Knipperende koplampen

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Knipperende koplampen

Bericht door Robinski »

Hallo allemaal,
Zaterdagavond kwam ik terug van een drive in movie met de stang. Tegen de tijd dat ik bijna thuis was begon mijn dimlicht spontaan te knipperen, te pas en te onpas. Ik reed op dat moment 110km/h
Toen ik op de afslag wat snelheid minderde stopte het geknipper en als ik dan weer gas gaf begon het weer.
Nu heb ik mij mustang monthly een artikel gevonden waarin dit beschreven staat en volgens hun zou het een veiligheidscontact in de koplamp switch zijn, die aangeeft dat de switch aan vervanging toe is. ( contacten versleten) of, voltage regulator, maar dat denk ik eigenlijk zelf niet.

http://www.mustangmonthly.com/techartic ... ht_swtich/

En

http://www.mustangsandmore.com/ubb/Foru ... 12549.html

Ik zie bij Adams dat ik voor 25€ zo'n ding kan aanschaffen, is dit aan te raden? Ik lees ook veel over slecht repro spul.
( trouwens 108€ voor een 64,5 model?? Vanwege de generator? Of....?)

Iemand hier ervaring mee? Advies, tips? Alternatieven? Alles is welkom.
Groetjes, Robin
Gebruikersavatar
Huib
Berichten: 82
Lid geworden op: di 25 sep, 2012 20:52
Locatie: Alpepino aande rino
Contacteer:

Re: Knipperende koplampen

Bericht door Huib »

Controleer eerst of je accupolen goed vast zitten en anders kan het ook nog wel te maken hebben met slechte massa gr Huib
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Knipperende koplampen

Bericht door Gearz »

Waarschijnlijk is je lichtschakelaar inderdaad aan vervanging toe gezien de symptomen die je hierboven beschrijft.
Kleine tip als je de levensduur van je nieuwe schakelaar wil verlengen, draai de dimstand van de dashboard verlichting voluit tegen de "click" en vervolgens een klein stukje terug en laat 'm daar op staan.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
henk102
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 20:18
Locatie: midden van het land

Re: Knipperende koplampen

Bericht door henk102 »

Heb je je koplampen al via relais geschakeld? Ik had er ook last van na het plaatsen van wat sterkere koplampen, nu via relais geschakeld en probleem is weg. (lichtopbrengst is ook veel beter geworden)
Mustang silverblue 1966 289Cui AOD
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5532
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Knipperende koplampen

Bericht door Dakloos »

Gearz schreef:Waarschijnlijk is je lichtschakelaar inderdaad aan vervanging toe gezien de symptomen die je hierboven beschrijft.
Kleine tip als je de levensduur van je nieuwe schakelaar wil verlengen, draai de dimstand van de dashboard verlichting voluit tegen de "click" en vervolgens een klein stukje terug en laat 'm daar op staan.

Michel.
Ik snap niet hoe de stand van de dashboard verlichtingsregeling iets te maken heeft met de levensduur van de verlichtings schakelaar Michel.

In de schakelaar zit een bi-metaal die als automatische zekering fungeert. Loopt hier te veel stroom door dan wordt deze warm, zet uit en verbreekt de verbinding. Na een tijdje koelt deze weer af en de lampen gaan weer branden. Door ouderdom en het gebruik van halogeen lampen, die meer stroom gebruiken als de standaard pitjes, zal dit bi-metaal eerder "aangesproken" worden. Als je met je oor bij de schakelaar gaat zitten met de verlichting aan, en je hebt goede oren, dan kun je 'm horen tikken. Enige remedie is het vervangen van de schakelaar.

Wil je echt de levensduur van de schakelaar verlengen dan moet je de koplampen gaan schakelen via relais.

Ik heb 'm ooit een keer om dezelfde reden vervangen. Uiteraard heb ik er foto's van gemaakt :wink: .

De pijl wijst naar de weerstand waarmee de dashboard verlichting geregeld kan worden:

Afbeelding

Hier de opengewerkte schakelaar met 2 bi-metalen. Één voor dim en één voor groot licht.

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Gebruikersavatar
Gearz
Super User
Berichten: 5520
Lid geworden op: zo 11 mei, 2008 18:39
Locatie: Midden-Gelderland

Re: Knipperende koplampen

Bericht door Gearz »

Dakloos schreef:
Ik snap niet hoe de stand van de dashboard verlichtingsregeling iets te maken heeft met de levensduur van de verlichtings schakelaar Michel.
Ik heb tot nu toe twee schakelaars meegemaakt met het "verlichting uitval" probleem waar bij de schakelaars een licht zoemend/knetterend geluid hoorbaar was als de dimmer tegen de "click" stand aan stond van de dome light schakeling (wat duidt op slecht contact cq lichte spanningsoverslag) deze schakelaars werden in dit geval ook warm.
Bij beide van deze schakelaars deed het "verlichting uitval" probleem zich niet meer voor na de dim schakelaar (variabele weerstand) iets te hebben terug gedraaid, weg van de Dome light "click" stand. Het zoemende/knetterende geluid is dan ook weg.

