Project 12 Ford Falcon station

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

72grande
Contacteer:

Bericht door 72grande »

Afbeelding

Inderdaad een mooie foto van deze superauto! Die raket-achterlichten zijn ook echt geweldig....
Marc
falcongek

Bericht door falcongek »

@ Jan: De onderkant, voorkant en motorruimte zitten in de Rx 10, dat is een steenslag en zuurbestendige coating.

@ Marc: Ja mooi he, die achterlichten waren een van de eerste dingen waar ik op viel en toen hadden ze nog niet de chromen achteruitrijlichten.
Dat was wel een optie in 64. De vorige eigenaar had er een set van opgesnord, zodoende heb ik ze er maar opgezet.

Greetz Rinke
1964 Ford Falcon Station Deluxe
170 CiD 6-inline

Spuitwerk/strakmaken: Austria autoschade, Purmerend
Motor revisie: WAMO motorenrevisie, Edam
Onderhoud en advies: HGG Projects Purmerend
De rest: Ik zelf
Marchel
Contacteer:

Bericht door Marchel »

De voltooing van dit project komt langzaam maar zeker dichter bij!! Echt super zoals je bezig bent.

Greetz Marchel
Ford Mustang Convertible '66 Arcadian blue
Ford Mustang Fastback '67 Candyapple Red
Volkswagen T2 camper '76 Oranje-wit
Volvo 780 '87 Silverbeige metallic
Mustang200

Bericht door Mustang200 »

Veel respect voor je project, zeker qua afwerking, detaillering en geduld.

Even een vraagje over de motor; heb je die ook zelf gerestaureerd? Ik kon het niet terug vinden in het verhaal een ook een groot deel van de foto's zijn foetsie, waarschijnlijk i.v.m. de verhuizing van het forum naar een andere server/provider.
Het lijkt me namelijk of dat het kleppendeksel een beetje te oranje is:

Afbeelding

Is dat een kleur naar eigen keuze of heb je de juiste kleur te pakken kunnen krijgen? Ik heb 'm gevonden, alleen niet in Nederland verkrijgbaar.

DupliColor DE1605 bij Jegs

(Ik weet het, het is zo langzamerhand een queste aan het worden, die kleur, maar zolang m'n maatje die 'm wil spuiten nog geduld heeft, zoek ik door.) :roll:
'65 Ford Mustang Hardtop Coupe 200cid L6
'72 Oldsmobile Delta 88 Royale 455cid V8
'59 DeSoto Commercial Utility
'88 Chevrolet Sprint Turbo
falcongek

Bericht door falcongek »

@ mustang 200:
Door de flits lijkt het kleppendeksel roder dan hij in werkelijkheid is. Maar ik heb niet de originele kleur opgezocht.
Ik ben naar de automaterialenzaak gegaan en heb gevraagd naar rode hittebestendige verf.
Ik denk dat deze kleur een eind in de goede richting komt, ik heb nog 3 blokken liggen, waarvan er 1 ook met een rode kleppendeksel.
Aangezien de schatkist zo goed als leeg is vond ik dit een zeer acceptabele oplossing. Al dan niet tijdelijk.

Hier:
heb je ook een site om de verf te bestellen: Falcon Parts

Greetz Rinke
170 CiD 6-inline

falcongek

Bericht door falcongek »

Zo,

Aangezien er bijna weer 2 bladen van de forumkalender zijn omgegaan, weer een update:

Het blok zit er in !!! maar ergens zit een koelwaterlek. Er sijpelt namelijk koelwater in de carterpan.
Ik ben al in overleg met de WAMO om dit op te lossen.
Zelf denk ik aan een lekke koppakking, wat vreemd is, aangezien de lekkage al aanwezig was VOORDAT het blok ook maar een seconde heeft gedraaid. Ik moet nu het blok warmdraaien en dan de bouten nog eens natrekken, ook al moet dit niet volgens het werkplaatsboek, maar we gaan het gewoon proberen en we zien dan wel. Vooralsnog heb ik geen zin om het blok te demonteren of hem er helemaal uit te halen.
Maarrrrr hij heeft wel gedraaid. :D en wat een geluidje, de eerste keer zonder uitlaat en luchtfilter, daarna heb ik een weekeind lang met tuitende oren rondgelopen: de carb stond meer als 5 slagen open ipv 1 a 1,5 slag stationair wat een gebrul zeg. brrrr kippe(n)vel!!!... Daarna met uitlaat en filter, ooooo man als een zonnetje zo mooi.
Ik moest weer eens verhuizen, daar was ik best blij mee, want er konden me te veel mensen in m'n klushok komen. Dat heeft me inmiddels een paar hamers de momentsleutel en bijna het lasapparaat van m'n vader gekost. wat zijn die momentsleutels duur! Als ik ooit weet wie die dingen heeft "geleend".
Maar goed, ik moet het nu zonder verdiepingsvloertje doen, wat mij noopte tot opruimen (weggooien van meuk) en het ontdekken dat die rare hoop uitlaat delen inwerkelijkheid een gloednieuwe uitlaat is die in 2 delen is ipv een hele lange pijp. Ook mooi, nu zit er een oude pijp onder (nog wel goed) die er onder blijft tot die sneeft, maar dan heb ik in ieder geval al een vervangende pijp. :up:

