Project 12 Ford Falcon station

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

falcongek

Bericht door falcongek »

Zo,

FF een wel heel korte update vandaag.

Er zit binnenkort echt eentje aante komen met veel foto's ed.
Maar.. vandaag is het onderblok naar de revisie gegaan!
Ik heb het eindelijk aangedurfd om hem weg te brengen.
Hij is naar de WAMO in Edam gegaan.
Als ie terugkomt zal ik een prijslijstje erbij geven.,
In ieder geval had hij het over 170 euro boren en honen.
Maar ik krijg nog te horen wat het exact ongeveer gaat kosten en dan kan ik ja of nee zeggen.
Ik vond het wel al een goede service dat we samen even alles nagelopen hebben en hij gaf duidelijke uitleg over wat er gaat gebeuren en waarom.
Hij wilde de krukas ook niet meteen slijpen, maar ging eerst kijken of het met polijsten nog te doen was, kijk dan heb je bij mij al puntjes gescoord, want ik dacht dat de krukas geslepen moest worden. Niet eerst doen wat ie vraagt en dan het volle pond vragen, maar eerst kijken en dan eens beslissen wat er moet gebeuren.

Helaas schiet het bij de spuiter agv personeels gebrek niet op.
Maar ook dat is een positief iets, zo hou ik lekker veel klusoppervlak, zonder dat ik om een dure paintjob hoef te denken.
Ook ben ik blij dat hij alleen gekwalificeerde mensen aan m'n auto laat werken, het is een leerbedrijf en alleen de leermeester of hijzelf werkt aan m'n auto. Ik moet zeggen het resultaat is er ZEKER ook naar.

Alleen vrees ik dat ik binnnekort zonder werk kom te zitten, want het schap met to do projecten raakt geleidelijk leeg en het schap met gereviseerd/nieuw en dus op te schroeven wordt steeds voller.

Greetz Rinke
1964 Ford Falcon Station Deluxe
170 CiD 6-inline

Spuitwerk/strakmaken: Austria autoschade, Purmerend
Motor revisie: WAMO motorenrevisie, Edam
Onderhoud en advies: HGG Projects Purmerend
De rest: Ik zelf
72grande
Contacteer:

Bericht door 72grande »

Het gaat allemaal nog steeds goed, zo te lezen.

Lichtjes off-topic, maar ik heb een oplossing voor het gebrek aan werk en teveel aan tijd. Ik was laatst wat aan het zoeken, kwam dit tegen en moest gelijk aan jouw project denken (even op het plaatje kliken voor een vergroting):

Afbeelding

Een model kit in "resin" dus, op basis van een AMT bouwdoos evan een 1961 Ranchero (die je dan via eBay ook nog op de kop zou moeten tikken). Dit is een 1964 Mercury Comet, maar dat verschil zou je wel kunnen oplossen lijkt mij.

Hier meer:

http://www.perrysresin.com/catalog/catalog.htm

Marc
Marc
6-banger

Bericht door 6-banger »

gaat allemaal nog wel even duren denk ik.en dat terwijl ik zo benieuwd naar het eindresultaat,maar vooral naar die valk ben.
ik wil die weleens uitvoerig bekijken op een meeting of zo.
falcongek

Bericht door falcongek »

Zo, nu weer eens wat FOTO'S:

Ik ben begonnen om mijn stuurwiel te repareren.
Er zitten aan de basis 2 scheuren in het plastic, die ga ik proberen te repareren. Gelukkig zit er ook nog een ijzeren frame in het stuur, anders zou dit natuurlijk een onverantwoorde reparatie geweest zijn :hahano: .

Hier het stuur met wat licht schuurwerk reeds gedaan.
Afbeelding

Daarna was het wat steviger doorschuren om de omvang van de scheuren duidelijk te krijgen.
Afbeelding
Het waren vrij diepe scheuren.
Die heb ik met een zaagje vergroot en heb ze een schuine rand gegeven. Waar ik met het zaagje niet uitkwam heb ik een heel scherp stanley mes gebruikt.
Afbeelding
Daarna heb ik daarmee ook de scheuren schoongemaakt. Daarna alles nog eens met perslucht uitgeblazen en toen kon het smeren beginnen.
Afbeelding
Afbeelding
Toen was het een half uurtje tot een uurtje wachten (ff eten, koppie thee ect) en daarna kon het eerste voorzichtige schuurwerk beginnen.
Afbeelding
Afbeelding
Ik ben zeer tevreden met het voorlopige resultaat.
Ik heb een 2 componenten polyester met glasvezel verstevigde plamuur gebuikt, in de hoop dat dit een beetje beter tegen schokken kan dan de 1 componenten plamuur.