Michel.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Knipperende koplampen

Bericht door 1967coupe »

Was bij de mijne ook. Het zou geen zak met elkaar te maken moeten hebben maar doet het wel.
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: Knipperende koplampen

Bericht door Robinski »

Heren, bedankt voor alle reacties. Er zijn dus wel wat alternatieven.

Ik ga dat van die dimmer in elk geval testen.
Mocht dat niet de oplossing zijn zou het wellicht verstandig zijn om alles via relais te schakelen.

Heeft iemand een idee hoeveel werk dit is? Waar plaats ik de relais (1 of meer?) bestaan er schema's?
Ik moet er nog even induiken om te zien hoe en wat.

Moet ik dan de originele schakelaar toch vervangen of kan het via een relais wel, aangezien er geen hoge stroom meer via de originele contacten loopt?

Alvast bedankt!
Groetjes, Robin
Gebruikersavatar
henk102
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 20:18
Locatie: midden van het land

Re: Knipperende koplampen

Bericht door henk102 »

Via een relais dan loopt alleen de schakelstroom en de stroom van de achterlichten er nog doorheen, best kans dat ie dan weer goed werkt inderdaad. Hier staat uitgelegd hoe je e.e.a. aansluit: http://midlife66.com/wiring/halrelays.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mustang silverblue 1966 289Cui AOD
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: Knipperende koplampen

Bericht door Robinski »

Henk, ziet er goed uit. Lijkt een peuleschil qua complexiteit. Wel wat werk om het netjes te doen natuurlijk.

Ik denk dat ik hiervoor ga, lijkt me toch verstandig.

Achterlicht blijft dus via de orignele schakelaar lopen, ik neem aan dat die minder stroom vragen?

Bedankt voor de info.
Groetjes, Robin
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: Knipperende koplampen

Bericht door Robinski »

Oh ja, 10awg of 12 awg, hoe dik is dat in mm kwadraat?

Edit: laat maar , ik zie het al. Awg 10 is 5,23 mm kwadraat ( in de praktijk 6 dus.) 12 is dunner maar ik houd de optie open voor halogeen lampen, dus awg 10
Groetjes, Robin
Gebruikersavatar
henk102
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 08 mei, 2011 20:18
Locatie: midden van het land

Re: Knipperende koplampen

Bericht door henk102 »

Robinski schreef:Henk, ziet er goed uit. Lijkt een peuleschil qua complexiteit. Wel wat werk om het netjes te doen natuurlijk.

Ik denk dat ik hiervoor ga, lijkt me toch verstandig.

Achterlicht blijft dus via de orignele schakelaar lopen, ik neem aan dat die minder stroom vragen?

Bedankt voor de info.
Achterlichten trekken inderdaad een stuk minder stroom, je kan het eventueel ook aansluiten zonder de kabelboom door te knippen, dan moet je de stekkers + een stukje van de kabelboom van bijvoorbeeld een sloopauto afhalen, ik heb het van een Corsa B afgesloopt en de relais achter één van de koplampen gemonteerd.
Mustang silverblue 1966 289Cui AOD
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Knipperende koplampen

Bericht door Mustang24 »

Robinski schreef: Heeft iemand een idee hoeveel werk dit is? Waar plaats ik de relais (1 of meer?) bestaan er schema's?
Afbeelding


Zo heb ik het gedaan op Tweety... of het nu mooi is of niet, het is MIJN wagen, en het is functioneel !
Als je relais plaatst, zet er dan ineens een voor de klakson bij, die trekt ook wat stroom over die stomme sleepcontacten in het stuur :censored: ... dan is dat probleem ook van de baan...

En waarom twee relais voor de lichten ? Ik heb de voetschakelaar vervangen door een "wip" schakelaar, zodat ik (zoals in een moderne auto) lichtsignalen kan geven (ipv klakson)...

Alles staat boven de vacuumpomp gemonteerd.
Werk: als je doorwerkt enkele uren.
Ik heb het op 3 dagen gedaan (in stukjes).

Enkele jaren geleden ook bij de buurman zijn Mustang gedaan (zoek het topic maar, met fotos).

Schema heb ik maar krijg het voorlopig niet in JPG...

:ok:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Robinski
Berichten: 807
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 20:08
Locatie: Maastricht e.o.

Re: Knipperende koplampen

Bericht door Robinski »

Henk, goed idee, die neem ik mee in de overwegingen... :D

Emiel, ziet er toch netjes uit hoor! Functionaliteit is het belangrijkste en over wat mooi of niet mooi is valt te twisten. Bedankt voor het voorbeeld, dat geeft toch wat meer kijk op de zaak. Welke kabeldikte heb je gebruikt? Op de foto lijkt het 1.5 mm, is dat genoeg?
Groetjes, Robin
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5532
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Knipperende koplampen

Bericht door Dakloos »

Ik heb ze ontzichtbaar achter de linker koplampunit zitten. Niet echt toegankelijk maar ik kan me in al die jaren dat ik zit te "prutsen" niet herinneren dat ik ooit een Bosch relais vervangen heb..... :P

Afbeelding
Erwin

1966 convertible
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”