Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?
Moderator: Shelby GT-H
Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?
Ik zou eens moeten kijken of ik wat ATF zie rond de vacuum modulator. Dat zou dan een indicatie kunnen zijn voor een versleten/uitgeharde seal daar.
Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?
Ja ik heb er een plaatje van, maar kennelijk niet meer op mijn telefoon. Kan helaas nu nie bij de rest.
Je kunt die stop eruit draaien bij gevulde bak. Het is ntp draad trouwens. Ik weet niet of het een knoeiboel wordt. Kanaal zit in het druk circuit na de pomp, dus er zit niet alle olie achter dat gaatje.
Kijk of je een diagnose chart kunt vinden op internet. Daar staat per geval op wat mogelijke oorzaken zijn
Je kunt die stop eruit draaien bij gevulde bak. Het is ntp draad trouwens. Ik weet niet of het een knoeiboel wordt. Kanaal zit in het druk circuit na de pomp, dus er zit niet alle olie achter dat gaatje.
Kijk of je een diagnose chart kunt vinden op internet. Daar staat per geval op wat mogelijke oorzaken zijn
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?
Je vacuum modulator zit geschroefd. De uitgedroogde of gescheurde seals vindt je daar niet, die zitten in de twee servo pistons en beide clutchpacks
Als je modulator lek zou zijn, kan je motor atf ie aanzuigen dacht ik. Dat zou je al gezien hebben dan. Maar haal slamgetje bij modulator los en kijk of het droog is. Ik verwacht niet dat het daar zit
Als je modulator lek zou zijn, kan je motor atf ie aanzuigen dacht ik. Dat zou je al gezien hebben dan. Maar haal slamgetje bij modulator los en kijk of het droog is. Ik verwacht niet dat het daar zit
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?
Bedankt Edgar, ik ga kijken of ik ATF zie/voel aan het slangetje van de vacuum modulator.
Er staat op Internet beschreven dat een niet goed werkende modulator dit tot allerlei schakel issues (incl) vertragingen kunnen leiden.
Het schijnt te vervangen te zijn zonder de hele C4 te drainen:
https://itstillruns.com/adjust-modulato ... 49803.html
https://forums.vintage-mustang.com/vint ... or-c4.html
Er staat op Internet beschreven dat een niet goed werkende modulator dit tot allerlei schakel issues (incl) vertragingen kunnen leiden.
Het schijnt te vervangen te zijn zonder de hele C4 te drainen:
https://itstillruns.com/adjust-modulato ... 49803.html
https://forums.vintage-mustang.com/vint ... or-c4.html
Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?
Edgar, nog even een vraag: hoe kan je de ‘line pressure’ van de bak meten bij het meetpunt als de bak vol ATF zit?
Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?
De werking van de vacuummodulator wordt niet beinvloed door de temperatuur van de transmissie olie. Een niet goed werkende vacuum modulator heeft zo zijn eigen verschijnselen.
Je zegt dat je problemen weg zjn als je bak warm is.. dan is demodulator niet prime-suspect lijkt mij.
Je zegt dat je problemen weg zjn als je bak warm is.. dan is demodulator niet prime-suspect lijkt mij.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?
Edgar, waarschijnlijk heb je gelijk.
Wat ik wel heb gemerkt is dat als ik de auto in de winter start, en de choke is 1 a 2 minuten aan, waarbij de motor op een veel hogere rpm draait, dat met de bak veel eerder ook de vooruit-versnellingen gaan werken.
Met het zomerse weer gaat de choke maar veel kort aan (en gaat de motor eerder naar idle), en dan duurt het langer voordat er voldoende druk is om de vooruit-versnellingen te laten werken. De Reverse doet het altijd (!) meteen direct na starten motor.
Weet je wellicht of voor de ‘Reverse’ minder line pressure nodig is voor de drive versnellingen?
Wat ik wel heb gemerkt is dat als ik de auto in de winter start, en de choke is 1 a 2 minuten aan, waarbij de motor op een veel hogere rpm draait, dat met de bak veel eerder ook de vooruit-versnellingen gaan werken.
Met het zomerse weer gaat de choke maar veel kort aan (en gaat de motor eerder naar idle), en dan duurt het langer voordat er voldoende druk is om de vooruit-versnellingen te laten werken. De Reverse doet het altijd (!) meteen direct na starten motor.
Weet je wellicht of voor de ‘Reverse’ minder line pressure nodig is voor de drive versnellingen?
Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?
Welke line pressures nodig zijn weet ik niet, zou ik ook moeten nazoeken.
