Startrelais of niet.

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

jamyz

Bericht door jamyz »

zeker weten een startrelais dat blijft plakken/ kleven.

Heb het ook al meerdere malen gehad, heb uiteindelijk een nieuwe op de kop weten te tikken die gebruikt worden bij traktoren enz.

Dat werkte prima, beter dan die plastic dingen uit Japan!!!! :blowme:
Mijn mustang startte soms niet, het relais reageerde simpelweg niet op het contactslot. Wanneer ik er een klap op verkocht, deed hij het soms wer wel en anders niet. Op een gegeven moment moest ik de mustang starten met een schroevendraaier, contact aan, snel de motorkap
opendoen en sluiting maken met het relais. Ja hoor hij doet het,
op een gegeven moment ben je dit ook zat, de beurt denkt immers dat je de mustang aan het stelen bent ofzo. Toen heb ik er een start knop in gemaakt, wat ik met de schroevendraaier eerst deed, kon nu van binnen uit, werkte uitstekkend!!!, anyway het blijft een bekend euvel bij mustangs.

Ik weet niet of er een mogelijkheid bestaat om het start meganisme
te vervangen voor modernere varianten, want om elke keer een nieuw relais te vervangen en je startmoter te laten reviseren loopt op een gegeven moment ook steeds verder in de papieren.

succes Merijn
Sixtyeight
Contacteer:

Bericht door Sixtyeight »

Nou, ook de ignition switch vervangen, en dus de start motor en het start relais (2 keer). Het is nu bijna goed, maar heel af en toe blijft ie nog hangen (het relais).

Heb je wat meer info voor me over dat tractor relais waar je het over had, Merijn?

Thanks

Jeroen.
[url]http://www.charger.nl][img]http://www.charger.nl/pictures/logo's/logo.jpg[/img][/url]

1970 Mustang (351ci), 1968 R/T Charger (440ci), 1984 Chevy VAN (305ci).
jamyz

Bericht door jamyz »

Hey Jeroen,

Ik weet mijn god niet hoe het model type heet van het startrelais.
Wat ik je wel kan vertellen is dat het startrelais bij APCO vandaan komt.
mijn toenmalige garage houder heeft het oude startrelais (dat plastic ding) meegenomen naar APCO en daar heeft hij een vergelijkbare startrelais gehaald. Als je er zelf een gaat halen, let er dan wel op dat het voltage en ampere goed overeenkomen.
anders krijgt je startmoter een opsodemieter, kun je die weer laten reviseren dan loopt het alsnog in de papieren :-) dat is natuurlijk niet de bedoeling.

kijk maar op www.apco.nl, daar staan er een hele serie startrelais, ook kunnen ze je daar adviseren welke het beste is voor jou mustang.
op de site vind je ook lokaties per regio, er zal vast wel een lokatie bij jou in de omgeving zijn.

succes groetz Merijn
Lenny71

Bericht door Lenny71 »

Als je doordraait met je sleutel bedien je de startrelais. Dan moet je 12V meten tussen de twee klemmen waar de dunne draadjes aan bevestigd zijn. Als je de sleutel loslaat moet die spanning ook weg zijn, makkelijk na te meten dus. (doe wel effe aansluitingen dikke draden los, kan je niets stuk doen) Wanneer er spanning over dunne draadjes is, gaat relais sluiten en dus verbinding maken tussen klemmen met de dikke draden (van +batterij naar startrelais en van startrelais naar startmotor) Maar startmotor heeft zeer grote startstroom en geeft dan het gevaar dat de contacten gaan plakken (zoals lassen een beetje) en dan blijft de spanning op de startmotor en die is niet gemaakt om te blijven draaien, wordt dan heet en kan verbranden. Normaal zit er op startmotor ook wel mechanisme dat zichzelf onderbreekt als hoofdmotor in gang gaat (en te veel toeren gaat maken dan goed is voor startmotor)
Dus een zwaardere startrelais (in Ampere) zal dus langer meegaan en minder snel blijven plakken. Maar spanning in ieder geval 12V hé
Voila, in leken taal principe startrelais, alles valt daar van uit te meten met eenvoudig voltmetertje
1971 coupe 302 2V
Voor foto's

ea info:
http://spaces.msn.com/members/lennymanialand/
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”