Donkervoort S8AT Ford Motor.... mag dat hier op het forum?

Alle projecten van Members die niet in een jaartal geplaatst kunne worden.
Zoals garage verbouwingen, Motor rebuild, ect ......

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Donkervoort S8AT Ford Motor.... mag dat hier op het forum?

Bericht door Ando »

[b}Dit topic heb ik geopend om verslag te doen van de diverse (kleine) projekten aan mijn 1966 Coupe. De naam zal ik regelmatig aanpassen aan het actuele project. Ik zal zoveel mogelijk info neerzetten en vragen stellen. Antwoorden zijn natuurlijk altijd welkom![/b]


Even een hele andere vraag over bougiekabels die ik niet terug kon vinden op het forum:

Mogen bougiekabels (strak) naast elkaar liggen? Vaak zitten ze een paar mm uit elkaar in kunststof of metalen houders, maar is dit echt noodzakelijk of omdat dit zo makkelijker werkt met die houders?

Dit geeft blijkbaar geen problemen:

Afbeelding

Wie heeft hier ervaring mee of een theorie over?
Laatst gewijzigd door Ando op wo 08 okt, 2014 16:54, 18 keer totaal gewijzigd.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Dieselhead
Berichten: 2214
Lid geworden op: wo 17 okt, 2012 17:00

Re: Bougiekabels

Bericht door Dieselhead »

ik heb wel eens gehoord dat er wat overspraak kan zijn. maar volgens mij met de moderne kabels is dat niet meer zo'n issue
Gebruikersavatar
saf1908
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 04 mei, 2012 19:48

Re: Bougiekabels

Bericht door saf1908 »

Mijn huidige bougiekabels zitten ook gewoon op sommige plaatsen met wat tie-wraps losjes tegen elkaar. Heb nooit iets vreemds gemerkt en denk niet dat het zo'n issue zal zijn? Met die dikke isolatiekabels zoals op jouw foto moet dat helemaal wel meevallen. Dat is meer dan 8 mm. lijkt me? (Aardig blokje trouwens! 8) )

In ieder geval staan die 'spacers' voor bougiekabels wel netjes en raken de kabels elkaar ook niet meer in ieder geval.
1966 Mustang Fastback
Gebruikersavatar
Ghost Rider
Donateur 2014
Berichten: 6414
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 17:52
Locatie: 41°54'7"N 12°27'13"E
Contacteer:

Re: Bougiekabels

Bericht door Ghost Rider »

Denk dat het gaat en staat bij de isolatie waarde van de kabel en de frequentie ...
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Bougiekabels

Bericht door Mustang24 »

Dieselhead schreef:ik heb wel eens gehoord dat er wat overspraak kan zijn. maar volgens mij met de moderne kabels is dat niet meer zo'n issue
Maar volgens mijn theorie (corrigeer me als ik verkeerd ben) is het zo:

Van de 8 kabels is er een die de vonk op dat moment overdraagt. Dus die staat op spanning (10, 20 of 40.000 Volt).
De andere 7 kabels zijn volledig geisoleerd, want liggen helemaal NIET aan de massa. In de rotor liggen de contacten vrij, en in de boegie komt de kabel in verbinding met de tip, dus helemaal niet met de massa.
Als de kabel met spanning tegen het motorblok ligt (massa), dan kan ik begrijpen dat er (eventueel) een vonk zou overspringen, maar toch niet tussen volledig "massa-loze" kabels ?

:smt102
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Bougiekabels

Bericht door Ando »

Ghost Rider schreef:Denk dat het gaat en staat bij de isolatie waarde van de kabel en de frequentie ...
Stel dat we 6000rpm maken dan zitten we op 6000/2/60=50Hz per kabel. Dat lijk me niet zo hoog frequent dat dit onderling storingen oplevert, thuis geeft 50Hz geen rare storingen. Misschien dat de wisselspanning een inductie geeft op de andere kabels, maar hoeveel zal dat zijn op die lengte dat ze naast elkaar lopen? Zal dat problemen opleveren?

Isolatiewaarde zal inderdaad wel wat uitmaken t.b.v. hoogspannings-overslag, maar ik heb mooie 8mm Pertronics kabels..
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Bougiekabels

Bericht door Ando »

GTA67 schreef:
Dieselhead schreef:ik heb wel eens gehoord dat er wat overspraak kan zijn. maar volgens mij met de moderne kabels is dat niet meer zo'n issue
Maar volgens mijn theorie (corrigeer me als ik verkeerd ben) is het zo:

Van de 8 kabels is er een die de vonk op dat moment overdraagt. Dus die staat op spanning (10, 20 of 40.000 Volt).
De andere 7 kabels zijn volledig geisoleerd, want liggen helemaal NIET aan de massa. In de rotor liggen de contacten vrij, en in de boegie komt de kabel in verbinding met de tip, dus helemaal niet met de massa.
Als de kabel met spanning tegen het motorblok ligt (massa), dan kan ik begrijpen dat er (eventueel) een vonk zou overspringen, maar toch niet tussen volledig "massa-loze" kabels ?

:smt102
Emiel,

Ik zou het me eventueel nog voor kunnen stellen, maar dan moet de inductie van de ene kabel naar de andere zo hoog zijn dat de spanning op de andere kabel minimaal zo'n 8000 Volt wordt en de vonk op de bougie overspringt naar de massa-electrode.... Maar of dat nu gaat gebeuren....
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
Gebruikersavatar
1967coupe
Adverteerder
Berichten: 7968
Lid geworden op: za 25 sep, 2004 17:54
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Bougiekabels

Bericht door 1967coupe »

Lang geleden maar volgens mij was het zo dat stroom de weg van de minste weerstand neemt. Als je kabels goed zijn zullen ze dus niet overslaan oid. Dacht ik.

