Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door saf1908 »

Ik was in 2013 voor een volledige C4 revisie €2.400 incl. btw kwijt. Let wel, daar zat een nieuwe koppelomvormer bij inbegrepen en wat andere kleinere werkzaamheden (alternator vervangen en elektrische fan plaatsen). Was ook inclusief (de-)montage.
1966 Mustang Fastback
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Pas op dat je geen appels met peren vergelijkt met verschillende prijsopgaves. De ene revisie is de andere niet.

Als je in en output shaft zelf goed zijn, evenals de shells, sungears en pomphuis, kan je denk ik voor rond de 350 a 400 euro aan onderdelen besteden om alles te vervangen.

Daar zitten ook pumpgears, spragclutch, achterste remband bij. Zaken die op zich er nog goed uitzagen.

Een revisiebedrijf zal het wellicht iets goedkoper kunnen krijgen en selectiever kunnen zijn ( ik hield wat parts over ), dus de rest zit in uren. En dat kan best oplopen. En je koopt ermee expertise in en een stuk garantie. Dat is ook wat waard.

1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Helemaal eens met Edgar, het hangt er echt van af wat je allemaal laat (of moet) doen om de C4 helemaal naar de originele design specs te reviseren binnen alle toleranties zoals Ford destijds heeft gedesigned. De ca 2400€ die ik hierboven zag klinkt niet idioot als je echt alles laat doen, incl het uitbouwen en weer inbouwen van de hele handel + jaar garantie op materiaal en uren.
En als je wat olielekkage accepteert en er zit vrijwel geen speling bij de tail as/seal en alle versnellingen werken gewoon goed dan kan je prima nog een tijd doorrijden. Wel dan zeer regelmatig het ATF level blijven meten.

Maar als je de C4 helemaal lekvrij wil hebben, altijd direct alle versnellingen willen kunnen gebruiken bij een koude start en spelingen die er zijn door (ouderdoms) slijtage 100% wil oplossen, dan moet de hele C4 gereviseerd worden. Ook spelingen in universal joints + engine real seal moeten dan worden bekeken.

De meeste kosten zijn idd alle manuren. Normale ‘Master rebuild kit’ revisie kost aan materialen + olie een paar honderd €.
Maar als er echt grote onderdelen beschadigd zijn en dat daar ook iets vervangen moet worden, en je laat alles doen, incl uit- en inbouw, dan is zelfs de 2400€ bij een echt goed revisiebedrijf nog niet voldoende.

Ik heb zelf geen ervaring met Elferink (voor een revisie) maar ben er wel eens geweest en doen volgens mij een prima revisie van je C4 voor ca 1000€. Moet je de transmissie wel zelf brengen. Als je t dan ook nog eens ergens laat uit- en inbouwen, dan komt er nog ca 700€ bij. Moet er niet nog andere zaken zijn die moeten worden vervangen.

Ga je het zelf allemaal doen tot in de details dan is het een paar honderd € aan materiaal en veel tijd en de aanschaf van wat gereedschap/een air compressor.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

En dit allemaal zelf doen is mijn grootste ambitie voor de mustang. Nu nog de tijd vinden 😁
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Engine rear main oil seal is niet zo spannend. Evenals het vervangen van de universal joints in de aandrijfas.

Bij die bedragen die je noemt zou ik het wel weten.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
peer
Berichten: 2482
Lid geworden op: zo 26 sep, 2004 10:57

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door peer »

Monteren en demonteren zonder het juiste gereedschap (zoals een goede brug en versnellingsbak steunen) is ook echt geen pretje.
Ik heb dit meerdere malen gedaan met een auto op assteunen op de vloer in mijn garage en het viel elke keer tegen.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Ja, dat uitbouwen en inbouwen onder de auto lijkt mij ook niet lachen als je er uren onder moet liggen om het netjes te doen.

