Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

En nog even een andere vraag: heeft iemand wel eens een totaal-revisie laten uitvoeren bij een gerenomeerd revisiebedrijf en hebben ze toen ook bij de rekening een detail-specificatie gegeven van wat ze allemaal gedaan hebben en vervangen aan de C4?
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Ik denk dat je in een paar dagen het echt wel voor elkaar kunt krijgen als je in een professionele omgeving werkt. Grote partswasher en degreaser, alle vervangingsdelen op volgorde aan de muur.. grote werkbank om uit te stallen.

Ik heb niet de special tools, dus waar nodig moet je even creatief zijn. Dat kost soms een paar dagen tijd om uit te denken of aan te schaffen.

Het is nu eenmaal gewoon zo dat de uren die er in zitten, het snel duur maken. Maar dat is ook als je een schilder of loodgieter belt. Het koperen knietje bij de bouwmarkt kost ook maar 2 euro.

Dus laten we revisiebedrijven niet afbranden op prijs hier. Arbeid is nu eenmaal duur in NL. Hoe nauwkeurig of uitgebreid ze zoiets doen is vast na te vragen. Ik verwacht niet dat ze er een loopje mee nemen. Als je het zelf doet kan je kiezen hoe uitgebreid en nauwkeurig je het wilt doen; je zult 9 vd 10 keer goedkoper uit zijn omdat je alleen onderdelen nodig hebt (en tijd en ruimte).

Zie het als een uitgelezen kans om een stukje ervaring op te doen. Lukt het niet in 1 keer, is er altijd wel hulp hier of kan je altijd nog alle onderdelen in een jute zak stoppen en naar een revisiebedrijf stappen.

Verder: een droge C4 zonder TC is nog bijna / net in je eentje te handelen. Als je dat van de grond wil hebben op je werkbank zal je ff tot het gaatje moeten gaan

1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Ha Edgar, ik ben het met je eens.

Natuurlijk is er geen enkele reden om revisiebedrijven af te branden en er zijn zeker hele goede, maar als een revisie bijv. ca 1000€ kost, hoe weet je zeker dat de bak echt 100% wordt nagelopen en echt alles wordt vernieuwd wat versleten is/niet meer binnen de originele (fabrieks)toleranties functioneert. Het gaat mij ook niet om het geld.
Zo’n C4 revisie doe je maar 1 keer elke 20-30 jaar, dus je wilt er volledig zeker van zijn dat 100% van de bak wordt nagelopen en vernieuwd waar nodig.

Het beste is dus waarschijnlijk (wat jij ook hebt gedaan) alles zelf doen - al gaat t allemaal wat langer duren. Leer je er ook veel van en kan je zelf precies zien hoe dit fascinerend mooi stukje techniek uit de jaren ‘60 werkt!! :)
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

edgar schreef: za 18 mei, 2019 23:16 Je zou de pan kunnen droppen en vervolgens het hydraulisch labirint verwijderen. Vervolgens een air pressure test uitvoeren op de actuatoren.

Zie dit filmpje:



Ik denk dat de o-ringen van servo's of clutchpacks verhard zijn en slecht afsluiten.

Overigens: als je de hele video koopt, kan je zelf je c4 reviseren als je een beetje handig bent. Scheelt je weer een paar centjes.

Nog even een vraag: is er een plaatje/foto’s van waar die “o-ringen van servo's of clutchpacks” zitten?
Dan krijg ik een beeld waar het zit.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Nog een link naar een mooie 100% revisie in de US met erg veel foto’s:
http://68vert.blogspot.com/2012/02/c4-r ... -poor.html
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Google op C4 exploded view en er komen tientallen voorbij.

Rubber o-ringen op je beide servo pistons links en rechts op de behuizing, en intern op de clutch pack actuatoren

Investeer wat geld in het ford shop manual, het is een onmisbaar boekwerk voor als je aan je auto sleutelt. Veel en veel beter dan haynes of whatever. Geloof me, ik heb ze hier allemaal op de plank staan en ik grijp maar naar een paar boeken als ik wat wil weten.

En nogmaals; koop die video van Ken Collins. Kost je ook niet alles en je hebt 4 uur aan beeldmateriaal waarbij je helemaal bij hand wordt genomen. Ik heb de mpeg files daarvan gekocht en op een oude ipad gezet zodat ik tijdens restauratie kon kijken

Ik had zo’n exploded view op A3 uitgeprint opgehangen en met verschillende kleuren en labels de onderdelen geidentificeerd. Dus gele tekstmarker voor alle rubber parts, groen voor bushings, etc voor het snelle zoeken. En de nummering aangehouden die er bij was geprint. De onderdelen uit het revisiepakket ook zoveel mogelijk op die manier geidentificeerd met dunne papieren plaklabeltjes. Dan blijven er nog een paar over die niet thuis te brengen zijn en je het beste kunt vergelijken en matchen met parts die je loshaalt. Dan blijven er nog onderdelen over die niet bij jouw versie horen en voor eerder of later type zijn. Dat leg je apart om verwarring te voorkomen.