Ik had jullie met foto's willen verblijden, maar Imageshack doet weer eens niet mee.
Die krijgen jullie nog tegoed dus. :roll:

Greetz Rinke
170 CiD 6-inline

falcongek

Bericht door falcongek »

Dan bij deze de foto's

Omdat het tapijt niet vast wilde blijven zitten met lijm of dubbelzijdig plakband ben ik maar dingen van het interieur er op gaan vastschroeven.
Daarna bleef het tapijt wel op z'n plaats. :) Bijkomend voordeel, nu moet ik gaan oppassen dat ik niet met ranzige poten de cabine binnenstap :!: anders kan ik boenen.
Hier de gordels aan de cardantunnel gezet. Deze bevestigingspunten bestonden al, zodat het hier slechte een kwestie was van het boutje door het tapijt en isolatielaag heen fiebelen en hopelijk voor het gaatje uitkomen.. Boven de schaar zie je het gaatje voor de buitenste gordelbevestiging, een beetje smoezelig, omdat ik er met een reeds bekopervette bout in heb zitten poeren...
Afbeelding

De bouten aan de zijkant hadden ook bevestigingspunten, maar als ik die gebruikt had had ik beter geen gordels kunnen nemen, dus moesten er nieuwe gaten door de nieuwe bodemplaat geboord worden. Gelukkig had ik een bevestigingsset besteld bij mijn gordels en behold: alles paste op elkaar en in elkaar.

Omdat m'n achterbank gedemonteerd ongeveer 3 m2 inneemt werd het echt tijd om deze er ook weer in te zetten. Gezien het gewicht heb ik ervoor gekozen om hem in de auto op te bouwen, dan heb ik minder kans iets te beschadigen. Het begin:

Afbeelding
Overigens was mijn tapijt te kort, dus heb ik onder de bank wat stroken moeten wegknippen om op zichtbare plaatsen naast de achterbank wat stukjes aan te helen. Dit is ook wonderbaarlijk goed gelukt.

En het eindresultaat.
Ik ben er aardig over te spreken, alleen kan de bank nog niet plat, ik moet de basis nog eens loshalen en hem wat naar voren bewegen. Nu loopt hij halverwege vast op het achterschot.
Afbeelding

Nog even een overzicht met de gordels:
Afbeelding
Je kan rechts nog net de bevestiging voor de rolgordel zien, die heb ik maar rood gespoten, want goudkleurig vond ik toch een beetje detoneren bij het overig rustig gekleurd interieur :wink:

Overigens heb ik vandaag de randen van het tapijt langs de dorpels strak en passend gemaakt, in deze foto is dat nog niet zo, maar geloof me het staat best mooi een strak randje met daarop mooie glimmende dorpels.

Nu moet ik alleen nog in de B stijlen de bevestigingspunten maken, waarna we veiliger kunnen cruisen.

Dat was het weer.
Helaas heb ik momenteel meer last van het opbouwvirus dan van het japanner virus, dus de foto's zijn een beetje karig.

Greetz Rinke
170 CiD 6-inline

Mustang Den Haag

Bericht door Mustang Den Haag »

Het wordt wel heel erg mooi die Falcon, mijn complimenten

GR ROB
_________________________________________________________________________________________________________
Enjoy Life Today, don't wait for it...
falcongek

Bericht door falcongek »

Whoohoo

Eindelijk gelukt een filmpje van het blok
http://www.youtube.com/watch?v=LpHM3f8SNpA
Nog even niet letten op het matige lopen, ik moet de afstelling nog doen. Hij staat nu nog op 0 grad bdp.
Ik vind het wel klasse van mezelf, blok afgeleverd door de wamo en kleppen en timing door hun gesteld, ik heb de ontsteking (pertonix) er ingebouwd en hem op het oog op tijd gezet ik had de distributeur niet meegegeven aan de wamo, die moest ik nog reviseren, zelf gereviseerde carb er op gezet en meteen starten.
Ok toen blies ik zowat m'n trommelvliezen eruit, geen uitlaat, geen luchtfilter en vooral, de stationairschroef minimaal 5 slagen open ipv max 1,5...