Ik heb daarna nog even een deel dun in de grondverf gespoten om te kijken in hoeverre de oude lak nog zichtbaar was als richeltjes ed. De oude lak was er op gekwast en was op meerdere plaatsen gebroken/gescheurd. ook was het niet de correcte kleur, dus ga ik het hele stuurwiel opnieuw spuiten.
Afbeelding
Helaas is de oude verf nog zichtbaar, dus betekent dat dat ik of het hele stuurwiel moet schuren, wat ik liever nietn doe, want het is wel kunststof, dus er blijft als ik niet goed oplet, weinig over van de vorm van het wiel (de bobbeltjes voor de vingertjes aan de onderkant ed).

Ik denk dat ik de verf die nog goed gehecht zit laat zitten en met waterproof 600 de grenzen ga afvlakken. Anders beschadig ik denk ik te veel van de hobbeltjes en bobbeltjes die WEL op het stuur moeten zitten.

Terwijl ik wachtte op het drogen van de plamuur, had ik even tijd om aan een oud projectje verder te werken.
De zonnekleppen. De vorige eigenaar was een verfent sigaren roker. Persoonlijk rook ik niet en vind het inmiddels ook een zonde om in een oude auto te den.. Ik heb m'n hemeltje al moeten vernieuwen ivm de nicotine vlekken, en de zonnekleppen moesten er ook aan geloven, alleen kostten me die echt te veel om te vernieuwen, daarom heb ik gekozen voor vinyllak.
1 had ik al eens gedaan toen ik de lak net gekocht had, maar de 2-e klep was ik toen even kwijt :ashamed: (hij lag onder de krat met motoronderdelen) Dus die heb ik mooi even gedeeltelijk gespoten (1 kant, dat deed ik de vorige keer fout, daarom moet de eerste nog een keer)
Ontvet en klaar voor de bus:
Afbeelding
Klaar is clara, nu even 72 uur drogen :blink:
Afbeelding

Ook ben ik aan de dynamo begonnen.
Ik blijf (voorlopig) nog bij de originele gelijkstroom dynamo, omdat ik me daar nog niet al te veel in wil verdiepen, hij moet gewoon eind dit jaar rijden en dan gaan we ons daarna wel druk maken over upgrades.

Het is niet veel om mee te beginnen:
Afbeelding
Met dust shield eraf:
Afbeelding
Daarna had ik een geestelijke meltdown, veroorzaakt door het totaal niet willen meewerken van de poulie, die trok ik dus ook meteen krom... Dus maar een andere gepakt (handig he 4 motorblokken, kan je nog eens wat verkloten) die ging wel goed, maar ik heb geen foto's meer gemaakt.
Op dit moment ligt het huis schoongemaakt en gespoten op z'n inhoud te wachten en ben ik nog bezig met het verwijderen van het anker, die ook weer niet wil........
Maar goed, zo blijf je bezig.

@ marc, hmm, ik zou er iets mee kunnen doen, maar de grille en da achterkant zijn totaal anders, die zou ik dus van scratch moeten maken. Ik kan best veel op modelbouwgebied modelleren, maar dit is way out of my league.
Ook zou m'n :chick: het met de nodige fronsen gaan bekijken, ze vind het al dwaas dat ik poppetjes en tankjes (waarvan de wieltjes geeneens draaien) in elkaar plak en dan tegen andere gasten met dezelfde afwijking ga spelen, als ik dan ook nog een model van m'n auto ga proberen te maken.... Ik weet het niet.

@Jan, ja als ie af is ga ik ZEKERWETEN naar een meeting, ik zit met veel plezier en zielepijn al die mooie verhalen te lezen, maar ja, of een dag met de dagelijkse toet naar een meeting en dromen, of op die dag wat aan je droom doen he, ik kan mezelf niet in 2-en splijten, dus ga ik voorlopig alleen naar wat locale events voor inspiratie en pers ik daarna zoveel mogelijk tijd en geld in het valkje.