Een optie is misschien om bij een autoklusclub daar dit te doen met brug en dan de C4 naar huis nemen en daar zelf de revisie helemaal te doen. Leer je nog eens wat!
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Trek motor plus transmissie er via de motorruimte uit met een motortakel. Dat is meestal de methode als je geen brug hebt. Heb je wel manouvreerruimte en hoogte nodig, want het is niet niks wat je hijst.

Ik had de mijne op assteunen staan (op de framerails) en had net genoeg ruimte om het er onderuit te krijgen (met hulp van poetsbrug)
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Ja, als je het echt allemaal perfect wil hebben dan takel je de transmissie+motor er in 1x uit en als je motor de laatste 20 jaar ook niet gereviseerd is, pak je die ook helemaal mee.

Ca 10 jaar geleden ben ik eens bij iemand geweest die de hele drive train, incl carb, waterpomp, starter etc helemaal had aangepakt en er tevens elektronische ignition en nieuwe performance headers op het blok had gemonteerd. Echt waanzinnig hoe dit handeltje soepel draaide zonder trillingen en met mooi homogeen geluid!
Er zijn vast wat mensen op dit forum die dit ook allemaal hebben gedaan en het is enorm het verschil en hoe goed eigenlijk Ford het destijds gedesigned had. Totaal geen koffiemolen geluiden, alleen een mooi rustig gezoom van het geheel...
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Het is wel even een klusje...

FairlaneGTA390
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 21 apr, 2014 16:08

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door FairlaneGTA390 »

Ook ik heb een probleem met de transmissie van mijn `68 Mustang. Een klein schokje van 1 naar 2 echter het probleem is de achteruit. Bij mij is het precies andersom. Als de bak koud is grijpt de achteruit (direct) aan maar als de bak warm is dan duurt het 2-3 minuten voordat hij aangrijpt. Er zit genoeg olie in de bak. Nou heb ik zitten kijken voor een gehele revisie (als dat al nodig is?) en kom ook uit bij Elferink. Hier wordt mijn bak volledig gereviseerd voor 850,- ex btw echter als ik zo hier lees komen er bedragen van 2200,- voorbij. Ik heb geen verstand van automaten en begrijp het verschil niet zo goed. Is die revisie bij Elferink voor dat geld goed genoeg?

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
sjirafje
Berichten: 921
Lid geworden op: do 29 okt, 2015 23:14
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door sjirafje »

850 ex btw is 1030 incl btw. Zorg dat je helder hebt wat je voor dat bedrag krijgt. Zit bijvoorbeeld het in en uitbouwen van de bak daar bij inbegrepen? Is de ATF inbegrepen. Worden voor dat bedrag alleen delen die in een standaard rebuild-set zitten vervangen of worden alle onderdelen nagelopen en indien nodig vervangen? En waar ligt de grens bij vervangen of hergebruiken? Hoe gaan ze om met meerwerk?

Ik was voor mijn revisie in totaal 2420 incl btw kwijt. Helaas ben ik niet tevreden met het resultaat dus prijs alleen zegt niet zo veel.
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door saf1908 »

Ha Peter, het hangt er sterk van af wat er bij de prijs is inbegrepen (lees hierboven de posts maar). Ik betaalde destijds €2.400 incl. btw, maar heb alleen mijn auto gebracht en gehaald. Ook de uit- en inbouw is kostbaar vanwege de vele uren aan arbeid. Verder hangt het er van af welke onderdelen worden vervangen (bij mij ook de koppelomvormer destijds die alleen al €407 kostte), enz., enz.

De prijs die ik dus betaalde kun je volgens mij dus ruwweg aanhouden als “worst case scenario” indicatie.

Ik kreeg 3 jaar garantie (100.000 km.).
1966 Mustang Fastback
FairlaneGTA390
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 21 apr, 2014 16:08

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door FairlaneGTA390 »

Hartelijk dank voor de reacties heren. Ik zal even een update plaatsen wanneer hoe en wat er gedaan is etc.
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”