Je hebt het standaard probleem van verharde, uitgedroogde seals als ik het zo lees. Die lekken in eerste instantie totdat de olie op temperatuur komt en daarmee de rubber seals ook flexibeler worden. Door het hogere motortoerental (koude motor, choke of door wat gas bij te geven) draait de pomp harder en wordt het vloeistofdebiet hoog genoeg om de piston of clutch pack te activeren. Beetje zelfde als je oliepeil te laag is.
Als je zoekt op C4 transmission troubleshooting vindt je de nodige tabellen en artikelen. Ik zou alvast een overhaul kit bestellen
Je hebt het standaard probleem van verharde, uitgedroogde seals als ik het zo lees. Die lekken in eerste instantie totdat de olie op temperatuur komt en daarmee de rubber seals ook flexibeler worden. Door het hogere motortoerental (koude motor, choke of door wat gas bij te geven) draait de pomp harder en wordt het vloeistofdebiet hoog genoeg om de piston of clutch pack te activeren. Beetje zelfde als je oliepeil te laag is.
Als je zoekt op C4 transmission troubleshooting vindt je de nodige tabellen en artikelen. Ik zou alvast een overhaul kit bestellen
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?
Dank Edgar
Een totale revisie is het beste en voor mij ook al enige tijd een grote ambitie. Helaas heb ik momenteel echt gebrek aan tijd. Ben ook geheel niet bang om het aan te pakken.
Ik heb nog gezocht op Internet: kan niet echt vinden waar de test pressure points zitten van de C4. Heeft iemand wellicht een foto of een plaatje?
Een totale revisie is het beste en voor mij ook al enige tijd een grote ambitie. Helaas heb ik momenteel echt gebrek aan tijd. Ben ook geheel niet bang om het aan te pakken.
Ik heb nog gezocht op Internet: kan niet echt vinden waar de test pressure points zitten van de C4. Heeft iemand wellicht een foto of een plaatje?
Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?
Ik heb inmiddels in mijn foto bieb kunnen kijken en voila, foto van de poort:
En dan ook meteen maar gekeken of er een tabel met line-pressures online te vinden is. Voila, hierbij:
Proper specs for a C4 are (transmission warm and engine idling):
Neutral: 50 to 90 psi
Drive:60 to 90 psi
2 or 1: 90 to 110 psi
Reverse: 150 to 180 psi
Waarbij meteen een eerdere vraag van je beantwoord is: Er is voor reverse meer line-pressure nodig.
Je kunt dit seizoen rustig afmaken, en na laatste rit de bak eronderuit halen. Heb je de hele winter de tijd. Er is toch niks op TV
En dan ook meteen maar gekeken of er een tabel met line-pressures online te vinden is. Voila, hierbij:
Proper specs for a C4 are (transmission warm and engine idling):
Neutral: 50 to 90 psi
Drive:60 to 90 psi
2 or 1: 90 to 110 psi
Reverse: 150 to 180 psi
Waarbij meteen een eerdere vraag van je beantwoord is: Er is voor reverse meer line-pressure nodig.
Je kunt dit seizoen rustig afmaken, en na laatste rit de bak eronderuit halen. Heb je de hele winter de tijd. Er is toch niks op TV
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?
Ha Edgar, heel veel dank hiervoor!!!
Fijn om zo’n duidelijke foto te hebben en van alle info van de genodigde line pressures.
Kan je zo’n testpoort gewoon opendraaien met volle bak ATF en dan snel een slangetje er aan koppelen met pressure gauge (daarna nog even wat ATF bij de bak gooien)?
Wat mij opvalt is dat de Reverse een veel hogere line pressure (150 to 180 psi) nodig heeft dan de andere versnellingen.
Dit zou betekenen dat bij een goed werkende Reverse (mijn C4) de transmissie pomp het prima doet en dat de seal daar niet lekt.
Fijn om zo’n duidelijke foto te hebben en van alle info van de genodigde line pressures.
Kan je zo’n testpoort gewoon opendraaien met volle bak ATF en dan snel een slangetje er aan koppelen met pressure gauge (daarna nog even wat ATF bij de bak gooien)?
Wat mij opvalt is dat de Reverse een veel hogere line pressure (150 to 180 psi) nodig heeft dan de andere versnellingen.
Dit zou betekenen dat bij een goed werkende Reverse (mijn C4) de transmissie pomp het prima doet en dat de seal daar niet lekt.
Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?
Btw, hoe heb je die C4 body zo mooi lichtgrijs gekregen?
Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?
Aluminium verf uit spuitbus. Ziet er mooi uit, maar laat heel makkelijk los. Heb toch hele behuizing zorgvuldig schoongemaakt en volgens voorschriften toegepast.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?
OK, en hoe doen de professionals dat dan, poedercoaten met Boeing ruimtevaart lak?