Tot de volgende update.

Greetz Rinke
6-banger

Bericht door 6-banger »

rinke,die behandeling van dat stuur ,ik ga dat met het mijne ook eens proberen denk ik.bij mij zitten er ook barstjes en scheurtjes in en een nieuw kost wel erg veel.
dan die vinyl verf,waar kun je dat kopen?

wat de meetings aangaat,ik hoop dat je het red voor het eind van het jaar.heb ik volgend jaar wat om naar uit te kijken op meetings.

succes en een geestelijke oppepper toegewenst,jan
falcongek

Bericht door falcongek »

Zo,

Na een welverdiende vakantie, op het altijd zonnige en windstille terschelling :hahano: Zijn we weer met frisse moed begonnen.

Omdat ik voor de vakantie al was begonnen met het slopen van m'n pedal setup en het rx 5 en 10-en was dat mijn eerste project na de vakantie.
Ik kan wel zeggen dat er tot nu toe weinig projectjes zo vlekkeloos zijn verlopen.
Een fotoverslag:
De patient zoals ie was:
Afbeelding
Iets dichterbij:
Afbeelding
Alles gesloopt en uit elkaar, klaar om geschuurd te worden:
Afbeelding
Tot mijn grote vreugde waren de plastic busjes die als lagertjes dienen niet kapot, na een frisse duik in de ontvetter en een stevig likje vet konden ze zo hergebruikt worden.

Alles lekker in de RX5:
Afbeelding
En daarna RX10:
Afbeelding

Ik was blij dat ik nog zo'n setup heb liggen, want daar kon ik de pedaal rubbers mooi van overzetten. Die zijn iets meer afgesleten, maar zijn niet kapot! Voor de duidelijkheid, degene links zitten er nu op :baby:
Afbeelding

En het samenbouwen:
Vooral veel vet gebruiken, want het is in ingebouwde toestand natuurlijk weer :chainsaw: :censored: :anger: te bereiken.
Afbeelding
Afbeelding

Tja, soms ontkom je er niet aan om wat mindere onderdelen opnieuw te gebruiken (stootrubber koppelingspedaal), maar na een poetsbeurt kon ie nog wel. Het hoeft ook niks te houden.
Afbeelding

En we gingen gezellig verder met samenbouwen:
Afbeelding

Veel vet?? Neeeee toch??
Afbeelding

Uiteindelijk het eindresultaat. Dat mag er toch wel wezen, al zeg ik het zelf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook ben ik aan mijn benzinetank begonnen, geinspireerd door de laatst op het forum rondzwervende topic over de benzinetank, van ik geloof Harry's II-tje.

Het begin: Dat ding zat natuurlijk net als de rest van m'n auto onder de tectyl :chainsaw:
Afbeelding

Na veel zweetdruppeltjes (plat dak, geen airco, geen luchtstroom = rond de 40 grande makkelijk) Werd de tank zowaar aardig kaal. Gelukkig heeft de vorige eigenaar alles eerst in een zinkprimer gezet, die op m'n tank een hechtwaarde van 0 heeft, dus met een plamuurmes en verfkrabber was het er goed af te krijgen
Afbeelding
En jaja, spot de verschillen, wetende de de falcon en de mustang dezelfde tank hebben, heeft de mijne natuurlijk als stationwagen een afwijkende tank, die natuurlijk weer niet nagemaakt wordt.
Ik moest dus hopen dat hij goed onder de tectyl vandaan kwam, anders had ik er weer een zorg bij.
Gelukkig zag ie er aan de buitenkant gaaf uit, op een enkel klein plekje na, maar dat was vnl oppervlakte roest en werd zo weggekrabt.
Nadat ik de sending unit verwijderd had (veeeeel kruipolie) kon ik een foto van de binnekant van de tank maken.
Afbeelding
YESSSSS!!!!!!
Alleen wat plekjes vliegroest.
Wel is duidelijk te zien hoe hoog het benzine niveau de afgelopen 30 jaar heeft gestaan in de tank.
Ik denk dat ik een gegalvaniseerde tank heb, want een magneet blijft wel plakken, dus aluminium zal het niet zijn.