Op de grote print vink je af wat vervangen is en klaar voor assmblage, bijv met roze marker. En schrijf je meetwaarden in een uitgeprint tabelletje niet te vergeten.

Maar alles wijst eigenlijk vanzelf de weg als je..... juist, die video hebt
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Ik ben er achter gekomen dat ik waarschijnlijk een olielek heb bij mijn tail/output shaft van mijn C4.
Als je het seal gaat vervangen, klopt het dat je de bijbehorende bushing niet kan vervangen als je de C4 niet onder de auto vandaan wilt halen?

Afbeelding

Ik vind trouwens dat de handrem constructie wel heel erg dicht langs de achteras loopt.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Ik heb even verder gekeken:



De tail housing moet er af om de tail shaft bushing er uit te kunnen halen.

Kan je de tail housing van de transmissie krijgen zonder de hele transmissie onderuit de auto te halen?
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Ik heb wat verder gezocht en deze video gevonden: tail seal replacement door alleen de tail housing van de C4 te halen.

Heeft iemand dit zo eerder gedaan? Bepaalde tips/ervaringen?

Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

2 gerelateerde videos (er is trouwens een heel uitgebreide video serie op youtube) van deze restauratie:


Mitch
Berichten: 1539
Lid geworden op: za 16 okt, 2010 10:20
Locatie: De Maasdijk, Westland

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Mitch »

Ik heb een jaar of 7 geleden mijn C4 gereviseerd. Ik heb dit gedaan met een boek naast me. Ik kan alleen dat boek nergens meer vinden dus weet niet precies hoe die heet.

Ging vlekkeloos! En werkte perfect!

How to rebuilt a C4 transmission ofzo heet het. Zal het is opzoeken.

Edit:

Dit boek gekocht op bol.com dacht ik echt een super boek! Stap voor stap!

https://www.google.com/search?q=how+to+ ... q41iULsjIM
'68 Coupe
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Bedankt Mitch! Goed om te weten. Naast de videos is het ook handig een goed boek te hebben :D

Mijn probleem (alleen minder) is ook beschreven hieronder. En van wat ik op het DMFF forum lees, is het een veel vaker probleem bij oude C4s:

66 C4 transmission Problem when cold
https://www.allfordmustangs.com/forums/ ... -cold.html

De vooruit-versnellingen werken alleen na enkele minuten (idle) warmdraaien van motor en bak. Er staat in de US tread: "I have 50 psi line pressure in drive with engine at idle and around 75 psi in 2nd and 1st, but the forward clutch won't engage when cold. If I remove vacuum line from the modulator or let it warm up, it engages in all forward gears".

Mijn vraag is nu: waar kan ik die 'line pressures' van de bak meten als de motor draait?

En wat verklaart dat als je het slangentje van de vacuum modulator losmaakt, kennelijk het schakelen van de vooruit-versnellingen verbetert? Of wel, als de vacuum modulator niet goed werkt, zou het kunnen zijn dat je voor de vooruit-versnellingen te weinig 'druk' hebt, totdat eea is opgewarmd?
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Er zit links op de bak, nog voor de schakelhevel een meetpoort. Waarschijnlijk afgeblokt met een imbusbout. Ik dacht 2 cm boven pan rail.


1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door edgar »

Je vacuummodulator bepaalt de druk waarmee de clutch packs en rembanden bedient worden. Als je daar slechte o-ringen hebt, heb je meer druk nodig om het in gang te zetten omdat een gedeelte weglekt langs de o-ring. Door warmere olie en het warmer worden van de afdichting gaat deze beter werken en gaat het schakelen navenant beter.

Of zoiets
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Sway
Berichten: 344
Lid geworden op: do 28 dec, 2006 13:00

Re: Volledige C4 Transmissie Revisie nodig of niet?

Bericht door Sway »

Thanks Edgar! Nooit geweten.

Heb je wellicht een foto/plaatje?
Kan je daar gewoon een pressure gauge op aansluiten met een slang al zit de bak vol ATF?

Ik heb de indruk dat ik te weinig druk heb (alleen voor de forward gears), alleen bij een koude start.
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”