Klepspeling onduidelijk
Moderator: Shelby GT-H
Klepspeling onduidelijk
Ik heb reeds vaker een topic geplaatst waardoor ik telkens weer verder kom.Laatste keer was een topic naar aanleiding van een tikkend geluid. Het geluid kwam voort uit speling van de kleppen. Nu loop ik echter vast als gevolg van verschillende informatie over de klepspeling voor zowel de inlaat als uitlaat.
Mijn Mustang coupe '66 heeft een in 2005 gereviseerd 289 Longblock dat aangepast is op LPG. De Manual beschrijft een speling van 0.018 inch (0.45 mm),zowel voor de inlaat als uitlaat kleppen. Een mede forumbezoeker geeft mij ook deze informatie.
Mijn vader die de kleppen zal stellen (en reeds begonnen is en nu twijfelt) benoemt te twijfelen over de gelijke speling. Voordat we starten heeft mijn vader een verschil gemeten tussen alle inlaat en uitlaat kleppen (0.45 en 0.15 mm). Dit was overal gelijk, behalve bij een klep die forse speling had.
Een collega van het forum en een bedrijf in Nederland benoemen dat er sprake is van gelijke speling voor zowel de inlaat als uitlaatklep. Ik wil hiermee starten maar mijn vader twijfelt en wil meer informatie.
Zijn twijfel wordt veroorzaakt door een bericht van de motorleverancier. Hij schrijft dat dit blok hydraulische klepstoters heeft, dus geen speling.
Onderstaand een kopie
"De 289 heeft hydraulische klepstoters, dus geen klepspeling.
Normaalgesproken heeft deze motor gietijzeren tuimelaars met een stelmoer.
De basisafstellling van deze stoters gaat als volgt:
Zet cylinder 1 op ontsteken. Draai beide tuimelaars los tot de stoterstang los ligt.
Draai de moer aan tot de stoterstang net klem zit en draai de moer vervolgens een halve slag verder.
Herhaal dit voor alle cylinders.
Deze afstelling is gelijk voor benzine en LPG; de koppen zijn wel aangepast voor LPG door er een betere kwaliteit klepzetels in te monteren".
Ik blijf uitgaan van een speling van 0.45 mm.
Mijn Mustang coupe '66 heeft een in 2005 gereviseerd 289 Longblock dat aangepast is op LPG. De Manual beschrijft een speling van 0.018 inch (0.45 mm),zowel voor de inlaat als uitlaat kleppen. Een mede forumbezoeker geeft mij ook deze informatie.
Mijn vader die de kleppen zal stellen (en reeds begonnen is en nu twijfelt) benoemt te twijfelen over de gelijke speling. Voordat we starten heeft mijn vader een verschil gemeten tussen alle inlaat en uitlaat kleppen (0.45 en 0.15 mm). Dit was overal gelijk, behalve bij een klep die forse speling had.
Een collega van het forum en een bedrijf in Nederland benoemen dat er sprake is van gelijke speling voor zowel de inlaat als uitlaatklep. Ik wil hiermee starten maar mijn vader twijfelt en wil meer informatie.
Zijn twijfel wordt veroorzaakt door een bericht van de motorleverancier. Hij schrijft dat dit blok hydraulische klepstoters heeft, dus geen speling.
Onderstaand een kopie
"De 289 heeft hydraulische klepstoters, dus geen klepspeling.
Normaalgesproken heeft deze motor gietijzeren tuimelaars met een stelmoer.
De basisafstellling van deze stoters gaat als volgt:
Zet cylinder 1 op ontsteken. Draai beide tuimelaars los tot de stoterstang los ligt.
Draai de moer aan tot de stoterstang net klem zit en draai de moer vervolgens een halve slag verder.
Herhaal dit voor alle cylinders.
Deze afstelling is gelijk voor benzine en LPG; de koppen zijn wel aangepast voor LPG door er een betere kwaliteit klepzetels in te monteren".
Ik blijf uitgaan van een speling van 0.45 mm.
Laatst gewijzigd door koikarper op wo 16 mar, 2011 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.
- tminus3
- Donateur 2014
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: wo 24 dec, 2003 15:22
- Locatie: 't zonnige zuiden
- Contacteer:
Re: Klepspeling onduidelijk
Ik weet niet waar jij je gegevens vandaan haalt, maar een 289 (hi-po daargelaten) heeft hydraulische klepstoters, zoals je leverancier al aangeeft. De correcte manier om deze te stellen is op waarscijnlijk op duizenden plekken online te vinden. Dit forum incluis.
1967 Mustang fastback; - kick-ass homebuilt 347 - programmable 4R70W transmission - 4-wheel big disk brakes - corner-carver suspension
No show, all go!
No show, all go!
Re: Klepspeling onduidelijk
Volgens mijn vader is er bij mijn mustang sprake van mechanische kleppen en niet hydraulisch.
Als ik het wist zou ik het niet vragen.
Het wordt mij wel steeds duidelijker dat het bezitten van een Mustang, terwijl je 2 linker handen hebt, niet handig is.
Als ik het wist zou ik het niet vragen.
Het wordt mij wel steeds duidelijker dat het bezitten van een Mustang, terwijl je 2 linker handen hebt, niet handig is.
Re: Klepspeling onduidelijk
Bij deze een foto misschien helpt dat voor mij om helder te krijgen of het hydraulisch of mechanisch is.
Re: Klepspeling onduidelijk
Twee linker handen is niet erg als je er maar een dikke portemonee bij hebt en het onderhoud aan de garage overlaat...
Mocht je het alsnog zelf willen leren, dan lijkt het mij verstandig de informatie van de kenners aan te nemen of zelf opzoeken.