De fuel tube zag er ook geheel niet verkeerd uit:
Afbeelding

En geheel in stijl, ok, de zijkanten moet ik nog wel verder kaalhalen, maar soms wil je gewoon even wat smeren, alsvast de onderkant in de rx5:
Afbeelding

Dat was het weer!
Het gaat ineens hard, ik heb bijna geen kleine projectjes meer, dus moet maar eens bij de spuiter gaan vragen wanneer hij klaar is.... Hoeoeoeoeoe

Greetz Rinke
falcongek

Bericht door falcongek »

Hoi Allemaal.

Ik ben laatst weer eens bij de spuiter langs geweest.
Ze zijn er weer mee bezig :clap: en hoe :yikes:
Afbeelding
Er wordt dus lekker geklust, de andere achterdeur is bijna klaar:
Afbeelding

Het chassis schiet ook weer goed op:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze hadden bijna het linker achterscherm gedeeltelijk moeten vervangen. De vorige eigenaar heeft de achterschermen vervangen, maar helemaal recht heeft hij ze er niet in terug gezet. Gelukkig konden ze het met geduldig plamuren rechtkrijgen, anders had de auto er van achter niet symmetrisch uitgezien. In het ergste geval hedden ze delen moeten verwijderen en nieuw moeten maken.. Dat had mijn portemonnee denk ik niet leuk gevonden.

De dakgoot wordt ook weer helemaal ok :clap:
Zo was die:
Afbeelding
En zo is ie nu:
Afbeelding

En en en ....
M'n radio was binnen gekomen..
Op maat gemaakt door custom autosound, maar dat moest ik natuurlijk wel even weten, want nu kon er nog aan het dashboard gesleuteld worden, dus meteen even radio-tje gepast, het reultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mooi he??
Tot mijn enorme verbazing PASTE de radio precies, een goede reclame voor custom autosound.

Verder ben ik vorige week naar Gendt geweest om voor een paar honderd euro's aan lagertjes en remmerij op te halen bij voorend. Ik kan m'n achteras lekker in elkaar gaan knutselen nu, als het chassis van de spuiter terugkomt is het net een groot bouwpakket. (hoop ik dan he)

Nah, dat was het weer.
Wens me maar geluk as zondag, dan ga ik lagertjes in zetten en ik hoop dat alles goedgaat. :pope:

Greetz Rinke
72grande
Contacteer:

Bericht door 72grande »

Nou, dan begin ik natuurlijk met je geluk te wensen....het gaat gewoon lukken!

En dan moet ik toch weer een keer zeggen dat ik het een geweldig leuke auto vind, vooral op deze foto komt het model er goed uit:

Afbeelding

Ik ben ook zeer benieuwd naar het eindresultaat. Volgend seizoen rijden?

Marc
Marc
Johnvanschoubroek
Contacteer:

Bericht door Johnvanschoubroek »

Daar is al heel wat aan geschuur en geplammuurd zie ik, het ziet er mooi uit ben ook benieuwd naar het eind resultaat!!! Doe zo voor of laat zo voort doen :-)

Groeten John
http://www.extremefordtaunusproject.net/
Live your life a 1/4 mile at the time!!!!
falcongek

Vooruitgang!!!!!! Project 12 Ford Falcon Station

Bericht door falcongek »

JAAAAAAAA

Ik ben een tijdje niet langs de spuiter geweest, en kijk eens wat een verassing hij had:
[img][img]http://img254.imageshack.us/img254/4380/dsc00842sn4.jpg[/img][/img]
[img][img]http://img254.imageshack.us/img254/1756/dsc00843dl7.jpg[/img][/img]
Zelf ben ik ook nog lekker bezig geweest met nog wat interieur dingetjes
[img][img]http://img254.imageshack.us/img254/4765/dsc00835ni3.jpg[/img][/img]
Binnenkort ga ik een busje verf van de spuiter halen om ook deze delen rood te spuiten.
Ik ben heel benieuwd of hij het af krijgt voor week 48, want dan ben ik een week vrij en hoop ik dus even wat 7-mijlssprongen te maken met het opbouwen van de carosserie. :D

Pfff wel heeel rood vond het :queen: Maar dat komt door de flits.
Het glimt je wel tegemoed zeg.
Ik moet er strakkies met een zonnebril in gaan cruisen!