Verder:
Laatst lekker wezen klussen met m'n moeder, dat gaat toch wat makkelijker zo'n tapijtje leggen dan in je eentje:

Afbeelding

Vooral als je bezig bent met dubbelzijdig plakband om de zooi te fixeren.

Daarna de bank er ingezet, dat was ook wel even een geklooi, de vorige eigenaar had namelijk de bevestigingspunten scheef geboord, waarschijnlijk heeft hij al een deel van de vloer vernieuwd en daarbij scheef gekeken of gemeten. We hadden al nieuwe gaten geboord, alleen welke moet je dan hebben???
Gelukkig hadden we de goede te pakken, zodat ik niet voor jan ... gaatjes in het tapijt heb gemaakt.

Resultaat, ultieme tevredenheid

Afbeelding

Daarna nog even de achterdeur afgehangen, ook een fluitje van een cent, met mooi resultaat

Afbeelding

En ook hier extreme tevredenheid, ik pas zelfs met de bank maximaal achteruit ruimschoots op de achterbank!!! (ben 2 meter 5)

Afbeelding

Inmiddels heb ik ook het slotmechanisme geinstaleerd, dat ging bijna zonder slag of stoot. Het kan wel!!
Nu vandaag lekker vrij en ga ik met m'n pa de andere deuren afhangen en de kop van het blok halen en naar de wamo brengen. We kunnen toch de lekkage niet achterhalen en nu gaan ze de kop afpersen.

Greetz Rinke
170 CiD 6-inline

72grande
Contacteer:

Bericht door 72grande »

Hij staat je goed, die auto :smt023
Marc
Lex66

Bericht door Lex66 »

Zoals gezegd hij past perfect.

Lex
EX--Baby-blue, wit-vinyldakje en pony interieur--
Pluk de dag >> morgen kan de benzine op zijn.
http://www.cardomain.com/ride/3092830
NordicDawn

Bericht door NordicDawn »

Ziet er erg goed uit! Mijn complimenten
1970 Mustang Hardtop
falcongek

Bericht door falcongek »

We zijn inmiddels weer wat verder,
er zitten nu twee achterdeuren in, en bijna een voordeur, alleen verklooide ik daar een schroefdraad :cry: waardoor het feest even niet door ging :evil: Ik kon wel een schop tegen die deur geven. Bah, maar goed, dit is dus de huidige staat:

Afbeelding

Verder hebben we de kop verwijderd, dat wordt dus zowiezo een nieuwe koppakking, die overleefde het verwijderen van de kop niet.
Momenteel zijn de laatste twee waterdoorvoeren verdacht, die hebben een vrij grote doorvoer in de koppakking en vlak ernaast liggen olieretourkanalen, zie foto:

Afbeelding

Op de foto zie je het achterste waterkanaal tussen twee openingen in liggen waardoor de olie terugstroomt hierin bewegen ook de stoterstangen. Als je de foto vergroot zie je nog net een enorme dorrel olie langzaam wegzakken in het dichtsbijzijnde oliekanaal.

Maar goed, de Wamo gaat m'n kop afpersen, nu hopen dat die niet is gescheurd en dat het aan de koppakking lag.

Greetz Rinke
170 CiD 6-inline

Claire

Bericht door Claire »

hee Rinke,
heb zojuist je hele verhaal gelezen en ik ben onder de indruk. Wat een werk en wat een motivatie, zeker gezien de tijd die je er al aan besteed hebt. Het resultaat mag er (nu al) zijn!
Hou vol en ik hoop hem eens in levende lijve te zien.
Piet
65 mustang coupe
V8- 289 2V
1 inch sway bar,
Shelby drop,
GT springs,
roller perches by 66 hipowannabee,
disk brake conversion,
HD rear leaf springs
Nicov.dr.Klok

Bericht door Nicov.dr.Klok »

Het begint echt weer op een auto te lijken Rinke.Ik volg je project nu al een mooi tijdje,maar tot nu toe :up: Ga zo door.Het volgende seizoen moet je hem toch klaar kunnen hebben,zodat we hem eindelijk in werkelijkheid kunnen tegenkomen.
Gr.Nico
1969 Mustang Grande 351W (ready for the road again in May 2012)
1978 Ford F.250 Ranger XLT 460cu/inch

Yesterday is history,Today is a gift,Tomorrow is a mistery.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”