de afgelopen twee weken ben ik ermee bezig geweest. niet de hele dag natuurlijk, maar toch redelijk veel. vorig jaar februari kocht ik de bumper in Andijk, een goed exemplaar qua hardheid, en wat minder op details. maar nog altijd 100 x beter dan de huidige bumper die nagenoeg verrot is, wat helemaal duidelijk is geworden nadat ik de kunststof trim er twee dagen geleden van afgetrokken heb. de nieuwe heeft hier en daar kleine beschadigingen die ik er niet uit heb weten te krijgen, maar alleen goed zichtbaar als je erop let. en deze bumper bolt op twee plekken, wat duidt op roestvorming. hier heb ik geen oplossing voor en dat zoeken ze maar uit als ik de II echt eens onder handen laat nemen.
vorig jaar heb ik de nieuwe in de zilverlak gezet. en vervolgens een jaar in de woonkamer laten slingeren. de binnenversteviging heb ik compleet afgeschuurd zodat roest zoveel mogelijk was weggehaald. daarna heb ik er roestomvormer op gesmeerd, zwarte lak erover gespoten en een tectyllaag aangebracht. de buitenversteviging heb ik mei laten stralen en voorzien van een zinkcoating. zelf heb ik het ding zwart gelakt. daarna heb ik de buitenversteviging weer in de bumper gemonteerd en het geheel weggezet. 66mustang boorde later nog vier gaten voor de te komen bumper guards. in de binnenversteviging zitten voorgemaakte gaten. je hoeft enkel maar het bumperkunststof via die gaten uit te boren.
en toen was het wachten op bumper guards. nergens kun je die dingen meer krijgen, laat staan de clips die erin horen om de trims in de guards vast te zetten. oplossing kwam in de vorm van Second Generation Mustang uit de VS van Gary Baum. die benaderde ik 1,5 maand geleden met de vraag of hij originele '76 NOS guards had liggen, voor voor- en achterbumper. die had Gary en voor 320 euro heb ik de twee setjes gekocht. de SG mist namelijk op de achterbumper guards, terwijl hij die wel had. na enkele weken kwamen ze binnen en ben ik meteen begonnen met het strippen van de oude primerlaag. daarna volgde secuur primeren, met korrel 1000 telkens schuren, zodat de sinaasappelhuid van de primerlaag glad werd. daarna heb ik ze Motip 55250 zilvermetallic gespoten. de guard clips die in de oude guards zaten heb ik ontroest middels WC-Eend en ook zilver gespoten. een van de voorbumper guards had de clips al af fabriek. Gisteren heb ik de plastic trims in de clips geduwd en het zwart combineert prachtig met het zilver metallic.
de opslag van de bumper in de keukenomgeving had tot gevolg dat op de hoeken enkele minimale beschadigingen waren ontstaan. ik heb dus die minpuntjes gisteren weggewerkt en heb de bumper nogmaals afgewerkt in 55250. Gisteravond stond het terugplaatsen van de clipjes op het programma. de trim in de oude bumper zat echter vast met twee extra clipjes aan weerszijden van het midden van de bumper. en de nieuwe bumper had daar geen gaatjes voor, omdat het een '75-er is, en die had een ander trim vastklik systeem. Dit betekende twee dagen terug de bijboring van twee gaatjes met een boor van 8 mm, precies uitgemeten waar ze moesten komen. de clipjes terugzetten was niet makkelijk. je moet hard duwen en daarbij voorkom je niet dat de omgeving van de kleine gaatjes iets beschadigt en dat de lak scheurtjes gaat vertonen. twee clipjes gingen moeilijk, vanwege de pas geboorde gaatjes. Ik heb ze erin voorzichtig in geslagen. gelukkig waren deze in uitmuntende staat en braken ze daarbij niet af.
Vandaag nogmaals de guards gespoten omdat ik ontdekte dat ik ze nog niet voldoende had afgespoten. de trims afgeplakt natuurlijk. transparante lak erover en klaar. ik heb nog nooit zulke strakke guards gezien! Over de bumper ging nog eenmaal 55250 met daarna transparante laklagen. de kunststof bumpertrim zelf is hier en daar gebogen. ik had geen andere keus dan deze ouwe meuk terug te plaatsen, aangezien ze moeilijk nieuw te krijgen zijn. ik heb ze meer in de zijflappen van de bumper geduwd, zoals het hoort. op de ouwe bumper zaten ze niet helemaal in de flappen geschoven en waren ze daarom op de hoeken vastgezet met een schroefje. nu is het weer zoals het hoort. tja, en toen de guards. ik had enkele dagen geleden al geprobeerd de guards op de bumper te zetten en het leek alsof de linker niet paste, de rechter ging wel redelijk erin. Een ding was zeker: het bovenste gat waar de schroef van de guard in moet zat iets te laag, 1 mm sowieso. Dat gat heb ik eergister iets naar boven toe uitgevijld. dat moest genoeg zijn. Maar toch moest ik veel moeite doen de guard te plaatsen. De rechter ging ook stroef, maar makkelijker. Heel voorzichtig, om geen craquele te krijgen op de guard en beschadigingen op de bovenkant van de bumper heb ik beetje bij beetje op de guard gedrukt en naar beneden laten zakken. onderkant en bovenkant gleden heel strak op de bumperhuid gezeten naar beneden. Maar goed het zat. de schroef onmiddelijk vastgezet aan de binnenversteviging. helemaal nauw sluit de guard niet aan op de bumper, maar voorlopig laat ik het maar zo. de bovenkant van de andere guard leverde de meeste problemen op: die leek niet over de bumper heen te willen vallen, hoewel ik de guard door het uitgevijlde gat iets hoger kon duwen. ik kwam nog steeds een millimter te kort. dus zette ik na lang kijken mijn duimen tegen de kop van de guard en duwde... en zowaar! de guard gleed alsnog over de bumper heen. bumper opgedraaid en de moren vaster gedraaid. Nu hebben guards ook onderaan nog een staaf. die gaan in de onderste bumpergaten. dit zijn geen tapeinden wat ik altijd al dacht. die staven rotten, omdat ze onderin de bumper zitten, sneller weg dan de tapeinden. dus heb ik ze ingespoten met een laag tectyl.
pfff het zit er bijna op. de klus in zowaar geklaard. nu nog wat tapeinden insmeren met kopervet. Vannacht gaat de buitenversteviging op. en dan is het wachten op de terugkomst van de twee kentekenplaathouders. Rob, 66mustang, gaat ze morgen stralen. een is voor de gouden T5, de andere komt op de SG. beiden worden matzwart. En het goeie nieuws van vandaag (vrijdag) is dat ik gister een replica van de kentekenplaat heb laten maken en die vandaag al op kon komen halen. En dat ik de oude mag houden! omdat het nu al laat is en ik er helemaal klaar mee ben voor vandaag, slechts twee foto's. er komen er meer.
nieuwe bumper plus guards:

nieuwe (boven) en oude kentekenplaat:

wanneer de bumper op de Mustang gaat, weet ik nog niet. hopelijk voor de eerste SNC of Mustang Fever.
Harry