[img][img]http://img254.imageshack.us/img254/2884/dsc00839rh7.jpg[/img][/img]

Gelukkig ben ik ook al een heel eind gevorderd met het slopen en opbouwen van de achteras, de lagers van de steekassen kreeg ik niet los, maar aangezien ze toch verrot waren, heb ik besloten ze maar door te slijpen.

[img][img]http://img438.imageshack.us/img438/2489/dsc00606kx6.jpg[/img][/img]
[img][img]http://img438.imageshack.us/img438/3904/dsc00607jf2.jpg[/img][/img]
[img][img]http://img438.imageshack.us/img438/9850/dsc00608tz6.jpg[/img][/img]
[img][img]http://img438.imageshack.us/img438/2646/dsc00609vl8.jpg[/img][/img]

Daarna alles schoongemaakt en de nieuwe lagers er weer opgeperst, bij eentje natuurlijk vergeten het montagekapje er eerst op te zetten, maar gelukkig kreeg ik het lager er onbeschadigd van af :oops:

Zo dat is het weer.

Tot een volgende keer

Greetz Rinke
170 CiD 6-inline

Neko-
Donateur 2014

Bericht door Neko- »

Mooi rood is niet lelijk... En als ie helemaal in elkaar zit valt het denkelijk ook nog wel mee.

Mij eerste auto was signaal geel. Toen ik dat ding gestripped voor de eerste keer zag vond ik het ook wel heel erg geel.

Na montage van sloten en dergelijke (allemaal zwart gemaakt) zag het er al heel anders uit... :D
mach 351

Bericht door mach 351 »

Rinke

Die lagers komen er helemaal niet gemakkelijk af.Je hebt er zelfs speciaal gereedschap voor nodig.Onlangs bij een 65 ook de lagers vervangen.Met geen donderslag los te krijgen.Uiteindelijk bij een goede vriend langsgeweest(John 8) )en met een "lagertrekker" en veel geduld de lagers gedemonteerd.

De falcon begint terug op een auto te lijken,al blijven de kruiwagenwielen :P toch klein en smal. :lol:

Helmuth
70 ranchero 302-v-8

www.antwerpmustang.be
Cobra302
Contacteer:

Bericht door Cobra302 »

je bent erg goed bezig, ik blijf het een stoer model vinden, persoonlijk had ik hem helemaal verzaagt, en dr een prostreet van gemaakt, maar dat is mijn afwijking, sorry.....

maar ga zo door.!!
'65 F100
2007 KTM 950 SM
Ratrod

Bericht door Ratrod »

Mooi rood kleurtje. Wordt het een two-tone rood met creme?

Als een auto eindelijk gespoten is, begint het op een auto te lijken. Zodra dan de grille eerste trims erop zitten, ga je je ,denk ik, heel ongeduldig voelen.

Boodschappen doen met zo'n station, dat moet altijd feest zijn.
1979 Mustang Cobra Fastback V8
Gerlof
Van een edel paard waardeert men niet zijn kracht, maar zijn karakter. [i]Confucius[/i]
falcongek

Bericht door falcongek »

mach 351 schreef:
Die lagers komen er helemaal niet gemakkelijk af.Je hebt er zelfs speciaal gereedschap voor nodig.Onlangs bij een 65 ook de lagers vervangen.Met geen donderslag los te krijgen.Uiteindelijk bij een goede vriend langsgeweest(John 8) )en met een "lagertrekker" en veel geduld de lagers gedemonteerd.

De falcon begint terug op een auto te lijken,al blijven de kruiwagenwielen :P toch klein en smal. :lol:

Helmuth
Hoi Helmuth,

Als het goed is heb je alleen een pers en een mal nodig waar de lagers inpassen (althans volgens mijn shop manual) Er zit wel een ring voor de lagers, die je eerst met een beitel moet splijten. Mijn probleem was dat ik geen geschikte mal kon vinden waar ik de lagers in kon fixeren, zodat ik de as van het lager kon drukken.

Enneh, kruiwagenwieltjes ruless. :wink:
Bij kapotte band bij de gamma voor 10 euro een nieuwe :D

@ de rest,

bedankt voor de leuke reacties.
De auto wordt 2 kleuren, alleen niet two tone van buiten, maar dit rood van binnen en een metallic blauw/grijs van buiten (origineel)

Greetz Rinke
170 CiD 6-inline

Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”