Klepspeling onduidelijk

Voor de nieuwe leden,kijk deze topic's even door...

Moderator: Shelby GT-H

koikarper
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 16 mar, 2011 19:59

Klepspeling onduidelijk

Bericht door koikarper »

Ik heb reeds vaker een topic geplaatst waardoor ik telkens weer verder kom.Laatste keer was een topic naar aanleiding van een tikkend geluid. Het geluid kwam voort uit speling van de kleppen. Nu loop ik echter vast als gevolg van verschillende informatie over de klepspeling voor zowel de inlaat als uitlaat.

Mijn Mustang coupe '66 heeft een in 2005 gereviseerd 289 Longblock dat aangepast is op LPG. De Manual beschrijft een speling van 0.018 inch (0.45 mm),zowel voor de inlaat als uitlaat kleppen. Een mede forumbezoeker geeft mij ook deze informatie.
Mijn vader die de kleppen zal stellen (en reeds begonnen is en nu twijfelt) benoemt te twijfelen over de gelijke speling. Voordat we starten heeft mijn vader een verschil gemeten tussen alle inlaat en uitlaat kleppen (0.45 en 0.15 mm). Dit was overal gelijk, behalve bij een klep die forse speling had.
Een collega van het forum en een bedrijf in Nederland benoemen dat er sprake is van gelijke speling voor zowel de inlaat als uitlaatklep. Ik wil hiermee starten maar mijn vader twijfelt en wil meer informatie.

Zijn twijfel wordt veroorzaakt door een bericht van de motorleverancier. Hij schrijft dat dit blok hydraulische klepstoters heeft, dus geen speling.
Onderstaand een kopie
"De 289 heeft hydraulische klepstoters, dus geen klepspeling.
Normaalgesproken heeft deze motor gietijzeren tuimelaars met een stelmoer.

De basisafstellling van deze stoters gaat als volgt:
Zet cylinder 1 op ontsteken. Draai beide tuimelaars los tot de stoterstang los ligt.
Draai de moer aan tot de stoterstang net klem zit en draai de moer vervolgens een halve slag verder.
Herhaal dit voor alle cylinders.

Deze afstelling is gelijk voor benzine en LPG; de koppen zijn wel aangepast voor LPG door er een betere kwaliteit klepzetels in te monteren".

Ik blijf uitgaan van een speling van 0.45 mm.
Laatst gewijzigd door koikarper op wo 16 mar, 2011 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tminus3
Donateur 2014
Berichten: 1534
Lid geworden op: wo 24 dec, 2003 15:22
Locatie: 't zonnige zuiden
Contacteer:

Re: Klepspeling onduidelijk

Bericht door tminus3 »

Ik weet niet waar jij je gegevens vandaan haalt, maar een 289 (hi-po daargelaten) heeft hydraulische klepstoters, zoals je leverancier al aangeeft. De correcte manier om deze te stellen is op waarscijnlijk op duizenden plekken online te vinden. Dit forum incluis.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
koikarper
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 16 mar, 2011 19:59

Re: Klepspeling onduidelijk

Bericht door koikarper »

Volgens mijn vader is er bij mijn mustang sprake van mechanische kleppen en niet hydraulisch.

Als ik het wist zou ik het niet vragen.

Het wordt mij wel steeds duidelijker dat het bezitten van een Mustang, terwijl je 2 linker handen hebt, niet handig is.
koikarper
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 16 mar, 2011 19:59

Re: Klepspeling onduidelijk

Bericht door koikarper »

Afbeelding

Bij deze een foto misschien helpt dat voor mij om helder te krijgen of het hydraulisch of mechanisch is.
Gebruikersavatar
DennisII
Berichten: 111
Lid geworden op: di 10 apr, 2007 19:05
Locatie: Kolhorn

Re: Klepspeling onduidelijk

Bericht door DennisII »

Twee linker handen is niet erg als je er maar een dikke portemonee bij hebt en het onderhoud aan de garage overlaat...
Mocht je het alsnog zelf willen leren, dan lijkt het mij verstandig de informatie van de kenners aan te nemen of zelf opzoeken.
Laatst gewijzigd door DennisII op wo 16 mar, 2011 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Mustang II 1978 302 V8 Targa.
Gebruikersavatar
fordman
Donateur 2014
Berichten: 1006
Lid geworden op: vr 02 jul, 2004 19:54

Re: Klepspeling onduidelijk

Bericht door fordman »