Gr
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
Cobra302
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 08 sep, 2003 17:41
Contacteer:

Re: Bougiekabels

Bericht door Cobra302 »

als kabels oud worden neem de isolatie waarde af, en bij slechte kabels is het idd goed mogelijk dat de vonk overspringt op de volgende kabel of zelfs naar het blok weg via de massa.., denk eraan,uiteindelijk liggen alle bougiekabels aan massa,.. er is dus weinig weerstand van die kant.

mn vorige motorfiets had last slecht lopen als het nat/vochtig weer was. toen eens s'avonds de motor laten lopen en de kabels nat gespoten met een plantenspuit.. het was 1 overslag orgie van vonken tussen kabels onderling en naar het blok zelf toe.. zo erg dat het ding maar op 3 cilinders liep vd 4.

Als je een goed merk kabels neem, is er niet zoveel aan de hand..
'65 F100
2007 KTM 950 SM
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Bougiekabels

Bericht door Mustang24 »

Cobra302 schreef:uiteindelijk liggen alle bougiekabels aan massa,.. er is dus weinig weerstand van die kant.
Leg dat eens beter uit ?
Als ze aan massa liggen is er geen vonk... !
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Cobra302
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 08 sep, 2003 17:41
Contacteer:

Re: Bougiekabels

Bericht door Cobra302 »

GTA67 schreef:
Cobra302 schreef:uiteindelijk liggen alle bougiekabels aan massa,.. er is dus weinig weerstand van die kant.
Leg dat eens beter uit ?
Als ze aan massa liggen is er geen vonk... !
tuurlijk is er een vonk, die wordt gegenereerd vanuit je bobine, van je bobine reist hij via je rotor naar je bougie, de bougie is dus het massapunt.. als er een slechte isolatie waarde is tussen 2 kabels kan een vonk dus gewoon overspringen omdat elke kabel via de bougies massa ligt.

het gaat hier om hele hoge spanningen die in staat om van het ene object kunnen overspringen naar het andere, dat doen ze bij je bougie ook namelijk dus als de vonk dus nou via de ene of de andere bougie wegvloeit,dat zal hem een biet zijn.

je moet het niet zien dat ze idd direct aan massa liggen,.. ik nam aan dat je zelf ook snapt dat er nog een bougie tussen zit,. dus vandaar dat ik zeg, "uiteindelijk liggen alle bougie kabels aan massa"
'65 F100
2007 KTM 950 SM
Gebruikersavatar
fuel66
Berichten: 2670
Lid geworden op: za 22 sep, 2007 14:35
Locatie: tatooine

Re: Bougiekabels

Bericht door fuel66 »

+1
You`re going to need a bigger boat......Cadillac CTS-V horsepower.
Gebruikersavatar
Ando
Donateur 2014
Berichten: 4848
Lid geworden op: di 13 apr, 2004 15:19
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Bougiekabels

Bericht door Ando »

Ik kan me toch zo voorstellen dat de stroom makkelijker door de kabel naar de daarop aangesloten bougie gaat dan via 2x de iolatieweerstand van de kabels naar een andere bougie... Even er vanuit gaande dat de bougies een gelijke electrische weerstand hebben en de kabel-isolatie goed is.
Founder of Mustang Valley

There's a substitude for cubic inches: it's called Garrett T3

Mustang: http://www.mustang66.perronwei.nl
Werk & Sponsor: http://www.frames.nl
Donkervoort: http://www.S8AT.nl
edgar
Retired Moderator
Berichten: 2905
Lid geworden op: do 10 jun, 2004 20:05
Locatie: -6 NAP

Bougiekabels

Bericht door edgar »

Vergeet niet dat lucht onder druk een hogere weerstandswaarde heeft dan onder atmosferische druk.

Hoeveel het uitmaakt weet ik niet. Maar je leest bijv in vrijwel alle manuals dat je bij SBF motoren met de klassieke ontstekingsvolgorde de bougiekabels voor cyl 7 en 8 zo veel mogelijk uit elkaar moet laten. 7 en 8 gaan na elkaar af, dus als de ene bijna op ontsteken staat zou het vervelend zijn als de vonk oversloeg in andere kabel, waar een vers mengsel net op punt van compressie staat.

Misschien klets ik uit mijn nek :-)

Het zal met verse kabels ook minder uitmaken. En, ik weet eigenlijk niet meer hoe ik het zelf bij elkaar gebost heb onder de kap
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Gebruikersavatar
Dakloos
Super User
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 17 jun, 2006 11:16

Re: Bougiekabels

Bericht door Dakloos »

edgar schreef: Hoeveel het uitmaakt weet ik niet. Maar je leest bijv in vrijwel alle manuals dat je bij SBF motoren met de klassieke ontstekingsvolgorde de bougiekabels voor cyl 7 en 8 zo veel mogelijk uit elkaar moet laten. 7 en 8 gaan na elkaar af, dus als de ene bijna op ontsteken staat zou het vervelend zijn als de vonk oversloeg in andere kabel, waar een vers mengsel net op punt van compressie staat.
Daar zat ik ook al aan te denken.....ik leg de bougiekabels als het even kan zo vrij en zo ver mogelijk van elkaar af.
Erwin

1966 convertible
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Projecten”