dan 15 jaar) . Nu hij effectief 25 jaar is, is er dan nog een goedkopere formule om deze in te schrijven?
Want naar ik vernomen heb, moet je de volledige verkeersbelasting en lpg belasting nog steeds betalen plus nog ongeveer 200 euro aan verzekering. LPG is wettelijk en gekeurd tot 2013. Ik doe ongeveer 2000-4000km/jaar ermee.

al bedankt
Hoe het zit met de LPG belasting weet ik niet, maar de verkeersbelasting valt automatisch terug op een forfetair bedrag van ongeveer 28 Euro op het ogenblik dat een wagen 25 jaar word, ongeacht of deze ingeschreven word als Oldtimer, Classic Car, of dagelijks voertuig.

.
AndreV

Bericht door AndreV »

Maak er geen probleem van en kom gewoon in :welkom: Holland wonen.
Als Belg ben je al een halve Nederlander en hoef je het :10: inburgeringsexamen :10: niet te maken! :hha:

Als ik het zo lees is de wetgeving hier toch iets simpeler, of?

AndreV :ciggy: :ciggy:
Oud hok Augustus 1964, V8 289

WWW.FORDMUSTANGCLUB.NL
upriser
Contacteer:

Bericht door upriser »

Toevalligerwijze ben ik op deze site verzeild geraakt: www.bfov.be

Iemand die ervaring heeft met die BA polis/classic assurance verzekering?

Als ik alles goed begrijp:

elk jaar gewone keuring:

dan:
* 7/7 en 24u/24u
* onbeperkte kilometers
* zelfs in buitenland

Kost:
* 107 euro verzekering
* 29.15 euro verkeersbelasting
* 61.5 eenmalige inverkeersstelling
* 10 euro clubgeld

* en dan is er nog die LPG belasting, dus als ik het goed begrijp moet je die ook nog betalen? 208 euro/jaar? Of valt die weg omdat dit een oldtimer is?

Alle info welkom.

@ AnreV: Nu België zelfs niet meedoet met het wk voetbal ben ik de laatste tijd idd meer nederlander dan belg ;-) Maar voorlopig blijven we toch nog effe hier, maar wie weet...
Rij nooit sneller dan je

*

Mitsu Colt 1.3 op LPG

Webmaster ABP:
www.AllBoutPoker.eu
Plaats reactie

Terug naar “Lounge”