Mocht je het alsnog zelf willen leren, dan lijkt het mij verstandig de informatie van de kenners aan te nemen of zelf opzoeken.
Laatst gewijzigd door DennisII op wo 16 mar, 2011 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Mustang II 1978 302 V8 Targa.
Re: Klepspeling onduidelijk
Je mustang heeft een hydraulische klep lifter systeem met stoterstangen (standaard 289 en 302).
Deze zijn zo niet zichtbaar, maar zitten op de centrale nokkenas.
Deze zijn zo niet zichtbaar, maar zitten op de centrale nokkenas.
Fordman
1968 fastback
[img]http://img.photobucket.com/albums/v203/fordman/GotNos.gif[/img]
[b]When size matters............bigger is better!!!!!![/b]
1968 fastback
[img]http://img.photobucket.com/albums/v203/fordman/GotNos.gif[/img]
[b]When size matters............bigger is better!!!!!![/b]
- 1970TwisterSpecial
- Moderator
- Berichten: 5531
- Lid geworden op: wo 14 apr, 2004 21:33
- Locatie: net ff buituh ut Westland
- Contacteer:
Re: Klepspeling onduidelijk
Die foto geeft geen duidelijkheid of je nu hydraulische of mechanische stoters hebt.
Deze zijn namelijk niet op de foto zichtbaar. Ze zitten tussen de nokkenas en de stoterstangen.
Deze zijn namelijk niet op de foto zichtbaar. Ze zitten tussen de nokkenas en de stoterstangen.
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley since 2009
- Mustang67-Emiel
- Berichten: 412
- Lid geworden op: za 21 aug, 2010 14:03
Re: Klepspeling onduidelijk
Als ik de basisafstelling lees volgens de leverancier, dan denk ik hydraulische...
Dan is afstellen met lopende motor handiger...
Dan is afstellen met lopende motor handiger...
Re: Klepspeling onduidelijk
wat is dat een longblock289 Longblock
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
- Ando
- Donateur 2014
- Berichten: 4848
- Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
- Locatie: Barendrecht
- Contacteer:
Re: Klepspeling onduidelijk
Volgens mij heeft jouw motorleverancier gelijk... zo stel ik ook altijd een 289 met hydraulische stoters. Je kunt wel controleren of je hydraulische stoters hebt: als je alle speling eraf hebt en je draait de tuimelaarbout 1/2 slag aan dan mag de klep niet open gaan maar moet de stoterstang iets naar beneden gaan in het blok. De veerdruk van de hydraulische stoter is namelijk kleiner als die van de klepveer.
Founder of Mustang Valley
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3
Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Re: Klepspeling onduidelijk
Och, met wat geduld, veel opzoekwerk en veel gevloek en gekpruts kweek je zo een rechterhand.
Als je leverancier zegt dat je hydraulische stoters hebt zal dat ook wel zo zijn.
De procedure voor het stellen van de kleppen is niet zo ingewikkeld...
Heb je nog twijfel, probeer dan de procedure die ando beschrijft.
Ik heb sinds ik het paard in huis heb nog maar 1 ding echt geleerd.
Gewoon doen! met de nadruk op doen natuurlijk...
D.
Als je leverancier zegt dat je hydraulische stoters hebt zal dat ook wel zo zijn.
De procedure voor het stellen van de kleppen is niet zo ingewikkeld...
Heb je nog twijfel, probeer dan de procedure die ando beschrijft.
Ik heb sinds ik het paard in huis heb nog maar 1 ding echt geleerd.
Gewoon doen! met de nadruk op doen natuurlijk...
D.
1967 mustang coupé... under construction
Re: Klepspeling onduidelijk
Een blok met koppen. Een "short block" is er één zonder.GTA67 schreef: wat is dat een longblock
Erwin
1966 convertible
1966 convertible
Re: Klepspeling onduidelijk
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels de keuze gemaakt de Mustang aanstaande dinsdag op te laten halen door een autobedrijf.
Zij zullen dit verder in orde maken.
Het risico dat het uiteindelijk mis gaat wil ik niet nemen.
Zij zullen dit verder in orde maken.
Het risico dat het uiteindelijk mis gaat wil ik niet nemen.
Re: Klepspeling onduidelijk
Inmiddels zijn de kleppen gesteld en is de druk in de cilinders gemeten. 1 cilinder heeft te weining druk en het bedrijf gaat morgen de kop er vanaf halen om te onderzoeken wat er aan de hand is.
Zij geven aan dat er mogelijk teveel hitte ontstaan is wat een oorzaak kan zijn van de schade.
Het gereviseerd blok is in 2005 klaar gemaakt voor LPG, dit zou dus niet moeten kunnen. Ik ben benieuwd. Een voorlopige schatting van het bedrijf is dat ik rekening moeten houden met zeker 1500 euro.
Zij geven aan dat er mogelijk teveel hitte ontstaan is wat een oorzaak kan zijn van de schade.
Het gereviseerd blok is in 2005 klaar gemaakt voor LPG, dit zou dus niet moeten kunnen. Ik ben benieuwd. Een voorlopige schatting van het bedrijf is dat ik rekening moeten houden met zeker 1500 euro.
- lee iacoca
- Berichten: 601
- Lid geworden op: di 07 okt, 2008 19:04
- Locatie: drenthe
Re: Klepspeling onduidelijk
dan zou ik ook maar eens uitzoeken wat de oorzaak van het teveel aan hitte zou kunnen zijn.
anders zit je over een tijdje mischien wel weer.
anders zit je over een tijdje mischien wel weer.
🐎Like Steve McQueen, all i need is a fast machine.🐎
🐎'69 351-4v-4 speed, mach1🐎
🐎'69 351-4v-4 speed, mach1🐎