Je mustang heeft een hydraulische klep lifter systeem met stoterstangen (standaard 289 en 302).
Deze zijn zo niet zichtbaar, maar zitten op de centrale nokkenas.
Fordman
1968 fastback


[img]http://img.photobucket.com/albums/v203/fordman/GotNos.gif[/img]

[b]When size matters............bigger is better!!!!!![/b]
Gebruikersavatar
1970TwisterSpecial
Moderator
Berichten: 5531
Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
Locatie: net ff buituh ut Westland
Contacteer:

Re: Klepspeling onduidelijk

Bericht door 1970TwisterSpecial »

Die foto geeft geen duidelijkheid of je nu hydraulische of mechanische stoters hebt.
Deze zijn namelijk niet op de foto zichtbaar. Ze zitten tussen de nokkenas en de stoterstangen.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
Gebruikersavatar
Mustang67-Emiel
Berichten: 412
Lid geworden op: za 21 aug, 2010 14:03

Re: Klepspeling onduidelijk

Bericht door Mustang67-Emiel »

Als ik de basisafstelling lees volgens de leverancier, dan denk ik hydraulische...

Dan is afstellen met lopende motor handiger...
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Klepspeling onduidelijk

Bericht door Mustang24 »

289 Longblock
:?: wat is dat :?: een longblock :?:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Klepspeling onduidelijk

Bericht door Ando »

Volgens mij heeft jouw motorleverancier gelijk... zo stel ik ook altijd een 289 met hydraulische stoters. Je kunt wel controleren of je hydraulische stoters hebt: als je alle speling eraf hebt en je draait de tuimelaarbout 1/2 slag aan dan mag de klep niet open gaan maar moet de stoterstang iets naar beneden gaan in het blok. De veerdruk van de hydraulische stoter is namelijk kleiner als die van de klepveer.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Garcia
Berichten: 648
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 11:55
Locatie: mijn thuis is waar mijn...

Re: Klepspeling onduidelijk

Bericht door Garcia »

Och, met wat geduld, veel opzoekwerk en veel gevloek en gekpruts kweek je zo een rechterhand. :lol:
Als je leverancier zegt dat je hydraulische stoters hebt zal dat ook wel zo zijn.
De procedure voor het stellen van de kleppen is niet zo ingewikkeld...
Heb je nog twijfel, probeer dan de procedure die ando beschrijft.
Ik heb sinds ik het paard in huis heb nog maar 1 ding echt geleerd.
Gewoon doen! met de nadruk op doen natuurlijk...
:D
D.
1967 mustang coupé... under construction
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5530
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Klepspeling onduidelijk

Bericht door Dakloos »

GTA67 schreef: :?: wat is dat :?: een longblock :?:
Een blok met koppen. Een "short block" is er één zonder.
Erwin

1966 convertible
koikarper
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 16 mar, 2011 19:59

Re: Klepspeling onduidelijk

Bericht door koikarper »

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels de keuze gemaakt de Mustang aanstaande dinsdag op te laten halen door een autobedrijf.
Zij zullen dit verder in orde maken.

Het risico dat het uiteindelijk mis gaat wil ik niet nemen.
koikarper
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 16 mar, 2011 19:59

Re: Klepspeling onduidelijk

Bericht door koikarper »

Inmiddels zijn de kleppen gesteld en is de druk in de cilinders gemeten. 1 cilinder heeft te weining druk en het bedrijf gaat morgen de kop er vanaf halen om te onderzoeken wat er aan de hand is.
Zij geven aan dat er mogelijk teveel hitte ontstaan is wat een oorzaak kan zijn van de schade.

Het gereviseerd blok is in 2005 klaar gemaakt voor LPG, dit zou dus niet moeten kunnen. Ik ben benieuwd. Een voorlopige schatting van het bedrijf is dat ik rekening moeten houden met zeker 1500 euro.
Gebruikersavatar
lee iacoca
Berichten: 601
Lid geworden op: di 07 okt, 2008 19:04
Locatie: drenthe

Re: Klepspeling onduidelijk

Bericht door lee iacoca »

dan zou ik ook maar eens uitzoeken wat de oorzaak van het teveel aan hitte zou kunnen zijn.
anders zit je over een tijdje mischien wel weer.
🐎Like Steve McQueen, all i need is a fast machine.🐎
🐎'69 351-4v-4 speed, mach1🐎
Plaats reactie

Terug naar “Meest gestelde vragen”